Slægten Weiergang
Fra : Henrik Weiergang

Dato : 21-08-02 07:23

Jeg forsøger at finde tilbage i min fars slægt Weiergang. Jeg er nået
til en rebslager i Vordingborg omkring slutningen af 1700 tallet - og
der mister jeg sporet. Så vidt jeg kan se, er der kun en mulighed, at
familien kommer fra Nordtyskland - men jeg ved ikke, hvordan jeg skal
komme videre - er der nogen der kan hjælpe - min tid tillader desværre
kun at jeg bruger internettet, så kirkebøger osv. duer ikke rigitgt.

Med venlig hilsen

Henrik Weiergang

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 21-08-02 08:17

"Henrik Weiergang (slet RH6L3)" <henrik.weiergang@RH6L3post.tele.dk> wrote
in message news:3d6331d2$0$87323$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> komme videre - er der nogen der kan hjælpe - min tid tillader desværre
> kun at jeg bruger internettet, så kirkebøger osv. duer ikke rigitgt.

Tja, så må man da håbe, at nogen forbarmer sig over dig!

Men på www.familysearch.org/ findes en hel del af dine familiemedlemmer,
men jeg kan ikke finde dem andre steder end i Danmark og Norge.
Hvis du vil spore dem til Tyskland, må du altså krybe til korset, eller
rettere: tage til arkivet, og få set efter i skifteprotokoller og
lægdsruller.
De må da også have et lokalarkiv i Vordingborg - måske kan de hjælpe
dig med yderligere oplysninger?

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Erling Vester Jacobs~

Dato : 21-08-02 18:56

Kære Henrik Weiergang,

Måske har du været alt nedenstående igennem, men alligevel:

I Personalhistorisk Tidsskrift 1986, side 29, er omtalt Dorothea
Augusta Weiergang og Hans Mathias Weiergang.

Når du leder på nettet, skal du se efter alle mulige stavemåder, både
Weiergang, Veiergang og Weyergang. Jeg har fundet alle tre stavemåder
benyttet.

Familien er i Slesvig (Aabenraa og Sønderborg), omkring Vordingborg, i
Hjørring amt og i Norge. Og alderspræsidenten må være Christina
Weiergang i Aabenraa, der er født omkr. 1728. Så
Sønderjylland/Nordslesvig – og tidligere måske længere mod syd, er nok
den rigtige retning at finde rødderne til din slægt.

Prøv at lægge et puslespil med de mange Weiergang/Weyergang/Veiergang,
der ligger på www.amilysearch.com og kombiner dem med nedenstående
oplysninger fra folketællingerne på ddd.dda.dk, hvis du ikke allerede
har gjort det. Mange af dine slægtninge hænger sammen. Og muligheden
for, at rebslageren fra Vordingborg købstad og skomageren fra
Rosenfeldt gods er brødre, er jo ret stor.

Noget tyder på, at en gren af din slægt er taget til Norge i
1800-tallet. Nordmændene har meget kildemateriale liggende på nettet,
hvis du vil følge dit slægtsnavn deroppe.

Navnet er jo så særpræget, at det er forholdsvis let at følge.

FT-1803, Aabenraa Købstad, Rise, 2tes Viertel, Gilde Straße nr. 20
Inste, 104. familie,
Christina Weiergang, 75, , , Arm,

FT-1801, Præstø, Baarse, Vordingborg Købstad, Ahlgaden nr.61,
63.familie,
Hans Weiergang, 36, Gift, husbonde, rebslager,
Karen Marie Rasmusdatter, 39, Gift, hans kone, ,
Peter Weiergang, 3, Ugift, deres søn, ,
Christopher Jensen, 22, Ugift, tjenestefolk, svend,
Jens Frederichsen, 11, Ugift, tjenestefolk, dreng,
Søren Jensen, 42, Ugift, logerende, rytter ved 2.escadron sjællandske
rytteri,
Christen Jensen, 44, Ugift, logerende, rytter ved 2.escadron
sjællandske rytteri,

