/dev/dsp
Fra : Axel Eystein Jensen

Dato : 19-02-01 17:15

Hej
Når jeg eksempelvis hører musik m. xmms, så blokeres der for lyd fra
andre programmer. Der resulterer i, at disse programmer først starter,
nå xmms lukkes, eller hvis den skifter til et nyt nummer.
Jeg tror ikke, at det er xmms, der er synderen, men et eller andet m.
/dev/dsp kun kan bruges af et program.
Jeg bruger debian 2.2, helix-gnome og esd - The Enlightened Sound
Daemon.
Hvad gør jeg?
Skifter jeg Sound Daemon?
Kan det klares med konfigurering af esd?
--
MVH.
Axel

Fra : Peter Makholm

Dato : 19-02-01 17:48

Axel Eystein Jensen <axel@eystein.dk> writes:

> Jeg tror ikke, at det er xmms, der er synderen, men et eller andet m.
> /dev/dsp kun kan bruges af et program.

Hvormed det også er xmms der er syndern, når den blokerer for
/dev/dsp. Patch xmms så den smider lyden til esd istedet for direkte
til lydkortet, så kan esd sample andre lyde ind over musikken.

(Hvis esd gør hvad jeg tror den gør)

--
Peter

Fra : Axel Eystein Jensen

Dato : 19-02-01 17:53

Peter Makholm wrote:
> Hvormed det også er xmms der er syndern, når den blokerer for
> /dev/dsp. Patch xmms så den smider lyden til esd istedet for direkte
> til lydkortet, så kan esd sample andre lyde ind over musikken.
Unskyld, men hvad mener du med, at jeg skal: "Patch xmms..."?
--
MVH.
Axel

Fra : Peter Makholm

Dato : 19-02-01 18:18

Axel Eystein Jensen <axel@eystein.dk> writes:

> Unskyld, men hvad mener du med, at jeg skal: "Patch xmms..."?

1. Find sourcekoden.

2. Find stedet den skriver til /dev/dsp.

3. Send det til esd istedet.

4. Oversæt og afprøv.

5. Husk at sende de nødvendige rettelser til vedligeholderen af xmms.

Det er nok lettere sagt end gjort, men hvis esd er lavet ordentligt
(og igen gør præcis hvad jeg tror, hvilket ikke nødvendigvis er
særligt sandsynligt) skulle det ikke være umuligt.

--
Peter

Fra : Kent Friis

Dato : 19-02-01 18:26

Den Mon, 19 Feb 2001 16:14:45 GMT skrev Axel Eystein Jensen:
> [...]
>/dev/dsp kun kan bruges af et program.
>Jeg bruger debian 2.2, helix-gnome og esd - The Enlightened Sound

i XMMS:

Options -> preferences -> Output plugin -> eSound

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr - nu med thumbnails på grafiksiderne.

Fra : Axel Eystein Jensen

Dato : 19-02-01 19:01

Kent Friis wrote:
> i XMMS:
>
> Options -> preferences -> Output plugin -> eSound
You are the man!!!
Præcis hvad der skulle til. Tak!
--
MVH.
Axel

Fra : Axel Eystein Jensen

Dato : 20-02-01 20:18

Axel Eystein Jensen wrote:

> You are the man!!!
> Præcis hvad der skulle til. Tak!
Øv, det virker ikke helt optimalt. Det er ligesom om, at lyde hopper!
Bruger du selv xmms, esound?
--
MVH.
Axel

Fra : Kent Friis

Dato : 20-02-01 20:44

Den Tue, 20 Feb 2001 19:17:30 GMT skrev Axel Eystein Jensen:

>Øv, det virker ikke helt optimalt. Det er ligesom om, at lyde hopper!
>Bruger du selv xmms, esound?

Ikke esound. Jeg kører direkte på /dev/dsp.
Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr - nu med thumbnails på grafiksiderne.

Fra : Axel Eystein Jensen

Dato : 20-02-01 21:09

Kent Friis wrote:

> Ikke esound. Jeg kører direkte på /dev/dsp.
> [...]
Og har du ikke problemer med, at xmms blokerer?
--
MVH.
Axel

Fra : Kent Friis

Dato : 20-02-01 21:34

Den Tue, 20 Feb 2001 20:08:42 GMT skrev Axel Eystein Jensen:

>Og har du ikke problemer med, at xmms blokerer?

Det er åbenbart kun esound der står og venter på at /dev/dsp bliver
frigivet. Når alt kører via /dev/dsp, er det kun det program der
kom først der afspiller lyden. De andre vil bare opfatte det som om
der ikke er lydkort i maskinen, og så køre uden lyd.

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr - nu med thumbnails på grafiksiderne.