En diagnose ?
Fra : Sander

Dato : 23-08-02 20:30

Et familiemedlem er blevet indlagt, efter lang tid med kvalme, opkast og
mangel på appetit.
Efter en ultralyd scanning, kunne, der konstanteres vædske i bughulen.
Sygehuset har efter 4 dage, puttet et dræn ind. Der er kommet 5-6 L. vædske
ud. De har taget prøver af vædsken, som nu er sendt til undersøgelse. Han
vil nu blive sat, på en pencilinkur. Han har stadig mavepine og kvalme.
Sygehuset er endnu ikke kommet med en konkret diagnose ( efter 5 dage ). Er
der nogen herinde, der kan give et bud, eller et link, hvor vi kan, få en
ide om, hvad han fejler ? Han er 71 år gammel.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Bobo

Dato : 24-08-02 12:56

Hej sander....
Kan kun gætte på problemer med Galden.....
er ikke sikker.....men jeg havde en masse væske i bughulen efter
opration....meget af det var Galde...
prøv at få sygehuset til at kigge på hans galde.....
Jeg måtte også selv bede om at få undersøgt min galde.....deres svar er "man
kan ikke få galdesten som 21 årig"....men hvad....det havde jeg.
men kan sagtens lække med galdevæske ud i bughulen.
men snak med sygehuset om det.æ....symptomerne lignede bare mine.
Knuz Jinnie

Fra : Sander

Dato : 24-08-02 17:13

"Bobo" <bobo@alf-bobo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> men kan sagtens lække med galdevæske ud i bughulen.
> men snak med sygehuset om det.æ....symptomerne lignede bare mine.

Hej Jinnie !

De undersøgte for galdesten, via ultralydscanning. Der kunne de ikke se
noget. De vil så ultralydscanne igen, nu da væsken er kommet ud, så kan de
forhåbentligt se mere. Tak for svaret.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Bobo

Dato : 24-08-02 19:30

Hej igen sander.
jeg havde udover en galdesten også betændelse i galden.....det kan man ikke
se på ultralyd, men kun hvis man åbner....og det er farligt.....fik selv en
de komplikationer....lå 8 dage mod de selvanlige 3 dage.
en blodprøv der viser om der er en betændelses tilstand i kroppe, kan
fortælle om der er noget med galden....
det er min udmidbare gæt......
Knuz Jinnie

Fra : Sander

Dato : 24-08-02 20:27

> [...]
> de komplikationer....lå 8 dage mod de selvanlige 3 dage.
> en blodprøv der viser om der er en betændelses tilstand i kroppe, kan

Hej Jinnie !

Igen tusind tak for svaret. Galdesten var også vores gæt, indtil de sagde,
at de ikke kunne se noget.

De har taget en masse blodprøver, så mon ikke de tjekker for betændelse,
eller skal vi selv spørge efter det ? ( Der er ikke kommet, svar på prøverne
endnu... )

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 25-08-02 20:51

Godaften

> Er der nogen herinde, der kan give et bud, eller et link, hvor vi kan, få
en
> ide om, hvad han fejler ? Han er 71 år gammel.

Min mormor havde også i en laaaang periode med opkastning, kvalme, inge
appetit osv, og det viste at hun faktisk havde mavesår som var ret voldsomt,
fordi hun havde gået med det så længe, måske er det det samme, bare mit bud.

Rigtig god bedring med ham.

Mange hilsner

Bobo ( nu ser jeg lige Jinnie kalder sig Bobo, det er ikke for at efterabe,
men det er mit øge navn )

Fra : Sander

Dato : 25-08-02 21:19

"Bolette Nielsen" <Bobo@nospam.kimj.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Rigtig god bedring med ham.
>
> Mange hilsner
>
> Bobo ( nu ser jeg lige Jinnie kalder sig Bobo, det er ikke for at

Hej Bobo !

Tak for svaret ! Det er rart, at have et par bud på, hvad han kan fejle.
Man får vidst mere information herinde, end på sygehuset. ; )

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 30-08-02 20:46

Godaften

> [...]
> der nogen herinde, der kan give et bud, eller et link, hvor vi kan, få en
> ide om, hvad han fejler ? Han er 71 år gammel.

Bare af interesse, er sygehuset kommet frem til noget?

Bobo

Fra : Sander

Dato : 30-08-02 20:57

> Godaften

> Bare af interesse, er sygehuset kommet frem til noget?

Ikke rigtigt. De har drænet ca. 5 liter væske mere og han har derefter været
igennem en scanning. ( sådan en der scanner hele kroppen ).
Der er ikke noget, at se på hverken scanningen (andet end forstoppelse )
eller blodprøverne.
Jeg har spurgt dem ud i dag, om de ting i har skrevet herinde. Det mente de
var udelukket. De troede, at det måske var leveren, men det udelukkede
scanningen.

Der kommer to overlæger på tirsdag og kigger på ham. Der var flere
diagnoser, som kunne passe ( jeg fik ikke, af vide hvilke), så vi må nok
vente til tirsdag. Skal nok skrive igen, når vi ved noget.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Sander

Dato : 06-09-02 21:06

> [...]

> diagnoser, som kunne passe ( jeg fik ikke, af vide hvilke), så vi må nok
> vente til tirsdag. Skal nok skrive igen, når vi ved noget.

Lidt mere info, dog er vi ikke blevet meget klogere : (

Han er stadig forstoppet, så en kikkertundersøgelse, er udskudt for tredje
gang. Han har fået en del lavement èr, laktulose og noget væske han skulle
drikke, for at få gang i maven. Væsken har givet ham utrolige smerter og han
fik morfin, for et par nætter siden, mod smerten.

