Katteregistre
Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 23-08-02 18:41

Hejsa,
Viadar er jo netop idag blevet øremærket, og så fik jeg to registreringer.
Dels en til Dansk Katte-register, og dels en til Det Danske Katteregister.
Sidstnævnte vil have 100 kr for at man bliver registreret. Men er det ikke
alt rigeligt at være registreret i det ene?

Vibeke J

Fra : Nina El Falaki

Dato : 23-08-02 19:52

Det ene er Inges Kattehjem det andet er Kattens Værn. Det sikreste er derfor
at registrere i begge.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Katrine Nederby

Dato : 23-08-02 20:16

"Nina El Falaki" skrev

> Det ene er Inges Kattehjem det andet er Kattens Værn. Det sikreste er
derfor
> at registrere i begge.

Hej Nina.

Du ved vel ikke, hvorfor de to registre ikke er sammenkørt? Jeg mener, det
var på tale på et tidspunkt?

Mange hilsner
Katrine

Fra : Nina El Falaki

Dato : 24-08-02 12:50

Jeg mener det er uenighed om offentliggørelse af ejernes navn og adresse.

Kattens Værn mener man skal have oplyst adressen fra den, mens Inges
Kattehjem har en side på deres site, hvor man selv (enhver) kan søge efter
navn og adresse ud fra en tatovering eller chip.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Broxgaard

Dato : 23-08-02 20:25

> Det ene er Inges Kattehjem det andet er Kattens Værn. Det sikreste er
derfor
> at registrere i begge.

Og ved Inges Kattehjem er det gratis at reg. sig.

//Daniel

Fra : Maj-Britt

Dato : 24-08-02 13:46

> [...]
> Sidstnævnte vil have 100 kr for at man bliver registreret. Men er det ikke
> alt rigeligt at være registreret i det ene?

Hej Vibeke,

Jeg har for nylig - i forbindelse med min farmors kat er "løbet af gårde" -
kontaktet Inge's kattehjem og forespurgt hvordan de forholder sig, hvis
katten "kun" er registreret hos Kattens Værn. Svaret var, at hvis de fik
henvendelser om en øremærket kat, der ikke var registret hos dem ville de
henvise til Kattens Værn - for der er et godt samarbejde mellem de 2
registre. Jeg fortalte så om mine egne oplevelser for en del år siden, hvor
min hunkat var stukket af i forbindelse med en flytning. Hun blev fundet af
nogle naboer 16 dage efter og da de konstaterede, at hun var øremærket
kontaktede de Inge's kattehjem, hvor de fik den besked, at de ikke havde
registreret nogen oplysninger - og der blev overhovedet ikke henvist -
eller foreslået at kontakte Kattens Værn. (Heldigvis havde jeg også
efterlyst hende hos det lokale politi, så via dem kom hun hjem igen). Damen
jeg talte med forsikrede mig om, at de 2 registre nu samarbejder og hun
sagde, at de naturligvis ikke "bare ville smide røret på". Men hvor formelt
samarbejdet er aner jeg ikke og der er vist næppe tale om nogen egentlig
samkøring af systemer Jeg ville nok registrere katten begge steder for
at være på den sikre side.

Mvh Maj-Britt

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 24-08-02 20:18

> Jeg ville nok registrere katten begge steder for at være på den sikre
side.

Hej Mai-Britt,
ja du har nok ret, jeg syntes bare det er lidt latterligt at have to
registre, når det nu er samme system de bliver øremærket udfra. Der burde da
være et centralt register.
Hvad Nina skriver om de to forskellige måder at få oplyst adresse på syntes
jeg er lidt fjollet. For hvordan skulle en person kunne kende en kats
øremærke, hvis man ikke har fundet katten, eller måske kender ejeren på
forhånd. Så jeg kan ikke rigtig forstå hvorfor man ikke skulle kunne finde
adressen på nettet. Endvidere har kattens værn vel heller ikke døgnåbent?

Mvh
Vibeke

Fra : Katrine Nederby

Dato : 24-08-02 21:48

"Vibeke Jørgensen" skrev

> [...]
> adressen på nettet. Endvidere har kattens værn vel heller ikke døgnåbent?

Hej Vibeke.

Jo, Kattens Værns frem- og efterlysningstjeneste er døgnbetjent på tlf. 38
88 04 47. Min far ringede til dem sent en lørdag aften i foråret, hvor hans
nye (øremærkede) kat var smuttet ud ved en (dum) fejl, og han fik en rigtig
god og opmuntrene vejledning Heldigvis fandt vi katten i god behold
næste formiddag

Ellers er jeg enig med dig og mener, at de to organisationer burde kunne
blive enige om et samarbejde. Det kan da kun være i katteejernes interesse,
at adressen er let tilgængelig. Hvis enkelte ikke ønsker at deres adr. +
tlf. nr. skal være tilgængelige via nettet, kan man vel give dem valget, at
ejeroplysningerne kan videregives ved personlig henvendelse til registret.
Det kan da ikke være så kompliceret?

