kollisioner mm
Fra : Dennis Pedersen

Dato : 19-02-01 16:54

Hej!

Vi er to personer, der er ved at lave et teknologiprojekt. I den forbindelse
vil vi høre, om der er nogen, der har yderligere information om kollisioner
(på en 10 Mbit HUB) end der står på www.net-faq.dk

Nærmere bestemt ønskes information om:

-Hvor meget nedsættes hastigheden når der indtræffer kollisioner på en 10
Mbit HUB?
- Betyder kollisioner overhovedet noget rent hastighedsmæssigt i dag (kan
man i den forbindelse sige at full duplex er en and?)?
- Hvordan kan man nedsætte pakkestørrelsen, og derved få flere kollisioner,
hvis det overhovedet har nogen indflydelse?
- Findes der andre måder at "splitte" et netværk ad på, altså på en sådan
måde så man kan frem provokere så mange fejl man reelt kan måle dem og evt
opstille en model for hvordan det vil forløbe...

Mvh
Dennis Pedersen og Lars Pedersen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-02-01 23:41

On Mon, 19 Feb 2001 16:53:59 +0100, "Dennis Pedersen"
<mig@NOSPAMjyde.dk> wrote:

> -Hvor meget nedsættes hastigheden når der indtræffer kollisioner på en 10
> Mbit HUB?

Maskiner, der oplever en kollission, vil lave backoff før de
forsøger igen, og det giver naturligvis en nedsættelse af de
pågældende maskiners performance, ligesom det giver en lavere
udnyttelse af mediet som helhed.

> - Betyder kollisioner overhovedet noget rent hastighedsmæssigt i dag (kan
> man i den forbindelse sige at full duplex er en and?)?

Hvorfor skulle kollisioner være et mindre problem i dag end i
1976?

Ja, kollisioner betyder noget ret væsentligt for et segments
udnyttelse. Typisk vil man ikke se meget over 4 Mbps på et shared
10 Mbps segment, mens man på et switched ethernet kan komme ret
tæt på de 10 Mbps på hvert enkelt link.

Som tommelfingerregel kan man faktisk sige, at for alt andet end
meget få maskiner, vil 10 Mbps switched være hurtigere end 100
Mbps shared.

> - Hvordan kan man nedsætte pakkestørrelsen, og derved få flere kollisioner,
> hvis det overhovedet har nogen indflydelse?

I ønsker ligefrem at fremprovokere fejlene? Ethvert fornuftigt
testværktøj er i stand til at sende pakker i det tempo og den
størrelse man kunne ønske sig.

> - Findes der andre måder at "splitte" et netværk ad på, altså på en sådan
> måde så man kan frem provokere så mange fejl man reelt kan måle dem og evt
> opstille en model for hvordan det vil forløbe...

Man behøver ikke splitte noget. Et relativt begrænset antal
maskiner der kopierer data til hinanden over en hub, og så er der
masser af kollisioner at tage af.

-A

PS: Hub er ikke en forkortelse, og skal ikke skrives med stort.
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 20-02-01 18:51

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

> I ønsker ligefrem at fremprovokere fejlene? Ethvert fornuftigt
> testværktøj er i stand til at sende pakker i det tempo og den
> størrelse man kunne ønske sig.

Har du nogle specifikke navne sådan jeg har et eller andet gå efter? :)

> Man behøver ikke splitte noget. Et relativt begrænset antal
> maskiner der kopierer data til hinanden over en hub, og så er der
> masser af kollisioner at tage af.

Vi prøvede forsøget med 4 maskiner og vi nåede faktisk forbløffende tæt på
det reelle max for 10mbit - det var noget der lignede 10kilobyte/s der var
til forskel på når A kopiede til B kontra når A kopiede til B samtidigt med
C kopiede til D!
Vi havde dog forventet en del størrer forskel men det er åbenbart ikke
tilfældet (?)

/Dennis

Fra : Thomas Kaufmann Jens~

Dato : 20-02-01 22:13

Hej!

> [...]
> C kopiede til D!
> Vi havde dog forventet en del størrer forskel men det er åbenbart ikke

Det har noget at gøre med at CSMA-CD protokollen er designet som den er.

Hvordan havde i forestillet jeg det ville se ud, og hvorfor ?

-Thomas

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 20-02-01 22:49

"Thomas Kaufmann Jensen" <kauf@email.dk> wrote in message
> Hej!

> Det har noget at gøre med at CSMA-CD protokollen er designet som den er.
>
> Hvordan havde i forestillet jeg det ville se ud, og hvorfor ?

