Harddisk brændt sammen ?
Fra : alfeX[6705]

Dato : 17-08-02 21:26

Hej NG

jeg var igang med at extracte nogen filer på min IBM gxp75 45gb harddisk, så
gik min computer i stå. Da jeg genstartede lavede den underlig høje lyde,
som om den ikke kunne finde noget. Jeg kunne i starten godt detecte
Harddisken, men lidt senere gad den ik mere?

Hvis nu den er brændt sammen kan jeg så godt på "recovered" mine gamle filer
? Da jeg har mange vigtige oplysninger på min HD.

mvh alfeX

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-02 22:31

"alfeX[6705]" <alfex@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

filer
> ? Da jeg har mange vigtige oplysninger på min HD.

Nej filerne skal du hente på din backup!

Hvis disken er død kan eksperter få data ud af den men det ønsker du
garanteret ikke at betale for - Det koster i omegnen af en nyere brugt bil
af få det gjort.

Claus

Fra : alfeX[6705]

Dato : 17-08-02 22:49

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> wrote in message

> filer
>
> Nej filerne skal du hente på din backup!

Min backup ? hvor ligger den ?

> Hvis disken er død kan eksperter få data ud af den men det ønsker du
> garanteret ikke at betale for - Det koster i omegnen af en nyere brugt bil
> af få det gjort.

Ja har hørt at det billigste er 5000 kr.

alfeX

Fra : Henrik Dissing

Dato : 17-08-02 23:21

On Sat, 17 Aug 2002 23:49:07 +0200, alfeX[6705] wrote:

>"Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> wrote in message

>Min backup ? hvor ligger den ?

Der hvor du regelmæssigt har lagt kopier af dine mange vigtige oplysninger.

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : alfeX[6705]

Dato : 17-08-02 23:27

Ja, men det har jeg skam ik gjort! havde ik forventet det :(

Fra : alfeX[6705]

Dato : 17-08-02 23:28

IBM kan da vel godt recover filerne ? Det burde da at kunne lade sig gøre.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-08-02 06:41

http://www.ibas.com

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : max

Dato : 18-08-02 10:48

> [...]
>
> Hvis nu den er brændt sammen kan jeg så godt på "recovered" mine gamle filer
> ? Da jeg har mange vigtige oplysninger på min HD.

Jeg syns de er rigtig onde ved dig - så jeg syns lige jeg ville gi dig
LIDT håb..
Du bruger seføli din boot diskette - det hjælper ikke..?
Du får fat i IBM's disk fitnes/repair program - den vil nok sige du
skal slette din disk, men det skal du ikke.. I første omgang er det
fint hvis bare den finder disken og checker den.. evt reparerer
de dårlige sektorer..
Tilbage til bootdisketten, hvis du har norton er det fint - måske kører den nu..?
Du har osse været inde i bios..?
Du går en tur og tænker glade tanker... Det lyder tosset men bare gør det alligevel..

Ja jeg ved godt det er temmeligt uvidenskabeligt, men min gxp75er gør det der med
jævne mellemrum, specielt hvis jeg flytter eller extracter store filer, og hver gang
er jeg sikker på det er enden på et elendigt venskab, men 7-9-13, så dukker
den op igen og lader som ingenting - Idag har jeg backup - Og ingen panik når den
kommer med sine lyde eller gemmer sig for biosen..
mvh max

Fra : alfeX[6705]

Dato : 18-08-02 11:09

"max" <maxarte@hotmail.com> wrote in message

> Du får fat i IBM's disk fitnes/repair program - den vil nok sige du
> skal slette din disk, men det skal du ikke.. I første omgang er det

Hvor kan jeg finde det program ?

> Tilbage til bootdisketten, hvis du har norton er det fint - måske kører
den nu..?

norton ? altså et program jeg skal køre efter jeg har bootet op ?

> Du har osse været inde i bios..?

Ja jeg har. I starten kunne den godt finde min HD, men lidt efter gad den ik
mere.

alfeX

Fra : Camain

Dato : 18-08-02 11:16

Smid disken i en plasticpose, derefter i fryseren i en time eller to.
Når den er dejlig kold smider du kabler på den og starter op.
HVIS din pc nu finder den og starter den op, så skynder du dig at flytte de
filer du skal bruge.
Forvent evt. at den "kolde" disk efter kort tid bliver så meget "tøet op" at
den atter går død.

Det lyder som en joke, men jeg har selv haft stor glæde af denne
fremgangsmåde..

Venligst

Jesper B.

Fra : max

Dato : 18-08-02 11:23

> Hvor kan jeg finde det program ?

På IBM's hjemmeside..
http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm

> den nu..?
>
> norton ? altså et program jeg skal køre efter jeg har bootet op ?

Hvis du ikke har Norton Utillities installeret og lavet et rescue sæt..
Så spring det over, men måske er det værd at købe, det reparer
de småfejl der hober sig op på harddisken.. osv..

