et impressionistisk blåt, blåt, blåt stran~
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-08-02 10:57

Hej ng.
Efter at have bladet mange hyldemeter af bibliotekets kunstbøger
igennen uden held, spørger jeg nu her:
Jeg så en gang en reproduktion af et impressionistisk maleri. Det
forestillede en strand med nogle optrukne små fiskerbåde. Den
dominerende farve i billedet var blå. En næsten *trykkende* blå
himmel. Og et meget blåt hav. Jeg tænkte at jeg skulle søge hos
f.eks. Monet eller Manet, men har endnu ikke været heldig.

Søgning på nettet går desværre bedst efter titler og kunstnernavn.
Er der nogen, som har et bud?

Med venlig hilsen
Herluf Holdt, DK-3140

Fra : max

Dato : 20-08-02 21:49

> [...]
> Herluf Holdt, DK-3140
> --
> Nysgerrige Amatører - gør Verden sjovere

smid et billede i dk.binaer.. mvh max

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-08-02 23:56

max wrote:
> smid et billede i dk.binaer.. mvh max

Beklager, jeg har ikke selv billedet. Det var en reproduktion
eller "poster" jeg så i en offentlig bygning for 15-20 år siden.
Har spurgt efter det, men det er bare væk.

Med venlig hilsen
Herluf Holdt, DK-3140

Fra : max

Dato : 21-08-02 09:06

> [...]
> eller "poster" jeg så i en offentlig bygning for 15-20 år siden.
> Har spurgt efter det, men det er bare væk.

Ok - og du har kigget alle bøger igennem siger du, så er det nok
ikke et af de kendte værker, jamen så er det jo ikke let
Måske du her set noget der minder om det, var det Dansk,
Fransk, Islandsk, Vestkysten eller Bornholm... mvh max

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 21-08-02 11:05

max wrote:
[...]
> ikke et af de kendte værker, jamen så er det jo ikke let
> Måske du her set noget der minder om det, var det Dansk,
> Fransk, Islandsk, Vestkysten eller Bornholm... mvh max

Tak for at du prøver at spore dig/mig/os ind på det. Det er vist
ikke et let spørgsmål. Jeg håber at leve længe nok til at man kan
spørge et Google-lignende "orakel" på internettet med almindelige
ord som f.eks.:
"Vis mig thumbnails af impressionistiske malerier, et strandmotiv,
sandsynligvis *mediterant*, hvor den blå farve er over 80%
forekommende, og hvor der i motivet forekommer nogle små
hvidmalede fiskerbåde trukket op på en strand. Malestilen skal
være uden tydelige penselstrøg, som hos den manierede Van Gogh, og
heller ikke den 'duppede' stil man ser hos Sisley. Snarere
malestilen som hos Monet i billedet 'Huse ved Zaandam' (1872)".

Det er nok en af de "svære" - en såkaldt "løs ende", som jeg
bare må vente på at falde over en gang.

Foreløbig tak for interessen.
Med venlig hilsen
Herluf Holdt, DK-3140

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 21-08-02 16:18

Wed, 21 Aug 2002 12:05:13 +0200, skrev "Herluf Holdt, 3140"
<herluf@worldonline.dk> :

> [...]
>ikke et let spørgsmål. Jeg håber at leve længe nok til at man kan
>spørge et Google-lignende "orakel" på internettet med almindelige

Du kan faktisk søge under fanebladet "billeder" på google.com og
indtaste søgeord som "monet" og "beach" samtidigt - så kan du måske
pejle dig ind på billedet, hvis du prøver med forskellige kunstnere og
nøgle-ord i kombination.

"monet" og "beach" giver f.eks. disse (og mange flere) forslag
<http://images.google.com/images?hl=da&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=monet+beach>
Dog er fiskerbådene på billederne ikke hvidmalede, men billedet svarer
ellers til din beskrivelse.

--
Gitte Sørensen news@gittes.dk

Besøg min hjemmeside med galleri (tegning & akvarel), fotos,
rejser og madopskrifter http://home.worldonline.dk/~cgsorens

Fra : Angelbo

Dato : 21-08-02 19:18

Hej

Jeg har fundet et billede med fiskerbåde på en strand af Monet. Himlen er
måske ikke trykkende blå, men prøv alligevel at se her:

http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/monet/early/monet.beach.jpg

Mvh
Lisbeth

Fra : Angelbo

Dato : 21-08-02 19:34

Hej igen.

Det samme billede er her:

http://www.masterworksartgallery.com/cmonet/monet12.html

Her er himlen måske lidt mere blå?

Mvh
Lisbeth

Fra : Angelbo

Dato : 21-08-02 19:24

Hej

Jeg kom lige til at sende mit svar privat, det var ikke med vilje, så nu
kommer det her også:

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 21-08-02 20:25

Tak
til Lisbeth/Angelbo,
Gitte Sørensen og
max
for hjælpen og de gode links.

Jeg har "gaflet" Monet-billedet. Det er ikke det billede jeg
husker, men det er da rigtig godt efter min smag. Det er
motivmæssigt meget tæt på. Jeg husker ikke at der var bygninger,
som man ser i venstre side. Og som sagt husker jeg en mere
dominerende blå farve på både himmel og hav.

[OT]:
Må hellere fortsætte "jagten". Godt at vi har usenet. Vanedannende
er det også. Som modembrugende "fattigmås" må man lære at bruge
"happy hour" - de billige minutpriser om natten.

Med venlig hilsen
Herluf Holdt, DK-3140