Monster nybegynder
Fra : Kemster

Dato : 20-08-02 14:07

Hvordan laver man en side, hvor den lister brugere og deres e-mail i en
table, ud fra en MySQL database ?

MVH
Kemster

P.S. Håber ikke at den nødvendigvis SKAL være i SQL gruppe

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 20-08-02 14:09

> Hvordan laver man en side, hvor den lister brugere og deres e-mail i en
> table, ud fra en MySQL database ?

Andet på hvorledes tabellen ser ud...

f.eks. kunne tabellen se sådan ud

BRUGERE
+--------------+------------------+
| navn | email |
+--------------|------------------+
| bente |test1@hotmail.com |
+--------------+------------------+
| kaj |test2@hotmail.com |
+--------------+------------------+
| aage |test3@hotmail.com |
+--------------+------------------+
| svend |test4@hotmail.com |
+--------------+------------------+

<?php
$connection = mysql_connect("host", "username", "password");
mysql_select_db("databasenavn");
$query = "SELECT navn, email FROM brugere";
$result = mysql_query($query);
if(mysql_num_rows($result) > 0) {
while($row = mysql_fetch_row($result)) {
}
echo "</table>";
}
else {
   echo "der er ingen brugere";
}
?>

Okay...
Vi starter med at åbne database... derefter vælger database..

Så laver vi en query der selecter navn og email fra tabellen brugere.
Så ekskverer vi forespørgslen i databasen.
Så tjekker vi om vi får nogle rows ud (med mysql_num_rows())... hvis der
er ikke er nogen udskrivber vi at der ikke er nogle...
Ellers starter vi tabellen... med toppen... og derefter kører vi et løb
der indsætter alle resultaterne i tabellen...
Og så slutter vi tabellen..

Forstået :)?

http://www.php.net/mysql
http://www.php.net/mysql-connect
http://www.php.net/mysql-query
http://www.php.net/mysql-num-rows
http://www.php.net/mysql-fetch-rows

mvh
Johan

Fra : Kemster

Dato : 20-08-02 14:28

THX a LOT....
det var LIGE det jeg mente....
så kan jeg da kikke lidt på det, og komme lidt videre med at lære det lækre
PHP

MVH
Kemster

Fra : rofe@mailme.dk

Dato : 20-08-02 14:10

Hej Kemster

Jeg giver dig ikke koden, men pricippet, så kan du selv prøve dig lidt frem, hvorefter jeg
gerne vil hjælpe dig hvis du får problemer. Man lære bedst ved selv at prøve

Opret forbindelse til databasen
http://www.php.net/manual/en/function.mysql-connect.php

hent dine data
http://www.php.net/manual/en/function.mysql-query.php

loop gennem dine data og skriv dem ud
http://www.php.net/manual/en/control-structures.while.php
http://www.php.net/manual/en/function.echo.php

Luk forbindelsen til databasen
http://www.php.net/manual/en/function.mysql-close.php

Kig eventuelt på kommentarene på de enkelte sider, der står tit nogle guldkort

Går ud fra du har en tabel allerede, ellers opret en simpel tabel med
id, user, email

Med venlig hilsen
Ronni
rofe@mailme.dk