FT-1801, Præstø, Hammer, Kastrup, Rosenfeldt Hovedgaard, omliggende
huuse, 4,
Christian Weiergang, 39, Gift, Manden, Skoemager og huusmand,
Ane Nielsdatter, 32, Gift, Konen, ,
Niels Christiansen, 12, Ugift, Deres børn, ,
Peder Christiansen, 6, Ugift, Deres børn, ,

FT-1885, København, Christianshavn, Wildersgade 60, Matr. 82-83 Forhus
2.sal,
Carl Daniel Olaf Veiergang, 23, Ugift, -, Konstabel,

Fra Rootsweb:

http://worldconnect.rootsweb.com/cgi-bin/igm.cgi?op=GET&db=:a25659&id=I3894
Name: Dorothea Augusta WEIERGANG
Birth: 21 SEP 1778 in Sønderborg
Death: 13 OCT 1834 in Sønderborg
-hendes ægtefælle er også med.

http://worldconnect.rootsweb.com/cgi-bin/igm.cgi?op=GET&db=:1825261&id=I522
Name: Fredrikke Petrine WEIERGANG
Birth: 10 NOV 1820
Death: 29 JAN 1860 in Kristiania 1
-hendes ægtefælle er også med.

Holland – er måske også en mulighed for slægtens oprindelse - eller
rettere, den hollandske Weyergang/Weijergang-slægt stammer ifølge
nedenstående fra Hamburg:

Den hollandske slægtsbog må kunne skaffes til dit lokale bibliotek via
Det kgl. Bibliotek eller Statsbiblioteket.

http://www.meertens.knaw.nl/NFD/action.lasso?-database=NedFamData&-layout=internet&-response=detail.html&-recordID=12583262&-search:
(du skal have det hele med i web-adressen)

Veyergang/Weijergang
naamsvermeldingen en literatuurreferenties:
• De Nederlands-Indische familie Weijergang heeft een Duitse
oorsprong. Stamvader Philip Weijergang (geb. 1768) was afkomstig uit
Hamburg en kwam in 1786 als soldaat naar Indië [J.H. Kronouer,
Weijergang. Stamboom en familiegeschiedenis, z.p. 1995; vgl.
Genealogie-CBG 4 (1998), nr 3, p 28].

Typ in dit zoekveld een (bibliografische) afkorting of een
(tijdschrift)titel die u mogelijk in bovenstaande tekst hebt
aangetroffen, bijvoorbeeld: geb., Jb. CBG, Brouwer-2001, Boerderijen
Beerta, Aardenburgse poorters of Verleden Tijdschrift. Zo vindt u de
bijhorende woorden en titelbeschrijvingen, alsmede (adres)gegevens van
periodieken, instellingen en verenigingen.

Venlig hilsen - og god fornøjelse med videre søgning

Erling Vester Jacobsen

P.S. en forespørgsel på de norske sider vil nok også værte en god ide,
da en af dine norske slægtninge måske har redet trådende ud om
Weiergang-slægten allerede.

Fra : Henrik Weiergang

Dato : 22-08-02 09:12

erling@jp.dk (Erling Vester Jacobsen) skrev:
>Måske har du været alt nedenstående igennem, men alligevel:

Tusind tak for alle de nyttige oplysninger, det er helt overvældende.

Jeg glæder mig til at forfølge sporene - jeg skriver faktisk lidt
mails frem og tilbage med en Hans Kronouer fra Australien - vi har
længe haft en teori om at vi var i familie med hinanden. Vi fandt
hinanden via navnesøgning på Weiergang.

Med venlig hilsen

Henrik Weiergang

Fra : Jean Seeberg

Dato : 21-08-02 23:10

Hej Henrik.

De er da nogle banditter de Weiergang, se bare :
http://www.vordingborg.dk/biblio/afdelinger/lokalarkivet/gammelcentral.htm

Det er da en sjov historie, noget du kender til ?

