Okuma vs Abu
Fra : _Moerch

Dato : 20-08-02 13:44

Hej NG!

Jeg er på udkig efter et Ambassadeur 7000 Classic. Men når man nu engang
kigger på priserne, kan man ikke lade være med at tænke på om måske Okuma er
pengene værd. Jeg synes dog ikke at Okuma udspejler den helt store kvalitet.
Men hvad siger I?

Skal jeg holde mig til Abu??

Mvh
_Moerch

Fra : Hans-Erik Nielsen

Dato : 20-08-02 13:14

Hej
Når det gælder multiruller så hold dig til ABU så har du hjul for resten af livet. Det samme gælder for Shimano.
Hilsen Hans

Fra : hansi.christiansen

Dato : 21-08-02 15:08

"_Moerch" skrev d. 20-08-02 13:44 dette indlæg :
> [...]
>
> Mvh
> _Moerch
>

> Jeg har et 7000c som jeg har haft i snart en menneske alder (købt midt
i 70.serne
)Dengang var det er dyrt hjul, men jeg ville have det bedste, jeg tror
jeg gavomkring kr. 1200.så hjulene er faktisk ikke steget siden!Har
aldrig haft problemer, er blevet skyllet og smurt en gang i mellem,
sååh. køb et abu!

http://www.kandu.dk/

Fra : -- kent --

Dato : 21-08-02 17:06

On Wed, 21 Aug 2002 14:08:06 GMT in <news:dk.fritid.lystfiskeri>
hansi.christiansen wrote:

<klipp>

> [...]
>jeg gavomkring kr. 1200.så hjulene er faktisk ikke steget siden!Har
>aldrig haft problemer, er blevet skyllet og smurt en gang i mellem,

Jag har en Abu Ambassadeur 9000C som köptes i slutet av 60-talet. Jag
använder den som torskrulle i Öresund. Mycket använd men fortfarande nästan
i skick som ny. Jag sköljer den under kranen/vandhanen efter varje
fisketur. På alla dessa år tror jag inte den är smord mer än kanske 5
gånger. Och så har jag bytt bromsbelägg en gång.

Så köp du Abu.

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 21-08-02 18:53

"-- kent --" <kent_r_kendt@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fisketur. På alla dessa år tror jag inte den är smord mer än kanske 5
> gånger. Och så har jag bytt bromsbelägg en gång.

Fantastisk!

Fra : John Hilt

Dato : 04-09-02 12:01

G'day all!
On Wed, 21 Aug 2002 18:05:41 +0200 -- kent -- wrote:

> [...]
>fisketur. På alla dessa år tror jag inte den är smord mer än kanske 5
>gånger. Och så har jag bytt bromsbelägg en gång.

Jeg har en nesten 20 år gammel Ambassadeur 5000D som kun har vært brukt
i saltvann, med lite skylling og olje. Den virker fortsatt og har kun en
liten rustflekk på frikoblingen.

Så har jeg en ny 6500 Pro Rocket som nærmest gikk i oppløsning etter
én sesong i en lakseelv, og med litt makrellfiske i fjor høst. Det var
feil på elokseringen under frikoblingen, og den originale grease
var ikke klebrig nok og vannbestandig.

Dermed dannet det seg et hvitt pulver av korrosjon som blokkerte hele
mekanismen. Jeg leverte den inn til ABU i Norge, men de nektet å skifte
den aktuelle delen. ABU Garcia er ikke det samme som det ABU var etter
min erfaring.

--
_/_/_/ -=jh=-

- Jesus has changed your life. Save changes? (Y)es, (N)o, (A)bort.

Fra : Michael

Dato : 21-08-02 20:48

Hold dig til ABU og lad dig ikke snyde af div fake efterligninger til halv
pris.. Abu multi har du så længe du kan fiske det svigter ikke =)

Fra : Carsten Beck

Dato : 22-08-02 16:22

Hej.
Abu hjulene har en meget stor fordel frem for andre hjul. De er
faktisk til at kaste med. Lige så snart vi taler om Penn, Okuma og
andre hjul svarende til en 7000, kan man ikke kaste med dem. Køb du
trygt et 7000. Det tåler en tur til det Gule Rev, og du kan kaste med
det på kysten - eller i elven.
Måske kan du - med de nye superliner, som fylder mindre - alvorligt
overveje at købe et Ambassadeur 6500. Det giver endnu flere
muligheder.