Han blev indlagt pga. væske i bughulen, som normalt har noget med leveren,
at gøre. Tjekkede igen i dag med sygehuset og fik nu af vide, at hans
levertal var " skæve" og det var også grund til indlæggelsen. Det vidste,
hverken han eller vi og der er nu gået 19 dage.

Så vi står stadig tilbage, med en masse spørgsmål. Kan levertallet påvirkes
af forstoppelse ? Hvad ellers, kan der være galt med leveren ? Kan det være
kræft, eller ville det dukke op i blodprøver og scanning ?

Vi er nu i gang med, at undersøge muligheden, for at flytte ham til et andet
sygehus, så der kan blive gjort noget mere for ham, uden at han behøver, at
lide så meget. F.eks kunne de jo foretage, en udskylning af tarmene i stedet
for, at gøre alting den langsommelige måde...?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 06-09-02 21:20

Sander <sander@tjekmig.dk> wrote:

> [...]
> væske han skulle drikke, for at få gang i maven. Væsken har givet ham
> utrolige smerter og han fik morfin, for et par nætter siden, mod

fyføj da (

> [...]
> vide, at hans levertal var " skæve" og det var også grund til
> indlæggelsen. Det vidste, hverken han eller vi og der er nu gået 19

endnu mere puha

> [...]
> påvirkes af forstoppelse ? Hvad ellers, kan der være galt med leveren
> ? Kan det være kræft, eller ville det dukke op i blodprøver og

min logik siger mig at hvis man har været forstoppet længe så må det kunne
betragtes som en slags forgiftning... og så må det vel kunne ses på
levertallet.......
en forstoppelse gør jo at kroppen ikke kommer af med de affaldsstoffer der
er i kroppen.....
men jeg ved det altså ikke... kan kun sige hvad jeg umidelbart tror....

læs feks her: http://shor.ter.dk/856873209

> [...]
> han behøver, at lide så meget. F.eks kunne de jo foretage, en
> udskylning af tarmene i stedet for, at gøre alting den langsommelige

ja undskyld mig men jeg fatter det egentlig heller ikke.... men det kan have
noget at gøre med væsken i bughulen... det kan også være for at skåne
tarmene...
hvis man mekanisk udskyller tarmen hjælper det jo ikke i længden og han
risikerer blot at stå i samme situation om et par dage igen, og så er de
ligevidt......

nu ved jeg ike hvad medicin han har fået for det, men jeg har personligt
haft god erfaring med at bruge medikamenter som fremmer tarmbevægelserne (
selvom det også kan give mavesmerter)..... men efter hvad du fortæller kan
det jo nemt være det de har givet ham......

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Sander

Dato : 06-09-02 23:44

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er i kroppen.....
> men jeg ved det altså ikke... kan kun sige hvad jeg umidelbart tror....

Det var også, hvad min moster har fortalt mig. Hun har haft Chron ( tror jeg
nok, det hedder ), i mange år.

> læs feks her: http://shor.ter.dk/856873209

Tak ! Har lige skimmet, kigger nærmere på det senere.

> ja undskyld mig men jeg fatter det egentlig heller ikke.... men det kan
have
> noget at gøre med væsken i bughulen... det kan også være for at skåne
> tarmene...

Jeg ved det heller ikke, men det vil virke hurtigere her og nu, så de kunne
foretage kikkertundersøgelsen og finde ud af noget mere.

> hvis man mekanisk udskyller tarmen hjælper det jo ikke i længden og han
> risikerer blot at stå i samme situation om et par dage igen, og så er de
> ligevidt......

Eller maven ville få en mulighed, for at arbejde igen og han vil få
muligheden for, at holde mad i sig ?

> [...]
> selvom det også kan give mavesmerter)..... men efter hvad du fortæller kan
> det jo nemt være det de har givet ham......

Nu findes der jo mange medikamenter, som fremmer tarmbevægelsen. Kan ikke
huske navnet, men det i flydende form. Derudover får han laktulose.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 07-09-02 08:18

Sander <sander@tjekmig.dk> wrote:
> "Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Det var også, hvad min moster har fortalt mig. Hun har haft Chron (
> tror jeg nok, det hedder ), i mange år.

jeg har selv haft colitis men er nu helbred kirurgisk ( har fået fjernet
tyktamen)

> Tak ! Har lige skimmet, kigger nærmere på det senere.

det står lidt overordnet omkring det med forgiftning.. der er også flere
andre gode steder på netop dette site...

> Jeg ved det heller ikke, men det vil virke hurtigere her og nu, så de
> kunne foretage kikkertundersøgelsen og finde ud af noget mere.

har i ikke spurgt til om det ikke kunne gøres hurtigere?? og i så fald hvad
sagde de?

> Eller maven ville få en mulighed, for at arbejde igen og han vil få
> muligheden for, at holde mad i sig ?

usansyneligt..... idet med langvarig forstoppelse gør det tarmen doven og
dermed er risikoen for at stå tilbage i samme situation igen om meget kort
tid overhængende....

> Nu findes der jo mange medikamenter, som fremmer tarmbevægelsen. Kan
> ikke huske navnet, men det i flydende form. Derudover får han
> laktulose.

jeg har selv haft meget glæde af især laxoberal dråber..... men under min
sygdom ( som normalt giver diarre, men i mit tilfælde efter en tid gik
modsat og tarmen nærmest gik i dvale pga smerter, og så fik jeg
forstoppelse) var det for mig nødvendigt at tage 25-30 dråber næsten dagligt
for at holde gang i min mave....
normale mennesker starter på en dosering på 5 dråber....

