Dårlige ben
Fra : Trine Stubbe Teglbja~

Dato : 18-02-01 22:38

      Hej Gruppe :)

   Som jeg vist nok har fortalt så har jeg fået part på en af
rideskolens heste. Desværre er det sådan at ejeren af ham ikke er alt
for god til at huske at bestille smed til tiden og da han ikke kan gå
uden (Får ømme ben af det :/ ) har han lige stået næsten stille i 14
dage. Det vil sige at jeg har skridtet i skoven på ham nu det har
været så blødt - men nu hvor han har fået sko på igen er han stadig
urengående og jeg har en mistanke om at det er fordi han er så stiv at
han dårligt kan dreje hovedet. Og hvad gør jeg så? Han bliver jo bare
sat i undervisningen igen så snart han bare er tilnærmelsesvis okaj...
:/
--
- Trine
snoe@nospam.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 18-02-01 23:04

In article <CECQOsaUyRbmrfpn4c6Z8cbJpNcV@4ax.com>, Trine Stubbe Teglbjaerg wrote:
> [...]
>han dårligt kan dreje hovedet. Og hvad gør jeg så? Han bliver jo bare
>sat i undervisningen igen så snart han bare er tilnærmelsesvis okaj...

Du kan jo altid koebe hesten, men det hjaelper ikke meget, saa finder
han bare en ny hest.
Hvis det er slemt nok, saa overvej en anmeldelse for dyremishandling.
Har du snakket med smeden omkring det ??

sidst men ikke mindst, og maaske langt det mest vigtige, har du
rent faktisk fortalt manden at du ikke synes han passer den godt nok ??

ion++

--

A picture always lies...

Fra : Trine Stubbe Teglbja~

Dato : 18-02-01 23:16

On Sun, 18 Feb 2001 22:04:08 +0000 (UTC), bendtsen@ivalde.diku.dk (Jon
Bendtsen) wrote:

> [...]
>
>sidst men ikke mindst, og maaske langt det mest vigtige, har du
>rent faktisk fortalt manden at du ikke synes han passer den godt nok ??

   Du svarer mig ikke på det egentlige problem - at hesten er
stiv som et brædt Den går ikke med en anmeldelse for
dyremishandling - at hesten er ømtået når han ikke går med sko er der
alså ikke så meget at gøre ved andet end at sætte sko på hesten - og
har den tabt en sko - ja så kan man bare vente på smeden...og smede
hænger ikke på træerne. Ej heller kommer de rendende når man kalder
heromkring. I øvrigt har jeg ikke været til stede når smeden har været
der.
   Problemet er som jeg ser det at han nu _er_ blevet frygteligt
stiv - han er ret sart af sig i det hele taget og burde nok ikke være
rideskolehest (Skal stå med dækken når det er koldt, får slidt pelsen
af døkken og sadel, ømme ben når han står uden sko, bliver hurtigt
meget stiv og den slags.). Men det er han alså (Og jeg har ikke råd
til at købe hverken ham eller en anden hest - ellers så var det her
slet ikke et issue - både stiv og rideskolehest. Mit spørgsmål er
så - hvad kan jeg gøre for at holde ham så blød og smidig som muligt?
Heldigvis går han kun 3 eller 4 timer om ugen og den ene er med mig.
--
- Trine
snoe@nospam.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 18-02-01 23:28

> [...]
>hænger ikke på træerne. Ej heller kommer de rendende når man kalder
>heromkring. I øvrigt har jeg ikke været til stede når smeden har været

beklager, jeg maa have misforstaaet noget.
eg forstod at manden var MEGET laenge om at faa en smed, og at det
var en medvirkende aarsag.
Ja, smede er en mangel vare, men det kan loeses med penge.
som altid, man faar hvad man betaler for, udbud og efterspoergsel...

