/ Forside / Interesser / Dyr / Katte / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Katte
#NavnPoint
dova 9788
akle 7186
Jernladyen 3710
ans 2627
miritdk 2457
Nordsted1 2217
taliskoko 2188
mulberry 1779
cdripper 1530
10  HelleBirg.. 1440
MissRosa..fortsættelse
Fra : Mulle


Dato : 23-08-02 18:05

Hej igen

Nogen erindre måske jeg har problemer med MissRosa's adfærd, at hun var
blevet meget agressiv. Jeg har givet hende Bach Rescue Remedy i et par dage,
og synes det har hjulpet.

Idag var vi ved dyrlægen, der undersøgte hende. Hun klagede højlydt da
dyrlægen trykkede på hendes blære, og en senere urinprøve viste en
infektion, så hun fik en sprøjte (ved faktisk ikke hvad) og
penicillinpiller.

Som dyrlægen sagde, så ved en kat ikke hvad der er galt når det gør ondt, så
de reagerer tit med agressivitet når de har smerter.

Så nu håber jeg at hun bliver "sig selv" igen, kun tiden vil vise det.

Nu er jeg bare i tvivl om jeg skal stoppe med Bach Rescue Remedy - når hun
nu er i pencillinbehandling - nogen der har erfaringer med det?

--
Hilsen Mulle, Miv og MisRosa's mor

http://home8.inet.tele.dk/hei/killing.html



 
 
Camilla Scharff (23-08-2002)
Kommentar
Fra : Camilla Scharff


Dato : 23-08-02 18:37

"Mulle" <@> skrev...
> Som dyrlægen sagde, så ved en kat ikke hvad der er galt når det gør ondt,

> de reagerer tit med agressivitet når de har smerter.

Pludselige adfærdsændringer hos katte er *ofte* begrundet i sygdom/smerter
eller lignende, fordi katten jo netop ikke kan forklare hvad der er galt -
men alligevel er svag, og derfor naturligt ville skulle forsvare sig selv på
en anden måde over for andre katte og dyr i det hele taget.
Det ses ofte i hjem med flere katte - syge individer bliver jævnligt
"mobbet" af dyr længere nede på rangstigen, netop for at teste deres
svækkelse og se, om man mon kunne overtage det syge dyrs højere position.
Helt normal dyreadfærd, selvom vi jo ikke helt forstår det

> Så nu håber jeg at hun bliver "sig selv" igen, kun tiden vil vise det.

Det håber vi også - men det lyder meget sandsynligt, at det kan være årsagen
til adfærdsændringen.

> Nu er jeg bare i tvivl om jeg skal stoppe med Bach Rescue Remedy - når hun
> nu er i pencillinbehandling - nogen der har erfaringer med det?

Jeg synes du skal stoppe - ikke fordi det på nogen måde har indvirkning på
penicillinkuren (for det tror jeg ikke at det har...), men for at du kan se,
om penicillinen alene virker efter hensigten. Lidt ligesom at man ikke selv
kan mærke, hvornår det holder op med at gøre ondt, hvis man hele tiden tager
smertestillende, hvis du forstår hvad jeg mener

Mvh. Camilla

>
> --
> Hilsen Mulle, Miv og MisRosa's mor
>
> http://home8.inet.tele.dk/hei/killing.html
>
>



Mulle (23-08-2002)
Kommentar
Fra : Mulle


Dato : 23-08-02 19:42

Jo, det forstår jeg godt, tak for rådet, jeg stopper med Bach RR og ser
tiden an. Den skal begynde på pencillinpillerne imorgen og have dem i 10
dage.

(Men det var nu altså den syge kat, der normalt er "overkat" der lampede de
andre to katte nogle på skrinet uden nogen grund overhovedet. Det gør hun af
og til sådan normalt, men det gik totalt over gevind her på det sidste.

Idag har hun snorksovet stort set hele dagen, hvilket nok skyldes den
indsprøjtning hun for i formiddag)
--
Hilsen Mulle, Miv og MisRosa's mor

http://home8.inet.tele.dk/hei/killing.html


"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
news:ak5s50$nnh$1@news.cybercity.dk...
> "Mulle" <@> skrev...
> > Som dyrlægen sagde, så ved en kat ikke hvad der er galt når det gør
ondt,
> så
> > de reagerer tit med agressivitet når de har smerter.
>
> Pludselige adfærdsændringer hos katte er *ofte* begrundet i sygdom/smerter
> eller lignende, fordi katten jo netop ikke kan forklare hvad der er galt -
> men alligevel er svag, og derfor naturligt ville skulle forsvare sig selv

