Trimning af Maxi 77
Fra : Thomas T

Dato : 19-08-02 17:12

Båden trækker meget op i mod vinden med storsejl og genua og lidt mindre med
storsejl og fok. Det er på kryds den gør det. Så meget at det er til at få
ondt i armen af.
Hvad skal jeg så ændre?

ThomasT

Fra : [5300] pkc

Dato : 19-08-02 18:10

Jeg ville starte som følger -

Masten:
Jeg vil stille masten så den står en lille smule agterover og vanterne skal
være rimelig totte.

Sejl:
Ved mellemluft - 4 - 7 m/sec

Start med at skøde genuaen lidt længere agter ud - tot faldet - så du får
faconen længere frem i genuaen. Faldet skal tottes så der lige nøjagtig er
en lille bitte fold lodret op langs forstaget - når der IKKE er træk i
genuaen / du ligger op i vinden.

Når du skøder helt hjem skal bunden af genuaen lige nøjagtig ikke folde.

Storsejlet - sæt en uldsnor(tickles) - 10 cm lange ved øverste og
næstøverste sejlpind. Sættes nemmest fast med et stykke lærredstape.

Skød nu med skødevognen - 5 - 8 cm. over midten til luv. Skød hjem så de 2
tickels flyver bagud. Faldet skal tottes så der lige nøjagtig er en lille
bitte fold lodret op langs masten. Når du ligger op i vinden og der ikke er
træk i storen.

Jeg forudsætter at du har nogle rimelige sejl - ikke nye men heller ikke så
gamle at mågerne ikke kan finde ud hvis de flyver ind i dem

Ellers vil jeg foreslå at du kontakter Maximalt.dk han kan sikkert hjælpe
dig yderligere.
--
Boat4You.dk / Per Krabbe, Vestergade 81, DK 5300 Kerteminde
www.boat4you.dk / pkc@boat4you.dk

Fra : Claus Frørup

Dato : 19-08-02 18:16

Isang tao pinangalanan Thomas T nagsulat :

> [...]
>storsejl og fok. Det er på kryds den gør det. Så meget at det er til at få

Der er flere ting du kan kigge på:

Start med at tjekke om masten hælder for meget bagover.

Jo mere den hælder, des længere bagud kommer sejlcentret og dermed
forøget tryk på roret.

Har du halet storsejlsskødet for hårdt?

Det kan ofte betale sig at slække en smule på skødet, så det værste tryk
tages af roret, uden at det går nævneværdigt ud over højden til vinden.

Er skødepunktet til storsejlet korrekt?

Jo mere vind der er, des længere ud i borde skal skødepunktet så sejlet
flades. Hvis sejlet er hult fanger det vinden og giver for megen
krængning og rorpres.
--
Venlig hilsen, Claus
Når du svarer på et indlæg, behøver du ikke citere hele smøren.