> [...]
>så - hvad kan jeg gøre for at holde ham så blød og smidig som muligt?
>Heldigvis går han kun 3 eller 4 timer om ugen og den ene er med mig.

hvad goer du selv naar du er stiv ??
gaar til en kiropraktiker..
fysio...
aka, du faar massage, har du overvejet det ?? altsaa til hesten
Mine foraeldre fik det gjort paa en 20 aar gammel hest her i efteraaret,
der gik som hygge/skovturhest hos nogle venner. Det hjalp, efter kun en
gang.

generelt synes jeg at rideskoleheste/ponier er af mindre god kvalitet.
Men igen haenger det jo nok sammen med hvad folk vil betale for at leje
en hest, samt hvad ejer koeber den for. Personligt vil jeg aldrig koebe
en hest der har vaeret rideskole hest, ivertfald ikke til ride brug,
maaske avl.

Jeg synes ogsaa der er et stigende antal mindre gode heste. Jeg tror det
er fordi at der ikke kun avles paa de gode dyr/de gode dyr pilles
ud af avlen og bruges til konkurence, maaske man i stigende grad skulle
lade darwin regere...

ion++

--

A picture always lies...

Fra : Trine Stubbe Teglbja~

Dato : 18-02-01 23:34

On Sun, 18 Feb 2001 22:27:40 +0000 (UTC), bendtsen@ivalde.diku.dk (Jon
Bendtsen) wrote:

      Hej Jon :)
> [...]
>Ja, smede er en mangel vare, men det kan loeses med penge.
>som altid, man faar hvad man betaler for, udbud og efterspoergsel...

   Det er nu en hende. Og hun er sgu sløv med den slags - men
alså ikke _så sløv_ at det kan betegnes dyremishandling. Problemet
hernede med smedene er at de generelt løber fra deres aftaler, de
snyder så vandet driver af dem og deres råd er ikke sjældent intet
værd :(

>hvad goer du selv naar du er stiv ??
>gaar til en kiropraktiker..
>fysio...
>aka, du faar massage, har du overvejet det ?? altsaa til hesten

   Jeg går til det hele Og ja - jeg har overvejet det - men
hvor hulen finder jeg sådan en på Sydsjælland. Og er jeg mon så heldig
at jeg kan få fat i en inden på lørdag?

>Mine foraeldre fik det gjort paa en 20 aar gammel hest her i efteraaret,
>der gik som hygge/skovturhest hos nogle venner. Det hjalp, efter kun en
>gang.

   Derom er jeg ikke i tvivl :)

> [...]
>en hest, samt hvad ejer koeber den for. Personligt vil jeg aldrig koebe
>en hest der har vaeret rideskole hest, ivertfald ikke til ride brug,

   Nu er ham her faktisk en af de heste der _kan noget_ og jeg
ville godt købe ham hvis jeg havde pengene for han er sgu en god hest
og de få unoder han har (hidser over at få spændt gjord, slår med
benene når man tager dem) er ting man kan vænne ham af med. I det hele
taget kunne en god gang horsemannship gøre rigtig meget for ham. Men
han er for sart til at være rideskolehest. Han skulle jo gå med
lammeskindsunderlag og have gjordebeskytter på, han burde have
"undertrøje" på når han står med dækken, han burde have sko på alle 4
ben og han burde naturligvis bruges rigtigt. Han bliver jo aldrig
bøjet ordentligt af og som følge deraf har han "mistet" sit naturlige
svaj. Jeg kan se det når jeg har ham løs - han går sgu alligevel meget
pænt når han selv bestemmer farten

--
- Trine
snoe@nospam.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 19-02-01 08:59

> [...]
>hernede med smedene er at de generelt løber fra deres aftaler, de
>snyder så vandet driver af dem og deres råd er ikke sjældent intet

ja, men grunden maa jo vaere at smeden ikke foeler at vedkommendes tid
er godt nok betalt til at overholde aftalen, eller at nye ikke kommer
ind fordi de ikke foeler de tjener nok paa det.
Tilbyd at betale lidt mere, og saa skal du se dem komme.

>   Jeg går til det hele Og ja - jeg har overvejet det - men
>hvor hulen finder jeg sådan en på Sydsjælland. Og er jeg mon så heldig
>at jeg kan få fat i en inden på lørdag?

tja, der haenger et opslag der hvor jeg har min pruhest, og det er i kbh
saa det er da ikke umuligt at vedkommende koerer der ned, eller
kender en der nede. Jeg skal se naeste gang jeg er der ude.

ion++

A picture always lies...

Fra : Trine Stubbe Teglbja~

Dato : 19-02-01 14:22

On Mon, 19 Feb 2001 07:59:07 +0000 (UTC), bendtsen@ivalde.diku.dk (Jon
Bendtsen) wrote:

> [...]
>ind fordi de ikke foeler de tjener nok paa det.
>Tilbyd at betale lidt mere, og saa skal du se dem komme.

   Grunden er at de _VADER_ i arbejde hernede. Og de tager sig
_rigeligt_ betalt (Ofte endda for ydelser de ikke har ydet...). I
øvrigt så er det alså ikke _mig_ der skal betale for smeden - det er
ikke min hest.

>tja, der haenger et opslag der hvor jeg har min pruhest, og det er i kbh
>saa det er da ikke umuligt at vedkommende koerer der ned, eller
>kender en der nede. Jeg skal se naeste gang jeg er der ude.

   Det ville være en rar ting Jeg har osse fundet en side der
gav en miniguide til lidt lommemassage af hesten og det har jeg tænkt
mig at prøve lidt med nu i aften - det kan nok ikke skade hvis jeg
tager det stille og roligt :)
--
- Trine
snoe@nospam.dk

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 19-02-01 22:15

> [...]
>_rigeligt_ betalt (Ofte endda for ydelser de ikke har ydet...). I
>øvrigt så er det alså ikke _mig_ der skal betale for smeden - det er

jaja, det ved jeg godt det ikke er. Saa er problemet udbud og
efterspoergsel, der er aabenbart for faa smede der nede.
I kbh betaler vi saa bare overpriser for "jord" altsaa for fold,
og halm/hoe, osv.

Her er numrene, der hang 2.
Margit 2679 1943
Maria 2229 2029

ion++
--

A picture always lies...

Fra : N/A

Dato : 20-02-01 22:13

Fra : Trine Stubbe Teglbja~

Dato : 20-02-01 22:13

On Tue, 20 Feb 2001 21:55:54 +0100, "Jannie Sørensen"
<jannie.s@get2net.dk> wrote:

>Du siger de eneste "unoder" heste har er, at den hidser over at få spændt
>gjord, slår med benene når man tager dem!
>
>Sådan lige umiddelbart, så plejer der næsten altid at ligge et fysisk
>problem til grund for, at en hest hidser sig op over at få spændt gjorden
>(evt. gjordkrampe???).

   Jeg er ved selv at forsøge mig med gode råd om massage
indhentet fra nettet - og det ser faktisk ud til at virke - i øvrigt
nyder han det så selv om virkningen ikke bliver så stor endda så
fortsætter vi ;) Jeg tvivler i øvrigt ikke på at han har nogen grimme
erfaringer med at sadlen bliver lagt forkert på fx. Men i øvrigt er
det "først når jeg skal stramme gjorden til ridning" at den er gal -
jeg kan alså godt lægge sadel på og så spænde gjorden en smule til

>Godt at du prøver at få en massør ud til hesten, han/hun vil sikkert kunne
>fortælle dig, hvis hesten har ondt - hvilket stivheden også kunne tyde på...

   Åh ja, han er stiv og jeg tvivler ikke på at han kan trænge
til massage - men det ser ud til at hans største problemområde er
nakken og ned over hofteknoglerne. Og det ser ud til at jeg kan klare
en stor del af det selv (Nu har jeg en smule erfaring i massage og kan
"føle" spændte muskler og jeg har tålmodigheden til at tage den slags
i hans tempo - for desværre er massører heller ikke noget der
hænger på træerne hernede :/ (Og desværre koster det en bondegård at
blive det selv :( )
--
- Trine
snoe@nospam.dk