Selvom det ikke er så gammelt så se også:
http://www.sandbirk.dk/profil.htm
Forretningen er grundlagt som Uhrmagerforretning den 6. oktober 1863 af Carl
Weiergang og senere drevet videre af hans bror Charles Weiergang

http://awt.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=GET&db=:a25659&id=I3894

a.. ID: I3894
a.. Name: Dorothea Augusta WEIERGANG
a.. Sex: F
a.. Birth: 21 SEP 1778 in Sønderborg
a.. Death: 13 OCT 1834 in Sønderborg

Marriage 1 Søren (Jensen) BUSCH b: 1768 in Randers
a.. Married: 4 OCT 1799 in Sønderborg
Children
1.. Helena Margaretha BUSCH b: 10 APR 1804 in Sønderborg

CARL WEIERGANG Request Information (SS-5)
SSN 341-03-7890 Residence: 60659 Chicago, Cook, IL
Born 16 Mar 1895 Last Benefit: 60647 Chicago, Cook, IL
Died Feb 1980 Issued: IL (Before 1951)

Hilsen Jean
jean@seeberg.dk

"Henrik Weiergang (slet RH6L3)" <henrik.weiergang@RH6L3post.tele.dk> skrev i
en meddelelse news:3d6331d2$0$87323$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> komme videre - er der nogen der kan hjælpe - min tid tillader desværre
> kun at jeg bruger internettet, så kirkebøger osv. duer ikke rigitgt.

begin 666 child_is.gif
M1TE&.#EA# `.`+,`````_^OK_ZFI_P@(_TI*_VMK_XB(_Q@8_V9F_RDI_WM[
M_Q 0_SDY_YF9_U)2_R$A_R'Y! $```$`+ `````,``X```0P, @!JA4A4\MQ
I(%S8!$S((8%Y"H=:&85;":!;9(/Z>'4X9 &#ZP#4F!3%5"A1=$4``#L`
`
end

begin 666 mag.gif
M1TE&.#EA$ `0`+,``!04% V;S=+3U*ZRLY;4Z?3T]%2TT^7EY(F,CB>'J6MN
M<(N=I**@H+[!PO[^_O___R'Y! ``````+ `````0`! ```2"\+DBFCW%N<>Y
M.X21),HB9%M'!8$1)F;6/8?!!D2(-&=*&S86,,%H''P"(.$6( Y.G4HKV&(P
MH!R!]&98**Z%SL'2``[.B %&++">KPR%VE<8,Q *!0(`4/0\=0T#5GM\"A@I
A$P<'6@T,?'R('A,%=0(+D(=A,Q*!"H98G(H->$4'$0`[
`
end

Fra : Erling Vester Jacobs~

Dato : 22-08-02 06:25

- Og selv om du ikke har tid til arkivbesøg, burde du nok lige lægge
vejen om ad Vordingborg Lokalhistoriske Arkiv:

Reg. nr: 2110 (397-01 Vordingborg Lokalhistoriske Arkiv)
"Weiergang, (Slægten) Masnedsund Vordingborg "

Vordingborg kommune, Storstrøms amt
Personarkiv, begyndelsesbogstav V,W

Lb. År. Indhold Bd/Pk/Lg
1 1825 - 1881 Slægtsopstilling af familien Weiergang.
14 sider.
2 Notater og fotokopi af fotos m.m.
ca 15 sider 1 læg

Bemærkninger: En omfattende slægtsgennemgang af familien Weiergang.
Fra ca. 1825 - 1881.
I alt 14 sider + 15 sider notater og fotokopi-billeder.

Slægtsopstilling af familien Weiergang.(1825-1881).
99.4 Personalhistorie, Weiergang., 1825-1881,

Slægtsopstilling af familien Weiergang.(1825-1881).
99.7 Slægtsforskning, Weiergang,, 1825-1881,

Slægtsopstilling af familien Weiergang.(1825-1881).
99.9 Stamtavler. Anetavler, Weiergang., 1825-1881,

- Og glem ikke den hollandske slægtsbog:

J.H. Kronouer: Weijergang. Stamboom en familiegeschiedenis, 1995

VH

Erling Vester Jacobsen

P.S. Slægtsforskning laves på arkiverne. Det, du finder på nettet, er
andenhåndsoplysninger, som skal kontrolleres i arkivernes materiale.

Fra : Henrik Weiergang

Dato : 22-08-02 09:09

Jean Seeberg <jean@seeberg.dk> skrev:

>De er da nogle banditter de
>Weiergang, se bare :

>Det er da en sjov historie, noget du kender til ?

Kære Jean

Jeg kender historien fra Vordingborg, og tusind tak for de øvrige
oplysninger - det er jeg meget glad for. Som du kan se vælter, det jo

ind med nyttige oplysninger, så de manglende led kommer helt af sig
selv.

Med venlig hilsen

Henrik Weiergang

Fra : Peter Alexander Rein~

Dato : 22-08-02 14:34

Hej Henrik.

Vi har været i kontakt med hinanden før med hensyn til slægten Weiergang, da
en søster til min tiptip-oldefar var gift med urmager Frederik Weiergang i
Vordingborg.

Jeg er meget interesseret, hvis du skulle støde ind i oplysninger om børn og
andre efterkommere af Frederik Weiergang og hustru Caroline Marie født
Jacobsen.

Jeg har et foto af ovennævnte Caroline Marie Weiergang (taget ca. 1870) og
andre fortografier af Weiergang'erne fra Vordingborg, som jeg dog ikke har
identificeret. Hvis du er interesseret kan jeg få lavet en kopi af
billederne til dig.

Min mormors søster har flere tykke scrapbøger skrevet og samlet af min
tipoldemor Caroline Marie Petrea Jacobsen, niece og guddatter af ovennævnte
par Weiergang. Bøgerne skulle indeholde mange oplysninger om familien og
også om familien Weiergang. Desværre ligger de pakket ned for øjeblikket, og
hun nægter at modtage besøg og tager ikke gerne ud, så jeg har ikke set dem.
Jeg håber dog snart at få set dem (jeg ved, at jeg skal arve dem til sin
tid), for eftersigende skulle de indeholde mange spændende historier om
familien.

Med venlig hilsen

Peter Kyhl

Henrik Weiergang (slet RH6L3) <henrik.weiergang@RH6L3post.tele.dk> skrev i
en nyhedsmeddelelse:3d6331d2$0$87323$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : cw

Dato : 01-11-02 21:24

Hej jeg hedder Claus Weiergang
cw@christiania.org
Min slægt kommer fra 1500 tallet helt ned i gennem tyskland og til
frankrig.
Det var min afdøde onkel Peter Weiergang der undersøgte sagen og han
måtte stoppe ved en gammel kirke i Frankrig der var brændt ned i 1500
tallet.
Der er rygter om at vi har været adelige i Frankrig og senere heddet Von
Veiergang med enkelt V i Tyskland.
Alle vil jo gerne være konger, så vi må se når jeg får foto kopierne af
den gamle slægtsforskning fra min far "Niels Weiergang" søn af "Svend
Aage (V)Weiergang", søn af "(K)Christian (V)Weiergang"
Skriver lige så snart jeg får flere oplysninger.

http://www.kandu.dk/

Fra : Henrik Weiergang

Dato : 05-11-02 08:23

cw <cw.news@kandu.dk> skrev:
>Hej jeg hedder Claus Weiergang
>cw@christiania.org
>Min slægt kommer fra 1500 tallet
>helt ned i gennem tyskland og til
>frankrig.

Kære Claus

Det lyder næsten for godt til at være sandt - det lyder som om du
har fat i "the missing link" til slægten - det vil jeg meget gerne
snakke med dig om - jeg skal sende dig mine oplysninger, hvis du
er interesseret.

Venlig hilsen

Henrik Weiergang