sende automatisk mail hvis grep output != ~
Fra : Michael Eriksen

Dato : 20-08-02 20:04

Det subject blev vist lidt kryptisk...

Anyway, her er mit problem: jeg kører software raid mirror (RH 7.3) men
til min irritation er der tilsyneladende ingen overvågningsprogrammer
hertil - jeg vil vide det starks hvis en af diskene dør.

Ideen er så at lave et cronjob, der en gang i timen laver en grep på
"1/2" (eller "2/1") i /proc/mdstat. HVIS der er "bid" køres en "mail
<bruger-ID> -s RAID-problemer!" (det kan vist give falske alarmer efter
boot, men med de oppetider jeg har, er det helt ok).

Mit problem er det lille "HVIS"... Hvordan kan jeg sende en mail kun
hvis greps output ikke er tomt?

På forhånd tak.

Michael

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 20-08-02 20:18

Michael Eriksen wrote:

> Mit problem er det lille "HVIS"... Hvordan kan jeg sende en mail kun
> hvis greps output ikke er tomt?

if grep -q -e 1/2 -e 2/1 /proc/mdstat
then # send mail
fi

Fra : Michael Eriksen

Dato : 20-08-02 20:29

Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk> wrote in

> if grep -q -e 1/2 -e 2/1 /proc/mdstat
> then # send mail
> fi

Aaah! Selvfølgelig - tak!

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-08-02 20:39

Michael Eriksen skrev:

> jeg kører software raid mirror (RH 7.3) men til min irritation
> er der tilsyneladende ingen overvågningsprogrammer hertil - jeg
> vil vide det starks hvis en af diskene dør.

Mulig løsning: installér mdadm:

   <http://www.cse.unsw.edu.au/~neilb/source/mdadm/>

I ANNOUNCE-filen står der bl.a.:

#v+

mdadm is a tool for creating, managing and monitoring
device arrays using the "md" driver in Linux, also
known as Software RAID arrays.

mdadm incorporates much of the functionality of raidtools,
though with a very different interface, and also provides
extra functionality including:
- monitoring array and alerting admin staff of issues
- moving spares between arrays as needed
- assembling arrays based on superblock content
- displaying details of arrays and of superblocks

#v-

// Klaus

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 20-08-02 21:06

On Tue, 20 Aug 2002 19:03:37 GMT, Michael Eriksen wrote:

> jeg kører software raid mirror (RH 7.3) men til min irritation er
> der tilsyneladende ingen overvågningsprogrammer hertil

Debian har denne pakke:

http://packages.debian.org/stable/admin/mdadm.html

måske findes der en pakke til RedHat også?

> [...]
> efter boot, men med de oppetider jeg har, er det helt ok).

> Mit problem er det lille "HVIS"... Hvordan kan jeg sende en mail kun

Er det ikke sådan, at cron sender en email hvis der er uddata fra en
kommando, og ellers ikke?

"cron then wakes up every minute, examining all stored crontabs,
checking each command to see if it should be run in the current
minute. When executing commands, any output is mailed to the owner
of the crontab (or to the user named in the MAILTO environment
variable in the crontab, if such exists)."

- cron(8)

Mvh.

--
"We don't care about crashing our cars Adam Sjøgren
Pedal to the metal and our heads among the stars" asjo@koldfront.dk

Fra : Michael Eriksen

Dato : 20-08-02 22:01

spamtrap@koldfront.dk (Adam Sjøgren) wrote in

> Debian har denne pakke:
>
> http://packages.debian.org/stable/admin/mdadm.html
>
> måske findes der en pakke til RedHat også?

Jo, Klaus' link (http://www.cse.unsw.edu.au/~neilb/source/mdadm/) havde
en rpm. Jeg kendte ikke til mdadm.

[snip]

> Er det ikke sådan, at cron sender en email hvis der er uddata fra
> en kommando, og ellers ikke?
[snip]

Jo, det er korrekt, men min filserver er ikke andet end en
kosteskabscomputer jeg sjældent kikker til (den kører autoupdate for at
holde de værste huller fra døren). Men jeg kunne vel lave en .forward
og få mail på min mailserver.

mdadm ser interessant ud og jeg er ved at kikke lidt på mulighederne.
Mange tak for henvisningen.

Michael

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 21-08-02 23:23

On Tue, 20 Aug 2002 21:01:25 GMT, Michael Eriksen wrote:

> [...]
> kosteskabscomputer jeg sjældent kikker til (den kører autoupdate for
> at holde de værste huller fra døren). Men jeg kunne vel lave en

Eller bare skrive MAILTO=dinemailadresse før linien i crontab.

(Jeg sender altid email til root videre til mig selv, uanset hvilken
kasse det er...)

Mvh.