Mange hilsner
Katrine

Fra : Maj-Britt

Dato : 26-08-02 12:03

> Hej Mai-Britt,
> ja du har nok ret, jeg syntes bare det er lidt latterligt at have to
> registre, når det nu er samme system de bliver øremærket udfra. Der burde
da være et centralt register.

Jeps - det er grotesk at de to organisationer ikke kan finde ud af, at
samarbejde. De arbejder jo trods alt for den samme sag og det må være i alle
bedste interesse, at en bortløben kat nemt og hurtigt kan matches til rette
ejer og derved komme safely hjem igen

> [...]
> adressen på nettet. Endvidere har kattens værn vel heller ikke døgnåbent?

Man kan vel også forestille sig, at det ikke er alle personer, der har
observeret en øremærket kat i sin baghave måske lige har tid og lyst til at
ringe flere forskellige steder for at få oplyst ejers navn og adresse? Jeg
er ihvertfald død taknemmelig for, at de søde damer, der fandt min Coco,
ikke opgav at finde mig efter afvisning hos Inge's Kattehjem

Mvh Maj-Britt

Fra : Stine Frandsen

Dato : 24-08-02 22:24

Hej
Jeg vidste ikk eder var 2 registre for katte. Og her af kommer så mit
spørgsmål : HVordan finder de så ud af hvilket nummer katten skal have i
øret ????
Kna man så ikke risikere at der er to katte med samme nummer ????

Stine

Vibeke Jørgensen <vibeke1@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ak5s0b$nke$1@news.cybercity.dk...

Fra : Nina El Falaki

Dato : 24-08-02 23:08

Nej man bruger samme system, det er bare registreringen der er forskellig

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Camilla Scharff

Dato : 24-08-02 23:04

> [...]
> øret ????
> Kna man så ikke risikere at der er to katte med samme nummer ????

Hej Stine

Det er ikke registrene, der bestemmer hvilket nummer katten får - det er hos
dyrlægen nummereringen (tatoveringen) foregår, og så tilmelder man sig bare
i registrene efterfølgende.

Der kan vist godt risikere at være flere katte med samme nummer, for
nummereringen består - så vidt jeg lige husker - af 3 bogstaver - eller er
det tal?? (som er den enkelte dyrlæges id - altså en bestemt dyrlæge hedder
fx altid de samme tre bogstaver/tal først...) og så et fortløbende 3 cifret
nummer. Men efter 999 katte løber man jo tør og må starte forfra... Hvor
længe der er imellem at man starter forfra, afhænger naturligvis af antal
katte der øretatoveres, og så man må jo formode, at der trods alt er et vist
antal år imellem

Mvh. Camilla

Fra : Elwarth

Dato : 24-08-02 23:34

Hej

Jeg har lige konsulteret Politikens Kattebog, og der står bl.a. følgende:
"Hver kat øretatoveres med 6 tegn: 3 bogstaver efterfulgt af 3 tal.
Det første bogstav er et årstalsbogstav, altså det samme for alle katte
øremærket samme år. Systemet startede i 1984 med bogstav A og er i 1999 nået
til bogstav T.
Efter årstalsbogstavet følger 2 bogstaver, der tilsammen danner
kodebetegnelsen for den dyrlæge eller den klinik, der har foretaget
tatoveringen. De efterfølgende 3 tal viser kattens nummer i rækken af
tatoveringer hos den pågældende dyrlæge det pågældende år."

Så det skal være en meget foretagsom dyrlæge, hvis der skal være 2 katte med
samme nummer. 999 katte er alligevel en del. Måske Jens Breth Hansen har
prøvet det?

Venligst
Dorthe

Fra : Camilla Scharff

Dato : 24-08-02 23:29

"Elwarth" <elwarth@jellingnet.dk> skrev...
> Hej
>
> Jeg har lige konsulteret Politikens Kattebog, og der står bl.a. følgende:

SNIP
Ja, selvfølgelig findes svaret da i Politikens Kattebog *slår mig for
panden* - tak for udredringen, Dorthe

Men hvem ved - måske JBH kan nå at lave et par katte med samme nr. pr år...
(men forhåbentlig er det snart SLUT!)

Mvh. Camilla

Fra : Stine Frandsen

Dato : 25-08-02 23:42

Hej
Tak for svaret , men jeg kan altså ikke få det til at passe med
årstal-bogstav. Ifølge min tællen ialfabet.. bliver til 1999 til P og deraf
skulle 2002 så være S. Men min hankat blev registreret i july i år og har
bogstaverne XKE .
Der må være et andet system eller også springer de nogle bogstaver over ????
Stine

Elwarth <elwarth@jellingnet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ak916h$h58$1@news.net.uni-c.dk...

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 26-08-02 00:29

In article <akbmpb$3jj$1@sunsite.dk>, Stine Frandsen <santippe@knus.dk>
wrote:

> [...]
> bogstaverne XKE .
> Der må være et andet system eller også springer de nogle bogstaver over ????