--

Fra : Sander

Dato : 07-09-02 09:08

> har i ikke spurgt til om det ikke kunne gøres hurtigere?? og i så fald
hvad
> sagde de?

De svarer meget undvigende på alle vores spørgsmål. De sagde i går, at de
ikke kunne gøre det hurtigere, end at han skulle, kunne holde til det.

> usansyneligt..... idet med langvarig forstoppelse gør det tarmen doven og
> dermed er risikoen for at stå tilbage i samme situation igen om meget kort
> tid overhængende....

OK, jeg ved godt, at tarmen bliver doven, men jeg troede, at der ville kunne
komme gang i den igen, hvis der blev renset ordentligt ud.

> [...]
dagligt
> for at holde gang i min mave....
> normale mennesker starter på en dosering på 5 dråber....

Det var ikke laxoberal dråber, han fik, men jeg har nu nævnt det, til dem,
som skal besøge ham i dag. Derudover har jeg nævnt muligheden for
udskylning, af tarmen. Om ikke andet, så kan vi måske få, af vide, hvorfor
de ikke gør det..

Mange tak for svaret !

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 07-09-02 09:42

Sander <sander@tjekmig.dk> wrote:

> De svarer meget undvigende på alle vores spørgsmål. De sagde i går,
> at de ikke kunne gøre det hurtigere, end at han skulle, kunne holde
> til det.

så har det jo nok et eller andet sted bund i hans tilstand...... var det
plejepersonalet eller lægen der udtalte det??

> OK, jeg ved godt, at tarmen bliver doven, men jeg troede, at der
> ville kunne komme gang i den igen, hvis der blev renset ordentligt ud.

nej ikke rigtigt... tarmen kan desværre blive "kronisk" doven og nedsætte de
naturlige bevægelser betydeligt....
mange gange kan det ( som i mit eget tilfælde) skyldes at det gør ondt, og
det tager lidt tid før tarmen og kroppen finder ud af at nu gør det ikke
ondt mere og så genoptager den normale funktion....
jeg har prøvet at finde noget dukumentation, men det har ikke kunne lade sig
gøre.... desværre...

> [...]
> dem, som skal besøge ham i dag. Derudover har jeg nævnt muligheden for
> udskylning, af tarmen. Om ikke andet, så kan vi måske få, af vide,

det ville da være rart at få en afklaring...... utroligt at de lader
mennesker lide sådan

--

Fra : Sander

Dato : 07-09-02 10:00

> så har det jo nok et eller andet sted bund i hans tilstand...... var det
> plejepersonalet eller lægen der udtalte det??

Det var plejepersonalet. Den første læge tilså ham først efter 15 dage. Så
har det også været læger, der gav ham morfin. Ellers har vi ikke set
skyggen, af en læge. : (

> [...]
> ondt mere og så genoptager den normale funktion....
> jeg har prøvet at finde noget dukumentation, men det har ikke kunne lade

OK, det vidste jeg ikke.

> det ville da være rart at få en afklaring...... utroligt at de lader
> mennesker lide sådan

Ja ikke : ( Han bliver jo bange og det er da klart.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 07-09-02 10:20

> Det var plejepersonalet. Den første læge tilså ham først efter 15
> dage. Så har det også været læger, der gav ham morfin. Ellers har vi
> ikke set skyggen, af en læge. : (

utroligt...... det lyder da helt vildt..... jeg sidder her og er helt
forundret....
har i prøvet at banke i bordet og kræve at de tilkalder en læge og så vente
til han har været der??

> OK, det vidste jeg ikke.

som sagt har jeg ikke kunne finde noget dokumentation.... men det er hvad
jeg har hørt fra min tidligere tarmlæge der behandlede mig mens jeg døjede
med forstoppelsen....

> Ja ikke : ( Han bliver jo bange og det er da klart.

logisk ihvertfald...... og komplet ufatteligt...

--

Fra : Sander

Dato : 07-09-02 11:03

> [...]
> forundret....
> har i prøvet at banke i bordet og kræve at de tilkalder en læge og så

Nej ikke direkte. De snakker hele tiden om, at vi har ret til, at få en
samtale med lægen, når de har fundet ud af, hvad han fejler. Vi føler ikke
rigtigt, at vi kommer nogen vegne, med dem.

> som sagt har jeg ikke kunne finde noget dokumentation.... men det er hvad
> jeg har hørt fra min tidligere tarmlæge der behandlede mig mens jeg døjede
> med forstoppelsen....

Det lyder meget logisk. Har selv haft tilbagevendende forstoppelse, som barn
og under graviditet.

Sidste nye er nu, at holde ham på flydende kost i 4 dage og derefter
genoptage forsøget med kikkertundersøgelsen. Der siges nu, at de har prøvet,
en udskylning af tarmene, ved dog ikke rigtigt, hvad man skal tro mere. Hvis
der er plads, flytter han, til et andet sygehus mandag, ( hvilket vi
håber )ellers sker der ikke noget nyt før onsdag, så vi må igen vente og
se...

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 07-09-02 18:38

> Nej ikke direkte. De snakker hele tiden om, at vi har ret til, at få
> en samtale med lægen, når de har fundet ud af, hvad han fejler. Vi
> føler ikke rigtigt, at vi kommer nogen vegne, med dem.

kan jeg såsandelig godt forstå.... nu kan jeg ikke helt huske hele
situationen omkring jer, er du sød og give mig en update??

