Spring
Fra : Maja Veronica Nielse~

Dato : 19-08-02 18:28

Hejsa alle hestetosser derude!!

Sidste år i maj købte jeg en super dejlig hest *ss*
Dem jeg købte den af sagde at hun sagtens kunne springe, gå dressur og god
at hygge med og om. En rigtig hest for mig.
På det tidspunkt var jeg tosset med spring. Red en hest som har været til DM
i springning på det tidspunkt. Og jeg håbede at den var rigtig god. Det
vidste sig at den var. Men jeg fandt ud af, som tiden gik, at den går bedst
når den kun går 1-2 gange om ugen.
Hjemme gik det aldeles godt, også til undervisningen. Men til stævner går
det helt galt. Enten kommer jeg slet ikke igennem banen, fordi hun stopper
ved første spring tre gange. Eller også stopper hun tre forskellige steder
på banen. Én eneste gang har jeg oplevet at vi kom igennem banen, dog med
seks fejl.
Hvad kan det være der går galt?? Er vi Begge nervøse?? Er hun bange for de
nye spring?? Hjælp, for jeg vil gerne prøve at komme fejlfrit igennem en
bane.
Men jeg har fundet ud af at hun er rigtig god til dressur, selvom hun er 15
år. HJÆLP!!!!

KnuZZer fra Maja

Fra : Nina Svanholm

Dato : 20-08-02 08:23

Hej Maja

Hvad siger din træner til jeres problem? Han/hun kender jer jo bedst og kan
se hvordan i er sammen.
Det kan være at din hoppe har været ude for noget ubehageligt på en
springbane evt. et styrt eller lign.
Hun kan også være kørt træt i stævne ræset-hun er jo 15 år gammel, hun har
sikkert været presset til tidligere stævner, og har fået nok af det hele?
Det er alt sammen gætværk, men prøv at snakke med din træner om det.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Camilla Fruergaard

Dato : 22-08-02 15:05

Sikke noget.

Men der kan være flere ting som kan være galt.
Det kan jo ske at den er lidt fræk, og den ved at du bliver lidt nervøs.
ikke nogle god kombination.
Hvor højt springer I?

Og den har ikke ondt nogle steder, sadlen ligger ikke forkert.
Det er svært at sige når man ikke kan se hesten hvordan den reagere.
Hvor står du henne.

mvh Camilla

Fra : Maja Veronica Nielse~

Dato : 22-08-02 20:42

Hejsa igen!!

Vi springer omkring 70-100 cm. Jeg kan ikke få hende længerr op. Hun har
ikke ondt for hun ser ikke forpint ud. Og jeg mærker hende også tit på
ryggen om hun har ondt. Jeg købte faktisk en pude som man kan lægge mellem
underleg og sadel, fordi hun havde trykmærker. Men det er LÆNGE siden.
Der er også andre der tror hun er fræk. Men kan det være hendes selvtilid
der er knækket. Jeg mener, hun har været rideskolehest, før jeg fik hende.
Pigen jeg købte hende af, havde købt hende af en anden pige som ikke havde
tid til hende. Så hun lod alle mulige ride hende. Kan det være det der er
galt??

Fra : Camilla Fruergaard

Dato : 23-08-02 11:20

Nej det vil Jeg ikke mene, men det er svært at sige når man ikke kan se
hesten.
Det kan sagtens være fordi at hun er fræk, men det kan jo også være at hun
har haft en dårlig oplevelse med de tryk mærker som hun har faft, og er
derfor lidt trykken ved situationen ved at spring.
Har hun tidliger sprunget højre? Og hvor gammel er hun, det kan jo ske at
hun bare ikke har lysten til at springe.
Du kunne jo sige til dig selv at nu springer vi ikke et godt stykke tid, og
når i så skal til det igen så få, en til at hjælpe dig. Hvor bor du henne
ad?

mvh Camilla

Fra : Maja Veronica Nielse~

Dato : 23-08-02 12:45

Hun har sprunget over en meter med mig. Men det var til undervisning. Det
hjælper på en måde, når der er en ridelære som giver støtte og hjælper med
opstillingen. Det kan jo være mig der sidder forkert. Hun er 15 år, men
meget frisk.Jeg fik undervisning for et halvt år siden, men stoppede da
ridelæren kun var til pisk og sporer. Og hun troede det var det eneste der
kunne få hestene i gang. Er begyndt at få undervisning i spring igen. Jeg
bor i nærheden af byen Poulstrup. Hvis du har hørt om TRØ rideklub, skal du
vide at det er der jeg går. Der er heller ikke noget til undervisning. Kun
til stævner.
Knuzzer Maja

Fra : Camilla Fruergaard

Dato : 23-08-02 12:55

Det lyder som om at du har brug for lidt mere undervisning.
Og pisk og spore er ikke nogle god løsning.
Du skal også lære at styre din nerver, for hesten kan jo mærke på dig at du
er utilpas. Og kan så løbe om hjørner med dig.
Prøv at brug stævnerne som træning, du skal ikke ud at vinde noget bare
træne. Og få en underviser med dig. Det hjælper nogle gange på nerverne da
vedkommende kan få dig til at tænke på noget andet, i stedet for om hesten
stopper eller løber uden om.
Søg for at holde hende lige på springet, støt hende godt både med ben og med
lidt tøjle. Og sæt dig godt til bage i sadlen, lad hende føre dig frem i
saddelen.

Hilsen Camilla

Fra : Maja Veronica Nielse~

Dato : 25-08-02 19:20

Hej Camille!!
Tak, det var nogle gode råd du gav mig der. Jeg skriver og fortæller om det
har hjulpet. Skal undervises i stilspringning af min ridelærer her inden det
næste stævne om en måned., så jeg håber at det vil hjælpe.
KnuZZer Maja