Bateson og semiotik
Fra : Thomas Pilgaard Niel~

Dato : 23-08-02 15:36

Hej NG,

jeg ved at mange af de betragtninger Gregory Bateson gør sig,
eksempelvis i "Steps to an ecology of mind" er semiotiske tilnærmelser.
Eksempelvis ligger hans forståelse af information som "en forskel, der
gør en forskel" tæt op af Saussures strukturalistiske forståelse af
tegnbegrebet. Betragtningen, at det ikke giver mening at skelne mellem
ontologi og epistemologi synes at ligge tæt op af det symbolske tegn,
som ene og alene eksisterer i kraft af en konvention i et sprogsamfund
(jvf. Kirsten Drotner) er et andet eksempel. Og endelig synes også hans
begreb om "forståelsesrammer" at være et godt eksempel.

Imidlertid kan jeg ikke finde nogen steder, hvor Bateson selv refererer
til semiotikken, til saussure, til Pierce eller lignende - selv om jeg
sagtens kan finde kilder i semiotisk regi, som påpeger ligheder.

Dette leder til mit spørgsmål: er der en forskel, der gør en forskel
(for at blive i Batesons terminologi) mellem de Bateson-betragtninger
jeg har nævnt og semiotikken?

På forhånd mange tak for hjælpen og med venlig hilsen,

Thomas

Fra : David T. Metz

Dato : 29-08-02 02:18

Thomas Pilgaard Nielsen skrev:
> Dette leder til mit spørgsmål: er der en forskel, der gør en forskel
> (for at blive i Batesons terminologi) mellem de Bateson-betragtninger
> jeg har nævnt og semiotikken?

Det er længe siden jeg har haft fat i Bateson. Men jeg husker da klart
paralleller til semiotikken (jeg mener at erindre en del diskussion af
referens). Jeg ser det som at noget af Bateson udemærket kan betragtes som
semiotik, men han bruger det til sit eget formål - f.eks. at udvikle en
forståelse af begreber om bevidsthed, kommunikation og læring. Så hans
ærinde ser jeg ikke som et ønske om at bidrage til semiotikken, men at
anvende (bl.a.) "semiotiske pointer" til at udvikle forståelse inden for et
andet felt. I min optik (sic) er der altså en forskel der gør en forskel.

Noget tilsvarende ses iøvrigt andre steder, f.eks. har Maturana og Varela
(The Tree of Knowledge) en systemteoretisk forståelse af biologi, der
inkorporerer semiotiske pointer.

Aktør-Netværksteori (ANT) bygger også (bl.a.) på pointer hentet fra
semiotik (Propp og Serres - omend det /kan/ diskuteres om det er semiotik),
og det bruges i en del forskellige discipliner.

mvh
David

--
Genialt! et program der fixer Outlooks Express, så det citerer
ordentligt! http://flash.to/oe-quotefix/

Fra : Thomas Pilgaard Niel~

Dato : 29-08-02 11:51

Hej David, tak for svar - det var noget i den retning jeg havde brug for
at høre.

> Noget tilsvarende ses iøvrigt andre steder, f.eks. har Maturana og
> Varela (The Tree of Knowledge) en systemteoretisk forståelse af
> biologi, der inkorporerer semiotiske pointer.

Det er interessant at du nævner det, for jeg er stødt ind i en del
videnskabelige arbejder om bio-semiotik, der refererer til Bateson, men
samtidig understreger at Bateson aldrig selv brugte termen bio-semiotik
om sit arbejde. Når de alligevel refererer til Bateson er det altså i
kraft af kraftige tilnærmelser.

Igen, tak for svar og mvh,

Thomas