Overgiver sig lige hurtigt nok
Fra : Tony Adams

Dato : 19-08-02 11:53

Hej Gruppe
Jeg er den lykkelige ejer af en dejlig labrador unghund (9 måneder) og der
er ellers ingen problemer med den.
Men når vi møder andre hunde, er det første den gør at smide sig på ryggen
og "overgive" sig. Dette sker også ind i mellem med hvalp, så sent som igår,
hvor den nærmest overgav sig til en 3 mdrs hvalp.
Dette er ikke et problem for mig, men har hunden en svag psyke eller er det
meget naturligt?
Han var den største i kuldet og den vildeste, kan det være fordi han
egentlig ikke har noget behov for at "bestemme" da han altid har været den
største eller hvad kan grunden være?
MVH Anders

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 19-08-02 15:44

Hej Tony

Tony Adams wrote:
> [...]
> hvor den nærmest overgav sig til en 3 mdrs hvalp.
> Dette er ikke et problem for mig, men har hunden en svag psyke eller er det

Jeg tvivler på at det har noget med det at gøre. Min egen hund er lige
omvendt, han er meget svag når det kommer til knubbede ord og truende
adfærd fra mennesker. Han er aldrig blevet slået, men er meget sart for
skældud og kommer let til at se krybende ud.

Til gengæld har han aldrig overgivet sig for andet end tæver (klog
hanhund , han lægger aldrig op til slagsmål, men kommer der en
fremmed hund farende og vil slås, har jeg aldrig set ham give sig. Dette
har afstedkommet at vi nogle få gange har måttet skille slagsbrødrene,
men de fleste gange er skærmydslerne ovre på få sekunder og hundene kan
som regel enes fint efter dette.

Det er muligt at andre har andre har andre erfaringer og det kan jo være
at din hund bare er sådan. Måske du kan træne ham til at få lidt mere
selvtillid, men lad ham lege så tit han kan komme til det, de får meget
mere ud af at kommunikere med andre hunde end vi kan forestille os. De
taler jo det samme sprog og det kan vi ikke gøre så godt som en anden
hund. Måske du skal starte med een anden hund som den kan blive dus med
og så arbejde videre derfra.

Håber dette kan bruges.

Med venlig hilsen
Marianne Feddersen

Fra : Tony Adams

Dato : 19-08-02 22:38

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> taler jo det samme sprog og det kan vi ikke gøre så godt som en anden
> hund. Måske du skal starte med een anden hund som den kan blive dus med

Den leger godt med alle hunde, men det virker bare som om den er for
tolerant? Der er ikke noget problem med halen ml. benene eller noget, den
logrer og har hovedet højt, men den smider sig bare konstant
Den har i øvrigt masser af selvtillid når det kommer til mennesker, løber
hen til stort set alle og vil hilse (ikke altid lige smart)

Fra : Ole

Dato : 19-08-02 22:47

Hej Anders,

Jeg har selv en labradortæve på 5 år der har udvist lignende adfærd igennem
hele dens levetid.

Jeg tror at du snart vil opleve stuationer hvor hunden på en kontant måde
viser, at den også har sine grænser.

Glæd dig i stedet over at du har en hund der kan løbe frit uden at der
lægges op til slagsmål.

/Ole

Fra : Tony Adams

Dato : 19-08-02 23:24

"Ole" <bnnb@ping.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> viser, at den også har sine grænser.
>
> Glæd dig i stedet over at du har en hund der kan løbe frit uden at der

Hej Ole
Ja det er også dejligt at ha' en hund der kan med alle hunde. Det er
egentlig ikke fordi min hund udviser en problematisk opførsel, jeg ville
bare gerne vide hvad årsagen kunne være?