Problemer med bærbar og varme
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 23-08-02 10:16

Hej

Jeg har en bærbar som eneste computer og derfor er den tændt mere
eller mindre hele tiden. Problemet er bare at den ikke kan lide
varmen, faktisk går den ned mange gange om dagen.

Den står så der kommer luft både over og under den, men det er ikke
nok. Min midlertidige løsning er at vifte den. Det virker; når den
bliver varm at mærke på får den lige et halvt minuts viften med en
avis eller lignende og siden jeg begyndte på det er den ikke gået ned.

Det er også bare lidt trælst, så jeg ville lige hære om der var nogle
der havde andre mulige løsningsforslag?

Kan computeren tage skade af at blive så varm at den går ned
gentagende gange om dagen?

Godt nok ikke om hardware, men måske en kan svare alligevel: Den har
en større tendens til at gå ned under brug af windows-produkter end
under f.eks. emacs. Hvordan kan det være?

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 23-08-02 10:25

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> avis eller lignende og siden jeg begyndte på det er den ikke gået ned.
>
> Det er også bare lidt trælst, så jeg ville lige hære om der var nogle

Tjek varmeafledningen i maskinen, det kan være blæseren der simpelthen
knokler rundt i sit eget skidt, hvis den da kører med blæser.

> Kan computeren tage skade af at blive så varm at den går ned
> gentagende gange om dagen?

Den kan tage skade ligesom alt andet HW. 70 grader vedvarende eller derover
og vi befinder os i farezonen.

--
Bjarke Andersen

Fra : Gunst

Dato : 23-08-02 11:13

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message
> Hej
>
> Jeg har en bærbar som eneste computer og derfor er den tændt mere
> eller mindre hele tiden.

Af ren interesse - hvilket mærke og hvilken model?

/J

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 23-08-02 11:13

"Gunst" <gunst@oncable.dk> writes:

> "Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message

> Af ren interesse - hvilket mærke og hvilken model?

Det er en Acer 354TE.

Fra : Ole Tranberg

Dato : 23-08-02 11:27

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> skrev:

> Godt nok ikke om hardware, men måske en kan svare alligevel: Den har
> en større tendens til at gå ned under brug af windows-produkter end
> under f.eks. emacs. Hvordan kan det være?

Et bud fra min side ville være:

Den største grund til varmen i din computer, er formentlig når
processoren arbejder.
Derfor vil jeg eg vil gætte på at grunden skal findes i at emacs jo
ikke kræver specielt meget regnekraft for computeren, når først emacs
er startet (derimod sluger emacs en pæn mængde ram). Det kræver jo
ikke så meget at skrive en række "simple" bogstaver.
De windowsprogrammer du sammenligner med, er formentlig nogen der løbende
kræver "tunge" beregninger fra processoren. Din computer ville sikkert
heller ikke gå så let ned hvis du bruger notepad.

Det er ret tydeligt at der er noget galt med kølingen af din
computer. Hvis det var min, ville jeg formentlig undersøge om
kølepladen til cpu'en er faldt af, eller om der er problemer med en
eller flere blæsere.

Men det kan jo også være noget helt andet. Måske er det blot din
windows der er blevet ustabil? (Blot et gæt, da jeg jo ikke ved hvor
varm din computer bliver....).

--
Mvh,
Ole Tranberg

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 23-08-02 11:29

Ole Tranberg <olebole@nospam.dk> writes:

> Men det kan jo også være noget helt andet. Måske er det blot din
> windows der er blevet ustabil? (Blot et gæt, da jeg jo ikke ved hvor
> varm din computer bliver....).

Kan man finde ud af det på en eller anden måde?

Fra : Peter Jensen

Dato : 24-08-02 11:45

> Kan man finde ud af det på en eller anden måde?

Hent det her program: http://www.distributed.net/index.html.en (distributed
net)
Det vil sætte din CPU til at arbejde MAX! Hvis din maskine kan køre det her
i et par timer uden
at gå ned er det næppe et varme problem. Du siger du kan vifte med en avis -
og heh, det burde
ikke køle den særlig meget ned.

Mvh.:
Peter Jensen