Køb af ny harddisk hjælp
Fra : Morten Larsen

Dato : 23-08-02 16:35

Hej

Jeg vil gerne købe en ny hd til min pc.
Bundkortet er et K7S5A, som ifølge manualen
kun understøtter op til u-dma 100.
Kan jeg bare købe en 133, og køre 100 ?? (fremtidssikret måske)
Jeg vil gerne have så stor en disk som muligt, men
vil ikke have en mega støjende sag.
Kan man få en godt 80 GB for under
1000.- der ikke støjer alverden, eller skal
jeg gå ned i kapasitet, for at få kvalitet ?

Hvordan er det med acces-tid og omdr. ? betyder
det noget for en alm. dødelig pc-bruger ?

Min nuværende disk kører ata33 på en xp1500, kan
jeg ikke fjerne lidt ventetid med en ny disk ?

Morten

Fra : Devast8or

Dato : 23-08-02 16:59

Morten Larsen <hos@larsen.dk> wrote in message
> Hej

Hejsa

> Jeg vil gerne købe en ny hd til min pc.
> Bundkortet er et K7S5A, som ifølge manualen
> kun understøtter op til u-dma 100.
> Kan jeg bare købe en 133, og køre 100 ?? (fremtidssikret måske)

Ja, det er der ikke noget problem, IDE/ATA standarden er bagudkompatibel.

> Jeg vil gerne have så stor en disk som muligt, men
> vil ikke have en mega støjende sag.
> Kan man få en godt 80 GB for under
> 1000.- der ikke støjer alverden, eller skal
> jeg gå ned i kapasitet, for at få kvalitet ?

Selv har jeg en Seagate Barracuda IV 60 GB, og den er stort set lydløs. Den
fås op til 80 GB (til lige under en tusse), og Seagate kommer snart med en
efterfølger til 'Cuda IV serien der kommer til at gå op til 120 (serien
hedder sjovt nok 'Cuda V :)

> Hvordan er det med acces-tid og omdr. ? betyder
> det noget for en alm. dødelig pc-bruger ?

Omdrejningerne betyder noget, gå efter en der kører 7200 RPM. Access-tiden
tror jeg ikke du behøver at bekymre dig så meget om. De fleste IDE diske
ligger AFAIK inden for 1-2 ms af hinanden og det er jeg rimelig sikker på du
ikke kan mærke nok til at det er et problem.

> Min nuværende disk kører ata33 på en xp1500, kan
> jeg ikke fjerne lidt ventetid med en ny disk ?

Ved filoverførsler bør du helt sikkert kunne mærke det, men om du kan får
nogen mærkbar forskel i sådan noget som spil skal jeg ikke kunne sige. (Husk
at bruge et ATA 100 kabel med den nye disk :)

> Morten

HTH

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Martin K

Dato : 23-08-02 17:10

Morten Larsen wrote:
> Jeg vil gerne købe en ny hd til min pc.

Tag en Seagate Cuda IV... (størrelsen på du selv om. Du vil ikke blive
skuffet. Har selv en 60 GB'er, og det er den fedeste disk jeg til dato har
haft

--
Martin K

Fra : Tinky Winky

Dato : 23-08-02 17:39

> Jeg vil gerne købe en ny hd til min pc.
> Bundkortet er et K7S5A, som ifølge manualen
> kun understøtter op til u-dma 100.
> Kan jeg bare købe en 133, og køre 100 ?? (fremtidssikret måske)

ATA133 er ikke fremtidssikret. Fremtiden er serial ATA. Glem 100 vs. 133.

> Jeg vil gerne have så stor en disk som muligt, men
> vil ikke have en mega støjende sag.
> Kan man få en godt 80 GB for under
> 1000.- der ikke støjer alverden, eller skal
> jeg gå ned i kapasitet, for at få kvalitet ?

Har selv Seagate Barracuda IV 80GB. Købte den til under 1000 kr. for nogle
måneder siden. Rimelig stille, stabil, rimelig hurtig, kvalitet, kan
anbefales.

> Hvordan er det med acces-tid og omdr. ? betyder
> det noget for en alm. dødelig pc-bruger ?

Ja, hvis der er store forskelle. Gå efter en 7200 rpm af kvalitet.

> Min nuværende disk kører ata33 på en xp1500, kan
> jeg ikke fjerne lidt ventetid med en ny disk ?

ATA33, 100, 133 osv. er kun båndbredden. Men en ny 7200 rpm harddisk er helt
sikkert mærkbart hurtigere end en gammel ATA33 disk. Harddisken er en af de
største flaskehalse i en computer.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 23-08-02 20:24

On Fri, 23 Aug 2002 17:34:57 +0200, Morten Larsen wrote:

> [...]
>Bundkortet er et K7S5A, som ifølge manualen
>kun understøtter op til u-dma 100.
>Kan jeg bare købe en 133, og køre 100 ?? (fremtidssikret måske)

Glem det med et lidt hurtigere interface, det gør ikke disken hurtigere.

>Jeg vil gerne have så stor en disk som muligt, men
>vil ikke have en mega støjende sag.
>Kan man få en godt 80 GB for under
>1000.- der ikke støjer alverden, eller skal
>jeg gå ned i kapasitet, for at få kvalitet ?

Seagate Cuda IV

>Hvordan er det med acces-tid og omdr. ? betyder
>det noget for en alm. dødelig pc-bruger ?

Det har ikke rigtigt noget at sige med 7200rpm diske.

>Min nuværende disk kører ata33 på en xp1500, kan
>jeg ikke fjerne lidt ventetid med en ny disk ?

Adgangstiderne er ikke blevet specielt forbedret, derimod er diskens
overførselshastighed blevet meget bedre og cachemængden er en del større. Dvs
at når først disken er begyndt at overføre data er der sandsynligvis flere
meter imellem den gamle og den nye disk. Der er absolut en mærkbar forskel
imellem min GXP22 og min Cuda IV.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Token centry planets and how to build them next on -- This Old Sector

Fra : Morten Larsen

Dato : 23-08-02 22:03

cut -

>Seagate Cuda IV

cut -

Tjaa, efter disse svar, er der vist ikke meget tvivl
Takker alle.

Morten

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 24-08-02 12:25

"Morten Larsen" <hos@larsen.dk> skrev i en meddelelse
> cut -

> cut -
>
> Tjaa, efter disse svar, er der vist ikke meget tvivl
> Takker alle.

Det er nu osse lidt ensidigt!

Jeg har PT. 2 stk. Seagate Barracuda IV, 4 Stk. Maxtor D740X og 1 Western
Digital Caviar WD800JB med 8 Mb cache.

Alle kører de forrygende, Ingen larmer, Seagaten nok mindst skarpt forfulgt
af Western Digital og Maxtorene.
Men Western Digital Caviar WD800JB er suverænt den hurtigste.
Den vinder i hurtighed på sin 4 x større cache.

Seagaten bliver varmest af de 3 mærker.
Bevares. Seagate Barracuda IV er en glimrende disk, som du helt sikkert
bliver tilfreds med, men efter at priser på Caviaren er faldet til ca. det
samme som de andre diske (1029 kr/edbpriser), ville jeg kaste pengene efter
den istedet.

Mvh

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Morten Larsen

Dato : 24-08-02 18:40

> [...]
> bliver tilfreds med, men efter at priser på Caviaren er faldet til ca. det
> samme som de andre diske (1029 kr/edbpriser), ville jeg kaste pengene

Fair nok - jeg tjekker min lokale forhandler, og ser hvad han kan
fremtrylle.
Takker

Morten