Står for at skulle købe ny PC - forslag og~
Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 21-08-02 00:09

Hej gruppe,

Efter at min trofaste gamle C300A@450 nu har tjent mig stabilt siden
1998, har jeg endelig besluttet mig for at gribe dybt i pungen og finde
den slags penge, der skal til for at få fat i en ny en af slagsen. Det
er dog efterhånden noget tid siden, jeg havde voldsomt meget styr på,
hvad der rører sig, så jeg tænkte, at jeg ville sende mit midlertidige
resultat her i gruppen, for at høre, om nogen her har kommentarer, gode
råd eller advarsler. Jeg regner med at købe enkeltdelene hver for sig
fra de steder, hvor det er billigst.

(Ses bedst med fixed width.)

Enhed Specifikationer Pris
Athlon Palomino XP 2100+ Socket A / FSB 266MHz / In-A-Box 1.470
SolTek SL-75DRV5 ATX Socket A / VIA KT333 / IDE133 / Audio 745
Evil Master II Pro Retail AGP / 64MB DDR / Radeon 8500 1.495
Elixir 512MB (SDD-PC2100) 184pins / 64bit(72bit) / 7.5ns 926
IBM Deskstar 120GXP 120GB 2MB / 8,5ms / 7200 RPM / IDE100 1.269
DDU-1621 Bulk DVD 16X / CD 40X / IDE 399
LTR-40125S Internal Retail 48X/40X/12X / 2MB / IDE 478
Cordless Desktop Opt. 2001 105 keys / USB / PS/2 930
SB Live! Player 5.1 Bulk PCI 296
Højttalere (sorte) 300
Kabinet (max. 46 cm. højt) 600
I alt: 8.908

Jeg har netop købt en sort 15' fladskærm til 2.500 kr., så sådan én har
jeg ikke brug for, og et netkort har jeg også, men burde jeg ellers ikke
med ovenforstående have alt, hvad jeg har brug for til at få en
fungerende computer?

Da jeg ikke har den fjerneste forstand på højttalere og kabinetter, har
jeg ladet disse to stå tomme med en tilnærmet prisangivelse. Forslag
modtages med kyshånd.

Jeg anvender primært min computer til at skrive tekst, bruge internettes
forskellige funktioner, lytte til musik (amatørniveau), se film og
tilsvarende. Jeg kan finde på at spille et spil i ny og næ, men det er
ikke ofte. Dertil skal computeren kunne stå tændt i døgndrift.

På forhånd tak,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Well, Frasier, you're so corpulent that when you sit
around the magnificently appointed Tuscan villa, you

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 21-08-02 00:28

<snip>

> [...]
> Kabinet (max. 46 cm. højt) 600
> I alt: 8.908
>
> Jeg har netop købt en sort 15' fladskærm til 2.500 kr., så sådan én har

Hvis du ikke har brug for den skærm kan jeg godt bruge den

Maskinen lyder som en OK maskine. Men mangler du ikke noget køling? f.eks.
en low noise kabinetblæser (bare et forslag)
Hvad angår højttalere ville jeg ofre et sorround sæt, det er alle pengene
værd især hvis du skal se film på maskinen. Jeg har selv det gamle sæt der
er lavet til SB live! kortet og det er den bedste lyd jeg nogensinde har
haft på en maskine. (og jeg har dog haft computer i 21 år )
Måske skulle du kigge på et bedre DVD drev, jeg bruger selv Sony det koster
600,- og de 4 jeg har haft med at gøre (laver maskiner for andre) har alle
virket godt.
Personligt har jeg aldrig haft med en IBM harddisk der ikke har voldt
problemer. Jeg bruger altid Seagate og har aldrig oplevet en defekt disk. OK
en så, men den havde også været en tur på et stengulv
Hvis du vil have forslag til kabinetter så prøv at kigge på
www.studiedata.dk de er lidt dyre. Men hvis du vil have en støjsvag maskine
har de sikkert noget der kan bruges. Ellers kan du nøjes med et codegen til
omkring 300,-
Hvis du "tør" kan du evt. kigge på www.datatel.dk men jeg ved ikke om de
"overlever". Det er en af den slags forretninger der sælger billigt og
skifter navn ofte, dog har de haft dette navn i nogle år efterhånden

Som sagt bare lidt af mine erfaringer/forslag, og jeg ved godt at der er
nogle herinde der sikkert er *meget* uenige med mig....

