Computer slukker når jeg rejser den op !
Fra : Yoda

Dato : 18-08-02 23:31

Hej,

Jeg har lige investeret i et nyt motherboard (Chaintech Apogee 7VJL).
Det opfører sig højst besynderligt. Det kan finde på at slukke på alle
mulige mærkelige tidspunkter. Det efterlader dog lys i led for Power og HD -
ellers er maskinen stendød. Den kan så først tændes igen når strømmen har
helt afbrudt.
Følgende er dog endnu mere besynderligt - men sikkert forbundet til
ovenstående. I øjeblikket ligger min PC (Tower-kabinet) fladt på
skrivebordet og kører fint. Prøver jeg at vippe det op til lodret (som det
jo skal) slukker PC'en omgående. Uanset hvor forsigtig jeg vipper PC'en op
til lodret slukker den når den når op i ca. 45 grader. At stille den op i
slukket tilstand, virker slet ikke. Når jeg prøver at tænde går der kun ca.
1 sek. og maskinen er igen slukket (som beskrevet først)
Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe.

På forhånd tak
Yoda

Fra : Madsen

Dato : 18-08-02 23:37

On Mon, 19 Aug 2002 00:30:49 +0200, "Yoda" <yoda@outofthis.world>
wrote:

> [...]
>1 sek. og maskinen er igen slukket (som beskrevet først)
>Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe.

Tjek at bundkortet er monteret korrekt så det ikke kan komme i
kontakt med metalpladen det sidder på. Du har vel husket de
små messing afstandsstykker der skal imellem.
Tjek også at der ikke er nogen metalben som går ekstra langt
igennem kortet og som måske kan røre metal pladen.

Det kunne ihvertfald tyde på at et eller andet strømførende kommer
i kontakt med stellet når du rejser maskinen op, så jeg vil ikke
tilråde at du eksperimenterer mere med det. Du risikerer at noget
futter af og det kunne nemt blive dyrt.

mvh Madsen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 19-08-02 07:27

"Madsen" skrev
> [...]
> i kontakt med stellet når du rejser maskinen op, så jeg vil ikke
> tilråde at du eksperimenterer mere med det. Du risikerer at noget

Visse bundkort kan, i forbindelse med meget tunge køler/blæser
arangementer, bue så meget at bundkortet rører ved kabinettet,
når man stiller maskinen på højkant.
Der plejer så at med følge et par små, selvklæbende gummi
afstandsstykker, som kan holde den korrekte afstand.

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Yoda

Dato : 19-08-02 22:33

Hej,
Efter besvarelserne her i gruppen har jeg kunnet regne mig frem til, at det
måtte være vægten af min køler.
Medens min computer lå ned (og var tændt), prøvede jeg derfor at trykke
ganske let ned på den ene side af køleren (i den retning som vægten ville
flytte sig når jeg rejser maskinen). Maskinen slukkede øjeblikkeligt.

For at kontrollere om det er en kortslutning (hvis bundkortet bøjer),
demonterede jeg så computeren fuldstændig. Jeg har nu bundkortet liggende
løst på skrivebordet. Den fortsætter desværre med at slukke når jeg nu
rejser bundkortet op til lodret.
Det viser sig at, CPU-soklen slet ikke kan bære vægten af min køler. (Min
køler er af den type der blot clipses på CPU-soklen.)
Det er godt nok en tung sag af en køler jeg har (en "ThermalTake Silent
Viking" på intet mindre end 550 g).

Det kan da vil ikke passe at bundkortet/CPU-soklen overhovedet ikke kan bære
dette, selv når den står stille. Jeg ved at man siger at man ikke bør
transprotere en PC med en køler der vejer over 300 g - men min kan jo ikke
en gang stå af sig selv.

Bør jeg forlange af forhandleren at jeg får byttet bundkortet ?

Hilsen Yoda
(og tak for de gode svar)

Fra : Madsen

Dato : 19-08-02 23:08

On Mon, 19 Aug 2002 23:33:12 +0200, "Yoda" <yoda@outofthis.world>
wrote:

> [...]
>en gang stå af sig selv.
>
>Bør jeg forlange af forhandleren at jeg får byttet bundkortet ?

Hvis du har købt bundkort og køler samme sted og på
samme tid, så ville jeg da ihvertfald starte med at kontakte
forhandleren. Bare forklar ham problemet stille og roligt og
se om han så ikke kan løse det for dig. Hjælper det ikke,
så råb skrig og stamp i gulvet.

At bundkortet ikke kan bære en 300 grams køler i oprejst
stilling virker mystisk og kunne tyde på dårlige lodninger
imellem kort og CPU sokkel eller en skæv montering.
Lige præcis den samling er jo uhyre vigtig.
Hvis det er et nyt bundkort, så burde det nok byttes.
Det er ihvertfald der jeg ville starte.

mvh Madsen

Fra : SonofonoS

Dato : 19-08-02 09:57

> [...]
ca.
> 1 sek. og maskinen er igen slukket (som beskrevet først)
> Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe.

Hej
Kan det ikke have noget med hd'en at gøre? Er det ikke noget med at de helst
skal ligge helt vandret eller helt lodret?

SonofonoS

Fra : Madsen

Dato : 19-08-02 10:34

On Mon, 19 Aug 2002 10:57:24 +0200, "SonofonoS"
<SonofonoS@hotmail.com> wrote:

>Kan det ikke have noget med hd'en at gøre? Er det ikke noget med at de helst
>skal ligge helt vandret eller helt lodret?

Nej, det kan ikke få computeren til at slukke og desuden kan en HD
sagtens køre selvom den sidder på skrå. Den har måske ikke godt
af det, men den får altså ikke maskinen til at slukke.

mvh Madsen

Fra : John

Dato : 20-08-02 17:35

det samme prøvede jeg engang med en defekt ledning fra stikkontakten 230 V >
strømforsyningen i kabinetet, der var tale om et brud inde i ledningen ....

John

Fra : Yoda

Dato : 21-08-02 14:44

Hej NG

Først tak for de konstruktive indlæg til mit spørgsmål - det hjalp mig godt
på vej til at få løst problemet.

Det viste sig, at vægten af min køler ikke var for meget for bundkortet
(eller soklen i do).

Den bøjle, som jeg spænder køleren fast til CPU-soklen med, havde jeg rettet
lidt ud, idet det var ekstremt svært at montere den (og jeg har smadret ét
bundkort på den bekostning).
Åbenbart har dette gjort, at trykket har været for højt på den ene side af
selve CPU-kernen når kabinettet står op, og tyngdekraften trækker køleren
nedad.

Når kabinettet lå ned hvilede køleren fladt oven på CPU'en med en jævn
vægtfordeling, og skabte derfor ingen problemer.

Efter at jeg igen har rettet bøjlen tilbage (så den igen er ekstrem svær at
montere) kører alt som det skal.

Så kan man lære af det.

Mand - jeg ville ønske at producenterne snart dropper den konstruktion hvor
køleren skal hænge i CPU-soklen. Ja, jeg ved godt at man kan få kølere der
monteres i selve bundkortet. Jeg har selv en sådanne sag (Zalman) - men skal
den køle lige så effektivt som min Silent Viking skal den skrues op på fuld
knald hvilket er ca. 5000 rpm og så larmer den altså som en anden turbojet.

Hilsen
Yoda