terminal fejl
Fra : Kasper

Dato : 22-08-02 10:01

Får denne fejl når jeg starter et program direkte fra terminalen:
Gdk-WARNING **: locale not supported by C library
Hvad betyder det?
--
Mvh. Kasper - Linux Newbie

Fra : Peter Makholm

Dato : 22-08-02 10:05

Kasper <knl@<nospam>oncable.dk> writes:

> Gdk-WARNING **: locale not supported by C library

Det betyder at dit aktuelle locale ikke er understøttet af
C-biblioteket. (let ikke?)

Hvad siger 'locale'?

Hvilken unix/linux-distribution bruger du?

--
Peter Makholm | According to the hacker ethic, the meaning of life
peter@makholm.net | is not Friday, but it is not Sunday either

Fra : Kasper

Dato : 22-08-02 10:23

Peter Makholm wrote:

> Det betyder at dit aktuelle locale ikke er understøttet af
> C-biblioteket. (let ikke?)
>
> Hvad siger 'locale'?
>
> Hvilken unix/linux-distribution bruger du?

Jeg bruger mandrake 8.2. Hvad er locale?
--
Mvh. Kasper - Linux Newbie

Fra : Peter Makholm

Dato : 22-08-02 10:31

Kasper <knl@<nospam>oncable.dk> writes:

> Jeg bruger mandrake 8.2. Hvad er locale?

En komando du skal udføre i en xterm.

--
Peter Makholm | Wisdom has two parts:
peter@makholm.net | 1) having a lot to say, and

Fra : Kasper

Dato : 23-08-02 10:16

Peter Makholm wrote:

> En komando du skal udføre i en xterm.

Ok her har du min locale, mon ikke også den skulle stå til danish.
Hvordan skifter man?

[kasper@mandrake kasper]$ locale
LANG=en_US
LC_CTYPE=en_US
LC_NUMERIC=en_US
LC_TIME=en_US
LC_COLLATE=en_US
LC_MONETARY=en_US
LC_MESSAGES=en_US
LC_PAPER="en_US"
LC_NAME="en_US"
LC_ADDRESS="en_US"
LC_TELEPHONE="en_US"
LC_MEASUREMENT="en_US"
LC_IDENTIFICATION="en_US"
LC_ALL=
--
Mvh. Kasper - Linux Newbie

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 23-08-02 17:30

Kasper skrev:

> Ok her har du min locale, mon ikke også den skulle stå til danish.

Ikke helt ved siden af. "da_DK.ISO8859-1" er et godt valg.

> Hvordan skifter man?

Hvis du bruger Bash, Ksh eller Zsh som kommandofortolker
klares det med:

export LANG="da_DK.ISO8859-1"

Hvis du bruger Csh eller Tcsh skal du bruge kommandoen:

setenv LANG "da_DK.ISO8859-1"

Men medmindre du føjer kommandoen til kommandofortolkerens
opsætningsfil vil det kun fungere for lige netop den aktive
kommandofortolker du har udført kommandoen i.

Jacob
--
"if a person can't communicate,
the very least he can do is to shut up!"

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 22-08-02 11:25

Fra : Kasper

Dato : 23-08-02 15:00

On 22 Aug 2002 12:24:50 +0200, Thorbjoern Ravn Andersen
<thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> [...]

Det er altså ikke noget der betyder noget eller hvad?