> Det lyder meget logisk. Har selv haft tilbagevendende forstoppelse,
> som barn og under graviditet.

jeg tror alle der har døjet meget med forstoppelse kan sætte sig ind i sagen
med at tarmen ikke rigtigt virker som den plejer..... det er jo som oftest
et tilbagevendende problem når det er...... meget af det kan jo også skyldes
manglende motion...

jeg har lige fundet nogle forskelige links om forstoppelse også
http://www.holbaek-loeve.apotekeren.dk/forstoppelse.htm

især denne er god synes jeg:
http://home.worldonline.dk/ramsound/ssaguests/ssa_indhold/aktivitet_og_mobil
isering_kap_11.htm

der står:
Organsystem
Komplikationer
Årsager
Sygeplejehandlinger

Fordøjelsesorganer
Obstipation
Inaktivitet. Medicin med morfika.

Ubehag ved aff. på bækken.

Undertrykkelse af aff.-trang giver reduktion af væske - afføringen
bliver "tør".

Kostsammensætningen er forkert eller forandret.

Aff.-vaner brydes.

Vanskeligt at bruge bugpres.
Aktivering af patienten.

Slaggerig kost.

Rigelig væske.

Faste toilettider.

Bækkenstol.

Toilet.

Afskærmning/privatliv.

Åbent vindue.

> [...]
> tro mere. Hvis der er plads, flytter han, til et andet sygehus
> mandag, ( hvilket vi håber )ellers sker der ikke noget nyt før

er der nogen af jer der har ret til aktinsigt?? kan i evt bede om et kopi af
journalen??
jeg ved fra mine indlæggelser at jeg skal skrive under på hvem de må
udlevere oplysninger til....

må jeg være så fræk at spørge hvilket sygehus det er på??

--

Fra : Sander

Dato : 07-09-02 20:53

Hej Sabina !

Han er indlagt på Randers Centralsygehus. Vi vil gerne have ham flyttet til
Skejby ( i Århus ), hvis der er plads.

> kan jeg såsandelig godt forstå.... nu kan jeg ikke helt huske hele
> situationen omkring jer, er du sød og give mig en update??

Han har igennem en længere periode haft kvalme, opkastninger, diarre og
mavepine. Han var inde til en ultralydscanning, før indlæggelsen, hvor der
blev konstanteret væske i bughulen. De første dage efter indlæggelsen, blev
der foretaget en masse blodprøver osv. De har efter ca. 10 dage ( tror jeg
nok det var ), drænet ham for knap 7 liter væske, igen et par dage senere,
kom der 4 liter mere. De har også foretaget en scanning, af hele kroppen,
hvor der intet var, at bemærke, andet end forstoppelsen. Det er dog
mærkeligt, at de ikke har bemærket, den tidligere, da den ifølge sygehuset,
har været der, allerede ved indlæggelsen.

Jeg kan ikke helt se sammenhængen med forstoppelsen og væsken ? Jeg håber
dog, at der er en sammenhæng.
I følge sygehuset er der ikke kræft, men kan det konstanteres ved blodprøver
alene, eller kan man risikere, at finde noget, ved en kikkertundersøgelse ?
Jeg har været ude, at tjekke på netdoktor, men det blev jeg ikke meget
klogere af.

Tak for linkene. Vi har fortalt ham, at det er vigtigt, at røre sig lidt, så
han er begyndt, at bevæge sig lidt mere. Normalt er han jo rimelig aktiv, i
dagligdagen.

> [...]
af
> journalen??
> jeg ved fra mine indlæggelser at jeg skal skrive under på hvem de må

Det ved jeg ikke, men det er da værd og undersøge...

Tak, for din tid og dine svar. : )

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 07-09-02 21:49

Sander <sander@tjekmig.dk> wrote:
> Hej Sabina !
>

> Han er indlagt på Randers Centralsygehus. Vi vil gerne have ham
> flyttet til Skejby ( i Århus ), hvis der er plads.

kan jeg godt forstå.... Skejby er også et af de bedste steder herhjemme....
jeg kender desværre ikke noget til randers....

> [...]
> allerede ved indlæggelsen.
>
> Jeg kan ikke helt se sammenhængen med forstoppelsen og væsken ? Jeg

jeg sidder og drøner lidt rundt på nettet.... og faldt således over en
hjemmeside skrevet af en gravid kvinde der vist havde problemer med maven og
væskeophobninger i bughulen (
http://www.geocities.com/musen26/overstimulationen.htm )... men skrev noget
i retningen af at al væsken i hendes krop var ophobet i bughulen og resten
af hendes krop hungrede efter vand.....

> [...]
> blodprøver alene, eller kan man risikere, at finde noget, ved en
> kikkertundersøgelse ? Jeg har været ude, at tjekke på netdoktor, men

netdoktor er udemærket til de små dagligdags ting... men jeg har også fundet
den utilstrækkelig på mange områder når der er noget mere alvorligt
galt.....

jeg fandt dette : Under indlæggelsen var <****> fortsat forstoppet og plaget
af udspilet mave med gener fra ophobning af væske i maven (ascites).
på dette site: http://www.pkn.dk/afgoer/0126517A.htm
det er patientklagenævnets side.... det omhandler godt nok en kræftsyg
patient, men du kan jo prøve at kigge på det og se om der er nogle
lighedspunkter.....

> Tak for linkene. Vi har fortalt ham, at det er vigtigt, at røre sig
> lidt, så han er begyndt, at bevæge sig lidt mere. Normalt er han jo
> rimelig aktiv, i dagligdagen.

godt nok det kunne være det ville være fordelagtigt for ham at komme ned
til fysioterapeuterne og vandre lidt på deres løbebånd...... jeg ved det
ikke.... det er ihvertfald vigtigt at komme op og omkring og få gang i
musklerne....

> Det ved jeg ikke, men det er da værd og undersøge...

absolut..... prøv det
desværre kan de nogle gange sætte sig på bagbenene og sige at det giver de
ikke før sagen er færdigbehandlet.....

