mail til mange personer
Fra : Christian Liljedahl

Dato : 23-08-02 09:05

Jeg bruger mail() til at sende samme html-mail ud til godt 100 personer.

Det virker ikke særligt stabilt.

Hvad er den mest solide måde at bruge mail på?
- Fyre mail() af 100 gange, én til hver person?
- Sende en mail, men hvor alle 100 emailadresser står i To, Cc eller Bcc?

Eller er der en helt 5. måde, som er meget smartere?

Med venlig hilsen
Christian Liljedahl

Fra : Morten Krogh Sørense~

Dato : 23-08-02 11:14

Hej,

Jeg synes heller ikke det virker stabilt, men jeg har omkring 100 modtagere,
og det er ikke gået galt endnu (7 9 13). Grunden til at det ikke virker
stabilt kan muligvis være, at det er en meget stor mail, du sender af sted.
Html formatet fylder jo lidt mere end almindelig e-mail. Desuden gør mail()
det, at den åbner og lukker til mail-serveren hver gang, der sendes en mail.
Heri ligger ustabiliteten.

Af de to metoder du nævner, tror jeg stadig at den første er bedst. Den
tager selvfølgelig noget båndbredde, men det er til at leve med. Den anden
metode er lidt dum. Hvis du sender med alle 100 nævnt i To og Cc, vil alle
kunne se adresserne på de andre modtagere, hvilket i mange tilfælde er
uønskværdigt. Hvis du sender som Bcc, vil dette ikke være muligt, men
såfremt mange er modtagerne har hotmail adresser og har spam-filter slået
til, vil e-mailen ikke nå frem.

Hvad med at lave et script, hvor du sender 20 - 50 mails ad gangen. Dermed
ville der være en pause mellem udsendelserne og serveren vil sikkert ikke
blive overbelastet på samme måde?

En sidste løsning - den hårde programmering - er at koble direkte op med
mail-serveren. Fordelen her, er at du åbner til mail-serveren en gang,
sender hele baduljen og lukker igen. Du kan finde scripts til det på
www.hotscripts.com

Venlig hilsen

Morten Krogh Sørensen
www.morten-krogh.dk