Skolelærer/degn i Orte- Carl Frederik Gust~
Fra : Lisbet Sortkjær

Dato : 23-08-02 10:51

Er der nogen som ved hvor Carl Frederik Gustav Simonsen er født i ca. 1779?
eller kender til hans forældre ?

Jeg ved, at han var skolelærer i 1801 (folketællingen) i Orte sogn og han
blev gift to gange i Orte. Han fik seks børn med sin første kone Karen
Nielsdatter (gift 22-5-1801) og syv med sin anden kone Johanne Marie
Hansdatter (gift 21-11-1816).
Han dør 8-7-1841 stadigvæk i Orte sogn, Fyn.

MVH Lisbet

Fra : Brian Jensen

Dato : 23-08-02 13:59

[This followup was posted to dk.videnskab.historie.genealogi and a copy
was sent to the cited author.]

In article <3d6605e0$0$43953$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, ls@dmu.dk
says...
> Er der nogen som ved hvor Carl Frederik Gustav Simonsen er født i ca. 1779?
> eller kender til hans forældre ?

Det nærmeste jeg kommer er:

Carl Frederik SIMONSEN
Sex: M

Marriage(s):
Spouse: Johanne Marie HANSDR
Marriage: 21 Nov 1816
Orte, Odense, Denmark

og

Carl Friderich Gustav SIMONSEN
Sex: M

Marriage(s):
Spouse: Karen NIELSDR
Marriage: 22 May 1801
Skydebjerg, Odense, Denmark

Fundet på Familysearch/IGI.

Desuden FT-1834 for Orte skole:

Carl Frederik Gustav Simonsen, 55, gift, , sognedegn og skolelærer,
Johanne Marie Hansdatter, 52, gift, , hans kone,
Peder Schern Simonsen, 22, ugift, , deres børn,
Karen Simonsen, 16, ugift, , deres børn,
Jens Simonsen, 14, ugift, , deres børn,
Marie Kirstine Simonsen, 12, ugift, , deres børn,
Anders Christian Simonsen, 11, ugift, , deres børn,
Jacob Simonsen, 9, ugift, , deres børn,
Christian Simonsen, 6, ugift, , deres børn,

Jeg kan evt. prøve at kigge efter ham næste gang jeg er på Landsarkivet
i Odense, hvilket jeg efterhånden er ret regelmæssigt så vidt tiden
tillader det.

mvh
Brian

--
Brian Jensen
Forsker p.t. i slægten Johansen Obbekjær omkring Otterup, Fyn.

Fra : Brian Jensen

Dato : 23-08-02 14:04

In article <MPG.17d04fef5b285d7989821@news.tele.dk>, suntrip@FJERN-
MIGtiscali.dk says...

Hov.. han er også at at finde i FT-1840 som Carl F: G: Simonsen, men
stadig uden fødested.

mvh
Brian

Fra : Lisbet Sortkjær

Dato : 23-08-02 19:22

Mange tak Brian !

Men desværre har jeg alle de oplysninger, som du giver mig, og ingen af
stederne står noget om hans fødested eller dato.
Sidst har jeg prøve at se i H. Friis-Petersens bog over skolelærer fra ca
1780-1880, men heller ikke det gav gevinst.

MVH Lisbet ;-(

Fra : K. Thidemann

Dato : 24-08-02 15:31

On Fri, 23 Aug 2002 20:22:05 +0200, "Lisbet Sortkjær"
<ole.lisbet@privat.dk> wrote:

>Men desværre har jeg alle de oplysninger, som du giver mig, og ingen af
>stederne står noget om hans fødested eller dato.

Den 13. april 1802 får parret nedennævnte søn.
Måske giver Steenvinkel dig et fingerpeg.

Odense, Odense, Ubberud, Eilstrup by [Ny Tanggård], , 1a, 3a m.fl,
Eilstrupvej 75, 17 en gård, FT-1834

Niels Steenvinkel Simonsen, 32, Ugift, , avlsbestyrer,
Jens Hansen, 32, Ugift, , tjenestekarl,
Peder Kristensen, 24, Ugift, , tjenestekarl,
Knud Rasmussen, 19, Ugift, , tjenestekarl,
Else Kathrine Kristensdatter, 49, Enke, , tjenestepige,
Kirsten Pedersdatter, 29, Ugift, , tjenestepige,
Gorm Hendriksen, 53, Gift, , tjenestekarl,

Fra : Bodil Madsen

Dato : 23-08-02 20:03

Iflg. bogen "Degne og skoleholdere o.s.v i Fyns stift indtil 1814" var han i
Orte fra 1799. Han skulle i så fald kun have været 19 år da han blev lærer
og 21 år da han blev gift. Det er meget tidligt. Mon hans alder er korrekt?

Efter som han blev degn kunne han være søn af en degn med fornavnet Simon.
Her er en mulighed: Simon Peder Aarhuus 1772 - 96(afsk.) Skoleholder
Vissenbjerg 1769-72, student Vordingborg 1752- f. Ebeltoft 1733, begr.
Fjelsted 1804 2/12 74 år. o.s.v.

