Valg af sejlbåd.
Fra : Ole Axelsen

Dato : 17-08-02 21:34

Jeg er i min søgen efter en billig sejlbåd nået frem til valget mellem disse
tre: Darina 23, Junker 22 og Hurley 22. De ligger alle i prisklassen lige
omkring eller lidt under 30.000 kr. Hvilken af de tre er jeg mon bedst tjent
med?
Eller findes der andet i ca samme prisklasse, (max 30.000) der vil være
bedre. Med i vurderingen skal måske tages, at vi ikke har sejlet før. Der
lægges primært vægt på familie-/tur- sejlads. Om den sejler stærkt betyder
ikke så meget, det er mere vigtigt at den er sikker og ikke alt for
hysterisk med om man trimmer den korrekt.

--
Hilsen Ole Axelsen, Stenstrup, Sydfyn.

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 17-08-02 22:57

"Ole Axelsen" <oleaxelsen@mail.dk> wrote in message
> [...]
> ikke så meget, det er mere vigtigt at den er sikker og ikke alt for
> hysterisk med om man trimmer den korrekt.

På den anden side får du mere sejlglæde af en båd der reagerer på hvad du
laver, så du lærer noget om sejltrim undervejs og lever dig mere ind i hvad
der sker. Hvorvidt den er sikker afhænger mere af hvordan du sejler den end
af bådtypen - bare den er ordenligt konstrueret og vedligeholdt,
selvfølgelig.

Hvis jeg var dig i denne situation, ville jeg nok vælge en Junker 22, men få
en erfaren sejler til kigge den efter inden du køber. Man kan blive lidt for
begejstret og glemme en hel masse!

Fordelen ved Junkeren er, at der er masser af dem - enten er der en eller
flere i den havn du kommer til at ligge i, ellers er der nogen der kender
typen og kan hjælpe dig i gang med nogle gode råd.

Hurley'ens lillesøster (18) kender jeg udmærket, men 22'eren er lidt speciel
i at den har en meget høj kølprocent. Det kan efter sigende gør den lidt
frustrende at sejle i, da den vil rejse sig op hele tiden. Den er er også
lidt underrigget. Men jeg kan fortælle fra mine erfaringer fra 18'eren at
den er søstærk - 22'eren har krydset dammen, ved jeg.

Man skal også passe på med osmose i de ældre Hurley'er da de stammer fras
dengang hvor man blandede alt muligt i gelcoaten. Men hvis du får en der ser
ud til at være passet og plejet kan du sagtens få en god båd ud af det.

Hvis du er til træbåde, kan det måske også lade sig gøre at få fat i en
Folkebåd til små penge - og det er jo en rigtig god båd, som sejler aldeles
udmærket.

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 18-08-02 00:44

Darina 23, Junker 22 og Hurley 22. De ligger alle i prisklassen lige
> omkring eller lidt under 30.000 kr.

Jeg har en Junker 22 som jeg er meget tilfreds med, den sejler for megen
lidt vind og er manøvre dygtig selv ved næsten ingen vind, og 2-3 mand kan
sagtens tage på ferie i den, hvis man kender hinanden, og jeg har også haft
den med ude i 3 meter bølgegang som den også klarede. Men når du skal kigge
på Junker skal du sikre dig at det er den ny model, den har mange flere
detaljer end den gamle (den har jeg) bla. er bænkene i cockpittet , med
låger ude fra, samt den har en bedre rigning. Check også at kølen er lavet
ordentligt, det kan du se indefra. Jeg har måtte skifte kølen på min i år,
fordi det var sjusket lavet (nok en selvapteret model

Ellers kan du se mere om den her:
Niels fra DBL beretter http://home22.inet.tele.dk/sejlture/
Junker 22 side: http://www.friche.dk/junker22/

Mvh

Stef

PS: hvis du bor i omegnen af Randers må du gerne komme og se min.

Fra : Ole Axelsen

Dato : 18-08-02 07:37

"Ole Axelsen" <oleaxelsen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tre: Darina 23, Junker 22 og Hurley 22. De ligger alle i prisklassen lige
> omkring eller lidt under 30.000 kr. Hvilken af de tre er jeg mon bedst

Tak for besvarelserne. Der er åbenbart ikke nogen der kender Darina 23. Det
er elelrs den jeg er mest varm på. Inden jeg tager ud og kikker på den skal
jeg dog lige have konfereret med sælgeren om det er den rigtige pris jeg har
set. Jeg har fundet ud af, at de normalt står til betydeligt mere end de
30.000 kr. Jeg har set dem mellem 55.000 og 80.000

--
Hilsen Ole Axelsen, Stenstrup, Sydfyn.

