Forskel på Amstaff og Pittbull?
Fra : -=PEDERSEN=-

Dato : 22-08-02 08:27

Hej

Jeg har siddet og kigget den ene side efter den anden i gennem for at lære
lidt mere omkring Amstaff, da jeg syntes at dette er en utrolig flot hund,
de fleste steder skriver de at det efterhånden er en hund som kan bruges som
familiehund, det skal siges at dette er den første hund jeg skal have, der
er sikkert mange som vil sige at jeg skulle starte med en anden hund som f.
eks. Labrador eller måske Schæfer, men det er jo lidt som at købe en Lada
når nu man hellere ville have en Porche.

Ud fra hvad jeg har læst mig til, så er der stor forskel på en Amstaff og en
Pittbull, men er det bare de kenneler og Amstaff ejere som prøver at få
hunden til at virke mere "normal" end den virkelig er? eller er det en hund
som man kan anskaffe sig, træne med, og ellers behandle mere eller mindre
som andre hunde?

Jeg har fået fortalt fra en bekendt, at Amstaff'en og Pitbullen er den samme
hund, men at de kun kalder den det for at omgås loven, er dette rigtigt?

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 22-08-02 09:53

alrighty@hotmail.com writes:
>Jeg har fået fortalt fra en bekendt, at Amstaff'en og Pitbullen er den
>samme
>hund, men at de kun kalder den det for at omgås loven, er dette rigtigt?

Jeg ved ikke så meget om racerne, ud over at Pitbullen er forbudt
herhjemme, så den er slet ikke et altenativ til Amstaffen.

Pittbullen er ikke en anerkendt race under FCI, og vil derfor ikke kunne
få en stambog fra DKK, så en FCI stambog vil være en garanti for at det er
en Amstaff.

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 22-08-02 15:22

On Thu, 22 Aug 2002 09:27:29 +0200, "-=PEDERSEN=-"
<alrighty@hotmail.com> wrotd:

> [...]
>de fleste steder skriver de at det efterhånden er en hund som kan bruges som

,,,,,,,,,,,,De har altid været en god familiehund pga deres avl som
kamphunde blev de gjort fjentlige overfor andre hunde og dermed
knyttede de sig endnu mere til mennesker .

> [...]
>eks. Labrador eller måske Schæfer, men det er jo lidt som at købe en Lada
>når nu man hellere ville have en Porche.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,jeg startede med en Staffordshire Bull Terrier jeg
satte mig bare godt ind i tingeneinden og læste bøger og på nettet 3
mdr inden , når man ved hvad man har med at gøre så skal det nok gå
det hele

> [...]
>som man kan anskaffe sig, træne med, og ellers behandle mere eller mindre

,,,,,,,,,,,,,,,jeg kan give dig nogle links hvis du er interseret hvor
du kan læse forskellen på Pit og Amstaf og Staffbull, det tager for
lang tid at skrive her og vil sikkert blive misforstået .Desuden er
Pitbull mange gange betegenlsen på en vis type hunde, selvom der er en
race der hedder American Pit Bull Terrier. Men jeg råder dig meget
til at sætte dig meget ind i dette , det kan virke kompliceret men er
det hele værd , kamphunderacerne er de bedste familiehunde elsker
mennesker , "men du kan ikke gå hvis du vil være ansvarlig hundeejer
"uden snor og vær forberedt på at den ikke kan lege med hunde af samme
køn som voksen , men det er der så mange andre hunde der heller ikke
kan , bare man ved det.og er forberedt på visse forskelle fra sådan en
hund til en labrador , for det er bestemt ikke det samme .

http://www.pbrc.net/faq.html

her er et rigtig godt link hvor du kan blive klogere på racerne

Fra : MJ

Dato : 22-08-02 16:09

Og det mener du så du har,Punish the deed, så som `` at løfte hunden op og
stirrer den hårdt ind i øjnene ``

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 22-08-02 16:24

On Thu, 22 Aug 2002 17:08:44 +0200, "MJ" <zulu@mail.com> wrotd:

>Og det mener du så du har,Punish the deed, så som `` at løfte hunden op og
>stirrer den hårdt ind i øjnene ``

,,,,,,,,,,,,,,tjae hvis man bare fattede sammenhængen, meningen og det
relevante i din bemærkning ville det jo hjælpe lidt !? Men du syntes
måske ikke at det er politisk korekt at løfte sin hund op og stire den
i øjene hvis den har gjort noget voldsomt forkert ? er det fordi du
ikke kan løfte din hund ? eller hvad ? du kunne jo komme med nogle
argumenter imod det , hvis du syntes at det er så forkert ? men det er
vel for svært for dig ?

