Røg-Hat er der nogen der ved hvordan sådan~
Fra : Klaus Omer

Dato : 20-08-02 16:31

Hej med jer

Er der nogen der kan hjælpe mig. Jeg har fået en Røg-Hat (se billeder på min
hjemmeside http://home20.inet.tele.dk/omer ) men jeg ved ikke helt hvordan
den skal bruges, så hvis du har nogle ideer til det så må du gerne skrive
dem her.

Jeg vil også gerne vide hvilken måde der er den bedste til at hænge ørreden
op på, og hvilken en savsmuld der giver den største røgsmag ?

klaus omer ICQ#: 7359027 Current ICQ status: + More ways to contact me

Fra : Sublogic

Dato : 20-08-02 18:15

Ørreden kan du hønge op ved at stikke spyddet igennem øjnene. Man kan
andvende Bøgesmuld, valnøddetræsmuld, (og mange andre træsorter) eventuelt
lidt krydderurter (Timian, enebær ell. lign). Undlad dog at bruge træ eller
urter med meget harpiks, det smager ad h...... til. Bøgesmuld og
valnøddesmuld giver en fin smag. Hvis der ligger et røgeri i nærheden så
spørg dem og du kan købe lidt smuld. Lad være med at købe en lille pose hos
en grejforhandler (alt for dyrt!)

Mvh.

Sub

Fra : Stoffer

Dato : 21-08-02 09:44

Hej.
Jeg har selv købt en sådan engang, men jeg havde ikke de bedste erfaringer
med den.
Jeg prøvede også at hænge dem i øjnene på fisken, ja jeg prøvede faktisk det
meste, men stort set hver eneste gang faldt de ned for mig og landede oven i
savssmuldet.
Det gik fint i starten,men efter lidt tid og de blev lidt møre, gled de fra
hinnanden.

Derfor har jeg nu anskaffet mig en hvor de kan ligge ned i, og nu er der
ingen prob.

M.h.t. savssmuldet er det korrekt at du skal holde dig fra smuld fra træer
med harpiks i. Bøgesmuld tror jeg er det bedste. Gerne med lidt krydderi i.

Fra : Jan Madsen

Dato : 21-08-02 09:49

Hi

Måske et lidt dumt spørgsmål, men er der meget røgudvikling ved rygning af fisk?

Grunden til at jeg spørger er at jeg bor i etageejendom, så hvis jeg skal ryge
fisk skal jeg gøre det nede i gården. Men det er jo ikke sikkert de andre
beboere er interesseret i ekstrem meget røg og røglugt.

Jan

Fra : hansi.christiansen

Dato : 21-08-02 14:41

"Stoffer" skrev d. 21-08-02 09:44 dette indlæg :
> [...]
krydderi i.
> Ovnen er god nok! problemet er bare at du ikke har styr på varmen .
køb et stegetermometer, bor et hul i låget og stik spyddet ned, nu kan
du kontrollere varmen ved hjælp af skuffe eller låg.En anden stor fejl
ved nedfaldne fisk er udover varmen , at da du rensede dine fisk , har
du været for voldsom, og derfor har du knækket nakken på dem, prøv at
være mere nænsom næste gang!
Et lille tip!Prøv at smide 4-5 topskud brændenælder på gløderne, det
giver en god smag!

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter Schrøder

Dato : 21-08-02 11:19

"Klaus Omer" skrev
> [...]
ørreden
> op på, og hvilken en savsmuld der giver den største røgsmag ?

Jeg har også sådan en fætter, som jeg dog primært har brugt til
ål.
Jeg fylder skuffen næsten op med bøgebrænde i mindre
stykker, som jeg antænder med tændvæske. Når ilden har
fat i brændet, kvæler jeg den med bøgesmuld. Problemet
med skuffen kan være at den ikke lukker tæt nok, hvilket
gør, at ilden blusser op igen når smuldet er brændt af.
Det har jeg løst med et spændebånd, som presser skuffen tæt i.
Temperaturen må normalt ikke overstige 100 grader
i ovnen, ellers falder fisken ned. Rustfri cykel-eger er
fremragende til at lave ophængskroge med. Du
må IKKE bruge galvaniseret tråd til kroge. Fisken skal
ha' ca en time i ovnen. Lidt mere til store fisk.

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : EV0L

Dato : 22-08-02 15:15

> [...]
ørreden
> op på, og hvilken en savsmuld der giver den største røgsmag ?

Jeg har ikke meget errfaring med at ryge fisk må jeg sige.... Men mine
forældre på Lolland har rygeovn og har røget fisk så længe jeg kan huske.
(hovedsagligt ål) de bruger udover savsmuld også massere af friske
brændennæller... Måske andre har erfarring med det???

-e.

Fra : Palle V. Pedersen

Dato : 23-08-02 20:50

Jeg har fulgt lidt med i røgdebatten, for jeg synes jeg har problemer med at
få gløder i
savsmullet så det giver ordenligt røg fra sig.
Ps. Håber det lykkes for os