Saftevand!
Fra : Rar Morfar

Dato : 21-08-02 08:00

Hej

Er det helt sindsygt at gi en 1½ årig dreng saftevand? Her tænker jeg på
tilsætningsstoffer osv.?

Jeg er selv af den opfattelse at man ikke blir syg eller lever kortere fordi
man drikker Fun saftevand dagligt!

Rune

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 21-08-02 08:04

"Rar Morfar" <runwest@post6.tele.dk> wrote in message
> [...]
> tilsætningsstoffer osv.?
>
> Jeg er selv af den opfattelse at man ikke blir syg eller lever kortere

Jamen, så drik du bare Fun selv.
Men for barnets skyld: så tag dog og læs
varedeklarationen bagpå - jeg vil ikke give
mine børn det, hvis jeg kan undgå det, for
det er kun kemi - ikke mad.
Barnet har langt bedre af at få ren saft (fortyndet,
naturligvis!), hvor det kan få vitaminer gennem
drikken.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Brian K

Dato : 26-08-02 18:16

"Bodil Grove Christensen" <grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3d633b3d$0$94830$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> det er kun kemi - ikke mad.
> Barnet har langt bedre af at få ren saft (fortyndet,
> naturligvis!), hvor det kan få vitaminer gennem

Hej

lige mine ord (det burde forbydes at sælge ting til børn som indeholder så
meget tilsætningsstoffer som saftevand)

Der er masser af saftevand hvor der på forsiden står ØKOLOGISK - INDEHOLDER
INGEN TILSÆTNINGSSTOFFER, hvorfor skulle man så købe andet.

Det samme gælder frys selv is (dem med tilsætningsstoffer...dem er der MANGE
tilsætningstoffer i (og der er også en som INGEN tilsætningsstoffer
indeholder)

Mvh

brian

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 26-08-02 18:32

Brian K <brian@nospam.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:akdnnp$1ihc$1@news.cybercity.dk...
> [...]
MANGE
> tilsætningstoffer i (og der er også en som INGEN tilsætningsstoffer

Man kan i øvrigt selv lave sine is af den gode saft vha. de der
plastikdimser i en lille bakke, hvor man så stikker en pind i. Det er
billigt og vældig populært!
MVH Rikke

--
Du kan finde ideer til aftensmaden,
aktiviteter med ungerne, sparetips,

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 21-08-02 08:21

"Rar Morfar" <runwest@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tilsætningsstoffer osv.?
>
> Jeg er selv af den opfattelse at man ikke blir syg eller lever kortere

Hej Rune,

Dejligt at høre, at du bekymrer dig. ))

Barnet har meget bedre af at drikke en ordentlig saft. (Det gælder i øvrigt
også voksne)
Og så smager det også bedre. Jeg plejer at købe Rynkeby (Rød, grøn eller
gul).
Hvis man synes det er for dyrt i længden, er det bedre at drikke lidt mindre
af det "dyre"
og vand for resten, end det der kemiske stads.

Mvh. Renate

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 21-08-02 08:51

Rar Morfar <runwest@post6.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d633a2f$0$43950$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> tilsætningsstoffer osv.?
>
> Jeg er selv af den opfattelse at man ikke blir syg eller lever kortere

Ja det er det. Min ældste søn har farvestofallergi og får bla. hævelser i
ansigt og vejrtrækningsproblemer hvis han får ting med farvestoffer. For
hans vedkommende er det medfødt, men allergi kan sagtens udvikles af at få
en bestemt ting for tit.
Jeg ville give ham "rigtig" saft. Den billigste jeg kender er Foodlines
blandede saft som koster i omegnen af 5-7 kr. for 1 liter, der blandes op
1:5. Bevar mig vel, den er ikke lige så god som en økologisk men den hedder
i det mindste saft (Fun må ikke kalde sig saftevand, fordi der ikke er frugt
i. Derfor hedder den i stedet læskedrik. Det samme gælder for Sjov, Bonanza
og lign.).
Det er også vigtigt at bemærke at allergi kan brede sig til andre emner, i
denne uge har vi til vores store ærgelse konstateret at drengen nu også har
fået allergi over for græs og den er sgu ikke sjov for sådan en lille fyr.
MVH Rikke

Fra : ph

Dato : 21-08-02 08:50

"Rar Morfar" <runwest@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Er det helt sindsygt at gi en 1½ årig dreng saftevand? Her tænker jeg på
> tilsætningsstoffer osv.?

