Waders Er de farligt at falde ?
Fra : Rasmus Berntsen

Dato : 20-08-02 11:52

Hej!

Jeg mener at kunne huske at emnet har været omtalt før.

Men er der ikke en venlig sjæl, der kan give mig lidt information.

Evt. et link til undersøgelser/artikler med det at falde i vandet med
waders.

Med venlig hilsen
Rasmus Berntsen

Fra : KontaktNOSPAM@fisket~

Dato : 20-08-02 12:07

"Rasmus Berntsen" <rb_og_mkn@mobilixnet.dk> wrote in message
> [...]
>
> Men er der ikke en venlig sjæl, der kan give mig lidt information.
>
> Evt. et link til undersøgelser/artikler med det at falde i vandet med
Hej Rasmus.
Waders er som udgangspunkt ikke farlige. Det er mere reaktionen på at falde
i dem, som kan være farlig.
Her er der et link, som omhandler det du spørger om og hvad man skal passe
på.
http://www.fisketips.dk/Default.asp?Obj=spsm&funk=vis&spId=106

Med venlig hilsen

Ole www.fisketips.dk Dialog krydret med konkurrence

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 20-08-02 12:37

"Rasmus Berntsen" <rb_og_mkn@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej!
>
> Jeg mener at kunne huske at emnet har været omtalt før.
>
> Men er der ikke en venlig sjæl, der kan give mig lidt information.

Jeg tror kun, at det er farligt hvis man bærer sig YDERST klodset ad. Har
selv prøvet at vælte i waders - altså hvor jeg var helt nede og "dykke" - på
et tidspunkt hvor jeg stod i vand til armhulen omtrent 100 meter fra land i
Marts måned. Jeg kom på land, hældte vandet ud, vred tøjet - og tog tilbage
i vandet for at fiske videre

Fra : Sune

Dato : 20-08-02 12:49

> [...]
>
> Men er der ikke en venlig sjæl, der kan give mig lidt information.
>
> Evt. et link til undersøgelser/artikler med det at falde i vandet med

Den er god nok - det er farligt. En kammerat til mig var ved at drukne, da
han snublede over en sten. Han vendte rundt og kunne ikke komme op igen. Kun
fordi de var et par stykker sammen, blev han vendt rigtigt igen.

Men det blev faktisk vist i en udsendelse med Søren Ryge Petersen for et
stykke tid siden.
De viste også hvad man skulle gøre - simpelt , man bøjer bare benene og
trækker dem op under sig, så vender man helt automatisk. Det så
overbevisende ud.

mvh
Sune

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 20-08-02 13:06

"Sune" <hodal@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
Kun
> fordi de var et par stykker sammen, blev han vendt rigtigt igen.

Hvor mange er blevet dræbt som følge af at vælte i waders? Jeg tror, at hvis
der findes dokumenterede eksempler [erindrer et enkelt svagt, for nogle år
siden] så er der andre faktorer der også har spillet ind - f.eks ekstrem
strøm, alkohol o.lign.

Eller - hvis idi**** har haft waders på i sin båd...

Fra : Alex Linaa

Dato : 20-08-02 13:19

"David A. D. Konrad" <david_konrad@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> siden] så er der andre faktorer der også har spillet ind - f.eks ekstrem

Tror du har ret.
Jeg har været under vand med waders to gange - en frivillig for at prøve
det, og en ufrivillig. Ved begge lejligheder havde jeg ingen problemer med
at få benene på bunden igen, og det er faktisk muligt at svømme med waders
på.
Når man står i vandet er al luften presset ud af waderne, og derfor er der
ret begrænset opdrift i disse.

> Eller - hvis idi**** har haft waders på i sin båd...

Ja det er en helt anden sag. Hvis man ryger på hovedet i med waders på,
specielt den gamle PVC-type, vil der være luft nok i bukserne til at holde
en elefant med hovedet nedad.

vh
Alex Linaa

Fra : Ivan V. Nielsen

Dato : 20-08-02 13:23

Jeps der er jeg enig

Jeg har prøvet hovedspring med pvc waders i en svømmehal Selv med et vognlæs
luft i waderserne var det intet problem at krølle benene sammen og få sig vendt.

