Deaktivere/afinstallere X på Linux Mandrak~
Fra : Morten Jørgensen

Dato : 20-08-02 07:00

Jeg har lige installeret Linux Mandrake 8.1 på en gammel 133MHz computer med
32 MB ram.
Men den virker meget langsom, faktisk hele 7 min. om at starte op, hvilket
jeg mener enten X eller KDE, eller måske begge, er skyld i!

Derfor kom jeg til at tænke på om man ikke på nogen måde kunne undgå at de
startede op, eller kunne afinstallere dem helt, så man bare direkte kom til
Shell?

--
M.v.h. Morten Jørgensen
http://bytte.startlinket.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 20-08-02 09:52

"Morten Jørgensen" wrote:
> [...]
> startede op, eller kunne afinstallere dem helt, så man bare direkte kom til

Prøv at rette default runlevel fra 5 til 3 i /etc/inittab. Så burde den
starte uden X.

--
Lars Kongshøj
Registrer dig som linux-bruger:

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 20-08-02 15:03

"Lars Kongshøj" <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote in message
> Prøv at rette default runlevel fra 5 til 3 i /etc/inittab. Så burde den
> starte uden X.

Okay, det må jeg prøve, men kan du evt. fortælle lidt om hvad de forskellige
runlevels er til?

Fra : Steen Suder

Dato : 22-08-02 08:12

Morten Jørgensen wrote:
> "Lars Kongshøj" <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote in message

> Okay, det må jeg prøve, men kan du evt. fortælle lidt om hvad de forskellige
> runlevels er til?

I grove træk:

1: singleusermode
3: multiuser med netværk
5: 3 med X
6: genstart

PS:
Sæt ikke initdefault til 6

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 20-08-02 09:56

Morten Jørgensen wrote:

> Derfor kom jeg til at tænke på om man ikke på nogen måde kunne undgå at de
> startede op, eller kunne afinstallere dem helt, så man bare direkte kom
> til Shell?

Hvis du bare vil undgå at de starter skal du ind i /etc/inittab og ændre
linien der ser nogenlunde således ud:
id:5:initdefault:
til noget i stil med:
id:3:initdefault:

Jeg er ikke helt sikker på at det er de runlevels (3 og 5) i Mandrake, men
det er der nok nogle andre der kan be- eller afkræfte.

--
mvh Andreas Kleist Svendsen

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 20-08-02 15:03

"Andreas Kleist Svendsen" <usenetnospam@nau.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg er ikke helt sikker på at det er de runlevels (3 og 5) i Mandrake, men
> det er der nok nogle andre der kan be- eller afkræfte.

Det var en lidt bedre vejledning, men igen kan du ikke også lige fortælle

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 20-08-02 16:19

Morten Jørgensen wrote:

> Det var en lidt bedre vejledning, men igen kan du ikke også lige fortælle
> hvad de forskellige runlevels er til?

Så vidt jeg ved gælder følgende for Mandrake(Det er forskelligt fra
distribution til distribution.):
0 Shutdown
1 Single-user
3 Shell
5 Grafisk
6 Reboot

Hvis du har brug for yderligere forklaringer kan du bare spørge.

--
mvh Andreas Kleist Svendsen

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 20-08-02 17:23

> Så vidt jeg ved gælder følgende for Mandrake(Det er forskelligt fra
> distribution til distribution.):

Hvorfor ikke bare bruge det samme?

> 0 Shutdown
> 1 Single-user
> 3 Shell
> 5 Grafisk
> 6 Reboot

Hvor blev nr. 2 og 4 af?

> Hvis du har brug for yderligere forklaringer kan du bare spørge.

Vil det sige at det er forskellige funktioner at hver runlevel
representerer?

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 20-08-02 18:44

Morten Jørgensen wrote:

> "Andreas Kleist Svendsen" <usenetnospam@nau.dk> wrote in message
>
> Hvorfor ikke bare bruge det samme?

Måske fordi behovene ikke er de samme fra distribution til distribution.
Der er muligvis en bedre forklaring som jeg ikke kender.

> Hvor blev nr. 2 og 4 af?

Jeg ved ikke om de er i brug på Mandrake, og hvis de er, ja så ved jeg ikke
hvad de bruges til.

> Vil det sige at det er forskellige funktioner at hver runlevel
> representerer?

Ja, det kan man godt sige, tilstande ville nok være mere rammende. For
hvert runlevel er det defineret hvilke processer der skal startes og
dræbes.

--
mvh Andreas Kleist Svendsen

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 20-08-02 23:07

Andreas Kleist Svendsen <usenetnospam@nau.dk> writes:

> Jeg ved ikke om de er i brug på Mandrake, og hvis de er, ja så ved jeg ikke
> hvad de bruges til.

Det plejer vist at stå i starten af /etc/inittab. På redhat er 2
multiuser uden X og uden net, mens 4 er "unused". (Ikke desto mindre har
jeg et /etc/rc4.d med et indhold der kunne se ud til at være møntet på
at køre "/usr/sbin/anaconda --reconfig" via S06reconfig.)

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 20-08-02 23:25

Peter Dalgaard BSA wrote:

> Det plejer vist at stå i starten af /etc/inittab.

