Vedligeholdelsesbudget
Fra : Peter Andreasen

Dato : 18-08-02 20:24

Hej d.f.sejlads,

Endnu et 'nybegynder' spørgsmål herfra: Jeg overvejer at købe en
mindre sejlbåd (ca 22-24 fod), og er derfor ved at regne lidt på
hvad det vil koste i 'driftomkostninger'. Man må vel som minimum
overveje følgende udgiftposter:

Leje af havneplads
Medlemskab i sejlklub
Forsikring
Årlig vedligeholdelse

De tre første er nemme at undersøge (i stor udstrækning endda via nettet
-- hvor nemt kan det være!), men den sidste er jeg mere i tvivl om.

Jeg går ud fra at det er forårs-klargøringen, der er den store post
(om efteråret skal båden vel bare hales op og sættes i stativ?).

Tør nogen give et bud på hvor meget man skal regne med at bruge til
diverse bundmaling osv? Gør man det samme ved båden hvert år eller får
den en 'stor tur' hvert 2. eller 3. år?

- Peter

Fra : glenn007

Dato : 21-08-02 09:08

Hej peter

Det kommer helt an på hvilken type båd du ønsker, hvios det er en træbåd
er der en hel del mere vedligeholdelse som koster knapper.
Jeg har selv en leisure 17 og jeg vil skyde på den koster mig et sted
mellem 4000 - 6000 kroner om året. + havneplads a 150 pr måned. og 2
gange bådtransport
Bundmalling giver man den ikke hvert år men efter behov. Du kan nemt se
om det er ved at være tid ved at se på tilstanden når den er oppe af
vandet. Men en tuir hvert 2` år er nok det mest almindelige ved
galsfiberbåde.
Ydermere skal du også overveje om du overhovedet vil have båden op af
vandet om vinteren, - det er jo lille danmark vi lever i og hvis det er
en glasfiberbåd kan den uden problemmer blive i vandet da vi ikke har
tyk is på vandet om vinteren. Dog slider det selvfølgelig mere på båden
at have den i vandet.
At få hivet den på land koster cirka 600 kr. alt efter hvem og hvor det
er henne. Det samme beløb kommer så igen når du skal have den i vandet.
Ydermere kommer der så vedligeholdelse af sejl, reb osv. men det er ikke
den store udgift og løber ikke op i mange hundrede kroner hvis man ikke
har 10 tommelfingre.

Glenn

http://www.kandu.dk/

Fra : Klaus Kyrsting

Dato : 04-09-02 10:43

Hej Peter,

det er selvfølgeligt svært at give et præcist svar på, hvor meget det koster
at have en båd - det afhænger af type, udstyr, anvendelse, egne krav, evne
og omhu mht. vedligehold, samt en række tilfældigheder.

Nogle år kan være meget dyre, hvis du f.eks. skal have nye sejl, har haft
motorproblemer, skal skifte slidte dele osv.

Som en hovedregel har jeg ofte hørt, at det koster ca. 10% pr.år af bådens
handelsværdi.

Dette passer meget godt i mit tilfælde - jeg har en Maxi 909 fra 1986 til en
anslået værdi på ca. 325.000.

Jeg har registreret ALLE udgifter til båden (ekskl. anskaf) over de sidste
10 år,
og er nu kommet op på en sum på ca. 220.000 kr. - men for at spare jeg har
ingen kaskoforsikring, som ville koste ca. 10.000 kr. pr.år. Dette er IKKE
en
opfordring til at du også skal spare denne forsikring.

Jeg har ikke medregnet værdiforringelse, da den dels er overskuelig, og jeg
dels regner med at beholde båden tiden ud...

Mvh
Klaus Kyrsting

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 04-09-02 19:58

Det passer sikkert meget godt i den prisklasse. Dog er det nok noget mere
end 10% på en billigere båd. Jeg har skiftet fra 200.000 kr klassen til
100.000 klassen og det har *ikke* halveret udgifterne. Problemet er, at
sejlklub koster det samme uanset bådstøørelse og , havnepladsen kun bliver
marginalt billigere på en mindre båd.

Jeg kommer ihvert fald til at bruge væsentligt mere end 10.000 kr/år på min
nuværende båd

/Bjarke

Fra : Jan Fjeldmark

Dato : 17-09-02 16:40

Bjarke Christensen wrote:
> [...]
> sejlklub koster det samme uanset bådstøørelse og , havnepladsen kun bliver

Det er meget interessant at læse dette for en kommende bådejer. Må jeg
opfordre til flere indslag i denne tråd.

Er det ikke sådan at 10%-reglen også afhænger af bådens
vedligeholdelsesstand. Hvis den er dårligt vedligeholdt båd må jo have
en lavere handelsværdi og et højere udgiftsniveau?

Mvh.
Jan F.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 20-09-02 23:11

Selvfølgelig, men først og fremmest: Dit ambitionsniveau !!

Bjarke