Problemet er nok nærmere med wadersene nede om anklerne og gylpen åben og...

mvh ivan

Fra : Peter Schrøder

Dato : 20-08-02 14:04

"Ivan V. Nielsen" skrev
> Problemet er nok nærmere med wadersene nede om anklerne og gylpen åben
og...

Hvis du står i vand til armhulerne, er det vist
lige meget med at åbne gylpen...:)

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Henric

Dato : 20-08-02 13:28

Helt klart relevant. En kille höll på att drunkna i 60 cm vatten när vi var
ute efter havsöring i våras.
En bekant till mig förlorade en fiskekompis pga pvc vadare. Ett skärp i
midjan förvandlade benen till flytbojar så han drunknade. Det bör nämnas att
andningsvadare inte alls har samma flytförmåga som neoprene. Vadar man först
i andningsvadare kan det kännas ostabilt om man går över till neoprene i
hård sjö. Detta eftersom benen kommer att ha viss flyförmåga och detta tar
ett tag att vänja sig vid. Tex en hård våg lyfter benen en lättare än om man
har andningsvadare eller är barbent.
/H

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 20-08-02 13:20

"David A. D. Konrad" <david_konrad@hotmail.com> wrote in message

--- snip ---

> Hvor mange er blevet dræbt som følge af at vælte i waders?

En er for mange, hvis det er en selv...

Fra : Hobi

Dato : 21-08-02 23:25

Der er vist lagt op til en lille storm i et glas vand.

Jeg har faktisk præsteret at gå ned med en båd under elfiskeri i november
måned. Jeg var iført neoprenwaders og de to andre var i PVCwaders, og da
båden forsvandt under os, svømmede vi stille og roligt ind til bredden. Der
var absolut ikke nogen problemer i dette, ikke engang for ham, der straks
gik i panik.
Der var ikke nogen af os, som vidste noget om, at man skal trække benene op
under sig eller noget.

Tvært imod, var den luft, som var i waderne tilstrækkelig til, at holde
vandet ude, så vi faktisk ikke engang var særligt våde da vi kom på land.

Jeg har altid haft wadere på, under elfiskeri og har det også ofte, når jeg
sejler iøvrigt.
Jeg synes til gengæld, at det er en god ide, under kontrollerede forhold, at
prøve at hoppe i vandet med waders på, for at prøve hvordan det føles.

--

MVH
Hobi

--
Mail : Mailto:hobi@post8.tele.dk
Homepage : Http://home8.inet.tele.dk/hobi

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 21-08-02 23:53

"Hobi" <Hobi@post8.tele.dk> wrote in message
> [...]
> gik i panik.
> Der var ikke nogen af os, som vidste noget om, at man skal trække benene

Hvor mange sten var der, og hvordan var bølgerne? Og hvor langt var der ind
til bredden?

Havet er noget andet end en å.

Fra : Niels Olsen

Dato : 22-08-02 21:24

Waders Er de farligt at falde ? Tja, man kan vel svare det samme som hvis
man blev spurgt om dert er farligt at falde på cykel. Falder man uheldigt,
eller går i panik, så er det vel farligt. Men ellers vil jeg ikke mene det
er farligt. Når jeg vadefisker har jeg for det meste en gummibusseronne og
bælte på. De gange jeg så er stået på hovedet ned af en sten eller klipperne
(Bornholm), så har luften i busseronnen været med til at holde hovedet oppe.
Samtidig har jeg altid min kniv siddende i bæltet. Så kan den altid bruges
til at skære sig fri af sine waders. Ok, det koster et på waders men de er
også billigere end livet. Det er dog ikke derfor at kniven sidder i bæltet
og jeg har aldrig mhaft behov for at skære waderne. Ellers lyder den med en
oppustelig redningsvest som en rigtig god ide, som jeg overvejer og nok
ender med at investere i. Når vi er ved vandet er der ikke fortrydelsesret
på vore fejl.