Det frarådes i hvert fald af mange eksperter, se bl.a. disse sider:

http://www.forbrugerinf.dk/mad/sundmad/sukkerslik/fokusdedanskeslikmunde/lig
hterikkelykken/

http://www.forbrugerinf.dk/boern/mad/drikkevaner/

> Jeg er selv af den opfattelse at man ikke blir syg eller lever kortere
fordi
> man drikker Fun saftevand dagligt!

Det er med det som med så meget andet. Hvis man indtager det med måde, så
får man såmænd ikke mén af det. Kunsten er så at finde ud af HVOR meget et
barn skal have før det bliver direkte skadeligt.

Mvh Pia (som iøvrigt har optil flere flasker Fun i skabet, og i datterens
drikkedunk pt.)

Fra : Nina Hald

Dato : 23-08-02 13:01

Hej Rune.
Her i huset er det det rene gift, min datter får epileptiske kramper af at
indtage farvestoffer og aspartam ( et sødemiddel ) det fandt vi desværre
første ud af da hun var 4, så indtil da fik hun mærkelige anfald vi ikke
forstod. Men der findes meget saft der ikke indeholder tilsætningsstoffer,
så var det ikke en ide at bruge dem? endnu har de kunstige
tilsætningsstoffer ikke været til længe nok til man kender alle de mulige
bivirkninger. Jeg er i hvert fald blevet meget forsigtig, tænk hvis ens barn
bliver steril fordi man bare har ladet ham/hende spise hvad der nu kunne
købes.

--
Venlig hilsen Nina Hald
Fjern XX fra min e-mail hvis du vil skrive privat.

Fra : Rovpige

Dato : 27-08-02 20:33

Hej Alle

Her vil jeg gerne komme med et lille ord. HOLD JER HELT VÆ`K FRA ASPARTAM
også kendt som NutriSweet. Det er ikke nogen nem opgave, men hvis det er jer
muligt så undlad at indtage det børn som voksne. Jeg er uddannet laborant,
har undersøgt skidtet og det kom der ingen gode resultater ud af. Alt der er
light indeholder nutrisweet (næsten). Læs varedeklarationen det er
overraskende hvor meget der egentlig indeholder dette "fremragende kemiskt
fremstillede vidunder middel".

Derud over vil jeg gerne levere et par samfundsrevsende sætninger. Jeg synes
simpelthen det er for dårligt at det er så hamrende dyrt at undgå
giftstoffer. Jeg kan blive så indædt ond over at tænke på at enlige mødre,
skal gå på kompromis med deres børns velvære for at overleve.

Hvorom alt er så indeholder fun og alle andre typer læskedrik aspartam. Det
gør Rynkeby ikke.

Venlig hilsen Eva Hagen

Fra : ph

Dato : 28-08-02 12:11

"Rovpige" <ekh@hl-center.dk> skrev i en meddelelse

.. Jeg er uddannet laborant,
> har undersøgt skidtet og det kom der ingen gode resultater ud af.

Kan du ikke lige skrive lidt om hvad det er der gør disse tilsætningsstoffer
så farlige. Hvad sker der med vores børn når vi giver dem det?

Jeg kan ikke rigtigt overbevise min mand om at det er bedre at servere
"sukkervandet" frem for eksempelvis Fun, og det ville være rart med nogle
facts til at forsvare sine holdninger med.

mvh P

Fra : Tomas O.

Dato : 28-08-02 14:23

ph skrev:

> [...]
> at servere "sukkervandet" frem for eksempelvis Fun, og det
> ville være rart med nogle facts til at forsvare sine

Nutrisweet er blevet undsersøgt for mistanke om at være
kræftfremkaldende i det lange løb. Mus dør af skidtet.

--
Kurser for voksne hos Ny Zone
http://www.nyzone.dk/

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-08-02 16:27

In article <Xns92789CCC55096IMP@teledanmark.dk>,
"Tomas O." <tfo@gmx.net> wrote:

> Nutrisweet er blevet undsersøgt for mistanke om at være
> kræftfremkaldende i det lange løb. Mus dør af skidtet.

Det gør de også af vand.

--
MVH Martin Edlich
Verdens dejligste dreng kan ses på http://www.edlich.dk/christoffer/

Fra : Tomas O.

Dato : 28-08-02 16:56

Martin Edlich skrev:

> Det gør de også af vand.

ja da hvis man holder dem under det længe nok.

http://hem.passagen.se/enummer/enr05.html

E951: ASPARTAM

Yrsel.
Urinsten.
Sömnlöshet.
Synproblem.
Sluddrigt tal.
Slaganfall.
Orsakar förändringar i hjärnans kemi.
Neurologiska störningar.
Måste undvikas av personer med sjukdomen fenylketonuria.
Menstruationsproblem.
Kan ändra mänskliga hjärnfunktioner och beteenden.
Hjärntumörer och anfall.
Hjärnskador.
Fosterskador.
Epilepsiliknande anfall.
Djup depression.
Cancer.
Allvarlig huvudvärk.
Food and Drug Administration (FDA, Livsmedelsverket i USA) har
noterat 92 olika symtom som alla har samband med Aspartam, bl a
epileptiska anfall.

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-08-02 17:12

In article <Xns9278B6B7ECBD0IMP@teledanmark.dk>,
"Tomas O." <tfo@gmx.net> wrote:

> ja da hvis man holder dem under det længe nok.

Nemlig. Hvor store mængder aspartam skal en mus indtage før den dør af
det?

Fra : Tomas O.

Dato : 28-08-02 17:27

Martin Edlich skrev:

> Nemlig. Hvor store mængder aspartam skal en mus indtage før
> den dør af det?

Nok?

Fra : Puk

Dato : 31-08-02 13:07

"Martin Edlich" <newsspam4@mail.edlich.dk> skrev i en meddelelse

> Nemlig. Hvor store mængder aspartam skal en mus indtage før den
> dør af det?

Den skal indtage det der svarer til at et voksent menneske spiser
et par kilo hver dag i en årrække.
Det er det sidste jeg har set om sagen.

Mange hilsner
Puk

Fra : Tomas O.

Dato : 28-08-02 16:59

Martin Edlich skrev:

> Det gør de også af vand.

http://www.dorway.com/aspartam.pdf

Der er uenighed om aspartam. Gad vide hvem der har betalt for de
undersøglser der viser det ikke er farligt? Better safe than
sorry.

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-08-02 17:51

In article <Xns9278B736BF03IMP@teledanmark.dk>,
"Tomas O." <tfo@gmx.net> wrote:

> Der er uenighed om aspartam. Gad vide hvem der har betalt for de
> undersøglser der viser det ikke er farligt? Better safe than
> sorry.

Med samme logik burde du insinuere, at det er sukkerfabrikkerne der har
betalt for de undersøgelser der viser at aspartam er farligt.

Bortset fra det, så er sukker ikke det onde selv og de fødevarer der
indeholder sukker i stedet for aspartam smager som regel bedre, så det
køber vi.

Fra : Tomas O.

Dato : 28-08-02 17:57

Martin Edlich skrev:

> Med samme logik burde du insinuere, at det er
> sukkerfabrikkerne der har betalt for de undersøgelser der
> viser at aspartam er farligt.

Arbejder du for nogen der producerer aspartam?

> Bortset fra det, så er sukker ikke det onde selv og de
> fødevarer der indeholder sukker i stedet for aspartam smager
> som regel bedre, så det køber vi.

Og så er sukker naturligt forekommende overalt i naturen og dermed
er vores kroppe gennem millioner af år nok indrettet til at
håndtere det.

Jeg er i det hele taget meget imod kunstige tilsætningsstoffer og
sminke i vores mad.

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-08-02 19:33

In article <Xns9278C10FF75BCIMP@teledanmark.dk>,
"Tomas O." <tfo@gmx.net> wrote:

> Arbejder du for nogen der producerer aspartam?

Desværre ikke.

> [...]
> håndtere det.
>
> Jeg er i det hele taget meget imod kunstige tilsætningsstoffer og

Ja, så godt smager læbestift heller ikke.

Fra : John Sahl

Dato : 28-08-02 20:22

Tomas O. <tfo@gmx.net> wrote:
> Der er uenighed om aspartam. Gad vide hvem der har betalt for de
> undersøglser der viser det ikke er farligt? Better safe than
> sorry.

Hvad er farligst tror du, passiv rygning eller aspartam?

--
John Sahl, Projektleder på MandeZonen.dk
http://www.MandeZonen.dk når du er træt af

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 29-08-02 14:41

John Sahl wrote:

> Hvad er farligst tror du, passiv rygning eller aspartam?

Er det ikke ligemeget?

Man undgår de ricisi man kan.

Aspartam kan man som hovedregel undgå ved at kigge på
indholdsdeklarationen (nej, man kan desværre ikke nøjes med at holde sig
fra light-produkter.)

Passiv rygning kan man som regel også undgå, hvis man er tilstrækkelig
krakilsk (på visse arbejdspladser kan det fx være vanskeligt).

Men der er ingen forbindelse mellem de to.

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com
kristian-damm.jensen@cgey.com | Two wrongs doesn't make a right,
ICQ# 146728724 | but three lefts do.

Fra : John Sahl

Dato : 29-08-02 19:04

Kristian Damm Jensen <kristian-damm.jensenRE@MOVEcgey.com> wrote:
> Er det ikke ligemeget?

Nej da?