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 18-08-02 08:44

> [...]
> set. Jeg har fundet ud af, at de normalt står til betydeligt mere end de
> 30.000 kr. Jeg har set dem mellem 55.000 og 80.000

Hvis det er en Junker 22, så skal du ikke give mere end 25.000-35.000 incl.
alt der hører til, dvs. motor (se efter den kan nå i vandet ved høj søgang,
dvs. langt ben, eller monteret på beslag der kan sænkes), Storsejl, fok,
genua, evt. spiler, pantry, vhf og evt gps. osv.. De Junkere der står til
over 35.000 bliver som regel ikke solgt og falder drastisk I pris. Vi gav
25.000,-.

Mvh
Stef

Fra : Fly

Dato : 18-08-02 09:48

Hej Ole!

Jeg ved ikke om du allerede har været inde og kigge på www.udkig.dk hvor du
kan finde en del tekniske oplysninger om alle mulige både. Bl.a.
sejlarealer, bådens længde, bredde, kølens vægt o.s.v.

--
Peter Fly
doktor_flyMONKEY@hotmail.com

Fra : Fly

Dato : 18-08-02 12:14

Det var selvfølgelig www.udkik.dk selvom den med stavefejlen også virker...
Det har jo ikke noget med KIGhoste at gøre...

Fra : Ole Axelsen

Dato : 18-08-02 19:16

"Fly" <doktor_flyMONKEY@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Det var selvfølgelig www.udkik.dk selvom den med stavefejlen også
virker...
> Det har jo ikke noget med KIGhoste at gøre...

Jo, jeg kender godt www.udkik.dk. Ganske udmærket side, og jeg har
selvfølgelig også samemnlignet de forskellige både. Men det var jo meget
rart med nogle personlige erfaringer fra ejere af bådene.
Jeg kan forøvrigt fortælel at vi har købt en båd. Det blev Darina 23. Vi er
lige kommet hjem fra Ishøj Strand Marina, med en aftale i lommen. En pæn og
velholdt Darina 23 fra 1973, med nyere alumast og
sejl. Jeg tabte simpelthen mit hjerte til den båd, straks jeg så den.

Hilsen Ole Axelsen, Stenstrup, Sydfyn

Fra : Ole Axelsen

Dato : 18-08-02 20:58

> [...]
> selvfølgelig også samemnlignet de forskellige både. Men det var jo meget
> rart med nogle personlige erfaringer fra ejere af bådene.

Nu kommer så næste spørgsmål. Båden har ikke GPS, og alle jeg har spurgt
siger: "Sådan en skal man bare ha". Men GPS er jo mange forskellige ting.
Bør man vælge en løsning som kobles til en bærbar, og vil det kunne afløse
traditionelle søkort, eller er en håndholdt god nok?

--
Hilsen Ole Axelsen, Stenstrup, Sydfyn.

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 18-08-02 21:33

> [...]
> Bør man vælge en løsning som kobles til en bærbar, og vil det kunne afløse
> traditionelle søkort, eller er en håndholdt god nok?

Stol _aldrig_ udelukkende på elektronikken. Elektronik og saltvand er nok
den værste kombination man kan tænke sig efter softice og flammekastere.

Lær at bruge søkort og kompas og at navigere på traditionel vis. Brug gps'en
gerne men husk at afsætte din positioner på papiret og bekræfte ved hjælp af
"Øjeæble v.1.0".

GPS er en dejlig ting men det kan aldrig erstatte papirnavigation 100% før
man opfinder evighedsbatteriet, fejlfrie apparater, elektronik der kan tåle
saltvand, og mennesker der ikke smadrer ting.

Angående PC'en: jeg har haft en hel del med computere at gøre (lever af IT)
og kunne aldrig drømme om at stole på en for min navigation. Måske som
hjælpemiddel, men ellers ikke.

Fra : Ole Axelsen

Dato : 18-08-02 21:55

"Rasmus Hayseed" <lost_in_denmark@NOSPAM.hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
gps'en
> gerne men husk at afsætte din positioner på papiret og bekræfte ved hjælp

Jeg er godt klar over, at jeg også behøver almindelige søkort, men har
alligevel en ide om, at GPS-en ville være en hjælp. Og lidt teknik-freak er
man vel også.

--
Hilsen Ole Axelsen, Stenstrup, Sydfyn.

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 18-08-02 21:57

> [...]
>
> Jeg er godt klar over, at jeg også behøver almindelige søkort, men har
> alligevel en ide om, at GPS-en ville være en hjælp. Og lidt teknik-freak

OK...jeg har haft en Garmin 12 i omkring 5 år og den fungerer rigtig godt.
Den er nu nedgraderet til "backup" da jeg har også installeret en MLR 312
(som har et numerisk tastatur og en ret stor skærm) og jeg må sige, at den
er rigtig god.

De kan begge to tale med diverse navigationsprogrammer, men det orker jeg
ikke beskæftige mig med...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-08-02 23:08

> [...]
> Bør man vælge en løsning som kobles til en bærbar, og vil det kunne afløse
> traditionelle søkort, eller er en håndholdt god nok?

GPS eller kortplottere kan aldrig afløse rigtige kort, alene af den grund,
at søloven påbyder dig at have rigtige kort ombord. Du kan og må ikke
forlade dig på elektronisk navigation.

Claus

Fra : Tore og Helle

Dato : 19-08-02 15:21

>GPS eller kortplottere kan aldrig afløse rigtige kort, alene af den grund,
>at søloven påbyder dig at have rigtige kort ombord. Du kan og må ikke
> [...]

Tja, det er nok en sandhed med modifikationer. Man skal selvfølgelig have
papirkortene med, ikke fordi man skal, men fordi de hiver et godt overblik.
Nu har jeg sejlet med 2 forskellige plottere siden 1999 inkl. 3 gange til
Bornholm og tilbage, og jeg ville ikke have undværet plotteren. Faktisk
viser den position så nøjagtig, at den er bedre end søkort, hvor målingerne
kan stamme fra 1870 f.eks.

Jeg forstår ikke modstanden mod GPS og plottere... "Ja, men de kan gå i
stykker." Hvis dette er argumentet bør vi slet ikke sejle: Lanterner kan
holde op med at virke. Masten kan knække etc.

Men jeg vil skynde mig at tilføje, at man skal have søkortene med samt viden
omkring navigering, hvis det skulle ske et strømsvigt eller andet.

Min egen plotter er en Genonav 6+, der ikke koster alverden, men er
fanatstisk god at sejle efter. Har tidligere haft en Garmin 230, der got nok
kunne have mange ruter etc., men i praksis har Genovane vist sig at være
bedst i praksis.

Men (igen) et dulighedsbevis er en god begyndelse.

Tore

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-08-02 04:38

"Tore og Helle" <hellehjorth@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse news:f7789.94

> Tja, det er nok en sandhed med modifikationer. Man skal selvfølgelig have
> papirkortene med, ikke fordi man skal, men fordi de hiver et godt
overblik.

Det skal du altså..., det har intet med modvilje at gøre, men er et lovkrav.
Intet skib eller båd må sejle uden papir søkort. Det er også grunden til, at
plottere og lignende skriver i deres opstart, at apperatet kun må bruges
som et supplement...

Claus

Fra : Lars Bonde

Dato : 20-08-02 13:20

Faktisk
> viser den position så nøjagtig, at den er bedre end søkort, hvor
målingerne
> kan stamme fra 1870 f.eks.

den holder ikke helt. Jeg er ret sikker på at de kort som ligger i en
plotter er lavet ud fra de søkort som er opmålt i 1800-grønlangkål

Fra : Tore og Helle

Dato : 20-08-02 15:34

Ja, jeg vil lige oræcisere min holdning:

Ja, man skal have papirkort ombord. Og, man skal anvende hovedet og øjnene
og ikke stirre sig blind på potteren eller sølort for den sags skyld.

F.eks. er kortene ikke rigtige omkring Gudhjem havn. Skærene udenfor havnen
er på plotteren 5 gange større end i virkeligheden, men når man har læst i
sin havnelods at man skal holde kurs 202 og 2 mærker over-et, så går det
helt fint. At man så iflg. plotteren har sejlet tværs igennem ydermolerne,
må man tage i mente.

Moralen er derfor, at man skal anvende alt hvad man har. Er vi så enige?

<3d6233e8$0$27864$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

Fra : Jan T Pharo

Dato : 19-08-02 12:25

Sun, 18 Aug 2002 21:57:32 +0200, Ole Axelsen;
<3d5ffc31$0$27877$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>; <dk.fritid.sejlads>:

> [...]
>Bør man vælge en løsning som kobles til en bærbar, og vil det kunne afløse
>traditionelle søkort, eller er en håndholdt god nok?

Jeg har valgt en løsning uden PC, både af hensyn til at PCen også skal
ha' strøm, og til at den måske ikke ville være så glad for de noget
fugtige omgivelser i den åbne cockpit.

Jeg har en håndholdt GPS (Garmin GPSMAP 76) med kort, monteret i en
holder ved styrepladsen, og ned NMEA-overførsel til selvstyrer og VHF.
Kortet i GPSen er et godt supplement til papirkortene.

PCen derhjemme skal benyttes for overførsel af de aktuelle kort til
GPSen, og kan benyttes til planlægning af ruter, indlægning af nye
rutepunkter (waypoints) mv.

--
Jan T Pharo, Hvaler
59°01´N, 11°01´E

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-08-02 23:05

> [...]

virker...
> Det har jo ikke noget med KIGhoste at gøre...

Faktisk har man altid stavet ordet kigge, det er først med den nye lov om
retskrivning man også bruger kikke..

Claus

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 19-08-02 08:44

Ja, men sjovt nok er det en kikkert vi har om bord, og ikke en kiggert. Men
den kan måske bruges til at være med på en kigger. Jeg vil stadig stave
,,kig ind" og ikke ,,kik ind" HVis jeg skulle skrive til nogen.

Erik Breum Petersen
Summerthur, Sailfish 18, Assens

Fra : Allan Unnerup

Dato : 20-08-02 14:27

Hvorfor hedder siden Udkik?
1. Oprindeligt kommer ordet udkik fra det hollandske uitkijk. Det er altså
den oprindelige stavemåde. Det moderne pjank med at stave udkik med 'g'
bruger vi ikke
2. "www.udkik.dk" ser bedre ud end "www.udkig.dk"

Vi har spurgt mere end 100 personer om, hvordan de vil stave "udki*" og
omkring 3/4 vælger at stave det med 'g'.

Da begge stavemåder - i følge dansk retskrivning - har været korrekte i
hvert tilfælde siden 1955 (den ældste retskrivningsordbog jeg er i
besiddelse af), er vi tvunget til at have begge domænenavne.

Med venlig hilsen
Allan Unnerup
www.udkik.dk

Fra : glenn007

Dato : 21-08-02 08:38

Hejsa,

Jeg har selv en leisure 17 som er en meget livlig og spændende båd, men
mine svirgerforældre har en Junker 22 ( gamle model ) og den er
virkeligt god at sejle i. Man kan snildt kaste sig ud i en god vind
eller mindre og have stor glæde af den. Den er meget sikker og det er
næsten umuligt at få den ned med nakken selv i hård sø. Selvfølgelig er
den ikke idiotsikker men tæt på på den måde den er bygget på.
Vi havde forleden dag en dejlig sejltur med børnene i den i hård så og
da den ligge så godt i vandet var det ikke noget problem for ungerne at
føle sig tilpas i den.
Hvis du evt. beslutter dig for at købe en sådan vil jeg nok hvis jeg var
dig lede efter en der har alu mast. eller i det mindste være sikker på
at træmasten er i virkeligt godt vedligeholdt.

http://www.kandu.dk/

Fra : Ole Axelsen

Dato : 21-08-02 14:44

"glenn007" <glenn007.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> mine svirgerforældre har en Junker 22 ( gamle model ) og den er

> Hvis du evt. beslutter dig for at købe en sådan vil jeg nok hvis jeg var

Det blev en Darina 23. Den har også alu-mast.

--
Hilsen Ole Axelsen, Stenstrup, Sydfyn.

Fra : Torben G. Bank

Dato : 25-08-02 08:19

Hej Ole

Jeg stod for 12 år siden i den samme situation som dig, ledte efter en
"lille" sejlbåd, efter en del søgen faldt mit valg på en Drabant 22, den er
nem at sejle, har 4 gode kæjepladser og frem for alt er rimelig billig. Hvis
du er interreseret kan jeg sende dig en test (fra Bådnyt) af Dr 22, Godt nok
fra 73/74, men min oplevelse har været at den holder. Så hvis du sender din
addresse til mig vil jeg sende den til dig, med sneglepost godt nok, Engang
i næste uge, jeg skal lige i nærheden af en fotokopimaskine først.

Med venlig hilsen.

Torben G. Bank

tgbank@it.dk