Bare lidt statistik her til sidst:
IBM 80 GB harddisk har en fejlprocent på 2,44% og Seagate 80 GB ligger på
0,80% ifølge www.prc-data.dk

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Martin K

Dato : 21-08-02 08:55

Thomas Nørgaard wrote:
> [...]
>
> Bare lidt statistik her til sidst:
> IBM 80 GB harddisk har en fejlprocent på 2,44% og Seagate 80 GB

Netop, og der er intet så surt som at miste data - med den GXP-serie tror
jeg at IBM har mistet mange kunder...

--
Martin K

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 22-08-02 00:27

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> mælte sligt:

>Maskinen lyder som en OK maskine. Men mangler du ikke noget køling? f.eks.
>en low noise kabinetblæser (bare et forslag)

Øhmm... har man brug for sådan én? I den computer jeg har nu, har jeg
aldrig brugt ekstra køling (dvs. ud over processorkøleren og den ved
strømforsyningen).

>Hvad angår højttalere ville jeg ofre et sorround sæt, det er alle pengene
>værd især hvis du skal se film på maskinen.

Ok? Kan du anbefale nogen? Jeg har et relativt lille kollegieværelse, og
har svært ved at se, hvordan jeg skal få højttalerne monteret, så det
giver ordentligt surround.

>Måske skulle du kigge på et bedre DVD drev, jeg bruger selv Sony det koster
>600,- og de 4 jeg har haft med at gøre (laver maskiner for andre) har alle
>virket godt.

Ok. Hvilke fordele har det da frem for det andet?

>Personligt har jeg aldrig haft med en IBM harddisk der ikke har voldt
>problemer. [...]

Ja, jeg kan forstå, at de ikke er det bedste at sætte pengene i. Dette
drev blev bare anbefalet af StorageReview
(<http://www.storagereview.com/welcome.pl/http://www.storagereview.com/articles/leaderboard.html>),
og jeg troede derfor, at det var sikkert nok.

>Hvis du vil have forslag til kabinetter så prøv at kigge på
>www.studiedata.dk de er lidt dyre. Men hvis du vil have en støjsvag maskine
>har de sikkert noget der kan bruges.

Tak for rådene.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Der blev grinet en del over Atlanten den aften..."

Fra : GrandOldMan

Dato : 24-08-02 00:31

snip
> [...]
> "overlever". Det er en af den slags forretninger der sælger billigt og
> skifter navn ofte, dog har de haft dette navn i nogle år efterhånden
Jeg tror ikke at man skal være så nervøs for at handle i datatel mere...
Forretning er blevet mere "ordenlig" det har et kæmpe lager på
Vallensbæksvej i Brøndby.. og vist også flere butikker...
endvidre virker det også som om at de billigste bambus-ting er fjernet fra
sortimentet..

Det var bare det

Andy

Fra : Kristian Espensen

Dato : 21-08-02 00:48

> Athlon Palomino XP 2100+ Socket A / FSB 266MHz / In-A-Box 1.470

Her ville jeg nok vælge en AMD Thoroughbred XP 2200+ i stedet. Du skriver at
computeren skal stå tændt døgnet rundt, og da Thoroughbred bruger mindre
effekt kan merprisen tjenes ind igen. Vigtigere er dog at mindre
effektforbrug -> mindre varme -> blæseren på cpukøleren kan kører i færre
omdrejninger -> mindre larm. Du skal desuden være opmærksom på in-a-box
køleren er meget larmende og ikke særlig effektiv (egne erfaringer) og det
er surt at finde ud af dette og dernæst skulle købe en bedre køler. Jeg har
kun hørt godt om Alpha Pal 8045T:
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=192&page=1
Påmonteret en Papst 19 dB blæser:
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=43&page=1
Med Arctic Silver 3:
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=347&page=1

> Kabinet (max. 46 cm. højt) 600

Ja, så skal det jo være et minitower . fx:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1404737899

Du skal huske at få skabt et godt airflow i kabinettet, f.x. en
indsugningsblæser i front og to udsugningsblæsere bagerst i kabinettet (den
ene er allerede i PSU).

