Just Lauritzen, sogneprest til Gylling 166~
Fra : Knut Bryn

Dato : 20-08-02 16:17

I et skjøte som ble tinglyst på Gjern herredsting i 1669, omtales "min
rette verge och kierre suoger, hederlig och vellærede mand Hr. Jost
Lauridtzen, sogneherre till Gylding kiercke". Dette må vel bety at
Just (Jost) Lauritzen var prest til Gylling i Hads herred?

Er det noen som vet hvem denne Just Lauritzen var gift med?

Med vennlig hilsen

Knut Bryn, Molde

Fra : Show The Andersens

Dato : 20-08-02 17:58

> Er det noen som vet hvem denne Just Lauritzen var gift med?

I Gylling sogn og dets beboere gennem tiderne (Jens Andersen, 1942) er der
ikke meget at hente:

S 52:
4. Hr. Just Lauridsen, døde 1683.
5. Hr. Bertel Justesen, sin faders medhjælp og eftermand, døde 1688.

En "Generalforsamling" i Gylling (1941)
Et lille hefte hvori der i indledningen er beskrevet at det er en slags revu
fremført af tidligere Gyllingborgere. Heri står:

Just Lauridsen: (død 1683)
Sygdom gjorde, at jeg måtte Embedet fratræde.

Bertel Justesen: (død 1688)
Jeg blev faders Efterfølger - ham og mig til glæde.

Annette

Fra : Knut Bryn

Dato : 20-08-02 18:35

Anette skrev:

> [...]
>
> S 52:
> 4. Hr. Just Lauridsen, døde 1683.
> 5. Hr. Bertel Justesen, sin faders medhjælp og eftermand, døde 1688.

Takk skal du ha, Anette. Dette er i alle fall bedre enn ingenting. Hun
som (etter beste tolkning av teksten) omtalte "Jost Lauridtzen" som sin
svoger, het Anne Bertelsdatter. At sognepresten har en sønn som het
Bertel, kan tyde på at min tolkning er korrekt. Bertel Justesen er med
dette trolig oppkalt etter sin morfar.

Finnes det noen omfattende prestehistorie for Jylland?

Knut Bryn, Molde, Norge