[PHP] Formel eller måde at gøre det på
Fra : Dennis Helligsø

Dato : 19-02-01 14:11

Hejsa.

Jeg har et skema med 3 rækker, 9 kolonner og 15 tal.
Jeg skal have placeret disse tal således, at der er mindst ét tal og maks
tre i hver kolonne, men samtidigt skal der mindst være ét tal i alle
kolonner.

Her er mine rækker og kolonner (vist med 0'er):
000000000
000000000
000000000

Hmm.. siger jeg så bare. Man kan jo ikke bare sige, at jeg skal bruge
rand(1,3) i hver kolonne * antallet af kolonner (9), da dette tal kan give
alt lige fra 9-27.
Er der nogen der kan se en måde at gøre dét på og er der overhovedet nogen
der forstår hvor jeg vil hen (forklaret det godt nok)?

--
Mvh.
Dennis

Fra : Henrik Jensen

Dato : 20-02-01 15:13

> [...]
> Jeg skal have placeret disse tal således, at der er mindst ét tal og maks
> tre i hver kolonne, men samtidigt skal der mindst være ét tal i alle

Altså mindst ét tal i hver kolonne, men mindst ét tal i hver kolonne..?

> Hmm.. siger jeg så bare. Man kan jo ikke bare sige, at jeg skal bruge
> rand(1,3) i hver kolonne * antallet af kolonner (9), da dette tal kan give
> alt lige fra 9-27.

Hvis du nu tager udgangspunkt i din egen formel og tilføjer noget modulus 9
a la:
$resultat = rand (1,3);
$resultat = ($resultat * 9)%9;

Har ikke testet det, men det burde sikre en max værdi på 9.

--
/Henrik
- Stay in the rhythm!

Fra : Dennis Helligsø

Dato : 20-02-01 16:41

> Altså mindst ét tal i hver kolonne, men mindst ét tal i hver kolonne..?

Hehee... ehhmm.. OK mig ikke forståeligt skrevet det har? Hehee..
Der skal mindst være ét tal i hver kolonne. Ja, sådan.

> [...]
> $resultat = rand (1,3);
> $resultat = ($resultat * 9)%9;
> Har ikke testet det, men det burde sikre en max værdi på 9.

En anden ting jeg "selvfølgelig" ikke fik sagt - der skal være 5 tal i hver
række.

Dvs. at følgende kan være gyldige skemaer:
010110110
101001011
001111100

eller:
101010101
010101101
001100111

Og en ikke gyldig kan se således ud:
111100001
011110001
001111001

Jeg ville så gerne have 3 variabler (arrays) - én for hver række. Det skal
overføres via en form og den er vel ikke vildt glad for flere-dimensionelle
arrays?

--
Mvh.
Dennis