halm
Fra : MM

Dato : 21-08-02 09:18

Ja så har vi fået halm hjem. 15 stk minibigger. De skal stå ude, og nu er
mit spørgsmål; hvordan dækker vi dem bedst til? Vi har en stor pressening,
men er det bedst at snurre den helt rundt om halmen, eller kan man lave et
"telt" af den ved at hænge noget tungt ned og så trække det lidt ud, så det
går skråt udaf?
Hvordan har I andre dækket Jeres halm af...Altså Jer der heller ikke har
halmloft- eller lade??
Håber der er nogen der kan hjælpe.
Venlig hilsen Mia

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 21-08-02 09:28

Hejsa.

Første år vi havde hest prøvede vi at have det stående udenfor godt pakket
ind i en kæmpe pressing, det gik ikke særlig godt. En efterårs storm så var
meget af halmen vådt. Nu køber jeg kun det jeg kan have i mit lille rum ved
siden af huset, løber jeg tør køber jeg mere i løbet af vinteren. Jeg køber
små baller og har købt wrap istedet for hø, så jeg klare lige 40 baller halm
inde.
Beklager ikke at kunne være mere positiv.
V H Gitte

Fra : Britta Larsen

Dato : 21-08-02 10:05

"MM" <mivse@sol.dkxxx> skrev :
> [...]
det
> går skråt udaf?
> Hvordan har I andre dækket Jeres halm af...Altså Jer der heller ikke har

det beste ville nok være et telt på en eller anden måde, da at pakke dem
helt ind ville få dem til at rådne når solen står lige på.
Her er et råd til næste år, få lavet det i rundballer, kender nogle der
skiftede fra mini til rudballer og det har de ikke fortrudt.
Rundballerne der stod fra sidste år, uden at være dækket ned, lugtede lige
så friske som en nypræsset bund halm, og det var vel kun det yderste lag der
hvade taget skade.

M.v.h.

Britta Larsen

P.s.
hvis du lader mini ballerne stå uden neddækning siver vandt lige ned gennem
dem det gør det ikke i rundballer :)

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 21-08-02 10:46

"Britta Larsen" <britta@trab.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvade taget skade.

> P.s.
> hvis du lader mini ballerne stå uden neddækning siver vandt lige ned

Men tager de ikke skade (rådner), hvis de står direkte på jorden? Er det
ikke bedre, at have dem stående på f.eks. paller?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Britta Larsen

Dato : 21-08-02 12:07

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> skrev :
> Men tager de ikke skade (rådner), hvis de står direkte på jorden? Er det
> ikke bedre, at have dem stående på f.eks. paller?

Det tror jeg er et godt forslag til hvad men kan stille dem på, så hvis man
har katte så kan de jo evt tage de mus der ville komme :).
Mener også plastik kan bruges som underlag.

M.v.h

Britta Larsen

Fra : Iben Holst

Dato : 21-08-02 12:02

Da vi i tidligere år brugte minibiggere, havde vi dem også udenfor. De
første år uden succes, men derefter gik det fint - men alligevel er vi nu
gået over til småballer af den eneste grund, at de er nemmere at håndtere.

Du skal gøre som du selv er inde på, at du laver et telt over ballerne og
altid sørge for at der aldrig er huller nogle steder og så skal du have de
nederste til at stå på noget - brædder eller lign, eller allerbedst: paller!

Iben

Fra : MM

Dato : 22-08-02 09:32

Tak for rådene. Desværre har vi jo fået det hjem, og det ligger kun på
rafter, men vi må jo håbe det er nok så :o/
Venlig hilsen Mia