Vend tilbage til mig, hvis Simon Peder Aarhus skulle være rigtig. Det kan
være jeg kan supplere med noget.
Venlig hilsen
Bodil Madsen
Vordingborg

Fra : Bodil Madsen

Dato : 23-08-02 21:00

Obs, jeg glemte at skrive at Simon Peder Aarhus var skolelærer i Kerte
1772-96.
Hilsen
Bodil Madsen

Fra : K. Thidemann

Dato : 23-08-02 21:04

On Fri, 23 Aug 2002 21:03:11 +0200, "Bodil Madsen"
<annabodil@nyraad.net> wrote:

> [...]
>Her er en mulighed: Simon Peder Aarhuus 1772 - 96(afsk.) Skoleholder
>Vissenbjerg 1769-72, student Vordingborg 1752- f. Ebeltoft 1733, begr.

Odense, Baag, Kerte, Kjerte, , , 2, FT-1787

Simon Petrus Aarhus, 54, Gift, Hosbonde, Sogne Degn,
Anna Maria Reutzer ??, 49, Gift, Madmoder, ,
Anna Dorothea, 18, Ugift, deres Børn, ,
Karen, 13, Ugift, deres Børn, ,
Christiana Michelsdatter, 17, Ugift, Tjenestepige, ,

K. Thidemann

Fra : Bodil Madsen

Dato : 26-08-02 10:02

Den 2. marts 1714 var studiosus Gustavus Aarhus fadder til sognepræsten
magister Peder Simonsen Aarhuusis datter Anne Margrethe ved dåben i Horbelev
Kirke på Falster.
Peder Simonsen Aarhus var præst i Horbelev-Falkerslev 1712 - 1716, hvor han
døde omtrent 30 år gl. Døde den 27. april og begravet den 5. maj 1716.
Gustav Aarhus var bror til Peder Aarhus og begge sønner af sognepræsten
magister Simon Aarhus i Halsted på Lolland.
Gustav Aarhus blev 1725 sognepræst i Ebeltoft. Han var gift med Anna
Dorothea Henriksdatter Smidt fra Nykøbing F.
Disse må være slægt til skolelæreren i Kerte.
Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Erling Vester Jacobs~

Dato : 26-08-02 19:36

Hvis det er Aarhus-slægten, det drejer sig om, er her lidt fra den nu
lukkede norske hjemmeside: home.sol.no/svenjo/rasch_dk.htm

Siden kan stadig åbnes via Google ved at klikke på [Cached]

Simon Pedersen Aarhus, 1644-1708, præst i Halsted og Aunede, gift 1685
med Anne Margrethe Rasch, 1670-1704, datter af Johan Jørgensen Rasch,
præst i Halsted på Lolland ca 1634-1684, (søn af Jørgen Rasch f. ca
1595 i Tyskland, d. 1653 i Lund, Canonicus til Lund, lutspiller ved
hoffet, gift 1622 med Anna Møller, f. 1596, d. 1678 i Halsted på
Lolland, enke efter Peder Nielsen, orlogskaptajn i København), gift
med Sara Hansdatter Færø, d. 1711 (datter af Hans Harriet Hansen
Harditt, præst på Færøerne, og Dorothea Hedvig Carlsdatter)
Børn:

1. Peder Aarhus, 1686-1716 , præst i Horbelev, gift 1713 med Karen
Nicolaisdatter Helt, 1680-1746; Børn: 2 døtre

2. Johan Rasch Aarhus, 1688-1755, præst i Asperup og Rorslev på Fyn,
gift med Cathrine Hansdatter Hem, -1758; Børn: 2 sønner, 1 datter

3. Maren Aarhus, 1689-1720, gift 1710 med Hans Hansen Bødtker,
1674-1735, præst i Vaalse, Lolland; Børn: 3 sønner, 3 døtre

4. Simon Petrus Aarhus, 1691-1694

5. Anders Aarhus, 1692-1692

6. Anders Aarhus, 1694-1727, præst i Gloslunde, Lolland, gift med
Dorothea Sophie Ahlefeld, -1748

7. Gustavus Aarhus, 1695-1736, præst i Æbeltoft, gift 1716 med Anna
Dorothea Henriksdatter Smidt; Børn: 5 sønner, 3 døtre.
->Det er velsagtens i dette ægteskab, degnen Simon Petrus Aarhus er
født i 1733.

8. Sara Aarhus, 1697-

9. Simon Aarhus, 1699-

10. Hans Aarhus, 1700-

11. Anne Margrethe Aarhus, 1703-

Fra : Lisbet Sortkjær

Dato : 30-08-02 07:56

Mange Tak til alle de venlige NG, som forsøgte at hjælpe mig videre, men nu
har jeg fundet ham, Carl Frederik Gustav Simonsen !!!

