AVI-filer på linux??
Fra : NmC

Dato : 18-08-02 14:41

Er det muligt at afspille AVI-filer og evt. divx-filer på et Linux
styresystem?
--
-NmC

Fra : Michael Knudsen

Dato : 18-08-02 14:46

Ja, hvilken distribution bruger du?

/Michael Knudsen

Fra : NmC

Dato : 18-08-02 15:02

Michael Knudsen wrote:

> Ja, hvilken distribution bruger du?

Jeg bruger Debian.

--
-NmC

Fra : Bo Simonsen

Dato : 18-08-02 15:17

In article <pan.2002.08.18.15.45.36.381086.1708@imf.au.dk>,
Michael Knudsen wrote:

> Ja, hvilken distribution bruger du?

Har du ikke været her længe nok til at kunne citere korrekt?

Bo Simonsen

http://fido.geekworld.dk

Fra : dudsen

Dato : 18-08-02 14:46

NmC wrote:

> Er det muligt at afspille AVI-filer og evt. divx-filer på et Linux
> styresystem?

ja mplayer fra mplayerhq.hu kan afspille stort set alt måske undtaget
quicktime og real media, men den kan bestemt klare avi og divx

--
Daniel Udsen
Your mode of life will be changed for the better because of new

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 18-08-02 14:57

On Sun, 18 Aug 2002 15:46:02 +0200, dudsen wrote:

> ja mplayer fra mplayerhq.hu kan afspille stort set alt måske undtaget
> quicktime og real media, men den kan bestemt klare avi og divx

mplayer kan godt spille quicktime, blot ikke quicktime encoded med
Sorensen v3 codec.

Martin
--
How we do it ...
Decision theorists do it optimally.

Fra : NmC

Dato : 18-08-02 15:05

dudsen wrote:

> ja mplayer fra mplayerhq.hu kan afspille stort set alt måske undtaget
> quicktime og real media, men den kan bestemt klare avi og divx

Mplayer fås, så vidt jeg kan se, ikke til Debian. Hvordan installerer man
det lettest på et Debian-system?

--
-NmC

Fra : Bo Simonsen

Dato : 18-08-02 15:17

In article <3d5fa97a$0$87286$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, NmC wrote:

> Mplayer fås, så vidt jeg kan se, ikke til Debian. Hvordan installerer man
> det lettest på et Debian-system?

The hard way naturligvis. Henter den ned, udpakker den, og kompilere
det.

Husk at du skal installere xlibs-dev fra Debian's pakkearkiv, og pakke
codecs'ene ud (i /usr/lib/win32) før du begynder at compile.

Men ellers virker Xine som ligger i Debian's pakkearkiv ganske
udemærket, du skal dog have de codecs der ligger på mplayer's hp. De
skal ligge i /usr/lib/win32.

Bo Simonsen

http://fido.geekworld.dk

Fra : NmC

Dato : 18-08-02 15:22

Bo Simonsen wrote:

> [...]
>
> Men ellers virker Xine som ligger i Debian's pakkearkiv ganske
> udemærket, du skal dog have de codecs der ligger på mplayer's hp. De

ok, tak
--
-NmC

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-02 12:32

Bo Simonsen wrote:

> The hard way naturligvis. Henter den ned, udpakker den, og kompilere
> det.

A'hva for en fisk?

Mplayer findes da som (uofficielle) debian-pakker.

http://mplayer.nmeos.net/

(og der er en ganske nice encoder-frontend som hedder video-dvdrip, hvis
man har brug for det, http://marillat.free.fr/ )

Ellers er der http://videolan.org/
Deres VideoLAN Client(vlc) er en acceptabel afspiller.

Aviplayer fra Avifile vil jeg ikke anbefale, det føles som om det kun er
et halvhjertet forsøg på at lave noget der kan arbejde med divx, men
check http://avifile.sourceforge.net/ hvis man vil prøve den.

Divx5 linux lib kan hentes fra divx.com

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-08-02 14:29

greylion snabel-a gmx.net skrev:

> Mplayer findes da som (uofficielle) debian-pakker.
>
> http://mplayer.nmeos.net/

Der findes et debian-dir i pakken med MPlayer, så det er ganske
let at lave sin egen debian-pakke hvis man ønsker sådan en.

// Klaus

Fra : Bo Simonsen

Dato : 19-08-02 14:57

In article <3d60d5ff$0$87278$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
greylion snabel-a gmx.net wrote:

> A'hva for en fisk?
>
> Mplayer findes da som (uofficielle) debian-pakker.

Programmer som media players, vil jeg helst selv compilere. Grunden til
det er flg.

1) Jeg er sikker på at programmet bliver compileret til i686 og ikke til
i386.
2) Jeg vil være sikker på at programmet udnytter gængse ting som 3DNow,
etc.

Bo Simonsen

http://fido.geekworld.dk

Fra : Michael Wojciechowsk~

Dato : 20-08-02 09:35

On Sun, 18 Aug 2002 14:16:47 +0000 (UTC), Bo Simonsen
<bo@geekworld.dk> wrote:

> [...]

Det er muligt at angive kataloget hvori codecs ligger vha. et argument
til configure-scriptet. Derfor _behøver_ man ikke at bruge
/usr/lib/win32.

--
Michael Wojciechowski

One must suffer before enlightenment.

Fra : Lars Henriksen

Dato : 18-08-02 15:17

NmC wrote:
> Mplayer fås, så vidt jeg kan se, ikke til Debian. Hvordan installerer man
> det lettest på et Debian-system?

Henter sourcen:
ftp://ftp2.mplayerhq.hu/MPlayer/releases/MPlayer-0.90pre6.tar.bz2

læser README filen - alt står deri. Vær opmærksom på at du nok skal
hente nogle libraries uafhængigt af MPlayer pakken

/lars

Fra : NmC

Dato : 18-08-02 15:21

Lars Henriksen wrote:

> [...]
>
> læser README filen - alt står deri. Vær opmærksom på at du nok skal
> hente nogle libraries uafhængigt af MPlayer pakken

ok, tak
--
-NmC

Fra : Claus Albøge

Dato : 18-08-02 16:03

NmC <nc71@c.dk.fjerndette> writes:

> Mplayer fås, så vidt jeg kan se, ikke til Debian. Hvordan installerer man
> det lettest på et Debian-system?

Der er uofficielle pakker på:

http://www.mplayer.fr.st/

/Claus A

Fra : NmC

Dato : 18-08-02 16:42

dudsen wrote:

> ja mplayer fra mplayerhq.hu kan afspille stort set alt måske undtaget
> quicktime og real media, men den kan bestemt klare avi og divx

Det er lykkedes mig at installere mplayer på mit Debian system, men når jeg
vil afspille en video-fil får jeg denne meddelelse: "couldn't open the X11
display (:0.0)!"
Hvad kan det skyldes?
--
-NmC

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 18-08-02 16:45

On Sun, 18 Aug 2002 17:42:04 +0200, NmC wrote:

> Det er lykkedes mig at installere mplayer på mit Debian system, men når
> jeg vil afspille en video-fil får jeg denne meddelelse: "couldn't open
> the X11 display (:0.0)!"
> Hvad kan det skyldes?

Har du installeret mplayer som root (uden at være logget ind i X som
root), og prøver du så at afspille bagefter som root??
I givet fald kan det være at du ikke har giver root lov til at connecte
til dit display.
Der er to måder at løse det på: Log ud som root og prøv som almindelig
bruger. Eller lav en xhost +localhost som almindelig bruger.

Mvh
Martin

Fra : NmC

Dato : 19-08-02 16:07

Martin Ehmsen wrote:

> [...]
> root), og prøver du så at afspille bagefter som root??
> I givet fald kan det være at du ikke har giver root lov til at connecte

Jeg har prøvet som root, men det virker stadig ikke:
Xlib: connection to ":0.0" refused by server
Xlib: Client is not authorized to connect to Server
vo: couldn't open the X11 display (:0.0)!
Error opening/initializing the selected video_out (-vo) device!

--
-NmC

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 19-08-02 16:25

On Mon, 19 Aug 2002 17:06:31 +0200, NmC wrote:

> [...]
> Server vo: couldn't open the X11 display (:0.0)! Error
> opening/initializing the selected video_out (-vo) device!

Prøv lige at læse mig indlæg en gang til. To måder at løse problemet på:
1: Lad være med at køre mplayer som root.
2: Eller lav en xhost +localhost (eller tilsvarende) og så kør programmet
som root (det kan være du også skal lave en export DISPLAY=:0.0 eller
tilsvarende).

Hvis ovenstående ikke virker, så prøv at lave en: mplayer -vo help
så får du en liste af de plugins som du har til rådighed.
Så kan du jo prøve dig frem, ved at: mplayer -vo PLUGIN VIDEO_FIL

Mvh
Martin Ehmsen
--
The shortest math joke: let epsilon be < 0

Fra : NmC

Dato : 19-08-02 17:25

Martin Ehmsen wrote:

> Prøv lige at læse mig indlæg en gang til. To måder at løse problemet på:
> 1: Lad være med at køre mplayer som root.
> 2: Eller lav en xhost +localhost (eller tilsvarende) og så kør programmet

Undskyld, jeg måske lidt for hurtigt! Jeg har fået det til at virke. Mange
tak for hjælpen.
--
-NmC

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 18-08-02 15:57

NmC <nc71@c.dk.fjerndette> writes:

> Er det muligt at afspille AVI-filer og evt. divx-filer på et Linux
> styresystem?

Jeg bruger Xine kombineret med:

http://bpinaud.dyndns.org/video/w32codec.tar.bz2

Christoffer Olsen

"Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure"