Nyt grej
Fra : Jan Madsen

Dato : 21-08-02 07:00

Hi

Mit nuværende grej består af en 9' stang med et ABU Cardinalhjul som jeg
indtil nu har brug til diverse fiskeri. (Mest put and take)

Men nu har jeg nogle penge som brænder i lommen, så jeg vil ud og
investere lidt i noget mere grej.

Jeg havde tænkt mig en stang som var mere til kystfiskeri og så evt. et
multihjul dertil. (De nye ABU EON ser fede ud

Hvad vil I anbefale mig at købe mht. stang/hjul.

(Jeg forventer mig at mit fremtidige fiskeri vil være en del kystfiskeri
og en gang imellem ud med en kutter)

Hilsen

Jan Madsen

Fra : Jan Christophersen

Dato : 21-08-02 07:45

> [...]
>
>  Hej Jan Hvis det skal bruges på kysten,synes jeg du skulle prøve et shimano stradic 4000 et godt hjul til kysten,bruger det selv
mht stang bruger jeg en 10" vægt: 10/20 gram`s

Fra : Helmuth Mühlenhaus

Dato : 21-08-02 15:39

Hvis du vil prøve noget nyt, så gå i en grejforretning og prøv en Fenwickspinnestang til multihjul
og kombiner det den EON du har kig på.
Hilsen
Helmuth

Fra : Jan Madsen

Dato : 21-08-02 08:56

Jan Madsen wrote:

> Hi
>
> Mit nuværende grej består af en 9' stang med et ABU Cardinalhjul som jeg
> indtil nu har brug til diverse fiskeri. (Mest put and take)

Gu er det ej, den er sgu kun 8'

Jan

Fra : Michael

Dato : 21-08-02 20:45

Hej Jan godt nok er Eon hjulene fede meen har du ik kastet med multirulle
før er det som at sku lære at cykle det tar lidt tid at lære og er ik bare
sådan ligetil det vil gi dig blod sved og tåre og evt en knækket stang eller
gennemtrampet hjul hvis du har lidt temperament =) personligt syns jeg ik et
multihjul egner sig til vægte under 20 g det kan lade sig gøre med de
mindste af modellerne men kastelængden er ikke noget at råbe hurra
for..Mutihjul bruges vel mest steder hvor hjulene får en hård behandling af
solide bundhug ,fisk mm men det er lækkert at fiske med når man lære det.
Fastspolehjul er meget nemmere at fiske med under alle forhold modvind etc.
Stradic er et godt valg men husk hjulet er gearet ekstremt højt og fås
derfor med en lidt lavere gearing og er os billigere mener det hedder Aero
gt. bruger selv sådan et og en 9,6 scierra stang. til det meste fiskeri. =)

Fra : -- kent --

Dato : 21-08-02 21:00

On Wed, 21 Aug 2002 21:44:41 +0200 in <news:dk.fritid.lystfiskeri> Michael
wrote:

> [...]
>mindste af modellerne men kastelængden er ikke noget at råbe hurra
>for..Mutihjul bruges vel mest steder hvor hjulene får en hård behandling af

Man kastar längre med multihjul än med fastspolehjul även med kastvikt
under 20 gram....

>solide bundhug ,fisk mm men det er lækkert at fiske med når man lære det.
>Fastspolehjul er meget nemmere at fiske med under alle forhold modvind etc.

Det är bara vid motvind som det finns någon fördel med fastspolehjul. Men
multihjul med magnetbroms fungerar lika bra vid motvind som ett
fastspolehjul.

<klipp>

Fra : Michael

Dato : 22-08-02 10:28

-kent- hmm.. måske har du ret men jeg tvivler =) altså at kaste med vægte
under 20 gram og så kaste længere end fastspolehjul.. =)

Fra : Jan Madsen

Dato : 22-08-02 06:30

Hi Michael

Michael wrote:

> [...]
> gt. bruger selv sådan et og en 9,6 scierra stang. til det meste fiskeri. =)

Jo, jeg har godt nok læst at det er svært at lære at kaste med, men det kan jo
læres og jeg har næsten ikke noget temperament .

Jeg havde nu også tænkt mig at bruge det med vægte over 20g så det er ikke noget
problem. Min nuværende stang går fra 12-35g så det er først med vægt derover det
nye grej kommer i brug.

Men det kan da også godt være at jeg skal den anden vej med nyt grej og så
investere i noget UL grej.

Jan

Fra : Anders & Berit

Dato : 22-08-02 07:48

Hej Jan.

Har du mod på at prøve det, så go for it.Jeg bruger selv en EON 6500. Jeg
ville gå efter 5500 til det fiskeri du nævner (Den er også stor nok til
agnfisk efter grov gedde osv). Systemet med flere eller færre
centrifugalklodser tilkoblet virker fint. Start med dem alle. Multihjul
fungerer også fint med fireline. Min påstand er bedre end fastspolehjul, da
linen ikke kinkes overhovedet. Men vent med fireline til du behersker
kastet, for det er dyrt at betale lærepenge med, og et overløb med fireline
er svært at udrede. Start fx. med 0,28 - 0,30 nylon. Men jeg er enig med
Michael, at det går nemmest fra 18g og op. Med de helt lette synes jeg at
kastet bliver lidt kortere, men hvornår har du brug for meget lange kast med
helt lette spinnere?

Brug en 10' stang, den giver mulighed for lange kast med en rolig
acceleration. Start stille og roligt, og så skal du nok få det lært. Det
grej vil også beherske lettere bundrigger. Nogle vil nok sige at 10' kan
virke lidt tung, men til gengæld er multihjulet lille, let og elegant
sammenlignet med et tilsvarende fastspole. Ved stangvalg kommer det sikkert
ikke til at gå galt. Udvalget af dårlige spinnestænger til multihjul er
heldigvis ikke så stort.

Til UL fiskeri ville jeg vælge et lille fastspole, og passende stang. Det er
et helt andet fiskeri.

knæk og bræk
Anders

Fra : Jan Madsen

Dato : 22-08-02 09:15

Hej Anders

Anders & Berit wrote:

> [...]

>8 Klip 8<

> Brug en 10' stang, den giver mulighed for lange kast med en rolig acceleration

Tak for svaret. Jeg vil prøve at smutte ned til grejhandlerene og høre hvor
meget guld jeg skal grave op af lommen.

> Til UL fiskeri ville jeg vælge et lille fastspole, og passende stang. Det er
> et helt andet fiskeri.

Ja, det vil jeg se på næste gang der er guld tilovers

Hilsen

Jan

Fra : Michael

Dato : 22-08-02 10:32

hvis det er til vægte over 30 grm ca er multihjul forrygende på lige fod med
fastspolehjulene omend bedre.. UL er helt klart sjovt det gir en helt anden
følelse med fisken at fange noget på 1 kg er noget helt andet end med det
traditionelle grej =)
> Hi Michael

Aero
=)

Fra : Jan Madsen

Dato : 22-08-02 10:44

Hi

Det er til vægte fra 30-35 og opefter jeg skal bruge det.

UL grejet bliver næste investering

Hilsen

Jan

Fra : Michael

Dato : 23-08-02 13:07

Hej jan fandt de her på yahooaktionerne.. måske de har interesse.. =)
http://dk.auctions.yahoo.com/dk/auction/1008055653?aucview=list

Fra : Jan Madsen

Dato : 26-08-02 07:45

Hej Michael

Tak for tipset. Men jeg er lun på EON'erne.

Jeg har nu også været ude og investere i et EON 5601 og en 9'9 stang. Nu skal
jeg bare finde en kyststrækning så jeg kan få indviet udstyret.