Lille problem med SL-75DRV5 ang. cpuén clo~
Fra : Anders Jacobsen

Dato : 22-08-02 19:05

Jeg har et SL-75DRV5 MB og en XP2000+ CPU. Men som standard stiller den
clocken til 1250. MB kan jo fint tage 266 så hvorfor vil den ikke acceptere
denne hastighed?

Hvis jeg manuelt prøvet at stille FSB går den MAX til 132?

Er det en BIOS opdatering der skal til eller er der et bestemt trick?

MVH
Anders

Fra : kh

Dato : 22-08-02 20:12

> [...]
>
> Hvis jeg manuelt prøvet at stille FSB går den MAX til 132?
>
> Er det en BIOS opdatering der skal til eller er der et bestemt trick?

Det er en jumper der skal flyttes. Se side 26 i manualen til bundkortet.

Mvh
kh

Fra : Martin S.

Dato : 22-08-02 20:11

"Anders Jacobsen" <anderskj@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har et SL-75DRV5 MB og en XP2000+ CPU. Men som standard stiller den
> clocken til 1250. MB kan jo fint tage 266 så hvorfor vil den ikke
acceptere
> denne hastighed?

Uha...
AMD XP 2000+ er reelt en 1662,5 Ghz CPU som skal køre med 12,5 x 133.

Lige nu kører dit motherboard kører med 100 på FSB... hvilket svt. 12,5 *100
= 1250 Mhz.

Du skal ændre FSB til 133. Det vil give dig den reelle clockfrekvens.

PAS PÅ med 266 !!! At dine DDR-RAM er 266 MHz er en halv sandhed. De er
Double-Data-Rate, dvs. de skriver og læser på en gang - så man bliver bildt
ind at det svt. 266 Mhz. Men de skal altså køre 133 på FSB til RAM. DDR 333
Mhz kører f.eks. 166 Mhz. osv. osv.

> Hvis jeg manuelt prøvet at stille FSB går den MAX til 132?

At din FSB max går til 132, forstår jeg ikke. Der må være nogle med et
lignende mobo som ved det.

Mvh. Martin S.