> Tak, for din tid og dine svar. : )

anytime jeg hygger mig med det*G* og hjælper gerne hvor jeg kan.....
tuller jo bare rundt og venter på min næste operation*G*
--

Fra : Sander

Dato : 10-09-02 17:41

"Sander" <Sander@tjekmig.dk> skrev i en meddelelse

Der er nu endelig kommet en diagnose : Bughulebetændelse.

Er der nogen der ved, hvad det kommer af og hvordan det behandles ?

Jeg har søgt lidt på nettet, men kan ikke rigtigt finde noget. De link, jeg
har fundet omhandler mest kvinder, som lige er blevet opereret. Kan ikke
finde nogen steder, hvor der står, hvordan det behandles: Operation eller ?
Og hvor farligt er det ?

Der bliver foretaget, en kikkertundersøgelse i morgen.... ( forhåbenligt )

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Sander

Dato : 21-09-02 08:56

"Sander" <sander@tjekmig.dk> skrev i en meddelelse

Lige en opdatering, på hvordan det er gået :

Han er nu blevet opereret. Det viste sig, at tarmen var klappet sammen pga.
nogen knuder, ( eller hvad man nu kalder det ), som trykkede på tarmen.
Der er taget prøver af disse. Tarmen er stadig forsnævret, så han skal spise
special mad resten af sit liv. Dvs. undgå mad med trevler, som f.eks
appelsiner, koteletter m.m. En ballonudvidelse kan evt. komme på tale, hvis
der bliver flere problemer.

Alt i alt, så går det fremad, så håber vi bare, at prøverne ikke viser noget
alvorligt.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-09-02 09:54

> [...]
> problemer.
>
> Alt i alt, så går det fremad, så håber vi bare, at prøverne ikke

dejligt at høre....
efter hvad jeg kan forstå skal han til at spise efter stomi principper....
det er faktisk ikke så slemt selvom det giver en smule begrænsninger.... kik
evt på www.copa.dk der er en masse oplysninger om kostråd....
--

Fra : Sander

Dato : 21-09-02 13:29

> dejligt at høre....
> efter hvad jeg kan forstå skal han til at spise efter stomi principper....

Ja, nemlig. Det var meningen, at han skulle have haft en (stomi ? )pose på
siden, men til hans store glæde slap han.

> det er faktisk ikke så slemt selvom det giver en smule begrænsninger....
kik
> evt på www.copa.dk der er en masse oplysninger om kostråd....

Mange tak for linket !

Hvad med dig selv: Er du nu rask, efter din sidste operation ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-09-02 13:54

Sander wrote:

> Ja, nemlig. Det var meningen, at han skulle have haft en (stomi ?
> )pose på siden, men til hans store glæde slap han.

der findes to typer stomi... en colostomi og en ileostomi.... colostomien er
tyktarmen der bliver lagt ud på maven, og er absolut den nemmeste at have
med at gøre.... den bruges i tilfælde hvor feks endetarmen er inficeret af
cancer eller lignende.....
ileostomien er tyndtarmen der er lagt ud på maven... den kræver at man går
med en pose på 24/7..... det er det jeg har haft.....
pragtfuldt at han slap.... selvom det naturligvis lindrer problemerne så
formindsker det imo livskvaliteten væsentligt....

> Mange tak for linket !

anytime... bare spørg hvis der er noget i er i tvivl om.... jeg har brugt
måneder på at lære min "nye" krop at kende*G*

> Hvad med dig selv: Er du nu rask, efter din sidste operation ?

reelt set ja.... jeg har ikke længere stomi, men stadig ingen tyktarm....
jeg skal stadig passe på hvad jeg spiser, og har allerede nu fundet ud af at
al slags frugt er en meget dårlig ide, bortset fra bananer*G* jeg bliver
ganske enkelt dårlig og får diarre.....
men derudover så er jeg reelt set rask..... :c)

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-09-02 14:08

Sabina Hertzum wrote:

> pragtfuldt at han slap.... selvom det naturligvis lindrer problemerne så
> formindsker det imo livskvaliteten væsentligt....

Som du ved, er der forskellige holdninger til det

Siden får min browser til at gå ned. Hvad er det for noget med speciel
stomi-kost? - det har jeg gået i lykkelig uvidenhed om.

> [...]
> al slags frugt er en meget dårlig ide, bortset fra bananer*G* jeg bliver

Er der ikke mulighed for, at det forandrer sig med tiden?
Rart at høre, at den sidste operation også gik godt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-09-02 17:21

Kim Ludvigsen wrote:

> Som du ved, er der forskellige holdninger til det

yup det ved jeg*GG*
jeg var så heldig at få lov at deltage som "patienteksembel" i en af min
læges undervisningstimer i går formiddags.....
der kom det også frem at det oftest er unge kvinder der vælger
tilbagelægning til trods for sansynelige efterfølgende
fertilitetsproblemer.... hvor udbredte det problem er er der forskellige
meninger om... nogle læger siger at der er 80% sansynelighed for nedsat
fertilitet og andre mener 50%... men reelt set er der jo masser af
muligheder i form af reagensglas metoden, da det jo ikke er hverken æggene
eller livmoderen eller hormonerne det er galt med.... men udelukkende
transporten fra æggestokken til livmoderen... de mener det er ardannelse på
æggelederne som følge af den rumsteren rundt i lillebækkenet der nu er under
sådan en operation.....¨
derudover kom det også frem at langt de fleste kvinder der får foretaget
denne operation får et væsentligt forbedret sexliv, og et ikke ringe antal
ligefrem fortæller om spontane orgasmer, noget de ikke havde prøvet før
operationen..... så som min læge sagde " der sker altså noget med
lystfølelsen når man slipper for sygdommen"

som jeg opfattede det ville min stomi til evig tid være en reminder på at
jeg havde været syg og ikke på noget tidspunkt give mig "peace of mind"....
hvilket også var en af de store grunde til at jeg valgte operationen.....

