Forforstærker til overpilning af plader ti~
Fra : Dan Andersen

Dato : 22-08-02 10:44

Hvor findes en forfostærker til overspilning af gamle vinylplader til CD via
PC´en? Og er der nogen, der har erfaring md dette?

Mvh. Dan Andersen

Fra : Mogens

Dato : 22-08-02 11:15

On Thu, 22 Aug 2002 11:44:28 +0200, "Dan Andersen" <dan@dbamott.dk>
wrote:

>Hvor findes en forfostærker til overspilning af gamle vinylplader til CD via
>PCŽen? Og er der nogen, der har erfaring md dette?

Computercity sælger en RIAA forforstærker af mærket Terratec.
Den koster ca 500,- og fungerer ganske udemærket

mvh Mogens

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 22-08-02 21:29

Mogens wrote:
> Computercity sælger en RIAA forforstærker af mærket Terratec.
> Den koster ca 500,- og fungerer ganske udemærket

Ja, ligesom en Lada. På den anden side så er lydkvalitet også et
fremmedord, når man taler om de fleste lydkort.

Hvis man vil havde det optimale ud af sine vinyl plader, så er det en
bedre løsning og købe/låne en brugt HiFI forstærker/forforstærker hvis
man ikke længere har en Phono indgang i stereoanlægget.

En endnu bedre løsning er hvis man kan finde en ekstern A/D konverter og
smide signalet i lydkortet i ren digital form, det forudsætter
selvfølgelig en digital indgang på lydkortet hvilket mange har. En gamel
DAT skulle fx. kunne gøre jobbet udemærket.

Mvh

Bruno

Fra : Madsen

Dato : 23-08-02 06:08

On Thu, 22 Aug 2002 22:28:45 +0200, "iddqd@worldonline.dk"
<iddqd@worldonline.dk> wrote:

>Ja, ligesom en Lada. På den anden side så er lydkvalitet også et
>fremmedord, når man taler om de fleste lydkort.

Lydkvalitet afhænger jo også af den der lytter. Det er jo ikke alle
som er hi-fi freaks.
Jeg har overspillet adskillige gamle LP'er og jeg kan altså ikke
høre forskel. Efter en tur i Cool Edit's støjfiltre lyder de gamle
ridsede plader endda som nye. Jeg er godt tilfreds med det
resultat som jeg kan opnå med en billig Terratec forforstærker,
et SB Live lydkort og en 25 år gammel B&O grammofon.

mvh Madsen

Fra : Martin Østerberg

Dato : 23-08-02 08:33

On Fri, 23 Aug 2002 07:08:25 +0200 skrev Madsen <madsen@portalen.no> .

> [...]

>resultat som jeg kan opnå med en billig Terratec forforstærker,
>et SB Live lydkort og en 25 år gammel B&O grammofon.

Netop her må jeg bryde ind, havde arvet en stor stak 78'ere. Dem
overspillede jeg fra en gammel rejsegrammofon via en lille PC microfon
og fik brændt hele baduljen ned. Intet støjfilter her, nogle gange er
det vigtigt at bevare autensiteten...

Martin

Fra : Madsen

Dato : 23-08-02 08:39

On Fri, 23 Aug 2002 09:33:18 +0200, Martin Østerberg
<dev_null@trashcan.dk> wrote:

> [...]
>overspillede jeg fra en gammel rejsegrammofon via en lille PC microfon
>og fik brændt hele baduljen ned. Intet støjfilter her, nogle gange er

Helt enig. Hvis jeg havde en gammel 78'er ville jeg nok heller
ikke pille ved lyden. De LP'er jeg spillede over var fra 1970
til 1985 og havde fået en del kedelige ridser som jeg godt
kunne være foruden.

mvh Madsen

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 22-08-02 11:18

> Hvor findes en forfostærker til overspilning af gamle vinylplader til CD
via
> PC´en? Og er der nogen, der har erfaring md dette?
>
> Mvh. Dan Andersen

Ja, Terratec laver en. De kalder den for phono PreAmp og har den i 2
udgaver. www.terratec.com har de nærmere detaljer.
Jeg har ingen erfaring med deres produkt, men jeg har selv spillet en del
vinyl ind på min maskine og det virker fint.

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002