> Man undgår de ricisi man kan.

Man undgår de risici man vil.

> Aspartam kan man som hovedregel undgå ved at kigge på
> indholdsdeklarationen (nej, man kan desværre ikke nøjes med at holde
> sig fra light-produkter.)

Enig.

> Passiv rygning kan man som regel også undgå, hvis man er tilstrækkelig
> krakilsk (på visse arbejdspladser kan det fx være vanskeligt).

I de fleste tilfælde kan de ubdgås, men selvfølgelig findes der steder
hvor det ikke kan.

> Men der er ingen forbindelse mellem de to.

Men der er vel forbindelse mellem en rygende forælder og et
nærværende barn? Jeg er ret overbevist om at det er langt værre
end de fleste af de ting vi kan opleve i vores madvarer
(Jeg mener ikke fordærvede madvarer)

Fra : Tine Andersen

Dato : 28-08-02 17:14

"ph" <ph@nowhere.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "sukkervandet" frem for eksempelvis Fun, og det ville være rart med nogle
> facts til at forsvare sine holdninger med.

Mange af farvestofferne er allergifremkaldende. Altså ikke sådan at man ikke
kan tåle farvestofferne, men sådan at der pludselig er noget helt ANDET, man
ikke kan tåle. I vores hus har vi en tommelfingerregel, at farvestoffer i
serien E102-E140 spiser vi ikke. E100-serien er farvestoffer, E100 og E101
er gurkemeje og noget andet ufarligt (tror jeg), og dem over 141-142-stykker
er som oftest naturidentiske (og ikke helt så allergifremkaldende).

I de billige læskedrikke og sodavand er det som oftest de lave numre, der er
brugt.

Tine

Fra : Rovpige

Dato : 28-08-02 18:49

Alt efter hvem man spørger, får man svar. Som laborant har jeg mange
gange stød på at den brede befolkning bliver manipuleret til at tro hvad en
eller anden virksomhed ønsker. Feks

En forsker havde udviklet en gensplejset kartoffel. Firmaet der sponsorerede
denne forskning, var naturligvis intresseret i at den skulle sælges hurtigst
muligt. Så firmaet pressede manden til at gå på tv og fortælle om denne
famøse kartoffel med henblik på salg meget snart. Under denne udsendelse
blev han spurgt om han selv ville spise denne herlige gensplejsede kartoffel
............... hans svarede nej prompte....... næste dag blev han fyret.
Han var en stærk mand.... men hvor mange er det. ?????

Allergier er meget kendt som følge af tilsætningsstoffer. En mus dør da ikke
af Aspartam som sådan... medmindre at man propper det i den....... nej den
udvikler kræft.... huller i tarmene....... huller i hjernen.......
mavesækken er blevet set.

Det som jeg generelt anser for at være problemet er at der altid er nogen
der presser tingene frem før de er undersøgt til bunds.

Hvis man søger på internettet for at få information...... så er der altid
for og imod........ begge er gerne yderst kryptiskt formuleret.... og fulde
af statistisk material som bevis for deres sag. Som forbruger får man ikke
en dyt ud af det.

Glem at lytte til dit og dat...... brug den sunde fornuft.

Jeg har undersøgt aspartam og resultatet er at der er megen grund til at tro
at stoffet er mutagent. Hvis noget er mutagent, så ændrer det på arvemassen
(DNA). Jeg mener ikke at vi endnu har set følgerne, de kan i realiteten være
hvad som helst.

Er der nogen der undrer sig over hvordan det kan være at vi har så store
problemmer med at få vores egne børn?????

Allergier er som regel noget der bliver provokeret i udbrud..........morsomt
nok bliver der flere og flere der lider af netop det.

Fra : Uffe Holst

Dato : 28-08-02 19:20

In an article of 28 Aug 2002 Rovpige wrote:

> Jeg har undersøgt aspartam

Kunne du så ikke fremlægge dette forsøg, så vi selv kan vurdere det?

Hvordan har forsøget været tilrettelagt? Hvor stor har forsøgsrække været?
Hvad er forsøgets varighed? Hvad blev der undersøgt for? O.lign. Dine
forsøg er vel udmundet i en rapport, som du jo passende kunne gøre
tilgængelig for os.

I øjeblikket lyder du mest som en, der har et horn i siden på en
aspartamproducent.

--
Uffe Holst

Fra : Brian K

Dato : 28-08-02 20:39

"Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

I øjeblikket lyder du mest som en, der har et horn i siden på en
aspartamproducent.

Hej

den opfattelse har jeg nu ikke fået af hendes mails !

Og igen så lyder det fornuftigt at IKKE købe tilsætningstoffer (varer med)

mvh
brian