Hvilke malere har "snydt"?
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-08-02 06:20

Hej ng.
Jeg mener at have set et fotografi, som P.S. Krøyer kunne have
brugt som "hjælp" til at male det senere så berømte billede "Marie
og P.S. Krøyer på Skagen strand" (1899).

Krøyer kan jo af gode grunde ikke selv have stået model dét
billede.
Så er det bare at jeg får den tanke at flere skagensmalere måske
har brugt fotografier som hjælpemiddel, også til de billeder, som
de ikke selv er med på?
Og i det hele taget - at mange kunstnere siden fotografiets
fremkomst i 1800-tallet har gjort det?

Da jeg som knægt fik mit legetøjs-episkop, opdagede jeg, hvor let
det var at holde et stykke papir i det projicerede billede på
væggen og tegne det af. Samme trick har jeg da også senere brugt,
da jeg fik en lysbilledfremviser.

Nogle kunstnere lægger i dag ikke skjul på at de gør dette, men
jeg kunne forestille mig at mange af de "store" sidst i
1800-tallet, helst ville holde sådan noget hemmeligt.

Det er jo rigtigt at denne nyhedsgruppe ikke er stærkt trafikeret
hele tiden - jeg håber at nogen har lyst til at svare.

Med venlig hilsen
Herluf Holdt, DK-3140

Fra : Jan Bøgh

Dato : 20-08-02 07:44

"Herluf Holdt, 3140" <herluf@worldonline.dk> wrote in message

> [...]

> jeg kunne forestille mig at mange af de "store" sidst i
> 1800-tallet, helst ville holde sådan noget hemmeligt.

Hvorfor synes du egentligt at det er snyd? Uanset brug af episkoper eller
andre former for projektorer er det dog maleren, der skaber værket.

mvh
Jan

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-08-02 08:39

Jan Bøgh skrev:

> Hvorfor synes du egentligt at det er snyd?

Så du ikke disse tegn: " "?
Vi er vist enige, og jeg opfordrer ikke til at 'trolle'.
Lad os hellere debattere billedkunst.

Med venlig hilsen
Herluf Holdt, DK-3140

Fra : Lyrik

Dato : 20-08-02 23:42

> [...]
> brugt som "hjælp" til at male det senere så berømte billede "Marie
> og P.S. Krøyer på Skagen strand" (1899).
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Det er velkendt at maleren Russou fandt alle sine berømte junglemotiver i en
bog med sort-hvide fotografier fra Sydamerika.
Man kunne nemlig ikke forstå hvor han havde motiverne fra, idet han aldrig
havde været i Sydamerika.
Men det er de færreste der kan tåle at male efter et fotografi.
Fotoet er todimensionalt, så maleren som regel ikke som ved håndskitsen går
rundt og suger indtrykkene og noterer disse på skitserne.
Fotoet bliver som regel brugt ukritisk. Linsens fortegning kommer med på
maleriet. Genstandene i forgrunden kan blive for perspektivisk
overdimensionerede og motivet kan være beskåret forkert. Jeg har et maleri
hvor maleren har malet efter et foto af nogle får. Et af fårene har fået
hovedet klippet af kameraet. Dette er gengivet til fulde.
Russou og Krøyer kunne derimod gøre det. De kunne så at sige omdefinere
motivet.

Hilsen
Jens