Disk kloning
Fra : Søren W Nielsen

Dato : 18-08-02 21:51

Hvilket Software kan anbefales til kloning af to ens disk under Linux? (Også
sådan at Lilo ikke "forsvinder ")
--
Søren

Fra : Larz

Dato : 18-08-02 22:49

Søren W Nielsen wrote:
> Hvilket Software kan anbefales til kloning af to ens disk under Linux? (Også
> sådan at Lilo ikke "forsvinder ")

Jeg er ikke linux haj, men prøv man dd

--
-
Lars

Fra : Larz

Dato : 18-08-02 22:50

Larz wrote:

> Jeg er ikke linux haj, men prøv man dd

Ellers er der jo Symantec/Norton Ghost :)

--
-

Fra : Søren W Nielsen

Dato : 20-08-02 09:54

Har jeg prøvet; men så kommer næste problem, hvordan får jeg
genetableret bootsector og lilo?
Den forsvinder ved f.eks. dumpning til en CD eller andet medie og
kloningen skulle gerne ske som ghost fil.
Søren

Fra : Martin Mann

Dato : 19-08-02 14:19

Larz wrote:

> Jeg er ikke linux haj, men prøv man dd

dd er _klart_ den Rigtige(tm) måde at gøre det på! ;)

Mvh
Martin

Fra : Jakob Goldbach

Dato : 20-08-02 00:32

On Sun, 18 Aug 2002 22:51:06 +0200, Søren W Nielsen wrote:

> Hvilket Software kan anbefales til kloning af to ens disk under Linux?
> (Også sådan at Lilo ikke "forsvinder ") --
> Søren

www.partimage.org

- kan gemme både MBR og partitionstabellen.

Fra : frank damgaard

Dato : 20-08-02 12:45

Jakob Goldbach <goldbach@imf.au.dk> wrote:

> www.partimage.org

> - kan gemme både MBR og partitionstabellen.

En "dd" på hele disken burde også gemme MBR og partitionstabel.
Så en "kloning" af en hel disk burde da virke?
(der er så et lille problem hvis diskene ikke er lige store)

Alt denne information ligger i øvrigt i den første sektor
(første 512 bute) på disken.
Paritionsinformation er 4 sæt (a 16 byte) data der er palceret i
slutningen af denne første sektor. (info for de 4 første hovedpartitioner)
Bruger man extended partitioner så skal man i dennes første sektor
finde den udvidede partitionstabel samme sted.

Men hvis man kun vil "klone" en partition så skal man være mere forsigtig.
Jeg ville i så fald oveveje en almindelig backup med tar eller afio,
og blot rulle den ind igen på den ny disk.

--
Frank Damgaard |

Fra : Jakob Goldbach

Dato : 23-08-02 09:29

On Tue, 20 Aug 2002 13:44:35 +0200, frank damgaard wrote:

> En "dd" på hele disken burde også gemme MBR og partitionstabel.
[snip]
> Men hvis man kun vil "klone" en partition så skal man være mere
> forsigtig. Jeg ville i så fald oveveje en almindelig backup med tar
> eller afio, og blot rulle den ind igen på den ny disk.

Fordelen ved partimage er at den ikke tager de tomme blokke med, samt at
man får et grafisk interface (ncurses) og via interfacet kan vælge at
gemme dumpet på en anden maskine (som så self. har en partimage daemon
kørende).

Ulempen ved partimage er at det (som navnet antyder) kun er til
partitioner. Lidt upraktisk hvis man klone hele disken - så skal man gemme
hver partition i en fil for sig og restore hver for sig.

Hvis en linux installation er spredt over flere partitioner vil jeg også
anbefale tar. Også her kan de gemme dit dump på en anden maskine under
flytningen, ala :

tar cf - <mountpkt> | ssh andenmaskine "cat - > dump.tar"

Se evt. hardisk-upgrade-howto'en for inspiration til at klone diske.