Lovgivning
Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 22-08-02 10:00

Hej alle
Jeg har hørt at myndigheder ikke kan træde til overfor folk, der holder dyr
under yders kritisable forhold, hvis dyrene bare har vand.

Nogle der ved om det passer ? og eventuelt hvordan lovgivningen er omkring
myndighedernes magt overfor dyremishandling, ordlyden? Hvornår er der
mulighed for at få fjernet dyrene og straffet ejerne osv

Hilsen Nina

Fra : marianne hellemose

Dato : 22-08-02 10:59

Hej Nina
Først citering af dyreværnslovens kapitel 1:

§2 Enhver der holder dyr, skal sørge for, at de behandles
omsorgsfuldt, herunder at de huses, fodres, vandes og
passes under hensyntagen til deres fysiologiske, adfærds-
mæssige og sundhedsmæssige behov

§3 Enhver der holder dyr, skal sørge for, at dyret tilses mindst en gang om
dagen. Dette gælder dog ikke fritgående dyr på græs eller lign. Sådanne dyr
skal dog tilses jævnligt.

Så vi har faktisk en god dyreværnslov, problemet er
at man "vurdere" forskelligt, især fra myndigheders side
og i mange tilfælde vil politiet "nedprioriterer" dyreværns-
sager indtil de ligger under gulvbrædderne, nogle politi-
kredse er værre end andre, så der er desværre ikke et
endegyldigt svar.
Men du kan altid kontakte DB's kredsformand og få en
snak og vejledning

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 22-08-02 11:41

Hej Marianne
TAK for det, det var lige det jeg havde brug for på nuværende tidspunkt.

Jeg vil så samle lidt "materiale"... for ja, jeg er nok desværre rendt ind i
en sag af den ubehagelige slags.

Hilsen Nina - der nusser sine egne katte en ekstra gang, og går i gang med
hjælpe de misser der ikke er ligeså heldige.... (skal nok vende tilbage
omkring det)

Fra : Pernille Scharff

Dato : 22-08-02 12:01

Hej Nina,

jeg har fundet dyreværnsloven her
http://www.dyreklinik.net/Love/Dyrev%E6rn.html

Straframmen for at overtræde den er ganske omfattende, men eftersom det
er op til det lokale politi at finde frem til og anholde den, der
overtræder loven, tror jeg (ligesom Marianne) at det er en type sager
der ofte bliver "syltet".

Held og lykke med projektet!

/Pernille

Fra : Mulle

Dato : 22-08-02 21:14

Lov og ret for dyr er en svær nød at knække, for dyrene står virkelig svagt,
da politiet ofte (efter min bedste opfattelse) nedprioriterer
dyreværnssager.

Alt for mange gange må må man læse at politiet først griber ind alt for
sent...når dyrene er døde af sult/tørst.

Prøv at læse mere på
http://www.dyreret.dk

Jeg har iøvrigt aldrig hørt om større straffe end et par tusinde kroner MAX.
Og så er det sjældent en sag kommer til dom.

Jeg prøvede engang at anmelde en sag med nogle schäferhunde der stod i bur
hele dagen, uden at blive passet på anden måde at de fik vand og mad, men
ingen kontakt, selv når de fik foder blev der ikke sagt èt ord til dem, ej
heller blev de klappet, rost eller talt til. Hundene kunne ikke se hinanden,
kun høre hinanden.

Politiet henviste til Dyrenes Beskyttelse, der tog ud til manden, men
eftersom de fik vand og mad, kunne man "kun" betegne forholdene som psykisk
vanrøgt, det er fuldt lovligt...eller ihvertfald ikke ulovligt.

Fik sådan lyst til at befri hundene, men så havde jeg nok fået en dom for
kræneklse af privat ejendomsret.

Iøvrigt bliver katte opfattet som "ting" ifgl. loven! (jvf. Politiet i
Vordingborg, da jeg ville anmelde mordtrusler på mine tre katte, den blev
afvist med dèn begrundelse at katte juridisk opfattes som "ting")

Ps: så valgte jeg altså også at flytte, ingen skal true mine tre skatte uden
at kunne komme til at bøde for det.

--
Hilsen Mulle, Miv og MisRosa's mor

http://home8.inet.tele.dk/hei/killing.html

Fra : Niels Peter

Dato : 22-08-02 21:24

"Mulle" <@> skrev i en meddelelse

> [...]
psykisk
> vanrøgt, det er fuldt lovligt...eller ihvertfald ikke ulovligt.

Det virkeligt tragiske er, at psykisk vanrøgt på papiret er lige så ulovligt
som fysisk.
Problemet er, at det i praksis er politiet, der afgør, om der skal gøres
noget ud af det eller ej.
Man kan klage til statsadvokaten (=anklagemyndigheden), hvis politiet ikke
vil tage en sag op, men det er der vist ingen, der gør i dyreværnssager.
Det er trist nok, for så længe det er sådan, ser statistikkerne på området
jo fine ud ...

Niels Peter
www.bluewhite.dk