Fra : Søren Houlberg

Dato : 22-08-02 20:16

Sådan!

Fra : Søren Houlberg

Dato : 22-08-02 20:16

Det er sku da også den aller mest effektive metode hvis hunden VIRKELIGT har
været slem!

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-08-02 09:39

"MJ" <zulu@mail.com> skrev i en meddelelse
> Og det mener du så du har,Punish the deed, så som `` at løfte hunden op og
> stirrer den hårdt ind i øjnene ``

Personligt mener jeg lige som Punish at der er meget effektiv og human
metode til at fortælle hunden at den har gjort noget galt, og at man ikke
vil have det.

Jeg kan ikke forestille mig at der er nogen hunde der skulle tage skade af
det.

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : Claus

Dato : 23-08-02 11:31

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> skrev i en
meddelelse news:3d65f49c$0$53615$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> vil have det.
>
> Jeg kan ikke forestille mig at der er nogen hunde der skulle tage skade af

Hej.

Er der nogen der har tænkt på hvad der kan ske, hvis man taber den der lille
"stirre" konk. man har med sin hund??

Jeg har faktisk set en blive bidt i ansigtet da han fik det råd, 50 kg.
Rotte kan fandme gøre noget ved det.

Claus

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 23-08-02 15:41

On Fri, 23 Aug 2002 12:30:52 +0200, "Claus" <Mito@adslhome.dk> wrotd:

> [...]
>"stirre" konk. man har med sin hund??
>
>Jeg har faktisk set en blive bidt i ansigtet da han fik det råd, 50 kg.

Jeg tror også at rotweileren kræver en lidt anderledes opdragelse hvis
man ikke har super tjek på racen i forvejen , ellers kan hannerne jo
tage over det har jeg hørt mange gange .

Men jeg arbejdede for nyligt sammen med en der havde en kennel med
rotweilere 17skt og han sagde at det med at man skulle være hård imod
dem var noget pis , de skal bare trænes hele tiden fra hvalp til de er
gamle så keder de sig ikke . Så det må være fejlen alle dem der er
hårde overfor deres rotweilere har gjort at de ikke trænede nok med
dem ? han havde tjek på det og han havde aldrig været oppe at toppes
med nogen af sine hunde , så hos rotten er træning måske løsningen på
alle problemer .

Fra : Claus

Dato : 23-08-02 18:40

> [...]
> dem ? han havde tjek på det og han havde aldrig været oppe at toppes
> med nogen af sine hunde , så hos rotten er træning måske løsningen på

hej.

Nu kunne det jo være rart at vide hvem den kennel ejer er, et navn tak ??
Bare det at man har mange hunde gør jo ikke en til expert..vel!!!

Claus

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 23-08-02 19:02

On Fri, 23 Aug 2002 19:40:14 +0200, "Claus" <Mito@adslhome.dk> wrotd:

> [...]
>
>Nu kunne det jo være rart at vide hvem den kennel ejer er, et navn tak ??
>Bare det at man har mange hunde gør jo ikke en til expert..vel!!!

jeg kan ikke lige huske hans navn desværre men jeg tror da på hvad han
sagde ,han virkede til at have styr på det , om han er ekspert eller
ej ved jeg da ikke .

Fra : Claus

Dato : 23-08-02 21:16

> [...]
> jeg kan ikke lige huske hans navn desværre men jeg tror da på hvad han
> sagde ,han virkede til at have styr på det , om han er ekspert eller

Hej igen.

Man skal huske at Rottweileren er en brugs race, der er lidt for mange der
udtaler sig om Rotter uden at vide noget om dem, hvis man opdrætter Rotter
burde man jo træne sine hunde til prøver for at bevise at ens opdræt er
noget værd...eller?? derfor ville det jo være rarty med et navn..ik!!

Claus
Der har været medlem i Rotteklubben i mange år og næsten kender alle
opdrættere.

Fra : Gaardsøe

Dato : 23-08-02 22:18

"Claus" <Mito@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Claus
> Der har været medlem i Rotteklubben i mange år og næsten kender alle

Hej Claus..

Jeg mener/tror. faktisk ikke man må holde 17 hunde.. og kalde sig en kennel,
eller er jeg gal på ?