Fra : SGF

Dato : 25-08-02 19:59

"Carsten Beck" <carsten.beck@post.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Måske kan du - med de nye superliner, som fylder mindre - alvorligt
> overveje at købe et Ambassadeur 6500. Det giver endnu flere

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ!!!!!!!
Selvom linekapaciteten på en 6000 er rigelig stor til prikefiskeri med
flettede liner, er hjulet slet ikke dimensioneret til de voldsomme
belastninger, det får ved pirke- og især bulefiskeri....
En 7000 er minimun, og iøvrigt et virkelig godt valg!!!
Okuma????? Uhadadada...jeg har én gang investeret i sådan noget skrammel -
det virker endnu efter flere år, for skidtet kører så elendigt, at jeg
aldrig fisker med det. Det holder nok længe endnu hjemme i skuffen!!

Mvh
Søren

Fra : Alex Linaa

Dato : 26-08-02 21:36

"SGF" <sgfrede(removethis)@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det virker endnu efter flere år, for skidtet kører så elendigt, at jeg
> aldrig fisker med det. Det holder nok længe endnu hjemme i skuffen!!

Jo!!
Jeg vil tillade mig at være lidt uenig.
Hvis du skal bruge et hjul til pirkefiskeri mener jeg det er at skyde
gråspurve med kanoner at investere i et ABU, når du kan få et Penn til det
halve, som kan klare det dobbelte.
Jeg har selv haft fornøjelsen af et Penn-hjul i en årrække, og det er ikke
få "bundpropper" det har trukket fri i Kattegat, uden det mindste kny fra
mekanikken. Det er perfekt gearet, stærkt nok til at hæve Titanic, og stort
set vedligeholdelsesfrit (bortset fra ferskvand efter hver tur, og olie en
gang om året).

vh
Alex

Fra : -- kent --

Dato : 26-08-02 22:00

On Mon, 26 Aug 2002 22:36:26 +0200 in <news:dk.fritid.lystfiskeri> "Alex
Linaa" <@nospam@a@linaa.com> wrote:

> [...]
>set vedligeholdelsesfrit (bortset fra ferskvand efter hver tur, og olie en

Med en Ambassadeur kan man både kasta och pilka/pirke. Vilket behövs till
exempel i Öresund där båtarna oftast läggs så att man får kastsida varannan
gång och pilksida varannan gång.

Fra : SGF

Dato : 27-08-02 20:28

"Alex Linaa" <@nospam@a@linaa.com> skrev i en meddelelse
> [...]
stort
> set vedligeholdelsesfrit (bortset fra ferskvand efter hver tur, og olie en

´Hej Alex

Bortset fra min personlige forkærlighed for Ambassadeur, vil jeg give dig
ret - man får meget hjul for pengene i Penn´s billige modeller - og hjul for
livet i de lidt dyrere.
Hjul til det halve - ja da. klare det dobbelte???? Naaaarj, vel? De større
Ambassadeur-modeller et næsten umulige at slå ihjel, med mindre man direkte
mishandler dem!
Mit store NEJ gik på brugen af et voldsomt underdimensioneret multihjul
(str. 6000) til pirkefiskeri.

Mvh
Søren

Fra : Carsten Beck

Dato : 30-08-02 18:03

Nu har den gode spørger jo slet ikke defineret, hvad han ønsker af sit
multihjul. Alle er jo blevet rørende enige om brugen af hjul på det
gule rev; men er det det, der er meningen?. Jeg fastholder stadig, at
et 6500 er er suverænt hjul, som passer til næsten alting. Jeg har
bl.a. været på det Gule Rev, hvor en af deltagerne fangede mange store
fisk med et 6500. Husk - når fisken skal hjem, pumper man jo - og det
kan de fleste hjul med en god bremse sagtens klare, og et 6500 rummer
rigelig med flettet line.

Fra : _Moerch

Dato : 31-08-02 14:32

Den gode spørger skal bruge sit kommende multihjul til pirkefiskeri.
Hovedsageligt på Øresund.
Nu har jeg selvfølgelig fulgt lidt med her i diskussionen.....Det hjul der
bliver omtalt ved navnet Penn..Er det udbredt herhjemme? Synes ikke rigtigt
at jeg har set det før. Eller hørt om det for den sags skyld.

Mvh
_Moerch

Fra : EV0L

Dato : 22-08-02 15:11

"_Moerch" <juggernaut@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
er
> pengene værd. Jeg synes dog ikke at Okuma udspejler den helt store

Jeg har ingen ABU (desværre) Men har både Okuma og Shimano, Mit Okuma gik i
stykker efter et lille år, og mit Shimano holder endnu og sikkert meget
længe endnu....

-e.