men jo.. jeg er helt klar over at der er forskellige holdninger til det....
*G*

> Siden får min browser til at gå ned. Hvad er det for noget med speciel
> stomi-kost? - det har jeg gået i lykkelig uvidenhed om.

det er faktisk ret simpelt... der er nogle do's and don't... ting der kan
være med til at fortykke afføringen og ting der giver diarre, samt ting der
hjælper til at modvirke begge ting..... samt en hel liste af ting som kan
skabe forstoppelse i stomien....
har du ikke tjekket copa ud før?? jeg har også haft problemer med min
browser på dette site og den eneste måde jeg kan få adgang til det er via en
anden browser feks Opera....
men prøv at søg på google på : kostråd stomi så vil der utvivlsomt komme den
enkelte side op så du kan læse den....
det har vist noget at gøre med den java de anvender på siden tror jeg.....
hvis dete stadig glipper så sig til så skal jeg gerne poste rådene
herinde*G* selvom jeg næppe tror det er nødvendigt for dig, da du jo igennem
år har vænnet dig til at undgå de madvarer der giver problemer*G*

> Er der ikke mulighed for, at det forandrer sig med tiden?
> Rart at høre, at den sidste operation også gik godt.

jo klart... ifølge stomisygeplejesken på hvidovre vil jeg efter ca 6 mdr
kunne spise helt normalt, dvs jeg skal stadig være opmærksom og lægge mærke
til om noget skaber problemer for mig.... men det handler reelt set om at
prøve sig frem og gøre det i små mængder.....
lige nu tager jeg så et par måneder med ultrasmå mængder frugt ( det bliver
hamrende svært*G*) og så forsøger jeg så småt igen.....
de siger at efter 6 mdr vil pouchen kunne indeholde ca 1 liter afføring og
hyppigheden være nedsat til gennemsnitligt 4 afføringer i døgnet...... DET
glæder jeg mig til....
selvom det også er en befrielse ikke længere at have posen på maven... lige
nu er der bare et tyndt stykke plaster*G*

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-09-02 17:40

Sabina Hertzum wrote:

> [...]

> operationen..... så som min læge sagde " der sker altså noget med
> lystfølelsen når man slipper for sygdommen"

Jeg troede, det blot var tarmen, der blev indført permanent
Men jeg forstår nu, hvorfor du var så vild med tilbageførslen.

> har du ikke tjekket copa ud før?? jeg har også haft problemer med min
> browser på dette site og den eneste måde jeg kan få adgang til det er via
> en anden browser feks Opera....

Jeg havde ikke lige en anden browser ved hånden, og så undrede jeg mig..

> hvis dete stadig glipper så sig til så skal jeg gerne poste rådene
> herinde*G* selvom jeg næppe tror det er nødvendigt for dig, da du jo igennem
> år har vænnet dig til at undgå de madvarer der giver problemer*G*

Og det var netop det, jeg undrede mig over. Jeg har ikke vænnet mig til
at undgå visse madvarer. Jeg spiser fuldstændigt som før operationen -
undskyld, før sygdommen.

> [...]
> lige nu tager jeg så et par måneder med ultrasmå mængder frugt ( det bliver
> hamrende svært*G*) og så forsøger jeg så småt igen.....

Ok, det ville jo også have været surt, hvis du skulle gå og passe på i
al evighed, især når du gerne vil have frugt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-09-02 20:33

Kim Ludvigsen wrote:

> Jeg troede, det blot var tarmen, der blev indført permanent
> Men jeg forstår nu, hvorfor du var så vild med tilbageførslen.

hehee

> Jeg havde ikke lige en anden browser ved hånden, og så undrede jeg
> mig..

kan jeg godt forstå... men det er jo et område i enorm vægst, der sker nye
ting hele tiden i forskningen....

> Og det var netop det, jeg undrede mig over. Jeg har ikke vænnet mig
> til at undgå visse madvarer. Jeg spiser fuldstændigt som før
> operationen - undskyld, før sygdommen.

gør du nu også det?? har du aldrig oplevet nogle ting der sætter sig fast
eller klumper sig sammen i stomien?
har du ikke bemærket at visse ting du spiser giver dig diarre ( som diarre
nu er når man har stomi : vand*G*)??
jeg ved selv jeg sjældent bemærkede det med min sidste stomi, men det
skyldtes at jeg havde vænnet mig til ikke at spise de "forkerte" ting... men
det var ikke noget jeg tænkte over....
feks spiste jeg aldrig appelsiner.... æbleskræl heller ikke... ubevidst skar
jeg ned på portionerne og undgik især fed mad som gav mig diarre.... og
naturligvis også flere andre ting.......

det er jo nemlig det......

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-09-02 20:50

Sabina Hertzum wrote:

> gør du nu også det?? har du aldrig oplevet nogle ting der sætter sig fast
> eller klumper sig sammen i stomien?

Skallerne fra popcorn kan sætte sig fast - ikke at det afholder mig fra
at spise dem. Jeg har nu også kun en enkelt gang oplevet, at det var et
problem, men der var jeg vist også tæt på indlæggelse. Det var kort
efter operationen og det gjorde h******* ondt!

> har du ikke bemærket at visse ting du spiser giver dig diarre ( som diarre
> nu er når man har stomi : vand*G*)??