I sidste uge fik jeg mulighed for at besøge arkivet i Odense.
Jeg spurgte "Damen ved skranken", hvor jeg kunne finde noget om udnævnelse
af degne, da jeg var på jagt efter en ane, som var degn og skoleholder. Hun
mente, at det bedste, jeg kunne gøre var at kigge i --->

K. Bang Mikkelsen : Degne og skoleholder mv. indtil 1814
Den havde jeg kigget i på biblioteket i Silkeborg, men af en eller anden
grund kiggede jeg lige en ekstra gang og minsandten om der ikke i den
udgave, de havde i Odense, var tilføjet nogle oplysninger --->

side 130 Orte sogn
Carl Frederik Gustav Simonsen 1801-1841- 1804 tillige degn.
(tilføjet søn af Joh. Thomas S s. Håstrup født 1779 31/8 Tidl i handellærer,
Privat skoleholder, Falsled 1796-99)
d. 1841 8/7 61 år - g.1. 1801 22/5 Karen Nielsdatter ( tilføjet dtr af
Anneksbonden Niels Rasmussen, Orte)
d. 1816 18/7 40 år- gift 2. 1816 2/11 Johanne Marie Hansdatter d. 1849 1/7
68 år (d tilføjet tr af Gmd. Hans Simonsen Orte, men det passer vist ikke )

side 72 Haastrup sogn
Johan Thomas Simonsen 1794-1808 Tidligere ved militæret har undervist børn
adskillige steder - begr. 1808 24/2 75 år- gift Karen Christensen beg. 1810
17/6 75 år

Jeg forsøgte, at få oplysninger om hvem, der havde skrevet tilføjelserne,
men det vidste hun ikke. Jeg ville da gerne vide hvor de oplysninger kom
fra.

Da jeg kom hjem, slå jeg op på nettet og fandt følgende-->

Odense, Baag, Køng, Gummerup, , , 15, FT-1787
Johan Thomas Simonsen, 54, gift, mand, afskediget underofficer,
Karen Christensdatter, 46, gift, kone, ,
Karl Frederik Johansen, 8, ugift, barn, ,

Svendborg, Sallinge, Haastrup, Haastrup Sogn og Bye, , , 1, FT-1801
Johan Thomas Simonsen, 67, Gift, mand, skoleholder i Haastrup,
Karen Christiansdatter, 62, Gift, hans kone, ,
Dorthea Nielsdatter, 11, Ugift, deres datter datter, ,

og familySearch gav følgende

Carel Friderich Gustau JOHANSEN , døbt sep. 1799, far : Johan Thomas
Simonsen, mor : -
Johan Thomas SIMONSEN gift den 9 maj 1764 med Karen Christiansdr i
Garnisons, København

Altså Happy Ending, men som alle andre slægtsforsker har oplevet, så betyder
det nu, at jeg leder efter Johan Thomas Simonsen + Karen Christiansdatter og
eventuelle andre børn.
Man bliver jo aldrig færdig vel !
Lisbet

Fra : K. Thidemann

Dato : 30-08-02 10:31

On Fri, 30 Aug 2002 08:56:14 +0200, "Lisbet Sortkjær" <ls@dmu.dk>
wrote:

>Altså Happy Ending, men som alle andre slægtsforsker har oplevet, så betyder
>det nu, at jeg leder efter Johan Thomas Simonsen + Karen Christiansdatter og
>eventuelle andre børn.

Hej Lisbet

Til lykke med fundet.

Vil ikke belære dig om slægtsforskning, men gør det alligevel

Gå aldrig videre i dine slægtsled før du SELV har fundet fødslen eller
vielsen.
Måske kan du finde vielse på parret i Orte (ser da ud til at det må
være nedennævnte Karen Nielsdatter han blev gift med)

Odense, Baag, Orte, Orte Bye, , , 1, FT-1801
Jens Hansen Uleschou, 45, Gift, Husbonde, Gaardmand,
Ane Johanne Jacobsdatter, 33, Gift, hans Kone, ,
Jacob Jensen, 7, Ugift, deres Børn, ,
Ane Marie Jensdatter, 1, Ugift, deres Børn, ,
Jørgen Hendrichsen, 66, Gift, Tjeneste Folk, ,
Karen Nielsdatter, 26, Ugift, Tjeneste Folk, ,
Maren Andersdatter, 13, Ugift, Tjeneste Folk, ,
Carl Friderich Gustav Simonsen, 22, Ugift, Logerende, Skolelærer i
sognet,
Odense, Baag, Orte, Orte Bye, , , 8, FT-1787
Niels Rasmussen, 56, Gift, Hosbonde, Fæstebonde og Gaardbeboer,
Sophia Christensdatter, 35, Gift, Madmoder, ,
Karen Nielsdatter, 11, Ugift, Barn af 2et ægteskab, ,
Anna Maria Nielsdatter, 10, Ugift, Børn af 3di ægteskab, ,
Maren Nielsdatter, 6, Ugift, Børn af 3di ægteskab, ,
Anna Kirstine Nielsdatter, 3, Ugift, Børn af 3di ægteskab, ,
Karen Jørgensdatter, 11, Ugift, Tjenestefolk, Barne Pige,
Margrethe Nielsdatter, 1, Ugift, Børn af 3di ægteskab, ,
Ketty Thidemann