Variabel i variabel
Fra : Henrik Bank

Dato : 23-08-02 07:35

Hej,

Jeg sidder med et problem jeg ikke er helt sikker på man overhovedet kan
løse - alligevel håber jeg på lidt hjælp.

Jeg har i en MySQL db en tabel hvor jeg har oprettet nogle html-sider -
koden til siden er med andre ord gemt i et enkelt felt.

I koden henviser jeg til variabler fx. $KUNDENAVN som jeg så gerne så
erstattet med de aktuelle data når jeg trækker koden ind i min mail-løkke!

Alt hvad der kommer ud er dog teksten $KUNDENAVN og ikke indholdet af
variablen

Jeg håber jeg har forklaret mig godt nok og at nogen kan hjælpe mig til at
"se lyset"

Med venlig hilsen
Henrik Bank

Fra : Sinkbæk

Dato : 23-08-02 08:15

Henrik Bank wrote:
> [...]
> erstattet med de aktuelle data når jeg trækker koden ind i min mail-løkke!
>
> Alt hvad der kommer ud er dog teksten $KUNDENAVN og ikke indholdet af

Hej!

Må vi se noget kode?

Thomas Sinkbæk
www.sinkbaek.com
- Broder Salsa: "København det er altid kokos"

Fra : Henrik Bank

Dato : 23-08-02 09:16

Joh da..
Håber nedenstående kan tydes

I databasen er feltet med kode - den kunne fx. se således ud:
"..<tr>
HER</a></td>

Feltet bliver included læst ind som variablen $MAILBODY

// HENT MAILEN
$query = "select * from mailtabel where id = 'den valgte mail'";
$hentdata = MYSQL_QUERY($query);
$hentdatarows = MYSQL_NUM_ROWS($hentdata);

$i=0;
include (getenv('DOCUMENT_ROOT').'/inc/mailtabelvariabler.inc.php');

// NU KENDER JEG $MAILBODY

// SEND MAIL

{
$header = "From: XXXX <info@firma.com>\nReply-To:info@firma.com";
$header .= "\nContent-Type: text/html\n";
$queryhent = "select * from kundekartotek";
$hentdata = MYSQL_QUERY($queryhent);
$antalmails = MYSQL_NUM_ROWS($hentdata);
$i = 0;
while ($i < $antalmails)
{
include(getenv('DOCUMENT_ROOT').'/inc/kundekartotekvareliste.inc.php');
if ($CUSTACTIVE == 'JA')
{
$MAILBODY = $MAILBODY;
mail("$CUSTNAME <$CUSTEMAIL>","$MAILSUBJECT","$MAILBODY","$header");
..........."

mvh
Henrik Bank

Fra : ndaieshndasoinc

Dato : 23-08-02 09:57

> [...]
> variablen
>
> Jeg håber jeg har forklaret mig godt nok og at nogen kan hjælpe mig til at

Det er lidt vagt forklaret, men det lyder som om at du har flere forskellige
rows, hvor du for hver row, skal løse det samme problem.

Jeg har set at du i din kode har kaldt dit resultset "hentdata". I
nedenstående har jeg kaldt den samme variabel for $result.

while ($row= mysql_fetch_array($result)) {
$modtagerNavn = row['modtagers_navn'];
echo 'Modtagerens navn er: '.$modtagerNavn.'<br>';
}

Hvis vi forestiller os at SQL'en SELECTer en masse "modtagernavne" fra en
tabel, vil ovenstående kode fx udskrive:
Modtagerens navn er: Birger<br>
Modtagerens navn er: Anne<br>
Modtagerens navn er: Knud<br>

While løkken, løber altså alle resultaterne igennem og "gør noget" hver
gang.

Fra : Henrik Bank

Dato : 23-08-02 10:22

> [...]
> Modtagerens navn er: Anne<br>
> Modtagerens navn er: Knud<br>
>
> While løkken, løber altså alle resultaterne igennem og "gør noget" hver

Jeg henter variablerne ind via inc-filerne som består af linier a'la dette:
$CUSTNAME = MYSQL_RESULT($hentdata, $i, "custname");

Alle mails bliver sendt ud så den finder fint nok data!

mvh
Henrik Bank

Fra : [5000] Jesper Brunho~

Dato : 23-08-02 12:23

Henrik Bank wrote:
> [...]
> erstattet med de aktuelle data når jeg trækker koden ind i min mail-løkke!
>
> Alt hvad der kommer ud er dog teksten $KUNDENAVN og ikke indholdet af

Jeg har løst et lignende problem ved at lægge <!-- *KUNDENAVN * --> i
databasen, lægge $KUNDENAVN ind under key "KUNDENAVN" i et array, og
lave string-replace når jeg trækker ud af databasen.

Du skal sikkert kunne ændre i kundedata, så det er ikke fedt at skulle
bruge et array. Så lægger du kundedata i en tabel i databasen og henter
dem med en funktion når du skal string-replace.
(Jeg ville i øvrigt nok ændre til KUNDEID).

Kan du bruge det til noget?

mvh

Jesper Brunholm