Det er sjældent, og det betyder ikke så meget, når det blot skal ned i
en pose. Der er det meget værre, når det skal ud den naturlige vej. Jeg
vil forøvrigt fraråde sukkerfri slik, der er du sikker på at få
"vandmave", hvis du spiser det i "større" mængder. Jeg er i hvert fald
gået over til lakridser med sukker, i stedet for de sukkerfri.

> jeg ved selv jeg sjældent bemærkede det med min sidste stomi, men det
> skyldtes at jeg havde vænnet mig til ikke at spise de "forkerte" ting... men
> det var ikke noget jeg tænkte over....

Stomien har ikke ændret mine madvaner - jeg har dog været nødt til at
ændre lidt på spisevanerne, efter jeg fik sukkersyge. Det er dog
hovedsageligt de sukkerholdige sodavand, det er gået ud over.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-09-02 23:22

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> fra at spise dem. Jeg har nu også kun en enkelt gang oplevet, at det
> var et problem, men der var jeg vist også tæt på indlæggelse. Det var

den kan jeg genkende*G* jeg oplevede det dog da jeg var så letsindig at
spise en hel pomelo ( en citrusfrugt der smager lidt hen i retningen af
grapefrugt men er lidt mere tør, og er større end en grape) på trods af at
jeg pillede hinderne fra*G* og det _gør_ helvedes ondt.....

> [...]
> "vandmave", hvis du spiser det i "større" mængder. Jeg er i hvert fald
> gået over til lakridser med sukker, i stedet for de sukkerfri.

jeg kender godt den der med at det ikke betyder det store med diarre når det
bare skal ned i en pose... jeg spiser sjældent slik, og når jeg gør så er
det oftest i små mængder...
indtil nu har jeg dummet mig to gange allerede*G* ( godt klaret på 4
døgn*G*)
først spiste jeg en appelsin uden hinder, som resulterede i diarre om
natten*G* og da jeg kom hjem i går spiste jeg en nektarin som gav mig ondt i
maven og et helvedes rend på toilettet hele aftenen i går*G* i dag er det
gået fint men jeg har også holdt mig fra frugter*G*

> Stomien har ikke ændret mine madvaner - jeg har dog været nødt til at
> ændre lidt på spisevanerne, efter jeg fik sukkersyge. Det er dog
> hovedsageligt de sukkerholdige sodavand, det er gået ud over.

jeg vænnede mig ret hurtigt til at skrælle æblerne inden jeg spiste dem...
appelsiner holdt jeg mig jo bare fra.... grøntsager, tja, jeg holder mig
genrelt fra bønner og lignende, og sørger for at broccoli og lignende bliver
skåret småt ud....

rent faktisk er det reelt set kommet helt af sig selv igennem det sidste års
tid, også uden at jeg har tænkt meget over det...... den fede mad undgik jeg
i forvejen og det med fibrene er kommet helt af sig selv...... lige som jeg
er sikker på at jeg hen ad vejen uden at tænke over det vil ændre mine
kostvaner til at passe til min nye mave..

Fra : Sander

Dato : 21-09-02 14:09

> [...]
> ganske enkelt dårlig og får diarre.....
> men derudover så er jeg reelt set rask..... :c)

Min moster, som har lidt af chron, lever i dag stort set også af bananer og
fladbrød.
Hun holder sig desuden også, fra alle slags mælkeprodukter.
Slik spiser hun heller aldrig og af kød, spiser hun mest kalkun og kylling.
Jeg ville nok have svært ved, at følge hendes kostplan, i hvert fald ang.
slik, men hun har det jo godt i dag, så noget må hun jo gøre rigtigt.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-09-02 15:57

Sander wrote:

> [...]
> Jeg ville nok have svært ved, at følge hendes kostplan, i hvert fald ang.
> slik, men hun har det jo godt i dag, så noget må hun jo gøre rigtigt.

Har hun stadig Crohn i udbrud, eller mener hun, at kosten er med til at
holde sygdommen fra døren?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Sander

Dato : 21-09-02 21:04

"Kim Ludvigsen" <ludvig@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Har hun stadig Crohn i udbrud, eller mener hun, at kosten er med til at
> holde sygdommen fra døren?

Det har ikke været i udbrud i lang tid og hun mener helt klart, at det
skyldes hendes kostplan.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-09-02 21:16

Sander wrote:

> Det har ikke været i udbrud i lang tid og hun mener helt klart, at det
> skyldes hendes kostplan.

Jeg skal ikke gøre mig klog på hendes vegne, men jeg er temmelig sikker
på, at kosten ikke har indflydelse på, om man får udbrud. Hvis hun har
det fint med sin kostplan, skal hun selvfølgelig blot fortsætte. Men
ellers bør hun måske tale med en læge - dels fordi hun vil kunne spise
mad, hun måske går og har lyst til, og dels fordi hun vil kunne undgå
mangelsygdomme på grund af ensformig kost.

Som du har kunnet læse i et af mine andre indlæg, har jeg ikke ændret en
tøddel på min kost, siden mit udbrud af Crohns (udover lidt omlægning i
forbindelse med sukkersyge her i starten af året). Og jeg har ikke haft
nye udbrud af sygdommen, siden jeg fik opereret den syge tarm væk for 14
år siden.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Sander

Dato : 21-09-02 22:05

> [...]
> mad, hun måske går og har lyst til, og dels fordi hun vil kunne undgå
> mangelsygdomme på grund af ensformig kost.