Når.. Men lidt spørgeren til dig, da du jo´ er rottemand..
Min sidste hund var også en rotte.. den dejligste hund, men en af min
grunde til ikke, at vælge rotte igen, med de øjne jeg ser og hører andre
sige.

at racen efterhånden er "ødelagt" og forstå mig ret.. kender et par stykker
der går vagt og spor
med rotter samt træner IPO... som siger at det også er deres sidste.. fordi
de efterhånden er svære at motivere til arbejde, den ene har så vidt, jeg
husker haft 6-7 stykker gennem tiden.. siger, der er avlet for meget
familiehund/udstillingshund i dem.. desværre..

hvordan ser du på det ?

Fra : Claus

Dato : 24-08-02 22:39

"Gaardsøe" <larsgaardsøe@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> husker haft 6-7 stykker gennem tiden.. siger, der er avlet for meget
> familiehund/udstillingshund i dem.. desværre..

Hej.

Jeg har helt den samme opfattelse, vi har kun en gammel Rotte tilbage og
ønsker ikke en ny.
Vi har skiftet race og har nu hunde der kan de ting som vi ønsker af en
hund.

Claus

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 24-08-02 08:05

On Fri, 23 Aug 2002 22:16:28 +0200, "Claus" <Mito@adslhome.dk> wrotd:

> [...]
>burde man jo træne sine hunde til prøver for at bevise at ens opdræt er

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,ja det gjorde han også havde flere champions og
gik til træning hele tiden , jeg syntes bare at det lød meget
intersant , at han sagde at hvis man træner nok med racen får man ikke
nogen problemer med dem , men nu har jeg jo ikke nogen rotte så går
ikke så meget op i racen ,bed bare lige mærke i det .

derfor ville det jo være rarty med et navn..ik!!

>Claus
>Der har været medlem i Rotteklubben i mange år og næsten kender alle
>opdrættere.

ja men nogle gange arbejder jeg sammen med mange forskellige og kan
ikke huske alle navne , men ham her er en _kæmpe_mand "fed" han må
være den største i jeres rotteklub

Fra : Claus

Dato : 24-08-02 22:35

> [...]
> ja men nogle gange arbejder jeg sammen med mange forskellige og kan
> ikke huske alle navne , men ham her er en _kæmpe_mand "fed" han må

Ud fra din beskrivelse af manden tror jeg godt jeg ved hvem det er.
Hans viden om træning af hunde kan ligge på et meget lille sted, han træner
ikke selv sine hunde men sendre dem ud i "byen" for at få prøver. Samtidig
har hans kennel oxo en disciplinær sag i DKK. pga. af måden han holder sine
hunde på.

Det er jo ikke lige sådan en mand som jeg ville vælge som sandheds vidne,
når det gælder træning af Rotter.

Claus

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 25-08-02 09:33

On Sat, 24 Aug 2002 23:34:59 +0200, "Claus" <Mito@adslhome.dk> wrotd:

> [...]
>hunde på.
>
>Det er jo ikke lige sådan en mand som jeg ville vælge som sandheds vidne,

nej det kan jeg godt forstå hvis det altså er den samme vi snakker om
, jeg har jo kun fortalt at han er stor

Fra : Claus

Dato : 25-08-02 10:00

> On Sat, 24 Aug 2002 23:34:59 +0200, "Claus" <Mito@adslhome.dk> wrotd:
>
> nej det kan jeg godt forstå hvis det altså er den samme vi snakker om
> , jeg har jo kun fortalt at han er stor

Der er ikke mange opdrættere i Rottweilerklubben der har så mange hunde, så
at finde en meget stor mand blandt dem burde være nemt. Når du siger at du
har arbejdet med ham, hvad er han fag så??

Claus

Fra : -=PEDERSEN=-

Dato : 23-08-02 09:50

Jeg takker for jeres besvarelser, og så vil jeg læse lidt videre omkring
denne hund.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 23-08-02 15:42

On Fri, 23 Aug 2002 10:50:12 +0200, "-=PEDERSEN=-"
<alrighty@hotmail.com> wrotd:

>Jeg takker for jeres besvarelser, og så vil jeg læse lidt videre omkring
>denne hund.

det er ialt fald en god side med mange relevante oplysninger som du
absolut ikke får nogen steder på dansk"husk at for danskere er Pit et
fyord og ingen vil have deres hunde sammenlignet med den ! , også
fordi siden beskriver alle 3 racer og ikke favoriserer en af dem frem
for de andre , sådan er de fleste sider på nettet syntes jeg, de
syntes at præsis deres race er verdens bedste og fortæller om hvor
dårlige de andre er , der er mange gode informationer på denne side.