MVH Niels

Fra : Hobi

Dato : 22-08-02 22:54

"Rasmus Hayseed" <lost_in_denmark@NOSPAM.hotmail.com> skrev i en meddelelse
[CUT]
> Hvor mange sten var der, og hvordan var bølgerne? Og hvor langt var der
ind
> til bredden?

Der var godt nok ikke mange sten, men med den voldsomme strøm og understrøm,
tog det vel ca 100 meter, at komme ind til bredden. Vandet var ca. 3 grader
varmt ( Det kunne man blot ikke mærke, da det jo ikke kom ind på kroppen på
grund af vaderne ) Til gengæld var det næsten umuligt at komme op ad
brinken, da der var en lille skrænt der hvor jeg kom ind.

Spørgsmålet om, hvor langt der var ind, vil jeg påstå, er irrelevant, da der
som sagt ikke var nogen problemer med at svømme. Hvis jeg tager på havet,
ville jeg tage en redningsvest på. Så kan man blot blive liggende til der
kommer hjælp ?? hvis der er for langt at svømme.

I øvrigt er det slet ikke ufarligt at falde på kysten mellem store sten
selvom man ikke har vadere på, ej heller at gå ned med en båd hverken i åen
eller på havet.

Det jeg tænkte mest på, da båden gik ned var iøvrigt at jeg skulle sørge
for, ikke at hænge fast i noget, så tænk også på, at indrette båden, så der
ikke er noget tøjet kan gribe fat på.

--

MVH og EOD herfra
Hobi

Fra : EV0L

Dato : 20-08-02 14:48

Havet er altid farligt, også når du har waders på... Så tænk dig om når du
er nær havet med eller uden waders!
Men husker jo tydligt sloganet "Kun en tåbe frygter ikke havet". Jeg mener
dog ikke man skal "frygte" havet, men være være varsom når du fisker, sejler
og opholder dig nær vand i det helle taget.
Ellers tror jeg ikke at waders er mere farlige end hvis du ikke har dem på.
Man kan altid være klosdet, uviden eller uheldig, men det kan man også
sagtens uden waders!

-e.

Fra : Redaktion - Scandic~

Dato : 20-08-02 14:45

Hej
Under sektionen "Løst & Fast" på scandicAngler.com kan du læse en artikel om fiskeri fra et par neoprenwaders..

Med venlig hilsen
Redaktionen
http://www.scandicangler.com

Fra : Carsten Beck

Dato : 20-08-02 18:34

> [...]
>
> Men er der ikke en venlig sjæl, der kan give mig lidt information.
>
> Evt. et link til undersøgelser/artikler med det at falde i vandet med

Hej Rasmus.
Det er ikke så farligt endda. Bøj dine ben, og du flyder problemløst
over til svensken. Nå - spøg tilside. Jeg kan ikke komme på nogen form
for links. Det kan andre måske - men selv bruger jeg en automatisk
selvoppustelig redningsvest, når jeg fisker i vaders. Eksempelvis
Randers Fjord, hvor måske 3 meter adskiller dig fra 1 meter vand og så
sejlrendens 9 meter. 9 meter med en rivende og farlig strøm. Det er en
god investering i ens egen overlevelse - og så fylder den ikke ret
meget. Så fisker du med god samvittighed og hvis sikkerheden er i top,
skal du nok klare dig. Tænk på dine andre.
m.v.h.
Carsten

Fra : Thorkil Jensen

Dato : 20-08-02 20:39

Jeg fisker selv > med stor respekt for havet < fra båd med waders på, men
har altid redningsvest på - en seloppustelig vest, der har en kapasitet, så
den er "godkendt" til waders.
Thorkil

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 20-08-02 20:50

"Carsten Beck" <carsten.beck@post.dk> wrote in message
> "Rasmus Berntsen" <rb_og_mkn@mobilixnet.dk> wrote in message

--- snip ---

> for links. Det kan andre måske - men selv bruger jeg en automatisk
> selvoppustelig redningsvest, når jeg fisker i vaders.