--
Med venlig hilsen Kristian

Fra : Martin K

Dato : 21-08-02 08:54

Rasmus Underbjerg Pinnerup wrote:
> [...]

Jeg kunne kun lige slå ned på ovenstående. Jeg ville ikke turde købe en IBM
disk efter alt hvad jeg har læst bl.a. i denne ng. Jeg har selv en Seagate
Cuda IV 60 GB, som bare er super Alternativt kan du jo se lidt på
Western Digital. De har også nogle ret store diske, med 8 MB Cache
Maxtors skulle efter sigende også være fine, men jeg har hørt de skulle
blive lidt varme. Jeg har dog ikke selv prøvet dem i praksis.

En anden ting er RAM. Elixir - kender dem overhovedet ikke. Hvad med at købe
nogle eksempelvis Kingston eller Crusial når du nu er igang?

Her ville jeg se lidt på AOpen. Har selv et HQ45 Pro, som jeg er meget
tilfreds med. Nogle gange har det bare lidt svært ved at komme af med
varmen... Chieftec er også en reel mulighed, og jeg er helt sikker på at det
er fremragende kabinetter, men skal de være så grimme?

--
Martin K

Fra : Casper H.

Dato : 21-08-02 10:31

> SolTek SL-75DRV5 ATX Socket A / VIA KT333 / IDE133 / Audio 745
> Elixir 512MB (SDD-PC2100) 184pins / 64bit(72bit) / 7.5ns 926

Er der slet ingen der reflekterer over at han vil sætte PC2100 ram i sit
KT333 bundkort??!!??

Du skal bruge PC2700, jeg har ingen erfaring med Elixir, men prøv evt.
Crucials hjemmeside (www.crucial.com/uk), de har solid kvalitet og
uovertruffen service.

Der er mange der har problemer med SB Live på VIA-chipsets, så det er nok et
gamble. Desuden er Western Digital m. 8 MB cache en rigtig god disk, der på
visse områder performer næsten på højde med SCSI.

MVH

Casper H.

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 21-08-02 11:02

> [...]
> gamble. Desuden er Western Digital m. 8 MB cache en rigtig god disk, der

> visse områder performer næsten på højde med SCSI.

Jo, det har jeg bemærket. Men det kan jo være han har læst de test der viser
at det er sjældent PC2700 RAM er hurtigere end PC2100

"Western Digital Caviar WD800BB 80GB 7200RPM ATA100" har en fejlprocent på:
15,56% !! så måske det ikke er den bedste disk... (iflg. prc data)

Jeg har altid brugt SB lydkort og jeg har Via chipsæt, det kører uden
problemer, på mit Epox 8KTA3+ pro bundkort.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 22-08-02 00:31

"Casper H." <chb@aub.dk> mælte sligt:

>Er der slet ingen der reflekterer over at han vil sætte PC2100 ram i sit
>KT333 bundkort??!!??

>Du skal bruge PC2700, [...]

Oh. Jeg havde forstået, at der ikke var noget at hente ved at bruge
PC2700, når FSB alligevel kun kommer til at køre 266 MHz. Er det
forkert?

>jeg har ingen erfaring med Elixir, men prøv evt. Crucials hjemmeside
>(www.crucial.com/uk), de har solid kvalitet og uovertruffen service.

Jeg har tidligere købt den billigst tilgængelige RAM og har aldrig haft
problemer med det. Er der en reel risiko for problemer, hvis jeg køber
Elixir? Det står angivet som førsteparts.

Tak for rådene i øvrigt.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Cedant arma togae, concedat laurea laudi!"