Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Hvad går skatten til ?
Fra : Johan Jensen

Dato : 18-08-02 15:42

Hejsa

Findes der en side et sted der kan fortælle lidt om hvad skatten går til ?
Mere præcist vil jeg gerne vide hvad f.eks de 7-8 % i arbejdsmarkedsbidrag
(hedder det vist cirka) går til, lidt mere præcist. Det samme med de andre
procenter der er indbefattet i de ca. 50% i alt.

Hilsen Johan

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 18-08-02 16:04

d. 18/08/02 16:41 skrev Johan Jensen på JJDK@hotmail.com i artiklen
3d5fb237$0$88378$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Findes der en side et sted der kan fortælle lidt om hvad skatten går til ?

Jeg tvivler, da den bedste kilde er Finansloven, og den er nok for stor til
en internetside. Dertil kommer byråds- og amtsrådsreferater, som måske kan
findes på det relevante amts og den relevante kommunes hjemmeside.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : HH

Dato : 18-08-02 21:35

Johan Jensen <JJDK@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d5fb237$0$88378$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> (hedder det vist cirka) går til, lidt mere præcist. Det samme med de andre
> procenter der er indbefattet i de ca. 50% i alt.

På Told & Skats hjemmeside har jeg fundet følgende, "Arbejdsmarkedsbidrag er
en afgift, som alle lønmodtagere og selvstændige skal betale til staten.
Bidraget udgør 8 pct. af løn og feriepenge eller overskud af virksomhed.
I modsætning til skatten er de penge, vi betaler i arbejdsmarkedsbidrag,
øremærket. Arbejdsmarkedsbidraget går til at dække statens udgifter til
førtidspension, revalidering, fleksjob og skånejob."
Jeg mener at der er oprettet nogle puljer som tilgodeser forhold på
arbejdsmarkedet, derfor arbejdsmarkedsbidrag.

Den 1 % der opkræves på samme måde som AM-bidraget har følgende forklaring,
"Pengene bliver sat ind på en konto, i Arbejdsmarkedsfonden, og du får dem
igen, når du går på pension. Det er altså en opsparing til, når du til sin
tid holder op med at arbejde."

Mht. til den øvrige skat der betales kan jeg i lighed med tidligere
besvarelse henvise til finanslove. Denne ligger op til hvorledes statens
indtægter (skatten bla.) skal anvendes. Du kan se på din skatteopgø'relse
hvor mange % der anvendes til stat, amt, kommune samt folkekirke hvis du er
med i den.

Den skat der betales de ca. 50 %, der kan du prøve at kigge på de ting du
støder på i din hverdag. Vejen du kører på vedligeholdes, bygges af enten
staten eller amtet. Den skole du sender dine børn i betales ligeledes af
staten. Bliver du syg har du ikke nogle udgifter ved at komme på sygehuset,
du betaler ikke for at komme til lægen. Når du tænder for fjernsynets dr1
sker det med tilskud fra staten (mener jeg).

Alle de ting vi oplever som selvfølgeligheder er finansieret ved statens
indtægter, f.eks skatten.

MVH

Henrik Hansen

Fra : Johan Jensen

Dato : 19-08-02 17:44

Hej!

"HH" <hansehen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> øremærket. Arbejdsmarkedsbidraget går til at dække statens udgifter til
> førtidspension, revalidering, fleksjob og skånejob."

Har du et mere specifikt link til den tekst ?

Søgefunktionen vil ikke som jeg vil, og det er en meget stor side efter min
mening !

Hilsen Johan

Fra : Poul Christensen

Dato : 19-08-02 17:56

"Johan Jensen" <JJDK@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Mere præcist vil jeg gerne vide hvad f.eks de 7-8 % i arbejdsmarkedsbidrag
> (hedder det vist cirka) går til, lidt mere præcist.

På finansloven er der en udførlig redegørelse om hvad arbejdsmarkedsbidraget går
til.

http://www.oes-cs.dk/bevillingslove/doctopic?book=BEVPUBL.FL02A&topic=34&searcht
ype=3

PoulC
poulc@ofir.dk

Fra : henrik hansen

Dato : 20-08-02 09:58

www.toldskat.dk kan man læse generelt om skat og skattesystem. der
er et link under borger som henviser til unge og skat, herinde kan man
få forklaring på alle begreberne.

MVH

Henrik

Fra : Johan Jensen

Dato : 21-08-02 21:12

Okay, takker for alle svarene, nu har jeg fået læst lidt op på det, og vil
lige høre om jeg cirka har forstået det.

Man har en træk procent på Ca. 40.
De 40% dækker over Stats, kommune og amtsskat.
Kommuneskatten er cirka 22%, amtsskatten er ca. 10,4%, men hvad så med
statsskatten, er det bare resten....går ud fra at det har noget at gøre med
bund, mellem og top skat ?!

Udover de ca. 40% kommer så AM/SP bidrag på 8/1 %

Er det helt galt, eller er jeg på rette spor ?

Hilsen Johan

Fra : Poul Christensen

Dato : 21-08-02 21:48

> [...]
> bund, mellem og top skat ?!
>
> Udover de ca. 40% kommer så AM/SP bidrag på 8/1 %
>
> Er det helt galt, eller er jeg på rette spor ?

På skatteministeriets hjemmeside er eksempler på skatteberegningen og
beregningen af trækprocenten, se:
http://www.skm.dk/tal/index.php3?viewCat=105

PoulC
poulc@ofir.dk