Gode råd mod problemer i 1.trimester..
Fra : Sanne Bülow

Dato : 21-08-02 22:55

Hej Gruppe

Jeg er på nuværende tidspunkt ca. 6 uger henne og har samtlige symptomer..
næsten

Jeg har læst et sted at et tilskud af B-6 vitamin skulle hjælpe mod kvalmen,
er der nogen der har erfaring med dette? Eller at basedannende mad også
skulle have en effekt? Hvis der er noget om snakken, hvilken mad er der så
tale om?

Jeg har et problem med stakåndethed, jeg bliver simpelthen så hurtigt
forpustet og skal virkelig koncentrere mig om at trække vejret dybt,
problemet opstår primært når jeg er aktiv så *glemmer* jeg det og pludeslig
står jeg og hiver vildt efter vejret, er det normalt?

Håber på lidt hjælp... Og hvor jeg glæder mig til ikke længere at være så
træt, jeg orker næsten ikke at glæde mig

Knus
--
Sanne Bülow
Dragons aren't extinct;

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-08-02 23:04

In article <ak1271$1q53$1@news.cybercity.dk>,
"Sanne Bülow" <it@abso.adsl.dk> wrote:

> [...]
> skulle have en effekt? Hvis der er noget om snakken, hvilken mad er der så

Jeg kan, fra flere forskellige kilder, anbefale ingefær.

--
MVH Martin Edlich
Verdens dejligste dreng kan ses på http://www.edlich.dk/christoffer/

Fra : Sanne Bülow

Dato : 21-08-02 23:06

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> scribbled:

> Jeg kan, fra flere forskellige kilder, anbefale ingefær.

Ok hvordan skal man indtage det? Findes det som piller/kosttilskud, eller??

Fra : Martin Edlich

Dato : 22-08-02 00:15

In article <ak12rm$1rk4$1@news.cybercity.dk>,
"Sanne Bülow" <it@abso.adsl.dk> wrote:

> Ok hvordan skal man indtage det?

Gennem munden

> Findes det som piller/kosttilskud, eller??

Du kan få det som pulver. Min kone dryssede det så på ymer eller
lignende. Det skulle ikke undre mig om man kunne få det som piller også.

Fra : Heidi

Dato : 22-08-02 06:53

Martin Edlich wrote:

> Du kan få det som pulver. Min kone dryssede det så på ymer eller
> lignende. Det skulle ikke undre mig om man kunne få det som piller
> også.

Jeg mener man kan få nogle piller på apoteket eller i Matas. Jeg
ved ikke om det er samme slags som man kan bruge mod transport-
syge, men prøv at forhøre dig...

--
Mvh. Heidi
Her plejer der med store bogstaver at stå, at svar udbedes

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 22-08-02 20:23

::
:: Jeg mener man kan få nogle piller på apoteket eller i Matas. Jeg
:: ved ikke om det er samme slags som man kan bruge mod transport-
:: syge, men prøv at forhøre dig...
::
:: --
:: Mvh. Heidi
::

Jeg brugte de ingefærpiller mod transportsyge, som kan fås i ethvert større
supermarked o.lign.

MVH Mette

Fra : Sander

Dato : 22-08-02 06:39

"Sanne Bülow" <it@abso.adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skulle have en effekt? Hvis der er noget om snakken, hvilken mad er der så

Du skal holde dig fra fed mad og mad med for meget syre, som f.eks æbler,
appelsiner, juice, kaffe og lignende. Kiks kan til tider afhjælpe kvalmen.
Spis lidt, mange gange i løbet af dagen, så maven ikke bliver fyldt, for
meget. Hvis du er heldig vil dette hjælpe dig lidt, men kvalmen slipper du
nok først helt af med, omkring uge 12.

Du kan købe nogen vitaminer, som hedder Gravitamin. : ) Der skulle være alt
i, som en gravid har behov for.

> [...]
pludeslig
> står jeg og hiver vildt efter vejret, er det normalt?

Det led jeg også af. Jeg tror, at det er ganske normalt, Husk på, at du ikke
kan "hoppe" og "springe" rundt, som du plejer. : )

> Håber på lidt hjælp... Og hvor jeg glæder mig til ikke længere at være så
> træt, jeg orker næsten ikke at glæde mig

Trætheden er værst, her i starten og igen i slutningen af graviditeten. Der
kommer en periode midt imellem, hvor du vil orke lidt mere.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Ditte Roldborg

Dato : 22-08-02 15:23

Hej Sanne og tillykke

> [...]
> skulle have en effekt? Hvis der er noget om snakken, hvilken mad er der så

Ingefær kan købes som kapsler på apoteket, i Matas og sandsynligvis også
i diverse supermarkeder. Man kan også tygge ren ingefær, men det er
temmelig stærkt og måske ikke lige det man har allermest lyst til, når
man har kvalme. Mandler er også gode.

Jeg spiste havregrød hver dag. Nogle synes det lyder vammelt, men
faktisk er det rigtig godt, når man har kvalme og i øvrigt supersundt.

Et andet kvalmeråd er at trykke på et punkt på underarmen - ca. 3
fingerbredder fra hånden - lige mellem de to sener. Man kan desusden
købe et søsygearmbånd i en skibsproviantering, som er indrettet sådan at
der sidder en lille knop, der stimulerer det omtalte punkt.