Ikke på (min) Debian, og det er såvidt jeg husker ikke fordi jeg selv har
været inde og rode i den. Det står derimod i "man 5 inittab". Og 2-5 er
ens, og kaldes blot multi-user.

--
mvh Andreas Kleist Svendsen

Fra : frank damgaard

Dato : 20-08-02 12:34

Morten Jørgensen <admin@startlinket.dk> wrote:

> [...]
> Men den virker meget langsom, faktisk hele 7 min. om at starte op, hvilket
> jeg mener enten X eller KDE, eller måske begge, er skyld i!

Brug IKKE KDE (eller andre tunge windowmanager)
Disse desktops er beregenet til >= 800MHZ CPU og meget RAM.

En let fvwm2 eller lignende som windowmanager bør kunne bruges,
og så undgå programmer der anvender KDE (eller evt Gnome).

> Derfor kom jeg til at tænke på om man ikke på nogen måde kunne undgå at de
> startede op, eller kunne afinstallere dem helt, så man bare direkte kom til
> Shell?

Du kunne prøve at afsintallere KDE (samt tilhørende programmer)
og installere og vælge fvwm2 som windowmanager.
Jeg ved ikke lige i Mandrake om det er let, da denne jo er fikseret
på windows-lignende desktops mv.

Jeg har tidligere kørt SuSE 6.4 og 7.0 på en 486-DX4-133 med 32MB
hvor der kun anvendtes fvwm2 , og Netscape 4.7 , W3m og Opera som browser.

Hvis du er interesseret i en "grafisk" linux, så skal du have
mere "power" i din PC.
Selv win98 med nyeste MSIE er for stor til en 486 med 32MB RAM
(har prøvet, det er simpelthen for langsom)

Men er det til at lære linux, konfiguration, bash (og andre shells),
script programmering, C/C++ mv. så er det rigeligt.
(og som mail/filserver, router/firewall osv)

--
Frank Damgaard |

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 20-08-02 15:08

"frank damgaard" <frank_tmp4@post.cybercity.dk> wrote in message
> Brug IKKE KDE (eller andre tunge windowmanager)
> Disse desktops er beregenet til >= 800MHZ CPU og meget RAM.

Ja, det kører ikke godt.

> En let fvwm2 eller lignende som windowmanager bør kunne bruges,
> og så undgå programmer der anvender KDE (eller evt Gnome).

Ved installation af Mandrake kan man vælge at slå alle "windowmanagers" fra,
så burde den vel bare gå direkte til Shell...

> Du kunne prøve at afsintallere KDE (samt tilhørende programmer)
> og installere og vælge fvwm2 som windowmanager.
> Jeg ved ikke lige i Mandrake om det er let, da denne jo er fikseret
> på windows-lignende desktops mv.

Som sagt kan jeg vel bare lade være med at installere nogle
"windowmanagers"?

> Jeg har tidligere kørt SuSE 6.4 og 7.0 på en 486-DX4-133 med 32MB
> hvor der kun anvendtes fvwm2 , og Netscape 4.7 , W3m og Opera som browser.

Er ikke interesseret i at bruge internet på den.

> Hvis du er interesseret i en "grafisk" linux, så skal du have
> mere "power" i din PC.
> Selv win98 med nyeste MSIE er for stor til en 486 med 32MB RAM
> (har prøvet, det er simpelthen for langsom)

Det eneste jeg er ude efter er en 100% tekstbaseret udgave, som er hurtig og
stabil og evt. kan køre PHP og MySQL eller evt. firewall...

> Men er det til at lære linux, konfiguration, bash (og andre shells),
> script programmering, C/C++ mv. så er det rigeligt.
> (og som mail/filserver, router/firewall osv)

Jep, jeg vil bare gerne lære Linux...
Ved ikke om der findes nogen distribution som kun kører med Shell, i så fald
ved jeg ikke hvad *BSD kan tilbyde?

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 20-08-02 16:24

Morten Jørgensen wrote:

> Ved installation af Mandrake kan man vælge at slå alle "windowmanagers"
> fra, så burde den vel bare gå direkte til Shell...

Ja.

> Jep, jeg vil bare gerne lære Linux...
> Ved ikke om der findes nogen distribution som kun kører med Shell, i så
> fald ved jeg ikke hvad *BSD kan tilbyde?

Der findes distributioner som er specielt designet til f.eks. firewall,
webserver, mailserver eller lignende, disse har oftest ingen grafisk
brugerflade. Jeg har ikke erfaringer med nogle af dem, så hvis du vil
skifte til en sådan er det nok klogt at spørge en anden om hvilken du
konkret skal vælge.

Men hvis du vil lære linux, så vil jeg anbefale dig at du i stedet for at
vælge en helt færdig pakke, starter med en skrabet Debian(Du kan helt
undlade at vælge nogle ekstra pakker ved installationen, så har du kun det
allermest nødvendige) og så derfra bygger den op. Det er jeg ret sikker på
at du lærer mere af. Og på den måde bliver dit system også mere fleksibelt.

--
mvh Andreas Kleist Svendsen