> en anden måde over for andre katte og dyr i det hele taget.
> Det ses ofte i hjem med flere katte - syge individer bliver jævnligt
> "mobbet" af dyr længere nede på rangstigen, netop for at teste deres
> svækkelse og se, om man mon kunne overtage det syge dyrs højere position.
> Helt normal dyreadfærd, selvom vi jo ikke helt forstår det
>
> > Så nu håber jeg at hun bliver "sig selv" igen, kun tiden vil vise det.
>
> Det håber vi også - men det lyder meget sandsynligt, at det kan være
årsagen
> til adfærdsændringen.
>
> > Nu er jeg bare i tvivl om jeg skal stoppe med Bach Rescue Remedy - når
hun
> > nu er i pencillinbehandling - nogen der har erfaringer med det?
>
> Jeg synes du skal stoppe - ikke fordi det på nogen måde har indvirkning på
> penicillinkuren (for det tror jeg ikke at det har...), men for at du kan
se,
> om penicillinen alene virker efter hensigten. Lidt ligesom at man ikke
selv
> kan mærke, hvornår det holder op med at gøre ondt, hvis man hele tiden
tager
> smertestillende, hvis du forstår hvad jeg mener
>
> Mvh. Camilla
>
> >
> > --
> > Hilsen Mulle, Miv og MisRosa's mor
> >
> > http://home8.inet.tele.dk/hei/killing.html
> >
> >
>
>



Lars Dahl (23-08-2002)
Kommentar
Fra : Lars Dahl


Dato : 23-08-02 20:14


Mulle <@> skrev i news:3d6681bb$0$27702$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk
> Jo, det forstår jeg godt, tak for rådet, jeg stopper med Bach RR og ser
> tiden an. Den skal begynde på pencillinpillerne imorgen og have dem i 10
> dage.
>
> (Men det var nu altså den syge kat, der normalt er "overkat" der lampede
de
> andre to katte nogle på skrinet uden nogen grund overhovedet. Det gør hun
af
> og til sådan normalt, men det gik totalt over gevind her på det sidste.
>

Hej Mulle.

Det skyldes sikkert at Miss Rosa selv ved, hun er svag. Så hellere lige
uddele et par huskekager, hvis nu de andre skulle få fikse ideer... Det
bedste forsvar er jo iflg. et gammelt ord angreb.

Mvh. Lars Dahl
--
von Fribergs Norske Skovkatte
http://hjem.get2net.dk/vonfriberg/

Tjekket af NAV 2002


Mulle (23-08-2002)
Kommentar
Fra : Mulle


Dato : 23-08-02 20:48

*G* ja, det kan du have helt ret i, for MissRosa èr og bliver en balladekat
;)

--
Hilsen Mulle, Miv og MissRosa's mor

http://home8.inet.tele.dk/hei/killing.html


"Lars Dahl" <ldahlREKVALME@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
news:ak61dk$nvf$1@sunsite.dk...
>
> Mulle <@> skrev i news:3d6681bb$0$27702$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk
> > Jo, det forstår jeg godt, tak for rådet, jeg stopper med Bach RR og ser
> > tiden an. Den skal begynde på pencillinpillerne imorgen og have dem i 10
> > dage.
> >
> > (Men det var nu altså den syge kat, der normalt er "overkat" der lampede
> de
> > andre to katte nogle på skrinet uden nogen grund overhovedet. Det gør
hun
> af
> > og til sådan normalt, men det gik totalt over gevind her på det sidste.
> >
>
> Hej Mulle.
>
> Det skyldes sikkert at Miss Rosa selv ved, hun er svag. Så hellere lige
> uddele et par huskekager, hvis nu de andre skulle få fikse ideer... Det
> bedste forsvar er jo iflg. et gammelt ord angreb.
>
> Mvh. Lars Dahl
> --
> von Fribergs Norske Skovkatte
> http://hjem.get2net.dk/vonfriberg/
>
> Tjekket af NAV 2002
>



Gitte J. Lock (26-08-2002)
Kommentar
Fra : Gitte J. Lock


Dato : 26-08-02 07:06


"Mulle" <@> wrote in message news:3d666b13$0> Hej igen
<snip>
> Idag var vi ved dyrlægen, der undersøgte hende. Hun klagede højlydt da
> dyrlægen trykkede på hendes blære, og en senere urinprøve viste en
> infektion, så hun fik en sprøjte (ved faktisk ikke hvad) og
> penicillinpiller.
>
> Som dyrlægen sagde, så ved en kat ikke hvad der er galt når det gør ondt,

> de reagerer tit med agressivitet når de har smerter.
<snip>
> Hilsen Mulle, Miv og MisRosa's mor
>
> http://home8.inet.tele.dk/hei/killing.html

Hej Mulle
Vi oplevede noget lignende, da vores Laban fik IBD (Inflammatory Bowel
Disease)... i takt med at anfaldene kom oftere og oftere - blev han også
mere og mere agressiv overfor vores Frejamis.
Hvis hun lå og sov, så skulle hun lige ruskes i nakkeskindet, og hvis hun
legede eller blev kælet, ja så skulle hun jages om bag en reol....
En af mine bekendte oplevede hos hendes kat, der fik konstateter nyresvigt
(iøvrigt en kat, der lever et godt og lykkeligt liv trods den daglige pille)
ligeledes agressivitet... her gik det blot ud over ejeren, da katten var
alenemis.

Om agresionen ved sygdom skyldes smerter, eller om det måske skyldes, at de
andre katte udviser en form for afvisende adfærd (i naturen undgår de jo
vist nok syge dyr) ved jeg ikke, men det kan blive temmelig voldsomt. Vi har
i alt fald fundet ud af, at Freja virkelig led overlast mens Laban var syg
(Laban endte med at blive aflivet)... hun er blomstret så meget op sidenhen,
at man skulle tro det var løgn.
-Gitte



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste