chincillaperser
Fra : Anders Møller

Dato : 19-08-02 11:00

Hej gruppe,

Er der nogen der har erfaringer med emnet, gode som dårlige omkring pels,
fysiske tilstande, deres sind osv. som de vil dele med mig ?

Jeg har kik på en blanding ml. alm. huskat og chincillaperseren.

Venligst Anders

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-02 12:55

Hej Anders

Jeg er ejer af en chinchillaperser, og det er en smuk pige
Chinchillaperserens pels er ligesom den almindelige persers pels dvs du skal
være klar over at katten skal redes, pudres og gerne vaskes efter behov. Jeg
reder ikke mine persere hverdag men nøjes med hver 2-3 dag. Det er fordi at
jeg pudrer mine katte med babypudder og vasker dem ca. hver 6 uge. Pudret
holder skidt og snavs væk fra pelsen og forhindrer at pelsen fedter sammen.
Af sind er Chinchillaperseren....kærlig, livlig....lidt mere end den alm.
perser, selskabelig, og snakkende.....en skønno kat Chinchillaen kan
dog derfor også virke lidt mere selvstændig og egenrådig, men det behøver jo
langtfra at være negativt!
Men nu har du jo kig på en blandingskat.....ellers kunne jeg varmt anbefale
Von Gørtz i Støvring..

Venligst

Gonzo

Fra : Anders Møller

Dato : 19-08-02 13:02

"Gonzo" <Gonzo Mail> wrote in message

> Hej Anders

Hej Gonzo

> [...]
> jeg pudrer mine katte med babypudder og vasker dem ca. hver 6 uge. Pudret
> holder skidt og snavs væk fra pelsen og forhindrer at pelsen fedter

Jeg har intet imod en kat der kræver pelspleje.. da den fruen og jeg har øje
er en blanding er den umiddelbart ikke vildt langhåret som den killing den
nu er.

> [...]
> perser, selskabelig, og snakkende.....en skønno kat Chinchillaen kan
> dog derfor også virke lidt mere selvstændig og egenrådig, men det behøver

Det tager jeg som et positivt træk.

> Men nu har du jo kig på en blandingskat.....ellers kunne jeg varmt
anbefale
> Von Gørtz i Støvring..

Ok tak ;)

--
Anders D. Møller

Fra : \(2610 \)Jan R.

Dato : 20-08-02 09:34

Hejsa.
Bare lige en "advarsel"... perserblandingers pels _kan_ være ekstra
krævende... langt mere end en "ægte" perser...
Ellers - til lykke med jeres lille mis... og velkommen til
Mvh Ann - og perserblandingen Ranje, der heldigvis har en nem pels

Fra : Ukendt

Dato : 20-08-02 12:58

Hej Ann

Blev lige nysgerrig over det du skrev.....hvorfor kan en blandingskat havde
en mere krævende pels end en ægte perser?

Venligst

Gonzo

Fra : Anders Møller

Dato : 20-08-02 13:07

On Tue, 20 Aug 2002 13:57:48 +0200, "Gonzo" <Gonzo Mail> wrote:

>Blev lige nysgerrig over det du skrev.....hvorfor kan en blandingskat havde
>en mere krævende pels end en ægte perser?

Jeg undrede mig også. Jeg har kun set killingerne på billeder, men så
vidt jeg kan se er de kun halv-langhårede.. ligner mere end alm. kat
end en perser.

Fra : Lars Dahl

Dato : 20-08-02 13:43

Gonzo <Gonzo Mail> skrev i news:3d622d96$0$16825$bc7fd3c@news.sonofon.dk
> [...]
havde
> en mere krævende pels end en ægte perser?

Hej Gonzo.

Problempels er ikke så meget et spørgsmål om pelslængde, som om
typen/blandingen af underuld, overpels og evt. dækhår.
Hos en perser passer typerne trods alt rimeligt godt til hinanden, forstået
sådan at underuld og overpels ikke har alt for meget tendens til at binde
knuder på hinanden. Selv har jeg haft en Perser/Skovkatteblanding, hvis pels
var et regulært mareridt!!! Underuld og dækhår var hentet fra Skovkatten og
overpelsen fra Perseren = Knuder overalt på katten - og i tide og (især)
utide. Perserens ry for at være plejekrævende er såmænd rigtigt nok, men det
skyldes hovedsaligt at pelsen pga. længden har en tendens til at filtre,
hvorimod problemerne med blandingspelsen for det meste skyldes regulære
knuder mellem over- og underpels - og det er ikke noget, man bare lige fixer
med en kam!! Det kræver oceaner af tålmodighed (både fra katten og dig),
fingerfærdighed og en saks.....

Mvh. Lars Dahl
--
von Fribergs Norske Skovkatte
http://hjem.get2net.dk/vonfriberg/

Tjekket af NAV 2002

Fra : Ukendt

Dato : 20-08-02 17:38

Hej Lars

Dit eksempel drejer sig om en skovkat/perser men Anders ønsker sig jo en
blandingen huskat/perser.
Hvordan forholder det sig med pelsen i sådant et tilfælde? Jeg har selv en
gang ejet en blandingskat perser/huskat og her blev pelsen dejlig
teddyblød.....sådan lidt ala exotic (korthåret perser)...så den pels var
totalt problemfri og bare for lækker

Venligst

Gonzo

Fra : Camilla Scharff

Dato : 20-08-02 18:00

"Gonzo" <Gonzo Mail> skrev...
> [...]
> gang ejet en blandingskat perser/huskat og her blev pelsen dejlig
> teddyblød.....sådan lidt ala exotic (korthåret perser)...så den pels var

Tja - det er et godt spørgsmål... For en huskat er jo en huskat... - og der
er, ihvertfald mig bekendt, intet standardiseret ved sådan en (positivt
ment!), så om killingerne får superlækker, nem pels eller klumpepels er jo
ikke til at sige en dyt om... og så er der jo også lige den mulighed, at fx
en killing får supernem pels, en anden total filterpels, en tredje en
nogenlunde let pels osv. osv. - genes work in funny ways!

Og blandingskatte kan have de værste pelse - som flere har skrevet - netop
pga. "mixingen" af forskellige typer pelse med forskellige slags underuld
osv.

Mvh. Camilla

Fra : Ragna Skott

Dato : 20-08-02 18:06

Hej Gonzo!
Vi har haft en perser/huskat, som havde en lang og meget flot pels. Den
kunne godt filtre til tider, men som regel kunne "knuderne" redes ud.
Der er billeder af hende i mit album under Sussi, hvis du er interesseret.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Ukendt

Dato : 20-08-02 18:37

Hej Ragna

Nysgerrigheden drev mig ind på din profil....for jeg måtte da lige se Sussi.
Hun var virkelig smuk Så langhåret blev min Teddy ikke (også
perser/huskat) men som skrevet fik han en teddypels
Fufu er nu også nuser

Venligst

Gonzo

Fra : Ann K.

Dato : 20-08-02 21:15

Hejsa.
Takker lige Lars for en god forklaring ang pels-"blanding" Så er jeg
fri for at gentage...
Vores Ranje er også perser/huskat blanding... og som sagt har han en nem
pels... han er nærmest semilanghåret... Pelsstrukturen er dog meget
anderledes end fx vores racerene skovkat eller vores
skovkat/huskat-blanding.
Hos Ranje er der nærmest tale om at pelsen ligger i et _tykt_ lag hen
over han - der er MEGET underuld, og en god del grove dækhår...
heldigvis har han meget sjældent filter, men vi er alligevel nødt til at
rede ham godt igennem ca hver anden dag (de to andre redes kun ca 1 gang
om ugen)...
Min svigerinde havde på et tidspunkt en chincillaperser og den har jeg
også prøvet at rede/børste... dét var faktisk nemmere end Ranje (selv om
hendes kat da var meget mere langhåret ;)...

Håber ikke at I bliver afskrækket af min "advarsel"! Det var ikke ment
som andet end en oplysning til jer om hvad I _måske_ kan forvente
Som Camilla jo skriver er der (netop pgr af huskattens højst usikre
genetiske anlæg) ingen garantier for, hvordan Jeres kats pels bliver!

Mvh Ann - der nok snart skal lægge et billede af Ranje ind på min profil
;)

Fra : Mette B

Dato : 20-08-02 21:30

"Ann K." <tsars@os.dk> skrev i en meddelelse

> Min svigerinde havde på et tidspunkt en chincillaperser og den har jeg
> også prøvet at rede/børste... dét var faktisk nemmere end Ranje (selv om
> hendes kat da var meget mere langhåret ;)...

Mine forældre har også en Chinchilla perser og den er meget nemmere i
pelspleje end min perser Gonzo er. Det er som om den har en tyndere finere
pels hvor der ikke er så meget underuld som i Gonzos. Men om det er genrelt
for Chinchillapersere ved jeg ikke.

Men held og lykke med mislingen.

Mange hilsener fra Mette
og Choko og Gonzo der allerede er gået til r

Fra : Camilla Scharff

Dato : 20-08-02 21:36

"Mette B" <mette@hotmail.com> skrev...

> [...]
> pelspleje end min perser Gonzo er. Det er som om den har en tyndere finere
> pels hvor der ikke er så meget underuld som i Gonzos. Men om det er

Det *bør* være nogenlunde gældende for alle persere, for i standarden står
følgende om pels:
"Lang og tæt, fin og silkeagtig (ikke ulden)" - altså, ingen tyk underuld
dér. Hvis katten går ude, vil der dog som regel være langt mere underuld end
hvis den er indekat

Mvh. Camilla

Fra : Mette B

Dato : 20-08-02 21:50

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dér. Hvis katten går ude, vil der dog som regel være langt mere underuld

Begge katte er indekatte og har altid været det. Men der er virkelig stor
forskel på deres pels. Gonzos pels følger vist ikke standarden De yderste
hår er silkeagtige, men han har meget underuld og SKAL derfor børstes hver
dag, for ellers filtrer den helt vildt.
Er der nogen der har erfaringer med om det vil hjælpe på den filtrende
underuld at vaske ham?

> Mvh. Camilla

Mange hilsener fra Mette

Fra : Camilla Scharff

Dato : 20-08-02 21:51

> [...]
> dag, for ellers filtrer den helt vildt.
> Er der nogen der har erfaringer med om det vil hjælpe på den filtrende

Jeg mener bestemt, at have hørt at pelsplejen bliver en del lettere, hvis
man ind imellem bader katten - og bruger den *rigtige* slags shampoo... Hos
Ninis Dyreartikler (se http://www.ninis.dk/ - ejerne er i øvrigt selv
perseropdrættere) er jeg ret sikker på, at du kan få anvist det korrekte
pelsplejeprodukt - og få tips til pelsplejen

Mvh. Camilla

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 20-08-02 23:05

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> writes:

> [...]
> perseropdrættere) er jeg ret sikker på, at du kan få anvist det korrekte
> pelsplejeprodukt - og få tips til pelsplejen

Hmm sælger/udlejer de også rustninger der...???
Min sidste var så flået at jeg måtte dumpe den og så havde jeg endda
kun brugt den 3 gange..*suk*

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-02 12:45

Hej Mette

Ja det vil helt klart hjælpe at vaske ham. Jeg vasker mine persere ca. hver
6. uge....husk at tørre katten grundigt efter vask og start med at tørre
maven, da der nemt kan opstå krøller. Jeg bruger i mangel af bedre en god
støjsvag føntørrer, men man kan investere i bedre og dyre midler til den
slags. Jeg reder katten ca. 2-3 dag og det er faktisk nok...måske fordi de
her får en behandling med pudder.
Min chinchillas pels virker måske mere lang og silkeagtig end mine alm
persere og knap så ulden i bunden....mens mine persere har tykkere uld og
mere struttende pels.....Men min chinchilla får alligevel samme pelspleje
som perserne da jeg nødigt vil risikere filt.

Venligst

Gonzo

Fra : Mette B

Dato : 21-08-02 12:55

"Gonzo" <Gonzo Mail> Skrev

> Hej Mette

Hej Gonzo.

> [...]
> slags. Jeg reder katten ca. 2-3 dag og det er faktisk nok...måske fordi de

Mange tak for svaret. Jeg vil prøve at bade min perser Gonzo og se om det
hjælper. For det ville være dejligt hvis jeg kunne nøjes med at rede hvam
hver 2-3 dag.
Hvad er det i øvrigt for noget pudder du bruger?

Gonzo har i øvrigt også store problemer med at hans øjne løber meget, har du
nogle gode råd til det? Indtil videre har jeg tørret dem hver dag med et
stykke fugtigt vat.
Jeg har været ved dyrlæge og få tjekket for øjenbetændelse og det havde han
ikke. Det var bare "perserøjne" sagde de.

Mange hilsener fra Mette
Og Choko og Gonzo der synes det er ALT for varmt i dag.

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-02 14:40

Hej Mette

Først pudret. Her kan du faktisk bruge alm. babypudder. Det har jeg brugt og
været tilfreds med, men ligenu bruger jeg KW Grooming pudder. Det er også
ret godt, men dyrere end babypudder.
Til at bade katten bruger jeg KW Bad og Føn. Det koster omkring 40kr for en
flaske. Det er en god shampoo.
Husk at skylde katten rigtigt godt bagefter, fordi ellers kan du risikerer
at pelsen bliver ligeså *kedelig* som den var før vasken.
Øjnene....ja de må jo desværre renses dagligt pga tåreflåd. Her har jeg
brugt Jean Peau Eye Care. Det kostede omkring 60 kr for 200ml. Det er et
godt produkt, men svært at finde....jeg har købt min på udstilling i Års. Da
min flaske er ved at være tom, har jeg derfor prøvet et andet produkt....KW
diamantøjne. Det har jeg givet 47kr for og her er der også til et pænt
stykke tid. Når jeg renser øjne på katten gør jeg det at jeg fugter ca. 4
vatrondel med Kw diamantøjne og så er det ellers bare i gang med at rense
øjnomgivelserne. Det går altså lidt nemmere end hvis man bare bruger vand og
resultatet bliver pænt.

Husk når du har vasket katten at klemme forsigtigt overskydende vand ud af
pelsen. Brug derefter et håndklæde, som du gnider pelsen med for at trække
yderligere vand ud. Så starter du føntørren.. Start med at tørre kattens
mave.Sørg for ikke at holde den rettet mod samme sted på katten hele tiden.
Brug jævnligt børsten samtidig med til at rede igennem så pelsen ikke
filtrer. Men du må ikke bruge kammen når katten er våd, det kan gøre ondt på
den.

Hvad angår føntørren, kan det godt betale sig at investerer i en god
støjsvag føntørrer, da katten kan føle sig generet af lyden.

Håber du kan bruge svarene

Fra : Mette B

Dato : 21-08-02 18:06

Hej Gonzo.

Mange tak for svaret Nu har jeg skrevet en indkøbsseddel til kæresten og
så prøver vi at vaske Gonzo i weekenden. Det bliver spændende at se hvad han
siger til det, for jeg har kun haft ham i 3 måneder og jeg ved ikke om han
har prøvet at være i bad før. Men så er det godt vi er to til det

Har du en profil på hjemmesiden hvor jeg kan se dine katte?

Mange hilsener og endnu engang tak for svaret,
fra Mette og Choko og Gonzo der tigger om mad, for de er SULTNE

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-02 20:16

Hej Mette

Vi er nu også altid to om at vaske vores katte. Ikke fordi det er
nødvendigt....men mere for hyggens skyld
Nej jeg har ikke oprettet en profil endnu.....det kan være at jeg gør det.
Ligenu arbejder jeg på at lave en hjemmeside færdig, og når den er det, har
jeg da tænkt at lave et indlæg om det her på gruppen...so stay tuned
God fornøjelse med kattebadningen.

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-02 20:21

Hov...fandt lige din profil Mette B.....Og sikke to dejlige briter

Fra : Mette B

Dato : 21-08-02 21:34

> Hov...fandt lige din profil Mette B.....Og sikke to dejlige briter

Hej Gonzo.

Mange tak Jeg har kun Choko tilbage, da Creamy desværre måtte aflives.
Arbejder på at få lånt et digi-cam og tage nogle billeder af Gonzo også.
Skal nok give lyd når det sker

Glæder mig til at se dine katte.

Mange hilsener Mette