> Ja jeg har. I starten kunne den godt finde min HD, men lidt efter gad den ik
> mere.

Ja den lyder helt som min HD, de er nogle dovne sataner.. Træk stikket ud
smil og prøv igen.. lidt senere.. Få fat på IBM´s fitness program..
Disken er der jo og den er ikke brændt sammen, så du skal bare ha lidt
tålmodighed og fantasi.. Jeg vil næsten lægge penge på det nok skal lykkes..
max

Fra : alfeX[6705]

Dato : 18-08-02 13:17

> Disken er der jo og den er ikke brændt sammen, så du skal bare ha lidt
> tålmodighed og fantasi.. Jeg vil næsten lægge penge på det nok skal
lykkes..

Nu har jeg prøvet den der IMB fittness/repair program 3 gange. Den kan ikke
finde min HD, selv om jeg godt kan høre at min HD kører.. Den larmer og
knirker som om den ik kan finde oplysninger?
Og Bios kan stadig ik finde den :(

Jeg kan da vel sende den tilbage til IBM, så de kan lave den (hvis den
stadig ka laves). ellers så får jeg vel bare en ny HD... det er bare
irriterende der er nogen rimelig vigtige oplysninger på HD'en.

mvh alfeX

Fra : max

Dato : 18-08-02 15:47

> [...]
> stadig ka laves). ellers så får jeg vel bare en ny HD... det er bare
> irriterende der er nogen rimelig vigtige oplysninger på HD'en.

Ja du får en ny hardisk, men ikke dine vitale filer...
Ok - Jespers ide med fryseren, den må du prøve.. Måske i føreste
omgang bare tag disken ud af kabinettet, ryst den, bank den mod
bordet, du ved såen ikke VOLDSOMT.. Hvis kablet kan nå så
forbind harddisken uden at sætte den på plads.. Hva kan jeg sige
jeg har fået min igang mange gange med det samme problem som
du har beskrevet.. mvh max

Fra : alfeX[6705]

Dato : 18-08-02 16:31

> Ja du får en ny hardisk, men ikke dine vitale filer...

Tjaa.. hvis de kan reparer min HD, så får jeg vil osse min filer med
tilbage. Men hvis den er helt galt, så får jeg vel bare en ny HD, og det
plejer at være en større :).. men jeg vil hellere beholde den gamle med mine
filer ...

> Ok - Jespers ide med fryseren, den må du prøve..

Har jeg prøvet... virker ikke

> [...]
> forbind harddisken uden at sætte den på plads.. Hva kan jeg sige
> jeg har fået min igang mange gange med det samme problem som

Tjaa.. det vil jeg da nok prøve.. Det er bare underligt.. Når den søger
efter min HD, så larmer den og knirker.. så betyder det vel at der er
forbindelse... men det ser ud til at den ik kan finde nogen oplysninger, så
den går bare død..

alfeX

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-02 17:18

alfeX[6705] wrote:

> Har jeg prøvet... virker ikke

En anden i gruppen havde samme problem, men efter at han tog den ud af
kabinettet og lagde den omvendt på bordet og satte kablet til, så
virkede den rigelig længe til at han kunne få kopieret sine data til en
anden harddisk.

Fra : Martin K

Dato : 18-08-02 19:26

greylion snabel-a gmx.net wrote:
> [...]
> kabinettet og lagde den omvendt på bordet og satte kablet til, så
> virkede den rigelig længe til at han kunne få kopieret sine data til

Det er muligt det vil virke. Jeg hørte endda om een som satte sin disk på
hovedet inde i køleskabet, og sluttede den til, så den altså kørte inde i
køleskabet. Det der sker med det der forfærdelige IBM-diske er, at
harddisk-pladerne bliver bløde for derefter af bøje ned over selve
læsehovedet, og man har dermed et såkaldt head crash. Når man så vender
diske den anden vej, bøjer pladerne jo så ikke ned over læsehovedet, og du
kan muligvis få en del tid til at redde dine data. Jeg forslår da, at du på
forhånd har en disk du kan kopiere filerne overtil. Og jeg ville ikke vælge
IBM.

Håber det lykkedes for dig...

--
Martin K

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 19-08-02 11:47

alfeX[6705] wrote:
> [...]
> plejer at være en større :).. men jeg vil hellere beholde den gamle med mine

De reparerer ikke disken, men bytter den.

Hvis du vil havde dine data ud og ikke selv kan vha. fryseren så må du
til lommerne og så sende den til IBAS, men du skal nok regne med
10.000.- eller måske mere.

Det er derfor vi andre tager backup, det er ligesom en forsikring. Rar
at havde og forhåbentlig får man aldrig brug for det.

mvh

Bruno

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-08-02 06:50

<iddqd@worldonline.dk> wrote in message
> alfeX[6705] wrote:
> til lommerne og så sende den til IBAS, men du skal nok regne med
> 10.000.- eller måske mere.

Så meget koster det nu ikke.

Maks 3900,- +moms og forsendelse (afhængigt af OS/FS).