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 23-08-02 10:39

username@domain.country writes:
>Personligt mener jeg lige som Punish at der er meget effektiv og human
>metode til at fortælle hunden at den har gjort noget galt, og at man ikke
>vil have det.

Er det det?

Hvis 2 hunde møder hinanden, så bruger de bl.a. at fastholde hinandens
blik, for at finde ud af hvem af dem, der rangere højst. Hvis ingen viger,
risikere man i værste fald et slagsmål.

Så i hundesprog dominere vi vores hund, når vi stirre den i øjnene, vi
straffer den ikke. I menneskesprog vel det samme som at vores arbejdsleder
kommer hen og siger til os, "det er mig der bestemmer her". Det er ikke en
straf, men en konstatering

Så mit spørgsmål til gruppen er, får vi noget ud af at stirre hunden i
øjnene, ud over vi fastslår vores dominans, eller føler hunden den får
straf, fordi den har handlet forkert.

Første gang jeg så øjekontakten brugt, var en hundekonsulent der ville
vise hvordan man lærte hunden at respektere et NEJ.

Hun sagde hundens navn, fik øjenkontakt og smed en godbid, som hund
samlede op. Da hunden havde forstået, at øjenkontakten udløste en godbid,
stoppede hun med at sige dens navn, men nøjedes med at give en godbid, når
de havde kontakt. Da det var arbejdet ind, så hun NEJ, samtidig med hun
smed en godbid. Hunden tog den jo selvfølgelig, og hun reagerede ved at
hive godbidden ud af munden på hunden, tage fat om den hoved og
knurre/brumme. Når hunden slikke sig om munden, slap hun den og smed en
godbid igen samtidig med et NEJ, og det samme gentog sig. 3. gang vidste
hunden godt hvad NEJ'et betød, og lod godbidden blive liggende.

Spørgsmålet er så, straffede hun hunden fordi den tog godbidden, eller
slog hun sin status fast som leder, og dermed den der havde retten til
godbidden, som hunden så respekterede til sidst.

Jeg mener det sidste, men er I andre enige?

Jeg bruger aldrig blikket når han gør noget galt, men når jeg føler han
udfordre mig, og er han rigtig slem, så vælter jeg ham, og lægger mig oven
på ham til han ligger helt stille. Når han ligger stiller så rejser jeg
mig, men han må ikke rejse sig, før han får lov. Det har jeg set han gør
ved andre hunde, når han har været oppe og slås (hvilket heldigvis er et
par år siden efterhånden), så det må jo være den måde han opfatter
overgivelse på.

>Jeg kan ikke forestille mig at der er nogen hunde der skulle tage skade
>af det.

Jeg tror heller ikke de tager skade, men hjælper det?

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 23-08-02 15:41

On Fri, 23 Aug 2002 11:39:18 +0200, "Poul Erik Rise /SID"
<rise@net.dialog.dk> wrotd:

> [...]
>kommer hen og siger til os, "det er mig der bestemmer her". Det er ikke en

,,,,,,,,,,,,,,,,,enig men man kombinerer jo det at stirre"dominans"
med at løfte hunden fra jorden"straf" som den helt sikkert syntes at
er ubehageligt og dermed forstår at det er en straf fra den der
dominerer den , intet gør ondt på hunden det er kun psykisk at den
lider et nederlag og så husker den det til næste gang .

> [...]
>godbid igen samtidig med et NEJ, og det samme gentog sig. 3. gang vidste
>hunden godt hvad NEJ'et betød, og lod godbidden blive liggende.

,,,,,,,,,,,,,,,ok det lyder lidt som noget abrantes , det lærte vi
også da jeg gik på hundeskole. Men jeg er nu modstander af at knurre
af hunden som en straf af 2 grunde 1: når børn leger med hunden
knurrer de tidt for sjov og jeg er bange for at dette kunne misforstås
af hunden !det syntes jeg at er et meget vigtigt argument , og kunne
måske ende i at hunden bed børn eller andre en dag hvis de knurrede af
den ?

2: dem jeg har set der gør det , som jeg trænede med og ligger den dag
i dag inde i søndermarken og knurrer af deres hunde nede på græsset ,
ja undskyld mig meget men folk griner altså af dem "alle folk" og den
hund jeg snakker om hører ikke efter det aligevel men det er måske
bare et enkelt tilfælde det ved jeg ikke ! men jeg mener at det kan
være farligt at lære den at det er en straf når mennesker knurrer af
den .