En foreslog at købe gravitamin. Det er ikke nødvendigt. Hvis du spiser
almindelig varieret kost og får forskellige grøntsager hver dag og
mælkeprodukter (svarende til ca. en halv liter mælk dagligt) er det nok
med en helt almindelig vitaminpille. Fra din 20. uge skal du så have
ekstra jern (50-70 mg dagligt - i Gravitamin er der ikke nok jern).

> [...]
>
> Håber på lidt hjælp... Og hvor jeg glæder mig til ikke længere at være så
> træt, jeg orker næsten ikke at glæde mig

Det lyder normalt. Der sker en stor omstilling i din krop - både fysisk
og psykisk. Du vil under hele graviditeten have brug for mere hvile end
du plejer, men det føles overvældende i starten. Du vil nok vænne dig
til at holde flere små pauser og måske have brug for en lur midt på
dagen.

Held og lykke med det hele

--
Dittelit

Fra : Sander

Dato : 22-08-02 22:33

"Ditte Roldborg" <tut_tuut@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med en helt almindelig vitaminpille. Fra din 20. uge skal du så have
> ekstra jern (50-70 mg dagligt - i Gravitamin er der ikke nok jern).

Det var mig, som foreslog Gravitamin. Jeg mener, at det er en god ting i
starten, af graviditeten, netop fordi den gode varierede kost, har tendens,
til at komme op igen. Pillen kan man være heldig, at holde i sig, hvis man
tager den om aftenen. Nu ved jeg selvfølgelig ikke, hvor stærk Sanne`s
kvalme er ?

Til Sanne:

Med hensyn til jern, skal du også passe på, hvis du har tendens til, at få
hård mave, (hvad mange har, under en graviditet). Der findes vidst nok
jernprodukter, som ikke er så hårde ved maven.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Sanne Bülow

Dato : 22-08-02 23:03

Sander <Sander@tjekmig.dk> scribbled:

> [...]
> har tendens, til at komme op igen. Pillen kan man være heldig, at
> holde i sig, hvis man tager den om aftenen. Nu ved jeg selvfølgelig

Jeg tager vitamin til specielt til gravide, det hedder vist ikke gravitamin
men skulle dække det behov for vitaminer og folin man har. Jeg kaster
heldigvis ikke op, men kvalmen er så slem, at der ikke er ret meget jeg har
lyst til at spise (heldigvis er de ting jeg kan spise primært de sunde ting)

> [...]
> at få hård mave, (hvad mange har, under en graviditet). Der findes
> vidst nok jernprodukter, som ikke er så hårde ved maven.

Jeg har læst det først er fra uge 20 man har behov for ekstra jern tilskud?

Fra : Sander

Dato : 23-08-02 06:36

> Jeg tager vitamin til specielt til gravide, det hedder vist ikke
gravitamin
> men skulle dække det behov for vitaminer og folin man har.

Så er du jo nok, dækket ind.

> [...]
har
> lyst til at spise (heldigvis er de ting jeg kan spise primært de sunde

Så er du jo heldig. : ) Jeg kastede op i alle 9 mdr, i min første og anden
graviditet. Ved vores tredje barn, stoppede det heldigvis efter uge 12, som
det burde.
Hvis du kan holde den mad du får i dig, er det jo godt.

> Jeg har læst det først er fra uge 20 man har behov for ekstra jern
tilskud?

Ja, det er rigtigt. Det skrev Ditte også. Bare husk på, at nogen
jernpræperater, kan være hårde for maven.

Held og lykke med det.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Tomas O.

Dato : 23-08-02 09:00

Sander skrev:

SNIP

> Ja, det er rigtigt. Det skrev Ditte også. Bare husk på, at
> nogen jernpræperater, kan være hårde for maven.

Ja jerne præparater giver sort hård afføring og B vitaminer giver
grøn urin.. det giver graviditet en helt ny farvedimension

Husk at spise nogte der hjælper lidt mod den hårde mave.. svesker
er godt.

--
Kurser for voksne hos Ny Zone
http://www.nyzone.dk/

Fra : hmo

Dato : 23-08-02 19:57

Ang. jern og hård mave: Jeg har hver gang (fra 20. uge) spist Hemojern (fås
på apoteket). Det ødelægger ikke maven.

Min kvalme kunne holdes i ave ved hjælp af vand og pebermyntepastiller. Jeg
købte også ingefærpillerne, men truslen var åbenbart nok - for jeg fik dem
aldrig prøvet

Hanne

Fra : Rune og Stinne

Dato : 24-08-02 22:14

Hejsa

Gravitamin dækker IKKE behovet for folinsyre i den første del af
graviditeteten - at nogle virksomheder har fundet på at sælge
vitaminsammensætninger som ikke dækker det daglige behov og samtidigt er
hundedyrt er mig ubegribeligt, men desværre sandt.

For at være sikker på du kan nøjes med en vitaminpille + ekstra jern fra uge
20 skal du tage en vitaminpille med min. 400 ug folinsyre - Livol multi
total dækker det daglige behov. Hvis du på nuværende tidspunkt ikke er gået
igang med at spise vitaminpiller, kan jeg kun anbefale dig at gå igang
hurtigst muligt, det er i de allerførste uger neuralrøret dannes og det er
derfor meget vigtigt med nok folinsyre - faktisk burde alle kvinder der
påregner at blive gravid, begynde at tage vitaminpiller FØR de faktisk
bliver gravide.

Held og lykke med graviditeten!!

Stinne