Bare du husker at den skal ikke sidde under noget - der har været tilfælde
hvor folk er nærmest blevet kvalt fordi de har anvendt en selvoppustelig
vest under deres sejljakke.

Fra : Rasmus Berntsen

Dato : 21-08-02 07:31

Hej!

Jeg tror at jeg har fået alt hvad jeg skal bruge til at overbevise min
kollega om at fiskeri med waders ikke er farligt.

Mange tak Knæk og bræk

Fra : poelse

Dato : 21-08-02 12:05

"Rasmus Berntsen" skrev d. 20-08-02 11:52 dette indlæg :
> [...]
>
> Men er der ikke en venlig sjæl, der kan give mig lidt information.
>
> Evt. et link til undersøgelser/artikler med det at falde i vandet med

Et problem som ikke har været omtalt i alle de andre gode svar er at
mange fisker med en fiskevest på. Det er der jo heller intet i vejen
for, men når man har fyldt 5 kg bly og blink m.m. i lommerne er den ikke
meget bevendt som redningsvest. Så når wadersne hiver benene op i luften
og vesten hiver den anden vej, kan det godt være et problem.

En oppusteligt redningsvest er altid en god ting. Jeg kan nævne at en
bekendt af mig druknede for to år siden under vadefiskeri på ret lavt
vand, fordi han gled på stenene, slog hovedet og ikke var i stand til at
flyde.

Så jo! Det kan være farligt både med og uden waders.

Knæk og bræk.
Peter

http://www.kandu.dk/

Fra : hansi.christiansen

Dato : 21-08-02 15:27

"poelse" skrev d. 21-08-02 12:05 dette indlæg :

> [...]
> Peter

> http://www.kandu.dk/
>Mit råd til dig er såre enkelt, køb et par vadders, tag dem på , gå ned
til stranden, gå ud til vandet når dig til livet, lad dig falde.Nu har
du mulighed for at prøve at komme på højkant igen uden at gå i panik!da
du ved hvad du skal gøre, hvis du skulle være så uheldig at falde på en
fisketur? Mit råd til dig er:ned på alle fire (knæ og arme)så er det
ingen sag at komme op!

http://www.kandu.dk/

Fra : D-Fly

Dato : 21-08-02 16:03

> [...]

> Men er der ikke en venlig sjæl, der kan give mig lidt information.
>
> Evt. et link til undersøgelser/artikler med det at falde i vandet med

hvorfor er der slet ingen der skriver at det er nødvendigt med et bælte om
maven `?

--
MvH
><((((º> D-Fly ><((((º>

"Jeg bryder mig ikke om fanatisme, - kun når man er forelsket." Kim Larsen

Fra : poelse

Dato : 22-08-02 07:36

"D-Fly" skrev d. 21-08-02 16:03 dette indlæg :
> [...]
>
> --
> MvH
>
> "Jeg bryder mig ikke om fanatisme, - kun når man er forelsket." Kim

Jeg har skrevet et tip om at have bælte på i forgårs under tips og
tricks.

Knæk og bræk.

Peter

http://www.kandu.dk/

Fra : D-Fly

Dato : 22-08-02 22:57

> bælte om

> Jeg har skrevet et tip om at have bælte på i forgårs under tips og
> tricks.
>
> Knæk og bræk.
>
> Peter

og hvor er det henne '???

--
MvH

Fra : Carsten Beck

Dato : 22-08-02 16:10

Ja - det med et bælte er et must. Du forhindrer vandet i at trænge ned
i dine waders, plus det giver mulighed for at placere forskelligt
grej.
Når det er sagt, så vil jeg tillade mig at slå fast, at det IKKE er
ufarligt af fiske i waders. Specielt hvis man er alene. Så derfor -
brug dog en selvoppustelig redningsvest. Det er en lille investering,
og den kan måske redde dig engang, hvor uheldet er ude.