Backup
Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 20-08-02 21:45

Hej

Jeg skal tage backup en gang om ugen af min 80 GB harddisk.

Jeg har set på EDBpriser under tapestreamer og set nogle ret høje priser.

Er der ikke andre metoder end lige de dyre?
Hastighed er ikke et problem, da den jo bare skal passe sig selv om natten.

Mvh
Jesper

Fra : Søren Blom

Dato : 20-08-02 22:31

"Jesper Rasmussen" <nej@til.spam> skrev
> [...]
>
> Er der ikke andre metoder end lige de dyre?
> Hastighed er ikke et problem, da den jo bare skal passe sig selv om

Hvis de 80 GB kun er noget du skal gemme til næste uges back.up, hvorfor så
ikke bare købe en HD på 80 GB og så lave en spejling af din disk den ene
gang om ugen.
Det med bånd er både bøvlet og langsomt.

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : Lars Møllebjerg

Dato : 21-08-02 00:47

"Søren Blom" <soren@blom.dk> wrote in message

> [...]

> gang om ugen.
> Det med bånd er både bøvlet og langsomt.

Nå... Jeg mener liiiige at kunne klare at skifte bånd én gang om ugen - og
som allerede nævnt, er det jo temmeligt ligegyldig om din backup er færdig
kl 1 eller kl 4 om natten..... Og en kopi på en anden harddisk i samme
maskine kan sikkert kaldes mange ting - men det er ikke en backup efter min
ordbog - et lynnedslag og så er det farvel til de data... :)

Før jeg fik tape drev rykkede jeg data over netværket, så det i det mindste
var på en anden maskine, men det er noget bøvl, da det kun er serveren der
kører 24/7, så det skulle gøres manuelt. Sidste uges backup ligger i en
skuffe på arbejdet når jeg ellers husker det, men det er desværre ikke
altid.

/Lars

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-02 09:56

Lars Møllebjerg wrote:

> Og en kopi på en anden harddisk i samme
> maskine kan sikkert kaldes mange ting - men det er ikke en backup efter min
> ordbog - et lynnedslag og så er det farvel til de data... :)

Hvis det er lyn du er nervøs for, så findes der UPS'er som garanteres
til at være sikret mod lyn.
Jeg ved ikke om jeg ville stole helt på det, men ellers er det jo muligt
at have en lille box med wireless netværk og 80 GB harddisk, som kører
på batteridrift en gang om ugen, og som henter backup over netværk.
Det eneste man så skal, er at sætte batteriet til og evt. lade det op én
gang om ugen.
( Kan man ikke lave en forholdsvis hurtig wireless forbindelse, når
afstanden kan være under 1 meter? )

Hvis man derimod ikke regner med at lynet vil hoppe videre og smadre den
lille box, så kan man bruge alm. netkort.

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 21-08-02 13:00

"Lars Møllebjerg" skrev:

> Og en kopi på en anden harddisk i samme maskine
> kan sikkert kaldes mange ting - men det er ikke en
> backup efter min ordbog - et lynnedslag og så er
> det farvel til de data... :)

Med den kraftige statiske udladning der følger et lyn, ville jeg heller ikke
satse for mange penge på at et båndmedie nødvendigvis overlever lynnedslaget
bedre.

Men ok, backuppen fra forrige gang, som selvfølgelig opbevares i et
brandsikkert pengeskab, er formentlig stadig intakt efter lynnedslaget...

===

Meeenn, vi er også enkelte der er mindre ambitiøse, og blot ønsker backup
mod ting som harddisk crash. Vi nøjes med mindre og mere prisvenlige
metoder, som f.eks. kopi af data over på en ekstra harddisk eller en cd-rw.
Og vi kalder det nu stadig backup

Mvh, Lars

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 20-08-02 22:45

"Jesper Rasmussen" skrev:
> Jeg skal tage backup en gang om ugen af min 80 GB
> harddisk. Jeg har set på EDBpriser under tapestreamer
> og set nogle ret høje priser.

Tja, backup af så store data-mængder er ikke helt billig - hvis du går efter
at have det hele på ét bånd.

Fidusen er at dele det op i mindre bidder - og på flere bånd.

Men først skal du nøje overveje præcis hvor mange MB data du vitterligt
*behøver* backup af. Backup programmerne kan dernæst tage "incremental
backup" dvs. at du starter med en komplet backup hvor du skrifter bånd
undervejs når det beder om et nyt. Efterfølgende tager programmet kun backup
af forskellene.

En lille Travan 4-8 GB til 1800 kr. burde være nok til de fleste private.
Dertil kommer en stak bånd, så mon ikke du kan være godt igang med
backupperne for en 3-4000 kr.

En alternativ løsning er at købe en harddisk mere - og tage backup på denne.
Evt. købe en harddisk skuffe til den, så du let kan fjerne den fra
computeren når du er væk i længere tid (aht. indbrud mv). En 120 GB koster
kun 1269,- på edbpriser.

Mvh, Lars

Fra : Thïngmand

Dato : 21-08-02 09:21

> Er der ikke andre metoder end lige de dyre?
> Hastighed er ikke et problem, da den jo bare skal passe sig selv om
natten.

Jeg kan kun anbefale Onstream. Der kan du få en 30GB (pakket) til 2399,- Jeg
har haft sådan en bandit i 1½ år og den har kørt hver nat uden problemer!

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 21-08-02 09:41

"Thïngmand" <michael@FJERNthingmand.dk> wrote in message
> [...]
Jeg
> har haft sådan en bandit i 1½ år og den har kørt hver nat uden problemer!

Jeg har kigget på den, men hæftede mig ved at de 15 GB er native og de 30 er
pakket.
En del af mit backup er JPG, som jo ikke kan pakkes ret meget.

Hvordan opfatter du forholdet mellem 15 GB og 30 GB i praksis?

Mvh
Jesper

Fra : Thïngmand

Dato : 22-08-02 07:41

> Hvordan opfatter du forholdet mellem 15 GB og 30 GB i praksis?

Da jeg ikke har brug for pladsen, har jeg ikke slået komprimeringen til -
men mon ikke det passer meget godt? Medmindre 80-90% af det du skal tage
backup af, er komprimeret i forvejen, er en 50% komprimering jo ikke højt
sat...

Fra : Martin K

Dato : 21-08-02 13:07

Jesper Rasmussen wrote:
> Er der ikke andre metoder end lige de dyre?
> Hastighed er ikke et problem, da den jo bare skal passe sig selv om
> natten.

Hvad med at have en USB2.0 eller Firewire harddisk? Eller måske en
Harddiskskuffe og en ekstra 80 GB harddisk. Det er i hvert fald ekstern
backup, og billigt, men det kan jo ikke lige køre om natten...

Det bedste er jo at køre efter reglen: Ekstern backup i ekstern bygning. Med
ovenstående løsning har du jo i hvert fald klaret første det...

--
Martin K