Et problem i den anden ende :-)
Fra : FishOnAstick

Dato : 22-08-02 21:37

Hej

Igennem flere måneder har jeg haft et problem med at, når jeg spiser et
eller andet, så racer det igennem min mave og ud igennem tarmen. Oftest
indenfor 10-15 minutter.

Det kræver hver gang et toiletbesøg og da jeg netop har skiftet til et nyt
job hvor jeg skal arbejde alene, er det ikke så hensigtsmæssigt.

Da jeg ikke tidligere har opfattet det som et problem, er det ikke noget jeg
har tænkt over før. Nu spekulere jeg på om det kan være det som jeg spiser,
som kan ligge til grund. For det meste er det ganske alm. dansk mad (
kartofler, sovs, kød, rugbrød osv.)

Kan jeg gøre noget for at nedsætte tiden på fordøjningsprocessen og sikre
mig at det ikke er det tynde sjask som kommer ud i stedet ?

Med venlig hilsen

RacerBelly

---
Denne mail er scannet med AVG scanningssoftware og fundet virusfri !
Nu har vi sparet dig for at scanne din egen computer, så nu har du tid til
at
besøge http://www.Rejsebeskrivelser.dk istedet !

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-08-02 21:54

FishOnAstick <fishonastick@youcantreachmeonth.is> wrote:
> Hej
>
> Igennem flere måneder har jeg haft et problem med at, når jeg spiser
> et eller andet, så racer det igennem min mave og ud igennem tarmen.
> Oftest indenfor 10-15 minutter.

efter mit kendskab til tarmsystemet ( som er ret omfattende*G*) så tror jeg
næppe det er det pågældende måltid der kommer ud igen..... der er nok
snarere tale om at når din mad lander i maven, begynder din tarm at arbejde
og derved render det alt for hurtigt ned i tyktarmen og ud igen..... dvs det
der kommer ud stammer reelt fra det forrige måltid.....

> Det kræver hver gang et toiletbesøg og da jeg netop har skiftet til
> et nyt job hvor jeg skal arbejde alene, er det ikke så
> hensigtsmæssigt.

absolut ikke... det kan jeg kun nikke genkendende til....

> [...]
> som jeg spiser, som kan ligge til grund. For det meste er det ganske
> alm. dansk mad ( kartofler, sovs, kød, rugbrød osv.)

reelt set er det også ok... men der er nogle forholdsregler du kan foretage
dig.....

> Kan jeg gøre noget for at nedsætte tiden på fordøjningsprocessen og
> sikre mig at det ikke er det tynde sjask som kommer ud i stedet ?

der er forskellige produkter der forlænger fordøjelsestiden, men det kan du
undersøge nærmere om på www.netdoktor.dk eller evt kontakte din læge.... et
produkt jeg har kendskab til ( omend ikke intimt*G*) er Imodium....

derudover har jeg lidt kostråd beregnet på stomiopererede ( ikke at du er
det, men de er beregnet på at fortykke afføringen og forhindre diarre....)
Undgå overdreven brug af fedt (giver ofte diarre) Fedtet gør at maden går
hurtigere igennem systemet, Det samme kan ske hvis du har for højt
sukkerindtag, spiser svesker, blommer, pærer, appelsinjuice og
alkoholholdige drikke.
Bananer, blåbær (naturel eller saft), kogte kartofler, pasta og rismel
hjælpe.

klippet fra ww.copa.dk :
Fødeemner, der kan give tynd afføring.:
Fed kost, pære, blommer, svesker, kirsebær, kon-
serveret frugt, appelsinjuice, sukker og sødede drik-
kevarer i større mængde. Cacao, øl og alkohol, rå
grøntsager, rå frugt, figner og stærkt krydret mad

Forebyggelse.:
Du kan forebygge ved at nedsætte mængden af
ovennævnte.

Modvirker diare'.:
Forsøg med bananer, ris, rå/revne æbler/gulerødder,
kartoffelmos, grød, tvebakker og ristet brød.
Undgå stegt mad, til problemet er afhjulpet. For at
genopbygge tarmens normale balance kan du spise
A 38, cultura eller yoghurt.
Mange tror, at man ved diare' bør mindske væske-
mængden, men det forholder sig modsat!
Man taber megen væske ved diare' og skal derfor
drikke mere end sædvanligt. Prøv f.eks. bouillon
( indeholder natrium ), kirsebærsaft / indeholder ka-
lium ), te med sukker og rismelsvælling med lidt salt

håber jeg kunne hjælpe lidt

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : FishOnAstick

Dato : 22-08-02 22:29

Kanon svar !

Er printet ud og jeg vil forsøge mig med dine råd !

Mange tak !

Ps. Andre råd, er naturligvis stadigvæk velkommende

---

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 25-08-02 20:41

Hej RacerBelly

> Igennem flere måneder har jeg haft et problem med at, når jeg spiser et
> eller andet, så racer det igennem min mave og ud igennem tarmen. Oftest
> indenfor 10-15 minutter.

Sidder og nikker anerkendende til dit problem, jeg har det på nøjagtig samme
måde, dog er mit i de fleste tilfælde efter aftensmaden, og fuck hvor er det
irriternede.

Jeg kender desværre ikke nogen "kur" imod det, så jeg følger nøje med i dit
indslag, i håb om også at få et godt råd med på vejen.

Mange hilsner

Bobo

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-08-02 07:09

Bolette Nielsen wrote:

> [...]
>
> Jeg kender desværre ikke nogen "kur" imod det, så jeg følger nøje med i dit
> indslag, i håb om også at få et godt råd med på vejen.

Så har du forhåbentligt også læst Sabinas indlæg, der kan findes her:

Eneste tilføjelse, jeg kan komme i tanke om, er at prøve at "snyde"
maven i gang tidligere ved hjælp at et lille mellemmåltid.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 26-08-02 09:36

Hej Kim

> Så har du forhåbentligt også læst Sabinas indlæg, der kan findes her:

Nej, det har jeg desværre ikke, så det ville jeg naturligvis meget gerne,
men denne "adresse" er en mail adresse, hvor jeg intet kan læse .

> Eneste tilføjelse, jeg kan komme i tanke om, er at prøve at "snyde"
> maven i gang tidligere ved hjælp at et lille mellemmåltid.

Godt bud, og tak for hjælpen

Mange hilsner fra

Bobo

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 26-08-02 09:51

Bolette Nielsen <Bobo@nospam.kimj.dk> wrote:
> Hej Kim

> Nej, det har jeg desværre ikke, så det ville jeg naturligvis meget
> gerne, men denne "adresse" er en mail adresse, hvor jeg intet kan
> læse .

hej Bolette...

jeg ser du ikke har kunne læse mit indlæg længere oppe så jeg tillader mig
lige at poste den igen... du kan læse den under min signatur

--

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 26-08-02 11:14

Sabina Hertzum <sabina@mandezonen.dk> skrev i en
> Bolette Nielsen <Bobo@nospam.kimj.dk> wrote:

Hej Sabina

Tak for hjælpen. Jeg ved ikke lige hvad der sker med min computer i ny og
næ, men tit kommer andres indslag først senere. din den "gamle" tråd er
først lige poppet op på min skærm, men bedre sent end aldrig .
Imodium kender jeg ganske godt, men det er ikke noget man må spise uhæmmet
af, men jo, det stopper i hvert fald hele systemet
Måske en kostomlægning er løsningen, selvom jeg nu selv synes jeg ikke
spiser særlig fedt osv, men det er nok løsningen alligevel.

Igen tak for rådet.

Bobo