netwærk mellem 2 computere gennem switch
Fra : blaug@sinas.dk

Dato : 19-08-02 21:38

hej

Jeg har 2 computere som begge køre win xp. De er begge koblet på
nettet gennem en switch (adsl forbindelse) Jeg kan ikke få de 2
computere til at se hinnanden er der nogle der kan hjælpe.
Michael

Fra : FeZ

Dato : 19-08-02 22:01

<blaug@sinas.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nettet gennem en switch (adsl forbindelse) Jeg kan ikke få de 2
> computere til at se hinnanden er der nogle der kan hjælpe.

Det er meget tænkeligt at din forbindelse tildeler adresser fra
forskellige subnets til dine maskiner.

Nu skriver du ikke hvilken adsl-forbindelse du har, men jeg
mener i hvert fald at ovenstående kan gøre sig gældende med
Bredbåndløsninger fra Talebanmark.

Prøv at kør en "ipconfig /all" fra en kommandoprompt og se
hvad der står som ip-adresse og netmaske på begge maskiner.

Hvis ikke maskinernes adresser ligger i samme net kan de ikke
se hinanden.

Alternativt kan det være noget brugeropsætning på de 2 maskiner
hvis der logges på med forskellige brugere - prøv i så fald at oprette
PC1 brugeren på PC 2 og omvendt.
--
FeZ

Fra : complex@pc.dk

Dato : 20-08-02 05:41

NetBeui er din ven !!!

Med venlig hilsen, Lars
www.complex-data.dk www.pc-doktoren.dk
Tlf: 48188551 Fax: 48188551 Hotline:40188551 alle dage 7oo-22oo
kompetence koster penge - inkompetence koster MANGE penge.

Fra : René Iversen

Dato : 20-08-02 11:39

<complex@pc.dk> skrev i en meddelelse
> NetBeui er din ven !!!

Hej Michael,

som Lars antyder kan NetBeui nok løse dit problem, men har du behov for at
kommunikere via tcp/ip protokollen på dit lan, kan følgende måske løse dit
problem. Jeg har dog selv kun afprøvet det i win2000, men tror ikke der er
problemer i winxp heller.

sæt dit netkort til at få automatisk tildelt ip (er sikkert allerede sat
sådan op i forb. med dit internet)....genstart...
find stien
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters\Interf
aces\ i registreringsdatabasen (start --> kør --> regedt32).
en af undermapperne ( ligner {699AC4A5-2F51-467A-A542-EDF07445806B}
) repræsenterer dit netkort. Du kan kende det på at der fx ud for
dhcpipadress står det samme som på www.myip.dk
under IPAdress står der 0.0.0.0. Åbn nøglen og skriv på ny linie fx
192.168.1.1...sørg får der kommer en ny linie efter ip'en
Det samme gør du ved subnet mask.

Genstart pc'en, og det skulle virke. Tjek konfiguration vha. ipconfig /all

Proceduren skal gentages på alle pc'ere. Ip'en skal selvfølgelig være
anderledes på de øvrige pc'er.

Fra : René Iversen

Dato : 20-08-02 11:40

> Det samme gør du ved subnet mask.

Subnet skal selvfølgelig bare være 255.255.255.0