Jeg tror nok hun tager vitamintilskud også, men ligesom dig, så skal jeg
heller ikke gøre mig klog på hendes vegne : )

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-09-02 20:28

Sander wrote:

> [...]
> kylling. Jeg ville nok have svært ved, at følge hendes kostplan, i
> hvert fald ang. slik, men hun har det jo godt i dag, så noget må hun

har hun haft Chrons så har hun det reelt set stadig da det er en kronisk
sygdom, som godt nok kan gå i ro men ikke kan helbredes....

mange tarmpatienter finder en eller anden form for ro i deres mave hvis de
laver om på deres kost... især mælkeprodukter er en udskældt vare, da det
reelt set kun er os nordboere der kan tåle laktose i voksenalderen....

Fra : Sander

Dato : 21-09-02 21:15

> har hun haft Chrons så har hun det reelt set stadig da det er en kronisk
> sygdom, som godt nok kan gå i ro men ikke kan helbredes....

Ja nemlig, hun mener, at hendes nye kost, er med til at holde det i ro...

> [...]
> laver om på deres kost... især mælkeprodukter er en udskældt vare, da det
> reelt set kun er os nordboere der kan tåle laktose i voksenalderen....

Ja, der kommer vidst også flere og flere (mælke)allergikere generalt i
befolkningen. Sojamælk er desværre en dyr erstatning, for dem der er, her i
DK.....
Hvad med dig. Holder du dig fra mælk ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-09-02 21:38

Sander wrote:
> "Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Ja nemlig, hun mener, at hendes nye kost, er med til at holde det i
> ro...

hvis hendes tarm ikke påvirkes af kosten vil et udbrud jo heller ikke mærkes
så tydeligt som hvis man spiser helt normalt og tarmen arbejder som
normalt.....
jeg har aldrig ( som kim) hørt om at kosten har nogen effekt på
sygdommen..... det eneste jeg kender til kan direkte påvirke et udbrud er
stress....

> Ja, der kommer vidst også flere og flere (mælke)allergikere generalt i
> befolkningen. Sojamælk er desværre en dyr erstatning, for dem der er,
> her i DK.....
> Hvad med dig. Holder du dig fra mælk ?

jeg drikker sjældent mælk, men det er mere fordi jeg ikke kan lide det...
derimod elsker jeg ost ( gerne fed ost som flødeharvarti eller den milde
cheasy)...
drikker jeg en sjælden gang mælk så skyldes det at jeg indimellem har
tendens til sure opstød og drikker jeg et par glas mælk så beroligerer det
maven...

Fra : Sander

Dato : 21-09-02 21:54

> [...]
> jeg har aldrig ( som kim) hørt om at kosten har nogen effekt på
> sygdommen..... det eneste jeg kender til kan direkte påvirke et udbrud er

Jeg har ikke en dyt forstand på det, men få hende til, at skifte mening,
tror jeg ikke nogen kan. Jeg kan ikke huske, hvornår hun blev opereret sidst
( hun har haft sygdommen i ca. 30 år ), men det er i hvert fald, en del år
siden.

> jeg drikker sjældent mælk, men det er mere fordi jeg ikke kan lide det...
> derimod elsker jeg ost ( gerne fed ost som flødeharvarti eller den milde
> cheasy)...

Jeg har det på samme måde...

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-09-02 22:15

Sabina Hertzum wrote:

> jeg har aldrig ( som kim) hørt om at kosten har nogen effekt på
> sygdommen..... det eneste jeg kender til kan direkte påvirke et udbrud er
> stress....

Jeg har kun hørt om "teorien" én gang før, det var i en artikel i et
ugeblad, som min mor gav mig. Artiklen handlede om en pige, som havde
gået i nogle år efter en operation, uden hun havde fået et nyt udbrud af
sygdommen. Det skyldtes, mente hun, en kostplan som hun havde fået af en
alternativ behandler. Jeg har mange gange siden tænkt på den "stakkels"
pige - kostplanen bestod af masser af fisk, og jeg bryder mig ikke
specielt om fisk.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-09-02 22:21

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> af en alternativ behandler. Jeg har mange gange siden tænkt på den
> "stakkels" pige - kostplanen bestod af masser af fisk, og jeg bryder

jeg har hørt om teorien flere gange men aldrig talt med nogen på nettet
eller IRL der har levet efter kostplan....
der findes flere amerikanske teorier der bruger en speciel kostplan til at
styre udbrud af IBD ( inflamatory bowel desise, eller sådan noget*G*) og jeg
er op til flere gange faldet over dem på nettet..... slået stort op.. men
som sagt har jeg aldrig mødt nogen der har fået deres tarm under kontrol
udelukkende via kosten.....

Fra : Sander

Dato : 25-09-02 10:19

> Alt i alt, så går det fremad, så håber vi bare, at prøverne ikke viser
noget
> alvorligt.

Tak til jer alle, for jeres gode råd og svar.

Desværre skete det, som vi inderst inde, nok havde frygtet:

Vores far, svigerfar og farfar har kræft i hele maven. Det er så
fremskredent, at lægerne ikke kan gøre mere, andet end, at lindre hans
smerter.

Vi ved ikke, hvor lang tid, han har igen. Han sætter sit hus til salg og så
kommer han op til os og bo, så han ikke er alene og så vi kan bruge den
sidste tid til, at snakke og være sammen.

Han var så glad efter operationen og var sikker på, at han nu kunne leve
videre i 10 år mere og nu dette. Det hele er noget lort, for sygehuset har
jo hele tiden udelukket kræft overfor ham.

Mange hilsner fra en meget trist familie

www.tjekmig.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 25-09-02 13:36

Sander wrote:

> Tak til jer alle, for jeres gode råd og svar.

your welcome....

> [...]
> leve videre i 10 år mere og nu dette. Det hele er noget lort, for
> sygehuset har jo hele tiden udelukket kræft overfor ham.

jeg føler med jer
og håber i får en god tid sammen i denne sidste tid han har....