newbee , hvorfor viser den syntax fejl ??
Fra : Tine

Dato : 22-08-02 13:37

Hej

her er noget af min kode der er taget fra en bog og brugt mine egne
variabler.!

dim strSog,intSideForm,intSideStorrelse
dim strSogRes
strSog = request("varesog")
strSogRes = request("sogres")
if request("SideForm") ="" then intSideForm =1 else intSideForm =
cint(request("SideForm"))
if intSideForm < 1 then intSideForm = 1 end if

if request("sidestorrelse") = "" then intsidestorrelse = 3 else
intSideStorrelse = cint(request("sidestorrelse"))
if intsidestorrelse < 1 then intSidestorrelse = 1 end if

i bogen står else på en linie for sig selv,
men det gav mig syntax fejl, så smed jeg else op på samme linie som if
sætningerne og syntax fejlen forsvandt .?

det samme med End if den stod også alene i bogen, der var ingen underskår
som linien skulle være ud i et når jeg skrev den

hvordan kan det være.... jeg er lidt forvirret ??

Hilsen Tine

Fra : Jørn Andersen

Dato : 22-08-02 14:11

On Thu, 22 Aug 2002 14:37:15 +0200, "Tine" <tinebn@hotmail.com> wrote:

Jeg synes normalt det er mest overskueligt, at have If...Then, ElseIf,
Else og End If på hver sin linie.
Bemærk, at hvis du har udtrykket på samme linie, behøver du ikke at
afslutte med End If, ellers *skal* du.

> [...]

End If
End If

>i bogen står else på en linie for sig selv,

Formentlig fordi du havde udeladt End If - ?

<snip>

>.... jeg er lidt forvirret ??

Til slut min sædvanlige smøre (jeg må snart kunne få procenter hos MS,
sådan som jeg reklamerer for dem):

Når man arbejder med VBScript/JScript, er det en god idé at checke
dokumentationen. Den er faktisk rimeligt god med eksempler osv.

Hentes:

eller direkte:

Den installeres som en Windows Help file (.chm-format) - og gør det
*meget* lettere at lede efter funktioner, korrekt syntaks osv.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Tine

Dato : 22-08-02 14:19

Hej

hmm ...... jeg ville jo også helst have det på hver deres linie, else if
then og end if,
men det virkede ikke for mig....... derfor undrede jeg mig.!
Har det noget at sige hvis jeg indsætter tomme linier?

Hilsen Tine

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> wrote in message
> [...]
>
> Når man arbejder med VBScript/JScript, er det en god idé at checke
> dokumentationen. Den er faktisk rimeligt god med eksempler osv.

http://www.msdn.microsoft.com/downloads/default.asp?url=/downloads/sample.as
p?url=/msdn-files/027/001/728/msdncompositedoc.xml&frame=true>

> eller direkte:
http://download.microsoft.com/download/winscript56/Install/5.6/W982KMeXP/EN-
US/scrdoc56en.exe>

Fra : Jørn Andersen

Dato : 22-08-02 14:38

On Thu, 22 Aug 2002 15:18:48 +0200, "Tine" <tinebn@hotmail.com> wrote:

>hmm ...... jeg ville jo også helst have det på hver deres linie, else if
>then og end if,
>men det virkede ikke for mig....... derfor undrede jeg mig.!

Hvilken fejlmeddelelse fik du? Og ved hvilken linie?

>Har det noget at sige hvis jeg indsætter tomme linier?

Nej. Men selvfølgelig ikke:

If blabla

Then

osv.

PS: Gider du tage et kig på:

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Tine

Dato : 22-08-02 18:44

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> wrote in message
Hej
<snip>

tak det skal jeg huske

hilsen Tine

Fra : Jørn Andersen

Dato : 22-08-02 23:22

On Thu, 22 Aug 2002 19:43:40 +0200, "Tine" <tinebn@hotmail.com> wrote:

>tak det skal jeg huske

Alletiders!

Fik du forresten løst dit problem?

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Tine

Dato : 23-08-02 14:18

Hej
[snip] ......[snap]
> Fik du forresten løst dit problem?

Nej ,det er stadig en gåde, at den melder syntax fejl og forventer en
sætning , når jeg deler min kode pænt op.... jeg har en fil fra bogen, som
jeg har hentet ned ,og der har han lagt nogen af koderne på samme linie ,
if then og så de andre står på en linie for sig, end if ,else,. jeg tror
at grunden er mig og når jeg bliver lidt bedre forstår jeg det vel......
hvem ved .?

.........[snippet] fra hans fil

if request("pagefrom") = "" then
intPageFrom = 1
else
intPageFrom = cint(request("pagefrom"))
if intPageFrom < 1 then intPageFrom = 1
end if
............. [ snap]

Da jeg skrev min kode efter hans bog gav den mig syntax fejl og en fejl
meddelelse = forventer sætning efter end if........ men ikke da jeg copy
pasted hans...... så nu låner jeg ...

Hilsen Tine

Fra : Jørn Andersen

Dato : 23-08-02 15:16

On Fri, 23 Aug 2002 15:17:53 +0200, "Tine" <tinebn@hotmail.com> wrote:

>Nej ,det er stadig en gåde, at den melder syntax fejl og forventer en
>sætning , når jeg deler min kode pænt op....
<snip>

Jeg skriver lige linietal på:
>........[snippet] fra hans fil

1: > if request("pagefrom") = "" then
2: > intPageFrom = 1
3: >else
4: > intPageFrom = cint(request("pagefrom"))
5: > if intPageFrom < 1 then intPageFrom = 1
6: >end if
>............ [ snap]

<snip>

> fejlmeddelelse = forventer sætning efter end if

Problemet er formentlig linie 5. Hvis du har ændret den til:

if intPageFrom < 1 then
intPageFrom = 1

- så mangler der en End If. Parseren opfatter det bare sådan, at den
næste End If (i linie 6) hører til efter den ændrede linie 5. Men så
mangler den jo en End If til at afslutte den første If...Then .. Else,
så fejlmeddelelsen kommer, når den mangler noget efter den sidste End
If.

I stedet skal du ændre linie 5 til:

If intPageFrom < 1 Then
intPageFrom = 1
End If

Hvis ikke det er problemet, rykker jeg lige et par ekstra hår ud af
hovedet ...

>så nu låner jeg ...

Men hvis det virker, kan du jo også vælge at leve med det. Bare
irriterende næste gang du støder på problemet ...

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj