[SQL-Server] Problemer med server properti~
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-08-02 22:05

Hej gruppe.

Jeg har brug for at teste nogle databaser med SQL-serverlogins
(ikke trusted connections) - men det er åbenbart ikke så let.

Da jeg lagde SQL-server 2000 ind på min W2K-boks valgte jeg
"Windows Only" under security. Jeg kan sagtens gå ind i serverens
egenskabsark via EM og vælge "SQL Server and Windows", men det
hjælper bare ikke. Så snart jeg går ind igen er indstillingen
hoppet tilbage på Windows Only (og jeg _har_ altså trykket o.k.).

Det samme gælder hvis jeg forsøger at ændre startup service
account. Den står pt på "This account" (som er en lokal adminkonto
på maskinen), men hvis jeg prøver at vælge "system account" kommer
en dialogboks der fortæller at en ændring af opstartskontoen kan
kræve genstart af SQL-servicen. Men selv om man siger o.k. til det
sker der stadig ingen ting. Hvad gør jeg galt?

Som nødløsning: Hvad skal jeg skrive i min connectionstring hvis
jeg vil bruge en trusted connection?

--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 22-08-02 06:56

Som svar på Jens Gyldenkærne Clausen skriblerier:

> [...]
> hjælper bare ikke. Så snart jeg går ind igen er indstillingen
> hoppet tilbage på Windows Only (og jeg _har_ altså trykket o.k.).

Reinstall - kan ikke huske om rebuild af masterdatabasen vil afhjælpe
I begge tilfælde mister du dine databaser
I dette tilfælde kan du "nøjes" med at en SQL backup af dine egne databaser

> Som nødløsning: Hvad skal jeg skrive i min connectionstring hvis
> jeg vil bruge en trusted connection?

Det er dit windowslogon du bruger
Ved ikke hvad programmeringssprog du bruger
En mulighed?
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;Q194641&

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-08-02 11:39

Peter Lykkegaard skrev:

> Reinstall - kan ikke huske om rebuild af masterdatabasen vil
> afhjælpe I begge tilfælde mister du dine databaser
> I dette tilfælde kan du "nøjes" med at en SQL backup af dine
> egne databaser

Tak skæbne - det var godt nok voldsomt! Jeg klarede den hjemme ved
at give IUSR-kontoen adgang og oprette et DSN.

> Det er dit windowslogon du bruger

Det er jeg klar over. Men det nytter ikke noget at skrive
windowsloginoplysningerne i connectionstrengen (det ville vel
egentlig også være en væsentlig svækkelse af sikkerheden - noget af
ideen med trusted connections er vel netop at man undgår passwords
i ren tekst).

> Ved ikke hvad programmeringssprog du bruger

Det drejer sig om asp-sider.

> http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;Q194641

Tak - den var god. Jeg er ikke sikker på at vi har mulighed for at
lægge DSN på det webhotel hvor basen skal køre - så den viste
mulighed kan blive aktuel. Jeg vil dog tro at webhotellet også
giver mulighed for sql-logins.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)
I ovenstående tekst benyttes nyt komma
(rettelser modtages gerne i dk.kultur.sprog)

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 22-08-02 12:18

Som svar på skriblerier nedfældet af Jens Gyldenkærne Clausen :

> Jeg er ikke sikker på at vi har mulighed for at
> lægge DSN på det webhotel hvor basen skal køre - så den viste
> mulighed kan blive aktuel. Jeg vil dog tro at webhotellet også
> giver mulighed for sql-logins.

Normalen er at bruge OleDB og DSNless
De fleste webhoteller tilbyder sikkert oprettelse af SQL bruger
Ellers skulle man jo vedligeholde en NT user for hver "site/user"
kombination, der samtidig skal have adgang til hver deres database på MSSQL
Du kan nok tænke dig til hvilke spændende ting det åbner mulighed for, hvis
man giver IUSR adgang til MSSQL på et webhotel...

Typisk har man i øvrigt MSSQL på en anden boks end webserveren og IUSR er jo
pr std en lokal bruger på en webserver, såehhh

mvh/Peter Lykkegaard