Ja var godt klar over det ville være at den ville falde lidt på grund af
CSMA/CD , men at det var så lidt det kommer meget bag på mig specielt når
Asbjørn skriver 'Man behøver ikke splitte noget. Et relativt begrænset antal
maskiner der kopierer data til hinanden over en hub, og så er der masser af
kollisioner at tage af.'

jvf. det der tidligere stod i hans indlæ så læser jeg det som om det ville
være en størrer markbar forskel der være at se , men det er nok bare mig?

/Dennis

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-02-01 01:26

http://www.spirentcom.com/smartbits/

> [...]
> til forskel på når A kopiede til B kontra når A kopiede til B samtidigt med

Det er ikke min erfaring. (Men det er svært at udtale sig
kvalificeret om det uden en del flere detaljer om testen).

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 21-02-01 17:17

> http://www.spirentcom.com/smartbits/

Ehm , nu tror jeg ikke liiige skolens budget er til sådan en advanceret
ting.
Er der ikke noget software der kan det? , evt noget freeware? :)

> Det er ikke min erfaring. (Men det er svært at udtale sig
> kvalificeret om det uden en del flere detaljer om testen).

Det var ved windows filkopiering og vi prøvede over FTP , samme resultat.
(Win2000)
Hvad gjorde du da for at fremprovokere så mange kollisioner?

/Dennis

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 20-02-01 00:20

Hej "Dennis Pedersen" <mig@NOSPAMjyde.dk>

>Vi er to personer, der er ved at lave et teknologiprojekt. I den forbindelse
>vil vi høre, om der er nogen, der har yderligere information om kollisioner
>(på en 10 Mbit HUB) end der står på www.net-faq.dk

Prøv at læse lidt på CSMA/CD
http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=csma

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Thomas Kaufmann Jens~

Dato : 20-02-01 14:59

Hej!

Prøv at gå på biblioteket og lån bogen "Computer Networks", Andrew S. Tanenbaum,
Prentice Hall, ISBN 0-13-39-4248-1. Den beskriver forskellige protokoller på det
niveau hvor kollisioner er et problem.

Husk desuden at kollisioner ikke er en fejl - det er designet på den måde.

> [...]
>

> Nærmere bestemt ønskes information om:
>
> -Hvor meget nedsættes hastigheden når der indtræffer kollisioner på en 10

Det kommer an på hvor mange kollisioner der er, og hvor lange ledningerne er!

> - Betyder kollisioner overhovedet noget rent hastighedsmæssigt i dag (kan
> man i den forbindelse sige at full duplex er en and?)?

Tjaee.. det betyder vel ligeså meget som det altid har gjort.

> - Hvordan kan man nedsætte pakkestørrelsen, og derved få flere kollisioner,
> hvis det overhovedet har nogen indflydelse?

Jeg ville sætte pakke størrelsen op for at få flere kolisioner ~ dvs. sørge for
at pakkerne er så lang tid på linien så muligt!

> - Findes der andre måder at "splitte" et netværk ad på, altså på en sådan
> måde så man kan frem provokere så mange fejl man reelt kan måle dem og evt
> opstille en model for hvordan det vil forløbe...

Modellen kan du finde i den nævnte bog.

-Thomas

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 20-02-01 23:49

Thomas Kaufmann Jensen <kauf@email.dk> wrote:

>Jeg ville sætte pakke størrelsen op for at få flere kolisioner ~ dvs. sørge for
>at pakkerne er så lang tid på linien så muligt!

Det har du misforstået: et netkort begynder ikke at sende så længe det
kan detektere signalet fra et andet kort på ledningen. Kollisioner sker
kun når to netkort "samtidig" konstaterer at der intet signal er og
derfor "samtidig" begynder at sende.

Den præcise betydning af "samtidig" afhænger naturligvis af hvor lang
tid signalet fra det ene kort er om at nå hen til det andet -
kollisioner er mere sandsynlige hvis de maskiner der sender, er langt
fra hinanden.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Thomas Kaufmann Jens~

Dato : 21-02-01 09:17

Hej!

Jesper Dybdal wrote:

> [...]
> kan detektere signalet fra et andet kort på ledningen. Kollisioner sker
> kun når to netkort "samtidig" konstaterer at der intet signal er og

Ja - jeg ved det. Det er vel netop derfor at kollisioner ikke betyder det helt store
i praksis. Jeg tror bare jeg kom til at lave en Monrad og Rislund beregning. Citat:
" Man kan altså konkludere at jo kortere tid man opholder sig på vejen jo mindre er
chancen for ulykker..."

-Thomas