> [...]
>ved andre hunde, når han har været oppe og slås (hvilket heldigvis er et
>par år siden efterhånden), så det må jo være den måde han opfatter

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,jeg tror også at det er en effiktiv metode , jeg
bruger den så bare ikke fordi min hund ikke er så høj for så
skulle jeg ned på knæ for at vælte ham jeg løfter ham , det tror
jeg at hunde føler lige så ubehageligt som at blive væltet ?

Fra : Highlander

Dato : 23-08-02 11:30

"-=PEDERSEN=-" <alrighty@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
samme
> hund, men at de kun kalder den det for at omgås loven, er dette rigtigt?

Jeg ved der den 7 sep er en special udstilling for Buller - amstaffer -
straffbuller og en afart til som jeg ikke kan huske hvad hedder ...
Det var nok lige sådan et sted du kunne finde ud af om den type hund er
noget for dig

Formanden for "Buller klubben" Bressendorf* eller sådan noget, ved noget
mere om det !
det er vist i hillerød. Jeg skal ikke selv med - men kan finde data på
udstillingen hvis du er interreseret - ellers er der sikkert andre her inde,
der kan være behjælpelig med info om dette ..

--
Highlander
Breauty is only skin deep

Fra : -=PEDERSEN=-

Dato : 23-08-02 11:54

Jeg er meget interesseret i al den info du/i har

Fra : Gaardsøe

Dato : 23-08-02 12:55

> Jeg er meget interesseret i al den info du/i har

Hej.

Du kan slå et smut forbi .. Racerepræsentanternes AmStaff Hjemmeside
http://www.geocities.com/dtkast/

en god infoside med det meste.. om amstaff i DK.
eller stil spørgsmål til Tonny / Thomas.

DTK. Udstilling i køge d. 21/9-2002.

Mvh. Lars

Fra : -=PEDERSEN=-

Dato : 23-08-02 13:06

Hvor i Køge finder udstillingnen sted?

Fra : Highlander

Dato : 24-08-02 16:06

"-=PEDERSEN=-" <alrighty@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg er meget interesseret i al den info du/i har

Du kan få alt den info du ønsker her :

Racerepræsentant(ansv.):
Kim Bressendorff
Juelsvej 22
4390 Vipperød
Tlf/fax: 5917 3701
E-mail: breslaus@get2net.dk

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 23-08-02 15:43

> [...]
>udstillingen hvis du er interreseret - ellers er der sikkert andre her inde,
>der kan være behjælpelig med info om dette ..

jeg vil da gerne høre noget data om det hvis du gidder !? og
strafbull den var ny jeg troede at det hed staffbull

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 25-08-02 16:00

nobody@home.com writes:
> [...]

>dominerer den , intet gør ondt på hunden det er kun psykisk at den
>lider et nederlag og så husker den det til næste gang .

Nu er det jo ikke os alle der render rundt med en lille tæppetisser som
din og som kan løfte vores hund op.

Nu er jeg ikke tilhænger af straf. Jeg har tidligere straffet hunden, hvis
den var ulydig, og det har aldrig forhindret ham i at gøre det igen, så
det er jeg holdt op med.

>når

>ok det lyder lidt som noget abrantes ,

He, he. Det har du vistnok ret i.

Når jeg tænker efter, så knurrede hun ikke af hunden, men sag
"føøøøøjjjjj" til den med meget dyb stemme. Men det var vist meningen, at
det skulle efterligne knurren.

> [...]
>af hunden !det syntes jeg at er et meget vigtigt argument , og kunne
>måske ende i at hunden bed børn eller andre en dag hvis de knurrede af

Det har jeg svært ved at gennemskue. Det er muligt du har ret, men så tror
jeg det er et helt andet problem hunden har, hvis den kunne finde på at
bide.

> [...]
>bare et enkelt tilfælde det ved jeg ikke ! men jeg mener at det kan
>være farligt at lære den at det er en straf når mennesker knurrer af

Når man knurrer, er det i øvrigt ikke straf, men en advarsel. Fx når en
hund med kødben knurrer af en anden hund.

At det ser sjovt ud, er imidlertid ikke en grund til at lade være, hvis
tricket virker.

> [...]

>skulle jeg ned på knæ for at vælte ham jeg løfter ham , det tror
>jeg at hunde føler lige så ubehageligt som at blive væltet ?

Har du erfaring for at straf virker?

Jeg sender lige mit indlæg igen, men i en ny tråd. Det er vist ikke for
smart at starte en ny debat i en gammel tråd.

Hilsen
Poul Erik Rise