Jeg ved i hvert fald at 1997 er = R
Vores katte er øremærkede i oktober 1997 og mærkerne hedder RFJ 089 og
RFJ 090
Men du har da ret, hvis man er startet i 1984 passer det ikke sammen.
Mon man udelader nogle bogstaver fordi man har erfaring for, at de
f.eks. er svære at tyde eller sådan noget? Jeg tænkte, noget med at man
kan forveksle "C" og "O" efter nogle år eller at "I" er for tæt på
"1"(et) og "O" på "0"(nul)... Men jeg ved det ikke

http://home22.inet.tele.dk/ann_rudbeck

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 26-08-02 00:40

In article <260820020129262188%ann_rudbeck@yahoo.com>, Ann Rudbeck
<ann_rudbeck@yahoo.com> wrote:

> Jeg ved i hvert fald at 1997 er = R
> Jeg tænkte, noget med at man
> kan forveksle "C" og "O" efter nogle år eller at "I" er for tæt på
> "1"(et) og "O" på "0"(nul)... Men jeg ved det ikke

Faktisk passer det med at 1997 er = R og starten er 1984, hvis man
udelader C,I,O og Q. Alle bogstaver, der kan forveksles med hinanden
eller med tal, hvis tatoveringen bliver lidt gnidret med tiden
Så mon det er sådan det er?

http://home22.inet.tele.dk/ann_rudbeck

Fra : Katrine Nederby

Dato : 26-08-02 01:39

"Ann Rudbeck"

> [...]
> udelader C,I,O og Q. Alle bogstaver, der kan forveksles med hinanden
> eller med tal, hvis tatoveringen bliver lidt gnidret med tiden

Yeps, jeg er nået frem til nogenlunde det samme, dog uden at sammenligne med
tal (Man kan jo afgøre ud fra placeringen, om det skal ligne et tal eller et
bogstav ).

Jeg har fået øretatoveret ialt 6 katte:

En i 2000 med bogstaverne VLS
Tre i 2001 hos samme dyrlæge og derfor bogstaverne WLS
Og to i 2002 hos hver sin dyrlæge og det gav bogstaverne: XLS og XLO

Jeg har så lige luret min V-kat i ørene, og hvis ikke jeg vidste bedre,
kunne V'et godt ligne et U. Måske er U så blevet sløjfet (Er der nogen i
gruppen, der har fået tatoveret en kat i '99 og har den T eller U som første
bogstav?). På samme måde kan man forstille sig, at E kan forveksles med F,
C med G, og D med O og Q, og at man derfor kun har anvendt et af bogstaverne
i hver "gruppe" ? Det kommer vist også til at passe :

84: A
85: B
86: C
87: D
88: E
F sløjfes - ligner E
G sløjfes - ligner C
89: H
90: I
91: J
92: K
93: L
94: M
95: N
O sløjfes - ligner C og D
96: P
Q sløjfes - ligner C og D
97: R
98: S
99: T
U sløjfes - ligner V
00: V
01: W
02: X

Det er bare et gæt, så måske har jeg sløjfet de forkerte bogstaver (M kan
måske også ligne N?)

Mange hilsner
Katrine, som burde passe sin seng istedet for at fundere over tal og
bogstaver.

Fra : Eva

Dato : 26-08-02 05:54

Katrine Nederby <katnederby@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:akbsqb$sm1$1@sunsite.dk...
> "Ann Rudbeck"

(Er der nogen i
> gruppen, der har fået tatoveret en kat i '99 og har den T eller U som
første
> bogstav?).

Hej Katrine
Tjalfe blev tatoveret i 99 med bogstaverne TKC og Sacha i 02 med bogstaverne
XKC, så jeg tror din tabel passer meget godt.
Hilsen Eva

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 26-08-02 10:32

Nope, den holder ikke.
Theobald blev øremærket i 1988 med EAU - så langt, så godt. Men Gaby blev
øremærket i 1991 - med HAP.
Der er altså ikke sløjfet nogen bogstaver inden H.

Mvh. Else.

Fra : Maj-Britt

Dato : 26-08-02 12:14

>klip
>
> Det er bare et gæt, så måske har jeg sløjfet de forkerte bogstaver (M kan
> måske også ligne N?)

Jeg tror din beregning passer godt - selvom den er lavet lidt sent på døgnet
*fnis* for min Fellini blev i 1994 øremærket MHC051, Sille i ´96 med PHC027,
Ninja i 2000 VAP157 og efternøleren Tino i 2001 WAP022

Mvh Maj-Britt

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 26-08-02 13:18

In article <akbsqb$sm1$1@sunsite.dk>, Katrine Nederby
<katnederby@hotmail.com> wrote:

> 88: E
> F sløjfes - ligner E

Nej - for vores hedder RFJ. Ergo eksisterer F...

http://home22.inet.tele.dk/ann_rudbeck

Fra : marianne hellemose

Dato : 26-08-02 17:28

Helt ærligt, I kunne da godt ha' sagt at jeg skulle finde
sedler frem i stedet for at "slås" med usamarbejdsvillige
katte *GGG* udover dem I har nævnt har jeg en
'99 = S jeg ved at jeg har gemt de "rigtig" gamle
papirer, men kan ikke lige huske hvor, og da det umuligt
kan være min alder, må det være varmen *GG*

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk