AGP 4x problem
Fra : Steen F.

Dato : 21-08-02 14:07

Hej.

Jeg har et bundkort og et grafikkort der understøtter AGP 4x. Problemet er,
at grafikkortet ikke kan presses højere op end AGP 2x. Hvad kan årsagen
være?

Kræver AGP 4x at CPU'en kører 133 MHz FSB? Mit system kører kun 100 MHz pga.
den gamle CPU.

Udstyr:
PIII 600 MHz (100 MHz FSB)
Asus bundkort P3V4X med VIA Apollo Pro133 chipset (jumper free)
512 Mb SDRAM
Asus grafikkort AGP-V7100 GF2 MX (32 Mb)
Win 98se

MVH
Steen

Xpost til dk.edb.hardware, dk.edb.hardware.bundkort,
dk.edb.hardware.grafikkort

Fra : Camain

Dato : 21-08-02 17:45

Hu ha..

Jeg havde et bundkort magen til dit.
Det var faktisk ret godt, bortset fra, at det ikke kunne køre agp x4 med et
Geforce kort.
Ikke at det havde nogen betydning for ydelse/hastighed.

Inde på Asus's forum var der stor diskussion vedrørende emnet.
Nogle mente at have fundet en løsning, men den virkede ikke på mit bundkort.
Det hedengange geforcefaq.com havde en masse gode tips vedrørende netop
P3V4X.

Jeg fandt aldrig nogen løsning, ingen bios update hjalp og Asus selv havde
travlt med at lave nye bundkort og tjene penge.

Enden på det, for mit vedkomne blev at jeg skiftede bundkort, samtidig med
at jeg skiftede cpu..

Regards

Jesper B.
"Steen F." <feedback56@NOSPAMhotmail.(her skal stå com)> skrev i en
meddelelse news:ak038o$1vd$1@tux.netsite.dk...

Fra : Steen F.

Dato : 21-08-02 23:12

"Camain" <oraklet@borger.ringe.dk> skrev i en meddelelse
> Hu ha..
>
> Jeg havde et bundkort magen til dit.
> Det var faktisk ret godt, bortset fra, at det ikke kunne køre agp x4 med
et
> Geforce kort.
[snip]

Eww!! Der fik jeg lige koldsved langt ned at ryggen og var ved at smide
bundkortet LANGT ud af vinduet!
Men nu har jeg alligevel fået lortet til at køre agp 4x.

Først prøvede jeg VIA 4-in-1 driverupdate, men det hjalp ikke. Men så fandt
jeg en lille 244 Kb patch på Asus' hjemmeside som fixede VIA chipsettet til
agp 4x (filen hedder ViaAgp4x.reg).
Men Asus er da nogle klovner hvis de ikke fixede problemet dengang kortet
var nyt... det har jo efterhånden et par år på bagen (mit er fra april
2000).

MVH
Steen

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 22-08-02 20:28

Steen F. wrote:
> [...]
> Men Asus er da nogle klovner hvis de ikke fixede problemet dengang
> kortet var nyt... det har jo efterhånden et par år på bagen (mit er

Det er ikke ASUS' fejl. Det er VIA chipsettet der er synderen.

-Sune

Fra : Steen F.

Dato : 22-08-02 20:48

"Sune Mika Salminen" <not_real@fakeantispamemail.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ikke ASUS' fejl. Det er VIA chipsettet der er synderen.

Ja, men Asus valgte at bruge VIA chipsettet selvom det ikke fungerede
ordenligt. De kunne nøjes med at producere de kort som havde Intel chipset,
indtil VIA kunne få lortet til at virke igen. Det lyder da useriøst hvis
Asus ikke har tjekket, om VIA chipsettet på deres eget bundkort kan køre AGP
4x sammen med nVidias GeForce2 processor.

Som Jesper B. skriver, så gjorde Asus åbenbart ikke noget for at hjælpe de
kunder som havde købt produktet. At der så kommer et bugfix patch dumpende
lang tid senere, er li'som irrelevant for dem som smed kortet af helvede til
dengang

MVH
Steen

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 22-08-02 21:39

Steen F. wrote:
> [...]
> ordenligt. De kunne nøjes med at producere de kort som havde Intel
> chipset, indtil VIA kunne få lortet til at virke igen.

Ja, men så ville de miste alle de kunder der sværger til AMD
processorer....

Det lyder da
> useriøst hvis Asus ikke har tjekket, om VIA chipsettet på deres eget
> bundkort kan køre AGP 4x sammen med nVidias GeForce2 processor.

Det kan det jo også.. bare ikke lige umiddelbart

> [...]
> hjælpe de kunder som havde købt produktet. At der så kommer et bugfix
> patch dumpende lang tid senere, er li'som irrelevant for dem som smed

Det er ikke Asus' opgave at lave patches til andre firmaers hardware.
Men de kunne selvfølgelig have ladet være med at annoncere deres
bundkort som værende AGPx4 kompatibelt..

Men du har fuldstændig ret, og godt det ikke er mig - jeg har haft mere
end nok at gøre med motherboards med VIA chipsets, jeg rører
dem_aldrig_mere.

-Sune

Fra : Rune Manscher

Dato : 23-08-02 10:12

"Sune Mika Salminen" <not_real@fakeantispamemail.dk> wrote in message
[klip]
> Det er ikke Asus' opgave at lave patches til andre firmaers hardware.
> Men de kunne selvfølgelig have ladet være med at annoncere deres
> bundkort som værende AGPx4 kompatibelt..

Nej, og det er heller ikke Skodas ansvar, at motoren i deres biler virker,
hvis det er Audi der har lavet den. Eller min lokal cykelhandlers ansvar, at
kæden kan dreje rundt, når det er Batavus der har lavet den. Eller en malers
ansvar at maling bliver siddende på væggen, når det er Pinotex der har lavet
den. Eller... eller...

*Rune

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 23-08-02 10:25

Rune Manscher wrote:
> "Sune Mika Salminen" <not_real@fakeantispamemail.dk> wrote in message
> [klip]
>
> Nej, og det er heller ikke Skodas ansvar, at motoren i deres biler
> virker, hvis det er Audi der har lavet den.

Helt enig, men det er stadig Audi der har lavet en lorte-motor.

[Point taken]

Jeg sagde: "Det er ikke Asus' opgave at lave patches til andre firmaers
hardware". Jeg er godt klar over, at det er ASUS der har dummet sig ved
at bruge VIA chipset overhovedet, men det er vel VIA man skal hidse sig
op over i sidste ende.

-Sune

Fra : Steen F.

Dato : 23-08-02 13:28

"Sune Mika Salminen" <not_real@fakeantispamemail.dk> skrev i en meddelelse
[snip]
> [...]
> hardware". Jeg er godt klar over, at det er ASUS der har dummet sig ved
> at bruge VIA chipset overhovedet, men det er vel VIA man skal hidse sig

Jow, jeg vil gå udenom både Asus og VIA fremover, tror jeg... og prøve med
Soltek bundkort til P4 måske? De bruger bl.a. Intel chipset.

MVH
Steen